آخرین اخبار

وقتي که اردوغان در سازمان ملل از مولانا به عنوان شاعر ترکيه اي ياد مي کند سياسي

وقتي که اردوغان در سازمان ملل از مولانا به عنوان شاعر ترکيه اي ياد مي کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - اردوغان با نام بردن از مولانا به عنوان شاعر ترکيه‌اي، خواستار عدالت در جهان شد

رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه در سخنراني خود در هفتاد و سومين نشست مجمع‌عمومي سازمان‌ملل پس از سخنراني ترامپ گفت: سازمان ملل با ساختار کنوني‌اش به کميته‌اي براي تحقق خواسته‌هاي پنج کشور عضور دائم (شوراي امنيت) بدل شده است و به بحران‌هاي جهاني اهتمامي نمي‌ورزد. در گذشته شاهد بحران‌هاي زيادي در جهان بوديم. نسل کشي بوسني، روآندا، بحران کنوني در ميانمار و کشتار روهينجاها همه مسائلي هستند که سازمان ملل نتوانسته آنها را حل کند.
در بحث فلسطين سازمان ملل کار چنداني نکرد و مواضعش تنها باعث وقيح‌تر شدن ظالمان شد. ما از فلسطين و قدس به عنوان قبله اول‌مان دفاع مي‌کنيم. ترکيه از رخوت کنوني جامعه جهاني در قبال فلسطين پيروي نمي‌کند و به قدس و فلسطين پشت نمي‌کند.
اردوغان در اشاره به قطع کمک‌هاي آمريکا به نهادهاي امدادرسان فعال در فلسطين گفت: اکنون بخش آموزش، درمان و خدمات دهي به فلسطينيان چه در داخل فلسطين و چه در خارج آن بسيار ناگوار است. ما بر لزوم رفع اين مشکلات تاکيد داريم. وضعيت کنوني مشکلات جهان نشان مي‌دهد که مدل کنوني جوابگو نيست و سازمان ملل بايد ساختارش را تغيير دهد و عملکرد بهتري داشته باشد.
وي به آرمان‌هاي کشورش نيز اشاره کرد و گفت: ترکيه بر اجراي عدالت اصرار دارد و آرمان‌هاي ما بر اين اساس چيده شده است. جامعه جهاني اکنون بيش از هر زمان ديگري به اجراي عدالت نياز دارد. نابرابري‌اي که اکنون در سراسر جهان ديده مي‌شود بايد پايان يابد.
اردوغان با نام بردن از "مولانا" (جلال‌الدين بلخي) به عنوان "شاعري از ترکيه" گفت: ما صدها سال پيش در قونيه شاعر بزرگي چون مولانا داشته‌ايم که بر عدالت و لزوم برقراري آن تاکيد مي‌کند و مولانا مي‌گويد هر چيزي که جاي خود نباشد ناعدالتي است و ظالم کسي است که به وظايف خود عمل نمي‌کند. [عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش/ظلم چه بود وضع در ناموضعش]
رئيس جمهوري ترکيه به بحث بحران در سوريه و مساله آوارگان نيز اشاره کرد و گفت: ما بيش از هر کشور ديگري به کمک مردم سوريه شتافته‌ايم. اکنون بيش از چهار ميليون سوري در ترکيه ساکن هستند و ما تا به اين لحظه 32 ميليارد دلار براي بهبود شرايط آوارگان سوري هزينه کرده‌ايم. ما اقدامات ديگري در خاک سوريه نيز براي آوارگان سوري انجام داده‌ايم و براي سوري‌ها در شمال اين کشور امکانات خدماتي، آموزشي و بهداشتي فراهم کرده‌ايم. در اين راه ترکيه کمک‌هاي بسيار کمي دريافت کرده، جامعه جهاني تنها تقريبا 600 ميليون دلار براي آوارگان به ما داده و اتحاديه اروپا نيز بر اساس توافق مهاجرتي کمي بيش از يک ميليارد يورو از وعده‌هايش را عملي کرده که مستقيما براي آوارگان هزينه شد.
ما موضع قاطعانه‌اي در قبال گروه‌هاي تروريستي در سوريه داريم. تلاش ما اين است که سوريه کشوري امن باشد. ما جرابلس و الراعي را از داعش و عفرين را از کردها آزاد کرديم. ما يادداشت تفاهم سوچي را با روسيه درباره سوريه امضا کرديم و مانع از حمله خونين نظام سوريه به ادلب شديم و ما با اين اقدام مسير را براي راه‌حل مساله سوريه باز گذاشتيم. ما هدفمان پاکسازي برخي مناطق در سوريه از منبج تا مرزها در عراق است. ما خواهان راه حل سياسي عادلانه مداوم يا هميشگي در سوريه هستيم. برخي از کشورها با پول و سلاح از تروريست‌ها حمايت مي‌کنند و با پيامدهاي اين کار خود در آينده مواجه خواهند شد.
وي با اشاره به فتح‌الله گولن و سازمانش که مسئول کودتاي نافرجام سال 2016 در ترکيه معرفي شده‌اند، ادامه داد: تروريست‌ها همواره و فقط از سلاح استفاده نمي‌کنند، برخي از آنها از راه‌هاي آموزشي و تجاري فعاليت مي‌کنند. اين سازمان تروريستي و طرف‌هاي حامي آن تلاش کردند تا ترکيه را تحت فشار قرار دهند. ما با تلاش گسترده ملي طي پنج سال اخير توانستيم با گروه تروريستي گولن مقابله کنيم. اما متاسفانه برخي از کشورها اصرار دارند که اعضاي اين گروه تروريستي را تحويل ندهند. نگاه کنيد گروه تروريستي گولن در 27 ايالت آمريکا مدارسي دارد و در بودجه دولت آمريکا حمايت‌هاي مستقلي براي حمايت از اين گروه اختصاص مي‌يابد. اين گروه از سوي جامعه مدني و برخي کشورها حمايت‌هايي را دريافت مي‌کند. من تمامي کشورها را براي تحرک عليه اين گروه تروريستي فرا مي‌خوانم.
رئيس جمهوري ترکيه هم‌چنين با اشاره به شرايط اقتصادي کشورش و بحران اخير در آن گفت: بايد با قدرت در مقابل لغو توافق‌هاي بين‌المللي از سوي يک طرف مقابله کنيم. برخي ايجاد آشوب را آسان مي‌دانند. بايد بدانيم خطر بزرگي در جهاني که امنيت و ثبات و رفاه در آن نباشد وجود دارد. بايد آمد و شد انسان‌ها همچون تجارت آزاد باشد. ما بايد مشکلاتمان را از طريق گفت‌وگو حل کنيم. ما توافق‌هايي با سازمان تجارت جهاني و گروه 20 و ديگر طرف‌ها داريم و اين توافق‌ها را به صورت مثبت مي‌توانيم تقويت کنيم.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد