بزرگنمايي:
چه خبر - نمايشگاه تهمينه ميلاني، کپي برداري يا الهام از اثر
نمايشگاه نقاشي تهمينه ميلاني با عنوان «فيلمهايي که نساختم» از همان آغاز برگزاري، با واکنش و حواشي زيادي روبهرو شد و عدهاي از هنرمندان عرصه تجسمي اظهار کردند که نقاشيهاي ميلاني کپي آثار يک نقاش فرنگي است.
تهمينه ميلاني روز يکشنبه در پستي اينستاگرامي نوشت:
من يک گالري نقاشي گذاشتم و جامعه جوان هنرهاي تجسمي در اعتراض به اينکه چرا گالريها به جاي نمايش آثار انها، نقاشيهاي مرا به نمايش گذاشته اند، آشوب کردند.
او با اشاره به اتفاقات روز افتتاحيه نوشت:
روز افتتاحيه هم پاي پليس به ميان آمد! متاسفانه امروز کار به تهديد اتش زدن آثار هنري خود در مقابل گالري ايوان کردند. متاسفم که اعلام کنم تا اطلاع ثانوي گالري تعطيل است. عذر خواهي ويژه دارم از دوستاني که از شهرستان براي ديدن نمايشگاه به تهران آمده اند.
تهمينه ميلاني هنرمندي است که بيشتر به عنوان فيلمنامه نويس و کارگردان سينما شناخته مي شود اما او علاقه زيادي به تجربه کردن در شاخه هاي ديگر هنر دارد. او در حوزه هاي ديگري همچون طراحي صحنه و لباس، تهيه کنندگي سينما و همچنين معماري و نقاشي نيز ورود پيدا کرده است. تسويه حساب، آتش بس، سوپراستار، شب هاي تهران، زن زيادي، مَلي راه هاي نرفته اش و... از جمله آثاسينمايي به کارگرداني تهمينه ميلاني است.
حاشيههاي افتتاحيه نمايشگاه نقاشي ميلاني
حاشيههاي نمايشگاه نقاشي تهمينه ميلاني با عنوان "فيلم هايي که نساختم" از 16 شهريور ماه يعني روز افتتاحيه در گالري ايوان آغاز شد. ارائه کارهاي بسيار ضعيف با قيمتهاي نجومي و در ادامه اثبات کپي بودن برخي از آثار ميلاني به حاشيهها دامن زد. حاشيهها آن جا آغاز شد که در روز افتتاحيه چند هنرمند جوان مقابل در ورودي گالري ايوان ايستاده بودند و تعدادي از کارهاي هنري استادان شاخص تجسمي (از جمله محسن وزيري مقدم و بهمن محصص) را در دست داشتند و از مردم سوال ميکردند آيا هنرمندان خالق اين آثار را ميشناسند يا خير.
تجمع در گالري ايوان در روز افتتاحيه نمايشگاه
قصد تجمع کنندگان از اين حرکت اعتراضي، نمايش هنر واقعي به مردم بود و معتقد بودند که مردم بايد به تماشاي هنر واقعي بروند. معترضان معتقد بودند که برخي هنرمندان حوزههاي ديگر با استفاده از شهرت و رانت خود وارد حوزه تجسمي شده اند و به اين حوزه از هنر لطمه وارد کرده اند. اين اعتراضها در حاشيه افتتاحيه نمايشگاه بود، اما در متن آن جمعيت انبوهي براي گرفتن عکس يادگاري و سلفي با تهمينه ميلاني و ديگر هنرمندان مشهور کشور در اين افتتاحيه نمايشگاه حضور پيدا کردند.
شهرزاد دريازاده مشاور هنري گالري ايوان هم در واکنش به انتقادات گفت:
دليل اين حجم از انتقادات را متوجه نميشوم و شايد در ادامه فرهنگ رايج در کشور ما که با زنان موفق برخورد ميشود باشد.
او افزود:
«اصولا استفاده از کلمه رانت براي يک گالري خصوصي که با هزينه غير دولتي اداره ميشود بي مورد است و در حالي که يک گالري دار ميتواند در حيطه فعاليت خود حتي هر هفته براي فرزندش يک نمايشگاه برگزار کند، چرا بايد پاسخگوي برگزاري نمايشگاه آثار تهمينه ميلاني که خود داراي رزومه و نامي شناخته شده در عرصه هنر است باشد؟»
دريا زاده در پاسخ به انتقادات درباره ورود يک کارگردان به حوزه تجسمي گفت:
«آيا اگر مرحوم کيارستمي در حيطههاي مختلف سينما، عکاسي و ديگر هنرها فعاليت ميکرد اشکالي داشت که الان براي اين هنرمند مشکل ساز بشود.
اثبات کپي برداري
اما اين تنها حاشيه نمايشگاه تهمينه ميلاني نبود، بعد از دو روز مشخص شد برخي آثار اين نمايشگاه کپي برداري است. تعدادي از هنرمندان نقاشيهاي تهمينه ميلاني را ضعيف و کپي شده از آثار «jenny meilihove» که در حوزه طراحي کتاب کودک و کارت پستال فعال است و برخي آثار «آمادئو موديلياني» نقاش مشهور ايتاليايي برشمردند. حالا پس از دو روز از افتتاح نمايشگاه، کپي برداري تهمينه ميلاني تائيد شده است.
نقاشي کپي تهمينه ميلاني
در نهايت اين کارگردان پستي را در صفحه شخصي خود در اينستاگرام منتشر و از اين بابت عذرخواهي کرد.
اين کارگردان سينما در پستي اينستاگرامي در اين باره توضيح داد. ميلاني درباره شباهت يکي از آثارش با اثر يک طراح کارت پستال نوشت:
"از اين بابت قلبا متاسفم اين تابلو را از نمايشگاه خارج و صدمهي وارد شده را جبران ميکنم. حقيقتا نميدانستم که اين تصوير که احتمالا روي يککارت پستال برايم ارسال و يا در فيس بوک ديده ام و در ناخوداگاهم نقش بسته است. ايشان را تا ديشب نميشناختم و حتما از ايشان هم عذرخواهي خواهم کرد. "
با وجود اينکه ميلاني اينگونه به کپي بودن برخي آثارش واکنش نشان داد، اما در شبکههاي اجتماعي در اين باره جنجالي به پا شد. بسياري از هنرمندان جوان و فعالان فضاي مجازي به شدت به او تاختند. اثبات شده است که حداقل يک اثر ميلاني کپي بوده است. درباره بقيه آثارش هم شک و شبههاي فراواني مطرح شد.
جالب اينکه «جني ميليهوف» نقاش روسي ساکن سرزمينهاي اشغالي که يکي از آثار تهمينه ميلاني کپي برداري از يک اثر کارت پستالي از او بود، در استوري اينستاگرام خود به اين موضوع واکنش نشان داد و نوشت:
"يک فرد مشهور تصوير مرا کپي کرده و فروخته است؛ و در استوريهاي بعدي از کنسلشدن نمايشگاه خبر داده و از بانيان تعطيلي آن قدرداني کرده است. "
منتقدان تهمينه ميلاني همچنين قيمت گزاف آثار به نمايش درآمده از سوي ميلاني را نيز زير سوال بردند. آنها به قيمتگذاري بالاي اين نمايشگاه اشاره و ابراز کردند که 25 ميليون و 20 ميليون تومان مناسب چنين آثاري نيست. برخي آثار تهمينه ميلاني را با نقاشيهاي کودکان مقايسه کرده اند.
قيمت گراف آثار تهمينه ميلاني
ميلاني در واکنش به انتقادات از قيمت بالاي آثارش گفت:
"در ضمن دوستاني که گالري ايوان را متهم به کسب درآمد ميکنند، عرض ميکنم که کليهي عوايد اين نمايشگاه صرف خيريه ميشود."
منبع
«افشين پرورش» ـ عکاس ـ از جمله معترضان به نمايشگاه تهميه ميلاني بود. او پستي را حاوي اين خبر که نمايشگاه «فيلمهايي که نساختم» لغو شد، در اينستاگرامش منتشر کرد و نوشت:
«در پي اعتراض گستردهي هنرمندان، دانشجويان، اساتيد و کارشناسان تجسمي، «گالري ايوان» به نمايش توليدات «تهمينه ميلاني» خاتمه داد. بدين وسيله از تمامي عزيزاني که روز جمعه در افتتاحيه اين نمايشگاه حضور يافته و اعتراض خود را به نمايش چنين توليدات ضعيف و سطح پاييني نشان داده بودند، تشکر ميکنم. فضاي گالريها حق هنرمندان است و هيچ فرد بيصلاحيتي حق اين را ندارد که به واسطه ارتباطات خاص، سرمايه، شهرت و يا سکس، فضاي آنها را اشغال کند. موفقيت در اين رويداد خاص نشان داد که ميشود با اتحاد و همبستگي و پيگيري مداوم، تاثيرگذار بود و جامعه تجسمي را از فساد و سقوط نجات داد.»
پرورش در بخش ديگري از مطلبش خواسته است که مظفري، مديريت جديد دفتر تجسمي با بازنگري کامل سياستهاي اعمالي گذشته، شرايط گالريها را به نفع هنرمندان تجسمي تغيير داده و بدين وسيله علاوه بر حذف جريانهاي فاسد جعل، تقلب، يغماگري و پولشويي، چرخهي اقتصاد هنر را به درستي به جريان اندازد.
او اعلام کرده است که «جامعهي تجسمي از اين پس بيدارتر از هميشه، ناظر بر عملکرد دفتر تجسمي و گالري داران خواهد بود و به پيگيري مطالبات خود ادامه خواهد داد.»
با اين حال ميلاني دو ساعت قبل از انتشار اين گزارش و پس از اينکه لغو نمايشگاهش را اعلام کرد، در پستي جديد اينگونه عنوان کرد که عدهاي قصد بهم ريختن نمايشگاهش را داشتهاند و در اين ارتباط به نام افشين پرورش هم اشاره کرده است.
او توضيح داده که به زودي اخبار جديدي براي گروهي که پيگير نقاشي «جني ميلي هو» هستند را هم منتشر ميکند.
ميلاني در اين پست جيدد گفته است که به نظر ميرسد نقاشي وي قبل از جني ميلي هو کشيده شده است.
توضيح مدير گالري ايوان به مستندات مبني بر کپي بودن کارها امروز به دستمان رسيد. در راستاي اتفاقاتي که براي نمايشگاه «فيلمهايي که نساختم» تهمينه ميلاني افتاد، با حوري قديمي ـ مدير گالري ايوان ـ که برپايي اين نمايشگاه را بر عهده داشت، تماس گرفت و با او گفتوگو کرد.
قديمي درباره صحت لغو نمايشگاه «فيلمهايي که نساختم» و علت آن گفت:
بله برگزاري نمايشگاه «فيلمهايي که نساختم» لغو شد. در ابتدا از کپي بودن کارها آگاهي نداشتيم. در دو روز برگزاري نمايشگاه، عده زيادي از هنرمندان و اساتيد واکنشهاي منفي نسبت به نقاشيهاي خانم ميلاني داشتند.
او افزود:
ما نيز از ابتدا، واکنشها و حواشي آنها را دنبال ميکرديم. اما بايد بگويم که کسي به طور قطع از کپي بودن کارها نميگفت. امروز مستنداتي مبني بر صحت کپي بودن نقاشيهاي ميلاني به دستمان رسيد. به همين دليل نيز تصميم گرفتم نمايشگاه را لغو کنم.
قديمي همچنين بيان کرد:
البته اکثر مواقع در عرصه هنر تضادها و جنبهگيريهاي شخصي در رابطه با فعاليت هنري برخي صاحبنظران وجود دارد.
اين گالريدار درباره دليل خود براي برگزاري نمايشگاه «فيلمهايي که نساختم» در گالري «ايوان» گفت:
خانم ميلاني در عرصه هنر فرد شناخته شده و صاحب اعتباري است و ما هم گمان ميکرديم حتما آثار خوبي را ارائه خواهند داد.
او اضافه کرد:
ما نيز همانند ديگر گالريها دوست داشتيم با چنين فردي کار کنيم. تهمينه ميلاني سال گذشته يک نمايشگاه عکس در گالري «آريانا» داشت که با استقبال خوبي نيز روبهرو شد. به همين دليل ميخواستيم اولين گالري باشيم که از آثار ايشان در حوزه نقاشي حمايت ميکنيم.
قديمي در عين معتقد است که هر کسي ميتواند از هر حوزهاي وارد هنر شود. حال آنکه يک هنرمند نقاش هم ميتواند شاعر باشد.
او در همين راستا بيان کرد: هنر تنها مختص به عدهاي خاص نيست و محدويت ندارد.
اين گالريدار درباره واکنش تهمينه ميلاني به لغو نمايشگاه «فيلمهايي که نساختم» گفت:
خانم ميلاني از من خواستند که نمايشگاه را لغو نکنم. اما من بايد منافع گالري و حرفه خودم را حفظ کنم.
حوريه قديمي با بيان اينکه اين گونه اتفاقات براي گالريهاي معتبرتر نيز رخ ميدهد، گفت:
ما در اتفاقي که رخ داد مقصر نيستيم. در سايت گالري ايوان از همه منتقدان و هنردوستان به دليل اين اتفاق عذرخواهي کرديم. قصد داريم با صبر و حوصله به کليه نظرها و انتقادات پاسخ دهيم.
بيشتر بدانيد : بيوگرافي و عکس هاي تهمينه ميلاني به مناسبت زادروزش
منبع : isna.ir/fararu.com