آخرین اخبار

اسکيزوفرني چيست؟ سلامت روان

اسکيزوفرني چيست؟

  بزرگنمايي:

اسکيزوفرني را بهتر بشناسيد

اسکيزوفرني اختلال مغزي ناتوان کننده و مزمن است که به طور متوسط در يک درصد از مردم اتفاق مي افتد. اين اختلال ممکن است موجب شود توهماتي در فرد شود از جمله اين که صداهايي بشنود، تصاويري ببيند يا تصور کند افراد ديگري افکارش را کنترل ميکنند. اين تجربه ها ممکن است فرد را دچار ترس و وحشت کند و موجب رفتارهاي عجيب و غريب شود. هيچ معالجه اي براي آن وجود ندارد اما درمان معمولا ميتواند علائم جدي آن را کنترل کند.

علايم اسکيزوفرني

علايم اسکيزوفرني ميتواند موارد زير را شامل شود:

- توهم : شنيدن يا ديدن چيزهاي غير واقعي
- هذيان: تصورات کاملا اشتباه
- پارانويا: تصور اين که ديگران عليه او نقشه ميکشند
برخي از علائم مانند عدم لذت بردن از زندگي روزمره و کنار کشيدن از فعاليتهاي اجتماعي ممکن است همانند افسردگي باشد.

تاثير اسکيزوفرني بر افکار

افراد مبتلا به اسکيزوفرني اغلب افکار غير طبيعي دارند. ممکن است اين افراد در ساماندهي افکار يا ايجاد ارتباط منطقي مشکل داشته باشند. آنها احساس ميکنند ذهنشان از يک فکر نامرتبط به فکر ديگر ميپرد. گاهي اوقات ممکن است اين افراد احساس کنند ديگر نميتوانند فکر کنند و همه افکار از سرشان پريده است. اسکيزوفرني بر خلاف باور عموم اختلال هويت تجزيه اي (اختلال چند شخصيتي) نيست.


تاثير اسکيزوفرني بر رفتار

اسکيزوفرني طيف گسترده اي از اختلالات رفتاري ايجاد ميکند. ممکن است فرد پرت و پلا و نامفهوم صحبت کند يا حتي کلمات را ترکيب کند. ممکن است سراسيمه عمل کند، ممکن است به نظر خيلي بي احساس بيايد. بسياري از افراد در حفظ بهداشت يا مرتب نگه داشتن خانه مشکل دارند. اسکيزوفرني ممکن است منجر به رفتارهاي تکراري مانند راه رفتن مداوم شود. بر خلاف تصور معمول، خطر خشونت در مقابل ديگران کم است.


چه کساني به اسکيزوفرني مبتلا ميشوند؟

زنان و مردان به يک اندازه به اسکيزوفرني مبتلا ميشوند و تقريبا در همه گروههاي قومي نژادي دنيا ميزان ابتلاي آن برابر است. علائم آن معمولا بين سنين 16 و 30 سالگي بروز ميکند. شروع آن در مردان زودتر از زنان است. اسکيزوفرني به ندرت در کودکي يا پس از 45 سالگي شروع ميشود. افرادي که در خانواده شان سابقه ابتلا به اسکيزوفرني دارند، در خطر بيشتري قرار دارند.

علت اسکيزوفرني چيست؟

علت دقيق اسکيزوفرني هنوز مشخص نيست اما دانشمندان معتقدند هم ژن و هم محيط در ايجاد آن نقش دارد. درون مغز سطح پيام رسان شيميايي دوپامين و گلوتامات ممکن است از تعادل خارج شود و ساختار مغز نيز ممکن است غير طبيعي باشد. مثلا اسکن مغزي دوقلوهاي همسان نشان ميدهد که بطنهاي پر شده با مايع مغز در دوقلوي مبتلا به اسکيزوفرني در مقايسه با قل ديگر که سالم است، بزرگتر ميباشد. سطح فعاليت در برخي نواحي مغز فرد مبتلا به اسکيزوفرني نيز ممکن است کمتر يا بيشتر از حد طبيعي باشد.

تشخيص اسکيزوفرني

هيچ روش آزمايشگاهي براي تشخيص اسکيزوفرني وجود ندارد بنابراين تشخيص آن معمولا بر اساس سابقه و علايم است. آزمايشهايي براي رد علتهاي ديگر مسبب علائم ممکن است انجام شود. در نوجوانان ترکيبي از سابقه خانوادگي و رفتارهاي مشخص ميتواند به پيش بيني شروع اسکيزوفرني کمک کند. اين رفتارها شامل کنار کشيدن از گروههاي اجتماعي و بيان افکار و گمانهاي غير معمول است.

داروي اسکيزوفرني

تجويز دارو ميتواند علايمي مانند افکار غير طبيعي، توهم و هذيان را کاهش دهد. تصور ميشود که اين داروها با تنظيم مواد شيميايي مشخصي در مغز و گيرنده هايي که بر افکار، ادراک و رفتار تاثير ميگذارند، کار ميکند. برخي از افراد ممکن است با عوارض آن از جمله افزايش وزن و رعشه مشکل داشته باشند. داروهاي اسکيزوفرني ممکن است با داروها يا مکملهاي ديگر تداخل داشته باشند. در بيشتر موارد مصرف بلند مدت دارو براي مديريت اسکيزوفرني لازم است.

روان درماني در اسکيزوفرني

مشاوره ميتواند به فرد در غلبه بر مشکلات رفتاري و افکاري کمک کند و ارتباط او با ديگران را بهبود ببخشد. در درمان رفتاري شناختي فرد ياد ميگيرد واقعي بودن افکارش را آزمايش کند و علائم را بهتر مديريت کند. اشکال ديگر درمان به بهبود برقراري ارتباط، مراقبت از خود و مهارتهاي ارتباطي کمک ميکند. اين استراتژيها جايگزين دارو نيستند بلکه به فرد کمک ميکنند مصرف دارو را ادامه داده و چالشهايي را که هر روزه با آنها رو به رو ميشود را مديريت کند.

توان بخشي در اسکيزوفرني

توان بخشي ممکن است شامل آموزش شغل، مشاوره مديريت مالي و راهنمايي در استفاده از حمل و نقل عمومي يا خريد است. هدف از اين کار اين است که به فرد مبتلا به اسکيزوفرني کمک شود در شغل خود بماند و تا حد ممکن استقلال خود را حفظ کند. برنامه هاي توان بخشي به ويژه در ترکيب با روان درماني بسيار موثر هستند.

جلوگيري از عود بيماري

افراد مبتلا به اسکيزوفرني گاهي اوقات مصرف دارو را به خاطر عوارض يا عدم درک درست بيماريشان متوقف ميکنند. اين کار خطر بازگشت علائم جدي و ايجاد دوره روان پريشي (سايکوتيک) کامل را افزايش ميدهد. درمان رواني منظم ميتواند به فرد کمک کند دارو درماني را ادامه داده و از عود آن يا نياز به بستري شده پيشگيري کند.

اسکيزوفرني و محل کار

افراد مبتلا به اسکيزوفرني اغلب در پيدا کردن کار يا حفظ موقعيت شغلي مشکل دارند. علت آن بخشي به خاطر اشکال در افکار، تمرکز و برقراري ارتباط است که به واسطه بيماري ايجاد شده است اما بخشي ديگر به خاطر اين است که علائم در اوايل جواني شروع ميشود و در يادگيري شغل يا آموزش فرد اخلال ايجاد ميکند. آموزش شغلي ميتواند به اين افراد کمک کند مهارتهاي حرفه اي شان را افزايش دهند.

اسکيزوفرني و روابط با ديگران

روابط با ديگران براي افراد مبتلا به اسکيزوفرني يک مشکل است. افکار و رفتارهاي غير معمول آنها دوستان، همکاران و اعضاي خانواده را از او دور ميکند. حفظ برنامه درماني ميتواند انزواي اجتماعي اين افراد را کاهش دهد. يک شکل درمان تمرکز بر ايجاد و پرورش روابط بين فردي است. علاوه بر اين گروههاي حمايتي يا درمان خانوادگي ميتواند به عزيزان فرد کمک کند بهتر بيماري را درک کنند.

اسکيزوفرني و سوء استعمال مواد

افراد مبتلا به اسکيزوفرني بيشتر از افراد معمولي احتمال دارد که به الکل و مواد غير قانوني روي بياورند. برخي از مواد شامل کوکائين و ماري جوانا يا علف (تهيه شده از گل گياه شاهدانه) ميتوانند علائم بيماري را بدتر کنند. سوء استعمال مواد ممکن است با داروهاي اسکيزوفرني تداخل کند. بيماراني که مشکل مواد دارند ميتوانند از برنامه هاي طراحي شده براي سوء استعمال مواد به خصوص برنامه هاي ويژه افراد اسکيزوفرني بهره ببرند.

اسکيزوفرني و بارداري

بيشتر داروهاي مورد استفاده براي درمان اسکيزوفرني خطر شناخته شده اي در افزايش خطر نواقص مادرزادي ندارد اما هر تصميمي که در دوران بارداري در مورد داروهاي اسکيزوفرني گرفته ميشود بايد با اطلاع پزشک باشد.

توصيه هايي براي افراد خانواده

اسکيزوفرني ممکن است با اختلالات رواني ديگر اشتباه گرفته شود بنابراين ارزيابي با دقت و درست بسيار مهم است. متقاعد کردن فرد مبتلا به اسکيزوفرني براي دريافت کمک ممکن است مشکل باشد. درمان اغلب زماني شروع ميشود که دوره هاي رون پريشي منجر به بستري شده است. همين که فرد به وضعيت پايدار برسد اعضاي خانواده با روشهاي زير ميتوانند در جلوگيري از عود بيماري کمک کنند:

فرد را به ادامه مصرف دارو تشويق کنيد
او را در ملاقاتهاي بعدي با دکتر همراهي کنيد.
در عين رعايت احترام از او حمايت کنيد.


منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!