بزرگنمايي:
چه خبر - گفت و گو با اشکان رهگذر، کارگردان انيميشن سينمايي «آخرين داستان»
اشکان رهگذر کارگردان جواني است که در اولين تجربه بلند سينمايياش به سراغ ساخت انيميشني بزرگ رفته که تا به حال سر و صداهايي هم کرده است. «آخرين داستان» که ساختش از سال 89 آغاز شده، با برداشتي آزاد از شاهنامه به روايت قصه ضحاک ماردوش، کاوه آهنگر و آفريدون ميپردازد. پرويز پرستويي، ليلا حاتمي، حامد بهداد، اشکان خطيبي، بيتا فرهي، اکبر زنجانپور، فرخ نعمتي، حسن پورشيرازي، باران کوثري، مجيد مظفري، شقايق فراهاني، مليکا شريفينيا، زهير ياري، و بانيپال شومون از گويندگان نقشهاي اين انيميشن هستند که تجربهاي متفاوت را در انيميشن در سينماي ايران رقم زده است. «آخرين داستان» اين روزها در جشنواره فيلم کودکان و نوجوانان در اصفهان به نمايش درآمده است و بازتابهاي خوبي نيز داشته. به همين بهانه با رهگذر گفتوگويي داشتيم که در ادامه ميخوانيد.
مدت زمان ساخت انيميشن «آخرين داستان» نسبتا طولاني بود، اين طولاني شدن به دليل پروداکشن سنگيني بود که کار داشت يا مشکلات و موانع گريبان کار شما را هم گرفت؟
شايد بتوان گفت مجموعهاي از همه اين عوامل، در واقع طبيعت انيميشين همين بوده است. يک پروژه يا انيميشن استاندارد در هاليوود هم بين سه تا چهار سال زمان ميبرد تا عينيت پيدا کند. ضمن اينکه ما خيلي تجربه توليد انيميشن سينمايي در اين اشل را نداشتيم و کار هم کار بسيار بزرگي بود. همان سنگ اولي که ميگويند اگر خيلي بزرگ باشد نشانه نزدن است، ولي خوشبختانه ما توانستيم اين سنگ را بلند کنيم. از ساخت اين کار هم هيجانزده بوديم.
به نظر ميرسد جسارت و ريسکي که شما در ساخت و توليد اين کار نشان داديد به سن و سالتان هم برميگردد. جواني و سوداهاي بزرگي که آدم در اين سن در سر دارد باعث ميشود تا قدرت بيشتري پيدا کنيم. درست است؟
بله، دقيقا همينطور است و هيچ کس هم نبود که به ما بگويد اين کار را نکنيد و شايد اگر هم ميگفتند آتش هيجان ما اينقدر شعلهور و داغ بود که ما اصلا به حرفها گوش نميداديم. در نتيجه حدود سه تا چهار سال اين فرآيند ادامه پيدا کرد و يکي از موضوعاتي هم باعث شد مرحله توليد خيلي طول بکشد اين بود که در ابتداي راه هيچکس اين پروژه را جدي نميگرفت، حتي من و استوديو هورخش را هم جدي نميگرفتند.
اشکان رهگذر
نهادهايي بودند که از پروژههاي ديگر حمايت ميکردند ولي ما وقتي به آنها سر ميزديم اتفاقي نميافتاد. قول و قرار ميگذاشتيم ولي در عمل مشکلي حل نميشد. در اين سه-چهار سال نياز داشتيم که بزرگ شويم، البته نميگويم الان بزرگ شديم اما بالغتر شديم. وقتي اين شرايط ايجاد شد طي چهار سال بعدي به ثبات رسيديم و به کار پرداختيم.
در «آخرين داستان» چهرههاي سينمايي زيادي را به عنوان صداپيشه دعوت کرديد، اين کار را به اين دليل انجام داديد که فضاي کار ميطلبيده يا صرفا به اين خاطر که سر و صدايي به پا شود و از اسم اين چهرهها استفاده مثبت کنيد؟
اين اتفاق در همه جاي دنيا ميافتد و ما اگر بخواهيم سينمايمان را به سمتي ببريم که در دنيا رقابت کند بايد از اتفاقاتي که هست گردهبرداري کنيم. در هاليوود هم ادي مورفي جاي کاراکتري در «شرک» صحبت ميکند و شخصيتي که او با خودش ميآورد در محبوبيت بيشتر کار موثر است، اين درباره کار ما هم بود. ولي اتفاقات ديگري هم افتاد، ما وقتي داشتيم کاراکترها را طراحي ميکرديم و مينوشتيم ناخودآگاه بازيگراني را تصور ميکردم براي اينکه بتوانم حرکات اين شخصيتها را براي خودم پيدا کنم. مثلا براي يکي از نقشها من آقاي پرستويي را تصور ميکردم و خدا را شکر ايشان هم پذيرفتند و به کار پيوستند.
انيميشن اخرين داستان
وقتي صدا ضبط شد، من صدا را به يکي از انيماتورهايمان دادم که روي صدا کارها مربوطه را انجام دهد تشخيص نداد که اين صداي آقاي پرستويي است، يعني اينقدر اين صدا درست بود و بر روي شخصيت نشسته بود. در عين حال من يک اتفاق متفاوت را هم ميخواستم، ما در دوبله خيلي پيشرفت کرديم ولي صداها با اينکه زيباست اما صداهايي هستند که ما انتظار داريم.
بيشتر بدانيد : انيميشني که قاعده بازي را در ايران تغيير داد/ با صداي ليلا حاتمي و پرويز پرستويي
صداهايي که شايد کليشه شدهاند؟
بله، البته کليشه مثبت. به نظر من در «آخرين داستان» وقتي دوستان بازيگر آمدند اين کليشه شکست. واقعا هم کار سنگيني بود و همه خيلي انرژي گذاشتند تا انجام شد. ما حصل اين اتفاق هم من را راضي کرد هم کليشهاي که وجود داشت را شکست.
راضي کردن بازيگراني که قرار بود نقشها را بگويند چقدر سخت بود؟ به هر حال خيليها نسبت به يک تجربه جديد گاهي اوقات گارد دارند
اينکه ما بخواهيم راه اين قضيه را پيدا کنيم يک مقدار سخت بود، البته در ابتداي امر که غيرممکن بود چون خيليها در بدنه سينماي ايران نسبت به انيميشن بياعتماد هستند. شايد بيايند کار تمام نشود، شايد بيايند کار خيلي به درازا بکشد، شايد نتيجه تکنيکال کار خوب نشود، شايد بيايند و کار ديده نشود. بنابراين حق هم دارند که اين ذهنيت را داشته باشند. ما موقعي دعوت از بازيگران را آغاز کرديم که کار به نتيجهاي رسيده بود و تاييدهايي را گرفته بود که دوستان ميتوانستند بخشهايي از آن را ببينند. براي کستينگ کار از خانم تينا پاکروان کمک گرفتيم، موضوعي که خيلي هم مهم بود. خانم پاکروان وقتي به اين موضوع ورود کردند از تجربيات خودشان استفاده کردند و آنها را در اختيار ما نيز قرار دادند و اين موضوع روان شد. انگار معجزه اتفاق ميافتاد و کافي بود سر يک بازيگر ما با هم به توافق برسيم. تقريبا تمام بازيگراني که انتخاب کرده بوديم آمدند.
درباره حضور بيتا فرهي هم برايمان بگوييد، اولين بار است که يک خانم صداي اهريمن را ميگويد، درست است؟
بله، درست است. ايشان صداي خيلي خاصي دارند و براي صداي اهريمن به ايشان رسيديم. البته در مرحله صداگذاري کارهايي هم روي صداي ايشان شد که نتيجهاش متفاوت شد. براي صداي اهريمن ميخواستيم صدايي با جنس خاص که شنيده هم نشده را داشته باشيم. ضمن اينکه جنسيت در اين صدا خيلي شنيده نميشود و بيشتر صدايي خاص شنيده ميشود. وقتي ايشان را براي نقش اهريمن انتخاب کرديم واکنش خيلي جالبي داشتند و گفتند بعد از اين همه مدت که من را در يک انيميشن دعوت کردند قرار است اهريمن باشم. اين انتخاب برايشان جالب بود.
برنامه اکران به چه شکل است؟
انشاالله بعد از اکران بينالمللياش در سينماهاي ايران هم اکران ميشود.
بيشتر بدانيد : ليلا حاتمي در چالشي جذاب, شهرزاد شد + عکس
منبع : khabaronline.ir