آخرین اخبار

بدرقه عزت الله انتظامي تا خانه ابدي + تصاوير اخبار فرهنگي و هنري

بدرقه عزت الله انتظامي تا خانه ابدي + تصاوير

  بزرگنمايي:

چه خبر - آواز و اشک‌هاي علي نصيريان براي عزت‌الله انتظامي

در حالي که قرار بود مراسم تشييع پيکر عزت الله انتظامي ساعت 9:30 از مقابل تالار وحدت آغاز شود مردم از ساعت 8:30 براي خداحافظي با هنرمند محبوبشان آمده بودند و علاقه‌مندان به اين هنرمند با در دست داشتن پوسترهاي منقش به تصوير آن بازيگر مقابل تالار وحدت حضور پيدا کردند. مراسم ساعت 9:14 با قرائت آياتي چند از کلام الله مجيد آغاز شد.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي
مراسم تشييع پيکر عزت الله انتظامي

با پخش موسيقي سريال «هزار دستان» پيکر آن مرحوم روي سن قرار داده شد.

پرويز پرستويي پشت تريبون قرار گرفت و گفت:

خدمت جامعه هنري و مردم شريف ايران تسليت عرض مي کنم و تسليتي هم به خانواده ضياالدين دري نويسنده و کارگردان مي گويم که او را نيز روز جمعه از دست داديم.
وي سپس بيان کرد:
به نام خداي سفر بدون بازگشت، سفري که جانمان را به آتش مي کشد. من هستم و يک سينه پر از حرف. مگر اين سينما چند عزت الله داشت که يکي از آنها را داريم راهي مي کنيم مگر يک موجود چند پدر دارد که داريم پدر سينما را راهي مي کنيم.مگر چند بازيگر وجود دارد که بتواند مش حسن را بازي کند.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,پرويز پرستويي
پرويز پرستويي در مراسم تشييع پيکر عزت الله انتظامي

اين بازيگر ادامه داد:
ما ديروز خواب ديديم که پدري را از دست داديم که هرچقدر قَدَر بودي به پايش نمي رسيدي، هرقدر بازيگري خوانده و شنيده بودي نمي توانستي انتهاي بازيش را بفهمي و هرقدر تجربه داشتي مثل او نبودي. پير دير ما رخت سفر بست و ما باز دير جنبيديم و گذاشتيم پر بکشد و تا بيکران پرواز کند و سينماي خسته ما يتيم شد. امروز وقت سخن گفتن است چون سرانجام باور کرديم خواب نديديم و کابوس ما واقعي بود، امروز زمان مناسبي براي سخن گفتن از آقاي بازيگر است. واي که چقدر دلم پر است و آماده ام دريا دريا بگريم. او با طنازي مختص خود مرام و مسلک را با دل و جان به ما آموزش مي داد. براي شخص من عزت الله انتظامي مرادي بود که کلماتش را سرمه چشم مي کردم و بارها و بارها بازي هايش را مرور مي کردم تا از او ياد بگيرم پس براي من شاگرد، استادي رفته که ديگر کسي مانند او را نخواهم شناخت.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي
برادر مرحوم عزت الله انتظامي در مراسم تشييع پيکر

امروز آمده ام از روزهايي بگويم که با آقاي بازيگر بودم. امروز يک نفر اينجاست که مانند عزت الله عزت سينماي ايران است. خاک استاد را بقاي عمر علي نصيريان مي خواهم.

سپس علي نصيريان روي صحنه آمد و بيان کرد:

از شما که به اينجا آمده ايد تشکر و قدرداني مي کنم. عزت الله هنرمند ملي ايران بود. او متعلق به ملت است و با جان و روح خودش بر نقش هايش دميد و آنها را تصوير و تجسم کرد و اين روح و جاني که در نقش هايش دميده بود بر دل مردم نشست و ماندگار شد. او نمرده بلکه زنده است.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,علي نصيريان,پرويز پرستويي
علي نصيريان و پرويز پرستويي در مراسم تشييع عزت الله انتظامي

اين بازيگر پيشکسوت خطاب به پيکر انتظامي گفت:
من نمي خواستم براي تشييع تو بيايم بلکه مي خواستم دوباره با هم نقش آفريني کنيم.
نصيريان اظهار کرد:
يک شبي دور هم بوديم و انتظامي به من گفت مي خواهم وقتي مُردم سر قبرم آواز بخواني. اين بازيگر سپس تصنيفي را خواند.


وي در ادامه بيان کرد:
عزت جان! من به عهدم وفا کردم ولي تو ما را تنها گذاشتي.
اين بازيگر عنوان کرد:
ما جمعي از بازيگران بوديم که در سال هاي 39 و 40، جوان شوخ طبعي به جمع مان پيوست و همکارمان شد و پس از مدتي با من هم گروه شد و نمايش هايي اجرا کرديم که عزت ستاره آنها بود. درخشش استعدادش در نمايش هاي ايراني نشان داده و معرفي شد و وقتي در سال 44 تئاتر سنگلج آغاز به کار کرد ما با هم همکاري مي کرديم.
نصيريان توضيح داد:
پرستويي به خوبي درباره درخشش استعدادهاي او گفت، او واقعا مانند چشمه اي جوشان بود. يکي از امتيازهاي بزرگ او شوخ طبعي اش بود. همه چيز را با طنازي عنوان مي کرد و البته حاضر جواب بود. او همه استعدادهاي بازيگري را داشت. او همه چيز را دست مي انداخت. زماني که هنوز تئاتر ريشه نکرده بود اپرا درست شد و او در اين حوزه هم فعاليت مي کرد. او به تالار رودکي تالار زورکي مي گفت که منظورش اين بود که نمي شود اپرا را به زور به خورد مردم داد.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي
حضور مردم در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

وي عنوان کرد:
ما سه دهه به صورت مستمر با هم همکاري کرديم. انتظامي يکي از رکن هاي مهم بازيگري در تئاتر و سينماي جديد ايران بود. من فيلم «گاو» را در سازمان برنامه به مسئولان نشان دادم و گفتم اين يک تاليف هنري است. مرگ کسي گريه ندارد ولي حس ديگري من دارم چون با هم خيلي زندگي و کار کرديم و از رفتن او متأثر هستم. ما گوهر بزرگي را از دست داديم و بدجوري تنها مانديم. اميدوارم جوان ها بيايند و کار کنند و به لحاظ فرهنگي خلاها را پر کنند، البته او جايگزيني ندارد.

پرستويي که اجراي برنامه را بر عهده داشت در ادامه بيان کرد:

بعضي صحنه ها در ذهنمان مي ماند و هزار سال که بگذرد آن تُن صدا را فراموش نمي کنيم. سال هاي بعد که نسل هاي بعدي فيلم ها را نگاه کنند ما را با همان لحظات ناب به ياد مي آورند. کسي اينجاست که روسري آبي به سر کرد و در مقابل استاد ايستاد تا يکي از همين لحظات جان بگيرد.

در ادامه فاطمه معتمدآريا روي صحنه آمد و عنوان کرد:

ما امروز همه اينجا جمع شديم که کسي را بدرقه کنيم که بيشترين اميد و انضباط را به ما آموخت. با خودم گفتم دليلي براي گريه کردن نيست زيرا مي بينم او در تاريخ ملت ايران ثبت شده است و هميشه در صدر نشست و سينماي ايران را بر صدر نشاند. او عزت ملي بود و نشان او را در همه جاي شهر مي بينيم.‌ او مردي بود که بيشترين دستور را داد تا به هنرمندان احترام بگذارند.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,فاطمه معتمدآريا
فاطمه معتمدآريا در مراسم تشييع عزت الله انتظامي

او هنرمندي بود که در تاريخ ملي ايران ثبت شد براي تاريخ ملي ايران نبايد گريه کرد، خوشحال باشيم زيرا او يگانه بود و به ما آموخت که هنرمند در مقام والايي قرار دارد و ناميرا است. در قلب خودم گريه مي کنم اما آرزو مي کنم همه هنرمندان عمري مانند عزت الله انتظامي داشته باشند.

عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنران بعدي بود که روي صحنه آمد و اظهار کرد:

فرهنگ و هنر آيينه تمام نماي تاريخ ايران است و چهره زيباي ايران امروز را نشان مي دهد و عزت الله انتظامي يکي از ستاره هاي اين آسمان بود. او خاطره نسل هاي پيوسته زمانه ما است. او بيش از هفت دهه کوشيد و درخشيد و بر صدر نشست و در اوج ماند.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي
عباس صالحي در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

انتظامي از دل مردم برخاست با مردم زندگي کرد و مردمي بودن او باعث شد بر دل مردم بنشيند. متانت و وقار، او را در قاب هنرمندان مردمي جاودان کرد. او ريشه در فرهنگ و مرز و بوم داشت و در اين ترکيب ميوه ها چيد. او با هنر زيست، قدر اين گوهر را شناخت و هنر خود را ارزان فروشي نکرد، در انتخاب نقش دقت داشت و به نقش جان مي داد
وي تاکيد کرد که انتظامي نرفته بلکه همچنان با ما است.

مجيد انتظامي آهنگساز و پسر عزت الله انتظامي در سخناني گفت:

ممنونم که ما را تنها نگذاشتيد. هفتاد سال از پدرم مي پرسيدم دليل اين ماندگاري چيست که او به من مي گفت عاشق شو و مردم را دوست داشته باش.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,مجيد انتظامي
مجيد انتظامي در مراسم تشييع پيکر پدرش عزت‌الله انتظامي

چند ماه پيش که حالش بهتر بود به من مي گفت عاشق مردم باش که در اين صورت آنها به تو کمک مي کنند. من تمام تلاشم را در اين باره مي کنم. او جواهري بود که نتوانستم او را نگه دارم و از اين بابت شرمنده ام.

پسر عزت الله انتظامي سپس ضمن تشکر از خانه سينما، شهرداري و ديگر نهادها عنوان کرد:

آنها به ما کمک کردند و نگذاشتند در اين روزهاي آخر تنها باشيم.
پرستويي در پايان عنوان کرد:
او واقعا عاشق مردم بود. سينماي ايران با رفتن اين بزرگمرد، يتيم شد. او هرگز نمي ميرد و تمام نمي شود، تا اين سينما هست عزت او هم هست.
در اين بخش مراسم حجت الاسلام دعايي بر پيکر عزت الله انتظامي نماز خواند و پيکر اين هنرمند بر دوش هنرمندان و هنردوستان به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,مسعود کيميايي
مسعود کيميايي در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

از حاشيه هاي اين مراسم مي توان به اين موضوع اشاره کرد که برخي مهمانان ويژه همچون مسعود کيميايي و محمدعلي کشاورز امکان حضور در نزديکي جايگاه را پيدا نکردند.

عزت الله انتظامي در کنار خسرو شکيبايي آرام گرفت

پس از بدرقه پيکر عزت الله انتظامي از تالار وحدت، پيکر اين هنرمند با همراهي خانواده،بستگان،هنرمندان و دوستدارانش در قطعه هنرمندان و در کنار مرحوم خسرو شکيبايي به خاک سپرده شد. کثرت جمعيت باعث شد که پيکر اين هنرمند با مشقت فراواني وارد خانه ابدي اش شود.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي
مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

پيش از دفن پيکر مرحوم عزت الله انتظامي، ذکر توسلي توسط ذاکر اهل‌بيت قرائت شد و مراسم با ازدحام جمعيت از نظم خارج شد.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,باران کوثري,احسان کرمي,بهنوش طباطبائي
باران کوثري، احسان کرمي و بهنوش طباطبائي در مراسم تشييع عزت الله انتظامي


مراسم ختم عزت‌الله انتظامي در روز سه شنبه 30 مرداد ماه ساعت 14 الي 16:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار مي‌شود و مراسم يابود ديگري هم در روز شنبه (3 شهريور ماه) در مسجد اعلام شده از ساعت 14 تا 15:30 برگزار خواهد شد.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,پوري بنايي,بهمن فرمان آرا,صابر ابر
پوري بنايي، بهمن فرمان آرا و صابر ابر در در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

رضا رويگري، ابوالحسن داودي، هوشنگ گلمکاني ،مهدي فقيه و... ازجمله سينماگران حاضر در بهشت زهرا بودند.
عزت‌الله انتظامي، آقاي بازيگر سينماي ايران جمعه 26 مرداد پس از طي دوره‌اي بيماري در سن 94 سالگي درگذشت.

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,نويد محمدزاده
نويد محمد زاده در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,شهرام ناظري
شهرام ناظري در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,مازيار ميري
منوچهر شاهسواري و مازيار ميري در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي,کيهان کلهر
کيهان کلهر در مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

عزت الله انتظامي,مراسم تشييع عزت الله انتظامي,تشييع عزت الله انتظامي,خاکسپاري عزت الله انتظامي
مراسم تشييع پيکر عزت‌الله انتظامي

بيشتر بدانيد : نگاهي به زندگي و آثار عزت الله انتظامي + تصاوير

بيشتر بدانيد : عزت‌الله انتظامي بازيگر پيشکسوت سينما و تئاتر درگذشت

بيشتر بدانيد : اشک‌هاي جمشيد مشايخي براي عزت‌الله انتظامي + فيلم


منبع : aparat.com/isna.ir/mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!