آخرین اخبار

رئيس اتاق بازرگاني تهران با چه هدفي گفت 3ماه ديگر قحطي مي آيد؟ اقتصادي

رئيس اتاق بازرگاني تهران با چه هدفي گفت 3ماه ديگر قحطي مي آيد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - ادعاي قحطي کالا و مواد اوليه تا سه ماه آينده بر چه پايه و ‏اساسي عنوان شده است؟

در روزهاي اخير، خبري به نقل از رئيس اتاق بازرگاني تهران در رسانه ها منتشر شد که فضاي اقتصادي کشور و نيز جو رواني ‏ايجادشده در ميان مردم را به شدت متاثر کرد و حتي باعث شد بسياري از مردم به نگراني بيفتند که چگونه بايد با يک وضعيت ‏اقتصادي وحشتناک، بدتر از هر چيزي که تا کنون تجربه کرده اند، روبرو شوند.‏
مسعود خوانساري گفته بود «اگر وضعيت اقتصادي کنوني ايران به شکل فعلي ادامه يابد، تا سه ماه آينده ‏قحطي کالا و مواد اوليه در بازار خواهد بود.»
به نظر مي آيد اظهارات مذکور بيش از آنکه دليل منطقي و قابل قبولي داشته باشد، صرفا با استفاده از جو رواني ايجادشده در جامعه و آمادگي ‏ذهني براي پذيرش شايعات اينچنيني بيان شده است.‏
سوالي که درباره اظهارات مذکور به ذهن مي رسد اين است که ادعاي قحطي کالا و مواد اوليه آن هم تا سه ماه آينده بر چه پايه و ‏اساسي عنوان شده است؟ کدام آمار و ارقام چنين موضوعي را تاييد مي کند؟ اينکه صرفا بگوييم مقداري کالا در گمرک مانده و ‏اجازه ترخيص ندارند، مي تواند توجيه کننده اين ادعا باشد؟
مشکلات ارزي ماه هاي اخير و تخلفات صورت گرفته باعث شد تا ترخيص برخي کالاها در گمرک با مشکل روبرو شوند. از ‏طرفي، همزمان بسياري شروع به انبار و احتکار کالا کردند. فضاي رواني ايجاد شده نيز باعث شد تا مردم به خريدهاي ‏غيرمتعارف روي بياورند. به طور مثال، در مورد پوشک، چنين اتفاقي رخ داد و ضمن افزايش قيمت، به دليل افزايش ناگهاني ‏تقاضا، اين محصول در بازار کمياب شد. اما بر هيچ يک از آگاهان اقتصادي پوشيده نيست که بخشي از اين اتفاق ناشي از جوي ‏بود که درمورد کمبود پوشک در هفته هاي آينده و نيز افزايش بيش از پيش قيمت ايجاد شده. به بيان ساده تر، شايعه شد که هم ‏پوشک دچار قحطي خواهد شد هم قيمت آن بالاتر خواهد رفت؛ در نتيجه مردم به جاي مصرف عادي خود ترجيح دادند مقداري ‏بيش از حد معمول – مثلا براي مصرف چند ماه خود – خريداري کنند که اين موضوع به نوبه خود به کمبود دربازار دامن زد.‏
اکنون يک چهره اقتصادي چنين شايعه و جوي را در مورد همه کالاهاي اساسي رواج داده و از يک قحطي در سه ماه آينده گفته. ‏آيا چنين شايعه اي نمي تواند باعث هجوم مردم به بازار براي خريد کالاهاي اساسي و انبار کردن آن در منزل از ترس ناياب شدن ‏آن در سه ماه آينده شود؟ نکته قابل تامل تر اين است که در چنين شرايطي، مردم به صورت طبيعي حتي قيمت کالا را نيز از ‏اولويت هاي اساسي خود خارج مي کنند و حاضرند کالاهاي اساسي و مورد نياز خود را به هر قيمتي بخرند و انبار کنند تا مبادا در ‏سه ماه آينده به طور کامل ناياب شود.‏
اگر چنين اتفاقي رخ دهد، بيش از همه، کساني سود خواهند برد که کالاهاي وارداتي را در بازار انبار کرده و قصد دارند همه آنها را به ‏قيمت گزاف و غيرواقعي به صورت دفعي و يکجا به مردم بفروشند و به سود هنگفتي دست يابند.‏
با اين توضيحات، آيا اظهارات رييس اتاق بازرگاني تهران به نفع اين دسته از افراد و فعالان اقتصادي نيست؟ و آيا به خالي شدن ‏انبارهاي آنها و فروش اجناس شان به قيمت هاي گزاف و غيرواقعي در فضاي اقتصادي آشفته کنوني کمک نمي کند؟آيا رييس اتاق بازرگاني تهران عامدانه اين سخن را به زبان آورده يا صرفا از روي نا آگاهي و يا حتي براي ديده شدن در رسانه ها؟
نکته ديگر اينکه فردي که اين اظهارات را بيان کرده، نه يک مسئول دولتي اقتصادي بلکه يک مدير اقتصادي بخش خصوصي است و چيز عجيبي نيست که در سخنان خود، منافع صنف خود را در نظر گرفته و به نفع خود و همکارانش اظهارنظر کند؛ اتفاقي که در اظهارنظر اخير نيز به وضوح رخ داده است.
چنين اتفاقي مسبوق به سابقه نيز هست؛ در دي ماه سال 90، اسدالله عسگراولادي، رييس اتاق بازرگاني ايران و چين، از قحطي در ايران در 6 ماه آينده خبر داده و گفته بود: «به نظر مي‌رسد با توجه به واردات کالا با دلار 1600 توماني و مشکلات توليد در 6 ماه آينده با کمبود بسياري از کالا‌ها و قحطي در کشور مواجه خواهيم شد که براي تهيه آن‌ها يا بايد متوسل به قاچاق شويم و يا اين‌که هزينه بسياري بابت قاچاق بپردازيم.»
اين اظهارنظر و اظهاراتي از اين دست باعث شد تا مردم ضمن هجوم به فروشگاه‌هاي زنجيره اي، با خريد‌هاي کلان، باعث خالي شدن انبار‌ها شوند. 6 ماه پس از اظهارات عسگراولادي اما، اگرچه اوضاع ارزي کشور با بحران روبرو شده بود، اما خبري از قحطي نبود.
اکنون 7 سال بعد، همان سناريو در حال تکرار است و مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران خبر از قحطي در سه ماه آينده داده است. اگرچه اظهارات او اندکي هوشمندانه‌تر از اظهارات عسگراولادي است و خوانساري قيد «در صورت ادامه وضعيت اقتصادي به شکل کنوني» را نيز به آن اضافه کرده تا بلکه از انتقادات احتمالي بعدي، در امان بماند.
البته رييس اتاق بازرگاني تهران از اظهارنظر خود نتيجه ديگري را نيز مي تواند بگيرد. خوانساري در اظهاراتش از «139 هزار کانتينر» شامل 7 ميليون تن کالا و 2/5 ميليون تن ‏کالاي اساسي سخن به ميان آورده که «در گمرک باقي مانده و اجازه ترخيص ندارد‎.‏» حال اظهارات فعلي او در خصوص قحطي در سه ماه آينده، چه بسا بتواند به دولت براي صدور اجازه ترخيص اين کالاها را نيز فشار مضاعفي وارد کند.


منبع: entekhab.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي