آخرین اخبار

بازيگراني که براي ايفاي يک نقش‌ دست به کارهاي ديوانه‌واري زدند + عکس سينما

بازيگراني که براي ايفاي يک نقش‌ دست به کارهاي ديوانه‌واري زدند + عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - از رابرت دنيرو تا جيم کري: بازيگراني که براي مدت طولاني در نقش خود ماندند

هر روز آن ها را مي بينيم در تيتر اخبار رسانه ها، در پيام هاي تبليغات، در شوهاي تلويزيوني، در تريلر فيلم ها و البته در درون خود فيلم ها. زندگي يک بازيگر بيش از زندگي هر شخص ديگري در صنعت فيلم سازي در برابر ديد عموم مردم قرار مي گيرد و اين از حضور مستمر آن ها در برابر دوربين ناشي مي شود. و در حالي که تمامي آن ها داراي سطحي از استعداد بازيگري هستند، فراتر رفتن از يک بازي معمولي به يک بازيگر خبره و بسيار کاربلد نياز دارد. اين بازيگران را متد اکتورها يا بازيگراني که با سبک متد اکتينگ براي نقش خود آماده مي شوند مي نامند.
اين بازيگران براي مدت طولاني در درون نقش خود باقي مي مانند، مقدار قابل توجهي از وزن خود را کاهش مي دهند يا برعکس به وزن خود اضافه مي کنند تا براي نقشي خاص مناسب باشند. اما برخي از آن ها حتي زندگي شخصي خود را نيز به کلي تغيير مي دهند تا براي نقش خود در فيلم آماده شوند. سبک بازيگري متد اکتينگ براي بسياري از بازيگران امروزي يک اولويت به شمار نمي آيد. دليل اين امر اين است که براي وارد شدن کامل به شخصيت و بازي متد اکتينگ تلاش و تعهد بسيار زيادي لازم است که گاهي اوقات مي تواند به روح و جسم بازيگر صدمات جبران ناپذيري وارد نمايد. برخي بازيگران سبک متد اکتينگ هفته ها، ماه ها و يا حتي سال ها وقت صرف آماده سازي خود براي يک نقش خاص مي کنند.
باور اين که چنين بازيگراني اين مقدار از انرژي و تعهد را دارند بسيار سخت است زيرا در واقع براي چنين کاري بايد زندگي شخصي شان را به طور کلي تغيير دهند. اما اين تعهد به سبک متد اکتينگ تا چه مقدار مي تواند پيش برود؟ تا چه مقدار پيش رفتن در اين حوزه قابل قبول است؟ آيا بايد از اين سبک تمجيد کرد يا آن را به باد انتقاد گرفت. قبلاً نيز در مقاله هايي در اين رسانه به اين موضوع پرداخته ايم اما در اين مطلب قصد داريم شما را يک مرحله جلوتر برده و با بازيگراني آشنا کنيم که نه تنها در مقاله هاي قبل به آن ها اشاره نشده (در اغلب موارد) بلکه سبک متد اکتينگ را در مقياسي بزرگ تر به نمايش گذاشته اند.

بيشتر بدانيد : 19 نمونه جالب توجه از تغييرات بدني بازيگران هاليوود براي فيلم‌هايشان!! +عکس

جيم کري در «انسان در ماه»

فيلم «انسان در ماه» (Man on the Moon) به کارگرداني ميلوش فورمن داستان اندي کافمن فقيد را روايت مي کند که در روزگار خود يکي از عجيب ترين و جنجالي ترين کمدين ها بود. کافمن در سبک خاصي از نمايش هاي کمدي مهارت داشت و جيم کري نيز در ايفاي نقش او کاري خيره کننده انجام داد به نحوي که مي توان بازي او در نقش کافمن را يکي از بهترين نقش آفريني هاي تاريخ سينما به شمار آورد. از صدا گرفته تا حالات و ژست هاي عجيب و غريب، تا حس کلي عجيب و غريب بودن، جيم کري تجلي فيزيکي واقعي کافمن بود و شايد حتي بيشتر از آن.

جيم کري
جيم کري

شايد به همان سبکي که کافمن همکاران خود را آزار مي داد، کري نيز در طول بازي در اين فيلم، همبازي هايش را شکنجه مي داد. وي چنان در نقش خود فرو رفته بود که حتي بين برداشت ها نيز از شخصيت کافمن خارج نمي شد. وي در تمام طول ساخت فيلم ترجيح داد که در نقش کافمن باقي بماند به نحوي که باعث عاصي شدن بسياري از اعضاي تيم سازنده سريال شده بود. وي در نهايت به خاطر بازي خود در اين نقش مورد تمجيد منتقدان قرار گرفته و جايزه گلدن گلوب را با خود به خانه برد.

هيث لجر در «شواليه تاريکي»

در رده نهم اين فهرست بهترين و محبوب ترين جوکر تمام دوران قرار دارد که نقش فراموش نشدني او را هيث لجر فقيد در سال 2008 در فيلم «شواليه تاريکي» (The Dark Knight) ايفا کرد. جک نيکلسون حتي در نهايت شرارت و شيطان صفتي خود نيز به پاي نسخه لجر از جوکر نمي رسد. با حرکات بسيار خونسردانه، صورت دلقکي با رنگ سفيد، خنده هاي ترسناک با تُن بالا و تمام چيزهايي که در يک فرد ديوانه و جامعه ستيز مي توان ديد، بسياري حتي نمي دانستند که لجر نقش اين شخصيت را بازي مي کند.

هيث لجر
هيث لجر

وقتي به اين فيلم نگاه مي کنيم شخصيت جوکر اولين چيزي است که به ذهن مي رسد هر چند نقش مقابل او را نيز کريستين بيل با مهارت و زيبايي خاصي بازي کرده بود. هيث لجر به منظور آماده شدن براي اين نقش حدود يک ماه خود را در اتاق يک هتل حبس کرد و صداهايي مختلف را امتحان مي کرد، حتي خود را جوکر فرض کرده و خاطرات خود در اين مدت را به رشته تحرير درآورد. همانطور که مي دانيد، مدت کوتاهي پس از اتمام فيلم برداري ها، لجر به دليل سوء مصرف داروهايي که براي وي تجويز شده بود جانش را از دست داد. اين که مرگ او با فرو رفتن در نقش جوکر در ارتباط بوده است را نمي توان قوياً تاييد يا تکذيب کرد اما مي توان ديد که وي در اين نقش منفي گم شده بود. شايد همانطور که فردريش نيچه گفته است، لجر کمي بيش از حد به انتهاي گودال نابودي خيره شده بود و متاسفانه اين مغاک نيز مستقيم به او نگاه کرد و در نهايت جانش را گرفت. جاي تاسف است زيرا لجر هنوز بسيار جوان بود و مي توانستيم براي دهه ها از هنرنمايي هاي او در عرصه سينما لذت ببريم.

بيشتر بدانيد : `شواليه تاريکي` 155 ميليون دلاري / بتمن رکورد اسپايدرمن را شکست

رابرت دنيرو در «تنگه وحشت»

در بازسازي فيلمي با عنوان «تنگه وحشت» (Cape Fear)، رابرت دنيرو در يکي از تاريک ترين و خشن ترين نقش هايش فرو رفت. وي در فيلم مارتين اسکورسيزي نقش مکس کدي را بازي مي کند، مردي که براي انتقام از وکيلي باز مي گردد که 15 سال پيش عمداً باعث شده وي در دادگاه محکوم شده و بخش زيادي از زندگي خود را در زندان سختي بکشد. دنيرو در اين نقش خشمگين، شيطاني و به معناي واقعي کلمه هولناک ظاهر مي شود و لحن کشدار و آهسته صحبت کردن جنوبي اش بر ترسناکي شخصيت نيز مي افزايد. دنيرو که خود از بازيگران سبک متد اکتينگ است، براي اين که بيشتر در اين نقش فرو برود به معني واقعي کلمه از لحاظ فيزيکي خود را دگرگون ساخت.

 رابرت دنيرو
رابرت دنيرو

او بدن خود را با مقادير زيادي تتو تزيين کرد، بدن خود را از آب محروم کرد تا عضلات خشکي در بدن او شکل بگيرند و در يک نمونه تعهد مطلق به شخصيت، حتي 5٫000 دلار به يک دندانپزشک پرداخت کرد تا دندان هاي او را نامرتب و ساييده شده سازد. در نهايت او توانست براي اين نقش جوايز متعددي دريافت کرده و مورد تحسين منتقدان قرار بگيرد. شايد تنها چند هفته مسواک نزدن مي توانست دندان هاي دنيرو را به شکل دلخواه مورد نظر کارگردان براي بازي در اين نقش دربياورد يا حتي مي شد از دندان هاي مصنوعي استفاده کرد اما ظاهراً اين کارها براي رابرت دنيرو کافي نبود.

بيشتر بدانيد : نقش‌هاي مختلف «رابرت دنيرو» در قاب يک عکس

مت ديمون در «شجاعت در زير آتش»

در سال 1996، وقتي که فيلم «شجاعت در زير آتش» (Courage Under Fire) منتشر شد، مت ديمون هنوز بازيگري شناخته نشده به شمار مي رفت. در اين فيلم، سرهنگ ناتانيل سرلينگ (دنزل واشنگتن) ماموريت پيدا مي کند که در مورد مرگ کارن والدن (مگ رايان) و اين موضوع که آيا او لياقت دريافت مدال شجاعت را دارد يا نه تحقيق کند. يک سرباز ويژه به نام ايلاريو (مت ديمون) از مسافران هلي کوپتري بوده که والدن در آن حضور داشته است.

مت ديمون
مت ديمون

سال ها بعد، وي به شدت از بابت مرگ دلخراش والدن که در نهايت واقعيت آن فاش مي شود احساس گناه مي کند. شخصيت ديمون اکنون به شدت درگير مصرف مواد مخدر شده و او به شدت وزنش را از دست داده است. بر اساس گزارش ها، ديمون بيش از 40 پوند (بيش از 18 کيلوگرم) از وزن خود را براي ايفاي اين نقش کاهش داد و تمام اين کار را تنها براي بازي در دو صحنه از فيلم انجام داد که کمتر از 20 دقيقه به طول مي انجاميد. اگر چه بايد سبک متد اکتينگ خارق العاده او در اين فيلم را ستود اما سوال اين است که آيا دست زدن به چنين کاري طاقت فرسا براي ايفاي اين نقش کوتاه و فرعي لازم بوده است يا خير؟
البته اين کاهش وزن باعث شد که استيون اسپيلبرگ وي را به خاطر لاغري بيش از حدش براي بازي در نقشي اصلي در فيلم «نجات سرباز رايان» ناديده گرفته و نقشي کمتر مهم را به او واگذار کند. بعد از آن نوبت به فيلم «ويل هانتينگ خوب» رسيد که مشهور شدن ديمون را در پي داشت.

بيشتر بدانيد : کاري شبيه به خودکشي براي گرفتن جايزه اسکار؟

داستين هافمن در «دونده ماراتن»

داستين هافمن در يکي از اولين سال هاي بازيگري خود در فيلم «دونده ماراتن» (Marathon Man) نقش مردي به نام بيب را بازي مي کند که در دنيايي پر از گنگستر و جنايتکار گرفتار شده که به ظن سرقت مقداري الماس قصد کشتن او و برادرش را دارند. او يک دونده ماراتن نيز هست، قابليتي که در بسياري از لحظات فيلم جان او را از مرگ نجات مي دهد. براي بازي کردن در اين نقش، هافمن نزديک به 15 پوند (حدود 7 کيلوگرم) از وزن خود را با روزي دستکم 4 مايل (6٫5 کيلومتر) دويدن کاهش داد.

داستين هافمن
داستين هافمن

در صحنه هايي که به نظر مي رسد او در اثر دويدن طولاني مدت توان نفس کشيدن ندارد، هافمن قبل از هر برداشت دستکم نيم مايل مي دويد تا به شرايط مورد نظر برسد. مشهور است که لارنس اوليويه که در فيلم نقش دندانپزشک شرور داستان را بازي مي کند از سبک متد اکتينگ هافمن انتقاد کرده و به او چنين گفته است:” بهتر نيست کمي بازيگري را امتحان کني؟ خيلي راحت تر است”. اگر چه بعدها مشخص شد که اين نقل قول دستکم به طور کامل چنين نبوده است اما همچنان به اين نکته دلالت دارد که هافمن تعهد خاصي به نقش در اين فيلم داشته است. در روزگاري که چنين زياده روي ها و سخت گيري هايي در دنياي بازيگري مرسوم نبود، «دونده ماراتن» نشانه اي از بازي هاي سبک متد اکتينگ در آينده اي نزديک بود.

بيشتر بدانيد : داستين هافمن، بازيگري که نميخواهد ستاره باشد


منبع : rooziato.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)