آخرین اخبار

هزينه مصالح هر متر مربع مسکن به بيش از 2.5 ميليون تومان رسيد اقتصادي

هزينه مصالح هر متر مربع مسکن به بيش از 2.5 ميليون تومان رسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - نرخ فولاد کيلويي 6هزارتومان شد

فرشيد پور حاجت دبير کل کانون سراسري انبوه سازان کشور درباره آخرين وضعيت خريد ميلگرد، تيرآهن، ورق‌هاي ساختماني، محصولات پروفيلي و ساير محصولات مورد نياز احداث ساختمان گفت: با وجود اين که هم اکنون ميلگرد، تيرآهن و ورق‌هاي فولادي با قيمت‌هاي زير هر کيلو 3 هزار تومان در بورس عرضه مي‌شود، اما ما به عنوان مصرف کننده نهايي با اين نرخ‌ها آهن آلات ساختماني را خريداري نمي‌کنيم، اساسا تا ماه گذشته ميلگرد و تيرآهن با نرخ‌هاي بالاي 5 هزار تومان به دست انبوه سازان رسيده و حتي خريد‌هاي تيرآهن با نرخ کيلويي 5 هزار و 600 تومان هم براي انبوه سازان ما نيز ثبت شده است.
ما رنگ فولاد 3 هزار توماني را هم نديده ايم
اين مقام صنفي در صنعت ساختمان در خصوص وضعيت نابسامان فعلي و وجود فاصله قيمتي فولاد از زمان توليد تا رسيدن به دست مصرف کننده نهايي توضيح داد: دولت نبايد در کار بخش خصوصي دخالت کند و اعتقاد داريم که بايد بازار خودش مسير قيمتي خود را پيدا کند و هيچ وقت قيمت‌هاي دستوري نمي‌تواند، ايجاد رقابت نمايد. الان در خبر‌ها دائما اين جملات تکرار مي‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمايت از مصرف کننده نهايي قيمت آهن آلات را بر مبناي دلار 4200 توماني در بازار رسمي کالا تعيين کرده و شاهد معاملات انواع سبد ميلگرد، ورق‌هاي فولادي و تيرآهن در اين بازار هستيم، در حالي که صنعت ساختمان و در صدر آن انبوه سازان که يکي از مصرف کنندگان اصلي آهن آلات در کشور هستند در چند ماه گذشته با قيمت‌هايي نزديک به دو برابر قيمت‌هاي عرضه شده در بورس آهن خريداري کرده اند و اين شرايط مسير معيوب تعيين شده دولت براي رساندن کالا به مصرف کننده نهايي را به نمايش گذاشته است.
دست دلالان را کوتاه کنيد
دبير کانون سراسري انبوه سازان کشور به تاثير رشد نرخ ارز بر افزايش قيمت فولاد اشاره کرد و افزود:طبيعتا دليل اصلي تورم فولاد رشد نرخ ارز است. با توجه به افزايش قيمت دلار نسبت به سال گذشته، قيمت فولاد بيشتر افزايش داشته است، به طوري که قيمت فولاد درب کارخانه با قيمتي که به مصرف کننده نهايي مي‌رسد، بسيار متفاوت است. تا جايي که در چند ماه گذشته فولاد پرمصرف به قيمت 5 هزار و 600 تومان خريداري شده است.
البته ما مي‌گوييم شرکت‌هاي فولادي هم مثل مردم قيمت آب و برق را پرداخت کنند که البته خيلي از آن‌ها الان نيروگاه دارند و خود توليد کننده برق به قيمت واقعي هستند و قيمت فولاد هم آزاد شود و از حالت تعزيراتي در بيايد تا دست دلالان کوتاه شود، چرا که تحليل ما اين است اگر دولت قيمت گذاري دستوري فولاد را رها کند قطعا فولاد با نرخ‌هاي پائين تري به دست مصرف کننده نهايي مي‌رسد.
وي در خصوص اساس کار بازار‌هاي کالايي گفت: به طور کلي معاملات شفاف بازار کالا مي‌تواند کمک شاياني به تعيين قيمت کالا از جمله فولاد داشته باشد. در تمام دنيا قيمت گذاري همه کالا‌ها در بورس در قالب قرارداد‌هاي نقدي يا آتي انجام مي‌شود؛ چرا که فضاي کاملا شفاف قيمت گذاري و خريد و فروش و رقابت صحيح کالا وجود دارد.
توليد فولاد
وي با بيان اين که ما با مداخله دولت در بخش خصوصي مخالف هستيم، گفت:: متاسفانه مافيايي در بخش خصوصي ايجاد شده که فولاد به مصرف کننده نهايي با دو برابر نرخ معامله شده در بازار رسمي کالا مي‌رسد، اين در حالي است که برخي مواقع اصلا فولاد وجود ندارد که بخواهيم خريداري نماييم. در حال حاضر ما به عنوان مصرف کننده نهايي نه از فولاد يارانه‌اي استفاده مي‌کنيم و نه کد بهين ياب وزارت صنعت براي خريد در بورس را در اختيار داريم که بخواهيم فولاد خريداري نماييم و به عنوان مصرف کننده نهايي هيچ نفعي از اين قيمت‌گذاري دستوري نبرده‌ايم، بلکه در نهايت قيمت‌ها دو يا سه برابر قيمت واقعي به دست مصرف کننده نهايي رسيده است.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا براي خريد فولاد کد بهين ياب دريافت نکرده ايد گفت: برخي انبوه سازان براي دريافت اين کد مراجعه کرده اند که يکي از شرايط آن داشتن کد در دو سال گذشته است، يعني اساسا کد جديدي صادر نمي‌کنند و زماني هم که کد صادر شود شما بايد ميانگين سال‌هاي 95 و 94 را خريد کنيد! يعني سال‌هاي اوج رکود مسکن که ساخت و ساز زيادي انجام نشده است و اين به معناي سهميه صفر انبوه سازان از عرضه‌هاي با قيمت ترجيحي و دستوري در بازار رسمي کالاست.
سهم فولاد در ساخت مسکن؟
از اين مقام مسئول در بخش انبوه سازي کشور پرسيديم که ميزان فولاد مصرفي در هر متر مربع ساختمان چه ميزان است و اساسا فولاد در قيمت تمام شده مسکن چگونه محاسبه مي‌شود که گفت: در هر متر مربع ساختمان چيزي در حدود 70 کيلوگرم فولاد مصرف مي‌شود، يعني با فولاد کيلويي 5 هزار و 600 توماني در هر متر مربع ساختمان، برابر 400 هزار تومان مصرف فولاد وجود دارد، در حالي که سال گذشته اين ميزان برابر صد هزار تومان بوده است.
وي ادامه داد: در بازار فولاد قيمت کنوني که به مصرف کننده مي‌رسد هم سو با ساير بازار‌ها از جمله دلار مسکن و ... نبوده است. قيمت تمام شده مسکن شامل زمين، مصالح، دستمزد و خدمات است که اين موارد فاکتور اصلي قيمت تمام شده مسکن‌هاي دهک سوم و چهارم خواهد بود. در حالي که قيمت تمام شده مسکن 50 درصد افزايش داشته، قيمت فولاد 300 درصد رشد داشته است و اين موجب شده، در حال حاضر هزينه ساخت مسکن در هر متر مربع حدود 2.5 ميليون تومان شود.


Seemorgh.com/news
منبع: mizanonline.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي