آخرین اخبار

جذب حداکثري همان مثال مردمي «از سروش تا گوگوش» است سياسي

جذب حداکثري همان مثال مردمي «از سروش تا گوگوش» است

  بزرگنمايي:

چه خبر - مثال عارف از سروش و گوگوش براي جذب حداکثري مردم

به نقل اميدنامه، محمدرضا عارف در ديدار مديرعامل و شماري از اعضاي انجمن انديشه و قلم، ضمن شنيدن دغدغه‌هاي اعضاي اين انجمن درباره افزايش بي اعتمادي، نابساماني در بخش هاي مختلف حاکميت، نااميدي بخشي از جوانان از راي خود در سال هاي 94 و 96 ، افزايش فساد و عدم برنامه ريزي بخش هاي مختلف نظام براي بهبود اوضاع گفت: مسئله اصلي کشور ما اين است که شرايط لازم براي حضور احزاب تاثيرگذار را نداريم. در اين شرايط نگاه ها به سمت حاکميت مي رود، در حالي که تک تک ما در اين موضوع دخيل هستيم. اگر منصفانه به وضعيت احزاب در ايران نگاه کنيم، بايد اين سوال را طرح کنيم که تاکنون در اين احزاب، چند دبيرکل تغيير کرده است؟
در سال هاي اخير در کنگره يکي از احزاب اصلاح طلب شرکت کردم، به دوستان گفتم پيش از برگزاري انتخابات شوراي مرکزي شما مي توانم بگويم دبيرکل چه کسي خواهد بود. در واقع خواستم پيام خاصي را به دوستان برسانم؛ خواستم بگويم در دنيا اين گونه نيست که همواره فرد خاصي به عنوان دبيرکل يک تشکل سياسي انتخاب شود. آن هم با سازوکاري که چندان با اقبال عمومي مواجه نمي شود.

حاکميت از تحزب حمايت نمي کند

رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه حاکميت همچنان از تحزب حمايت نمي کند تصريح کرد: البته اين موضوع تازه اي نيست و نبايد تنها يک جريان را متهم به اين رفتار کرد. از اين رو در دهه 80 به اين نتيجه رسيديم که با تشکل هاي اجتماعي و فرهنگي بهتر مي توان خدمت کرد تا بستر لازم براي حرکت هاي حزبي که در قانون اساسي بر آن تاکيد شده است، فراهم شود. نتيجه اين همفکري تشکيل بنيادهاي باران و اميد ايرانيان بود که در اساسنامه آنها، بر فعاليت غير حزبي اما راهبردي آنها تأکيد شده است.
عارف با بيان اينکه امروز بيش از هر زماني به رسانه‌ها نياز داريم، افزود: رسانه‌ها بايد به امور راهبردي بپردازند. انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي بود و بايد رسانه‌ها به اين مهم توجه جدي کنند و براي معضلات و چالش هاي پيش روي کشور ارائه طريق دهند.
وي با اشاره به اينکه ما گفتمان اصلاحات را برآمده از انقلاب مي دانيم، ادامه داد: باور من اين است که ما در اصل گفتمان انقلاب با يکديگر اختلاف نظري نداريم، گفتمان مقابل را هم تخطئه نمي کنيم اما مزيت گفتمان اصلاحات «جذب حداکثري» است؛ اين مثال مردمي درباره اصلاحات که از «سروش تا گوگوش» را شامل مي‌شود، صحيح است و ما نمي‌توانيم کسي را حذف کنيم. اما برخي رقباي ما در کمال بي انصافي از اين ويژگي اصلاح طلبان سوء استفاده مي‌کنند و مثلا ايراد يک فرد را برجسته مي‌کنند و آن را به کل جريان اصلاحات نسبت مي‌دهد.

بيان خاطره‌اي از گفت وگو با يک چهره اصولگرا

عارف ضمن اشاره به خاطره گفت و گوي خود با يکي از چهره هاي اصولگرا گفت: به ايشان گفتم تفاوت ما در اين است که قطار ما به هر ايستگاهي مي رسد، ابتدا دست افراد را مي گيريم و با خود همراه مي کنيم، سپس آنها را شناسايي مي کنيم اما شما اگر احساس کنيد با فردي کوچکترين اختلاف نظري داريد، او را پايين مي‌اندازيد و اين مهمترين اختلاف و تفاوت گفتمان اصلاحات با شماست. اين ويژگي در ذات انقلاب نيز وجود دارد، مگر در جريان انقلاب ما افراد را گزينش مي‌کرديم؟ توده‌هاي مردم همراه انقلاب بودند، اما متاسفانه بايد بگويم ما به دليل برخي از انحصارطلبي ها اين سرمايه اجتماعي عظيم را از دست داده ايم و گرفتار شديم. اين گرفتاري هم دامن گير جريان هاي سياسي هم انقلاب شده است؛ آستانه تحمل ما پايين آمده و به طور جدي در حال از دست دادن سرمايه اجتماعي خود هستيم. توجه داشته باشيد، رويدادهايي که ما در گذشته به آن افتخار مي کرديم تدريجا در معرض خطر است.

مردم به چه چيزي دلگرم باشند؟

وي با اشاره به حواشي اخيري که در ورزشگاه‌ها رخ داده است، گفت: در گذشته بر سر اينکه جامعه به نشاط نياز دارد، توافق نظر وجود داشت. اما امروز از اين تجمع‌ها احساس نگراني مي کنيم؛ چراکه اطمينان نداريم اين برنامه با آرامش به پايان خواهد رسيد يا نه. در واقع ما با بي‌هنريمان فرصت ها را تبديل به تهديد کرده ايم.
عارف با اشاره به معضلات و مسائل اخير تصريح کرد: ما براي هر رويدادي مي‌توانيم بهانه تراشي کنيم و مدعي بي‌اطلاعي شويم اما اينگونه نيست که حوادث قابل پيش بيني نباشند؛ قطعا پيشتر هم چنين مسائلي بوده اما نشاط اجتماعي و حفظ سرمايه اجتماعي و مردم اولويت برنامه ريزي بوده اند.

مشکلات جوانان امروز از دهه هاي 60و 70 بيشتر نيست

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در واکنش به انتقادات درباره فضاي استيضاح وزير کار و وجهه منفي دولت و مجلس در آن، با بيان اينکه استيضاح از حقوق مجلس و نمايندگان است و بنا نيست استيضاح ها در مجلس فرمايشي باشد، در عين حال تاکيد کرد: بناست در صحبت ها و اظهاراتمان اخلاق و مسير انقلاب را فراموش نکنيم و کاري نکنيم که به امنيت و منافع ملي ضربه وارد شود. متاسفانه اين دو مولفه فراموش شده اند و با عرض معذرت بايد بگويم هر فردي در زير سوال بردن اين دو مفهوم فعال تر شود، در فضاي مجازي محبوب تر مي شود و اين مشکل امروز ماست.
رئيس فراکسيون اميد با بيان اينکه مشکلات جوانان امروز در مقايسه با جوانان دهه‌هاي 60 و 70 بيشتر نيست، افزود: در گذشته ما به گونه اي عمل مي کرديم که جوانان اميد به آينده داشتند اما امروز اميدي به آينده ندارند. مردم در صورتي مي توانند مشکلات را تاب بياورند که به آينده اميدوار باشند؛ وقتي جوان روزنه اميدي به آينده ندارد، از او انتظار داريم که در شبکه هاي مجازي از اقدام ما تقدير و تشکر کند؟
عارف ادامه داد: وضعيت امروز ما اين است که نسبت به هر موضوع و حادثه‌اي نگرانيم. واقعيت موجود امروز ما اين است و از رسانه‌ها انتظار مي رود درباره مسائل زيربنايي و حياتي که به ثبات و انسجام جامعه کمک مي کند توجه داشته باشند.

جريانات داخل نظام آلترناتيو نيستند

وي در واکنش به کساني که از فروپاشي سخن مي گويند، گفت: هيچ يک از جرياناتي که در داخل نظام هستند آلترناتيو محسوب نمي شوند. چراکه ما در اصل نظام با يکديگر اختلاف نظري نداريم، تفاوت ما در روش هاست. اما از آنجايي که نياموخته ايم چگونه با يکديگر کار کنيم، گاهي کوچکترين مسائل تبديل به دشمني شود. البته اين هم محدود به امروز و ديروز يا اين دولت و آن دولت نمي شود.

ما از حاکميت جدا نيستيم

عارف با اشاره به ماجراي تصويب آيين نامه هاي بودجه سالانه، در دولت اصلاحات، گفت: در آن به گونه اي عمل کردم که اختلاف ها کنار گذاشته شود. ما مي توانيم اختلافات را کنار بگذاريم، ما جريان خودمان را بيش از ديگران در اين زمينه مسئول مي دانيم. ما هيچ گاه نمي گوييم حاکميت اقدامي در اين راستا و يا بگونه اي ديگر انجام دهد، حاکميت ما هستيم؛ چه رسما حضور داشته باشيم چه نداشته باشيم. ما از حاکميت جدا نيستيم و بايد تلاش کنيم تا خواسته هاي و مطالبات مردم توسط دستگاه هاي ذي ربط پاسخ داده شود و نهادهاي حکومتي به اولويت ها و دغدغه هاي مردم توجه داشته باشند. دولت بايد خود را موظف به اجراي وعده‌هاي در همه زمينه‌ها خصوصا خواسته‌هاي اقتصادي و از جمله معيشت مردم و اشتغال بداند.
رئيس فراکسيون اميد با طرح اين پرسش که چرا ما در دهه 90 با رويکرد جديدي به ميدان آمديم، تصريح کرد: با توجه به جو نااميدي وحشتناکي که بعد از حوادث سال 88 در جامعه ايجاد شده بود، به اين نتيجه رسيديم که بايد حضور داشته باشيم. هنر ما اين بود که در زميني که از پيش طراحي شده بود، حضور پيدا کنيم و به داوري رقيب تن دهيم؛ ما توانستيم در اين عرصه موفق عمل کنيم.
وي ادامه داد: با توجه به رويکردي که اصلاحات در دهه 90 پيش گرفت در همه صحنه هاي سياسي حضور حداکثري داشتيم و مردم هم از اين حضور استقبال و به ما اعتماد کردند که بايد پاسخ اعتماد مردم را با تلاش و پرداختن به دغدغه هاي اصلي مردم بدهيم و از تمام ظرفيت خود براي پاسخگويي به مطالبات مردم استفاده کنيم.

براندازان در جريان اصلاحات جايي ندارند

عارف با بيان اينکه گاهي تصور مي کنم عبارت «جذب حداکثري» براي توصيف اين ظرفيت کم است، افزود: به نظر من قدرت جذب فراتر از اين است. علاوه براين، ما حق نداريم فردي را از جريان اصلاحات دفع کنيم. شايد بتوانيم فردي را از حزب بيرون کنيم، اما نمي توانيم به او بگوييم اصلاح طلب نيست؛ چراکه جريان اصلاحات قائم به شخص نيست و فردي نمي تواند بگويد شاخص اصلاح طلبي اوست.
رئيس فراکسيون اميد در همين راستا تاکيد کرد: متاسفانه نتوانستيم از ظرفيت جريان اصلاحات براي افزايش سرمايه اجتماعي بهره ببريم و گاهي با يکديگر درگير شديم. کل جريان اصلاحات در شعار به دنبال يک چيز هستند اما متاسفانه در بعضي مقاطع تاريخي اختلافاتي پيش آمد و در جريان اصلاحات هم سهم خواهي هايي شد. البته اين سهم خواهي در ذات اين جريان نيست. هرچند اگر يک جريان سياسي به قدرت برسد و اعلام کند منافع حزبي خود را دنبال مي کند، بد نيست اما ما به دنبال سهم خواهي نبوده و نيستيم.
عارف همچنين افزود: اصلاح طلبان همواره منافع ملي و مردم را دنبال کرده اند؛ به همين دليل ما هيچ گاه نمي گوييم تنها ما مي توانيم منافع مردم را تامين کنيم. هرکسي مي تواند بفرمايد، قربان قدمش. بر اين باوريم که در شرايط کنوني کشور به يک اجماع و تفاهم ملي نيازمنديم و همه جريانات و گروه ها بايدبريا رسيدن به وحدت کمک کنند.

بي توجهي به دستاورد اصلاحات در دهه90

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه دو قشر نخبگان و جوانان مهمترين سرمايه هاي جريان ما بودند، اظهار داشت: رقباي ما نمي توانند اين گروه‌ها را جذب کنند اما ما چقدر توانستيم در حفظ اين دو گروه موفق باشيم؟ نخبگان و جوانان ما تا چه حد به آينده اميدوارند؟ من به آينده اميدوارم و به جوانان هم مي گويم نااميد نباشند.
وي با اشاره به وضعيتي که کشور با آن مواجه است، گفت: بايد بررسي کنيم تا دريابيم چرا در دهه90 نتوانستيم از تجربه موفق هشت ساله دولت اصلاحات استفاده کنيم و بررسي کنيم چرا امکان بهره برداري از آن تجربه فراهم نشد تا بتوانيم اميد به آينده را در کشور افزايش دهيم.
عارف در پايان به اشاره به ضرورت گفت‌وگوي ملي به عنوان راهکاري براي برون رفت کشور از چالش‌هاي پيش رو و با ياددآوري اقدامات انجام شده از سوي فراکسيون اميد در راستاي عملياتي کردن ايده گفت‌وگوي ملي از اعضاي انجمن انديشه و قلم خواست درخصوص گفت وگو ملي با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در بين تشکلهاي مختلف در راهبري اين ايده تلاش کنند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد