آخرین اخبار

جمع‌بندي جلسات موسوي‌لاري و خاتمي سياسي

جمع‌بندي جلسات موسوي‌لاري و خاتمي

  بزرگنمايي:

چه خبر - اصلاح‌طلبان درمورد محوريت خاتمي اختلاف‌نظري ندارند

عبدالله ناصري عضو شوراي مشورتي اصلاح طلبان، با اشاره به برخي اظهارنظرها مبني بر شکل‌گيري جبهه اصلاحات خارج از محوريت سيد محمد خاتمي گفت: جريان اصلاح‌طلبي اگر حول محور رييس دولت اصلاحات به عنوان صاحب اين گفتمان نباشد، پا نخواهد گرفت. اين را نه تنها احزاب اصلاح‌طلب و شخصيت‌هاي حقيقي بلکه اجماع جريان اصلاحات تاييد مي‌کند.
در اين موضوع نبايد ترديد کرد؛ اگرچه بارها خود ايشان اين توصيه را داشتند و حتي از رييس شوراي عالي اصلاح‌طلبان درخواست کردند که فراتر از بحث انتخابات ورود کند و محوريت کار را در جبهه اصلاحات به دست بگيرد، اما عملا با جمع‌بندي اتفاقات سال‌هاي اخير مي‌توان متوجه شد. يک ائتلاف و اجماع فراگير در جريان اصلاحات، عملا حول محور شخصي غير از آقاي خاتمي تشکيل نمي‌شود. احزاب و جريان‌هاي اصلاح‌طلب در محور بودن سيد محمد خاتمي اختلاف‌نظر ندارند حتي دوستان ما که دنبال تشکيل پارلمان اصلاحات هستند معتقدند کار به دست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با محويت رييس دولت اصلاحات پيش برود.
اين عضو شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان در خصوص پارلمان اصلاحات و امکان جايگزيني آن با شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان هم گفت: احزاب مطرح اصلاح‌طلب که عضو شوراي عالي سياستگذاري هستند معتقدند با تجربه‌اي که در سال 94 شکل گرفت و شوراي هماهنگي در کنار شوراي راهبردي برآمده از شوراي مشورتي قرار گرفت، در تشکيل يک جبهه فراگير در جبهه اصلاحات تجربه موفقي بوده است. بنابراين قرار شد همين ساختار بماند و در نهايت اصلاحاتي در ساختار و ترکيب انساني آن صورت بگيرد و نهاد ناظر هم به جاي پارلمان اصلاحات همان شوراي مشورتي آقاي خاتمي باشد.
در جلساتي که موسوي لاري و خاتمي داشتند به همين جمع‌بندي رسيدند و محمد خاتمي کار را به هيات رييسه واگذار کرد تا ساختار و ترکيب اصلاح شده را به ايشان ارائه دهد و نهايتا قبل از آغاز زمستان فعاليت خودشان را براي نقش آفريني در انتخابات سال 98 آغاز کنند. البته در گزارشي که آقاي موسوي لاري و برخي ديگر از هيات رييسه به آقاي خاتمي و شوراي مشورتي داده‌اند، اعلام کردند که هسته اصلي شکل گرفته است اما برخي اختلاف‌نظرها هنوز وجود دارد. ترديدي ندارم که جبهه اصلاحات در آينده هم با محوريت همين شورا خواهد بود.
عضو هيات مديره بنياد باران همچنين در خصوص ضعف شوراي عالي سياستگذاري گفت: از نظر بنده ضعف شوراي عالي از آنجايي نشات مي‌گيرد که هنوز برخي مفهوم کار تشکيلاتي و اينکه تشکيلات مهمتر از کنش‌گري سياسي و کنش‌گري انتخاباتي است را متوجه نشده‌اند. برخي از احزاب اصلاح‌طلب اين موضوع را ملکه نکرده‌اند و مشخصا در ايام کسب کرسي، اين منش که اخلاق سياسي است تحت تاثير کنش‌ها قرار مي‌گيرد.
همچنين احزاب اصلاح‌طلب مانند احزاب اصولگرا يک قد و قواره ندارند، يعني برخي احزاب در عرصه کار سياسي، اثرگذاري، کار تشکيلاتي و تحرکات انتخاباتي چه از نظر سياسي براي شکل‌دهي کارزارهاي انتخاباتي و چه از نظر تامين مالي حوزه‌هاي انتخاباتي با هم متفاوت هستند، يعني احزاب به ميزان اثرگذاري، وسعت و پراکندگي و تاثيرگذاري هم سياسي و هم مالي در جبهه اصلاحات بايد ظرفيت راي داشته باشند.
بعضي از احزاب اصلاح‌طلب که خيلي دايره محدودي دارند و کم‌اثر هستند يا فعاليت استاني به معناي واقعي ندارند، صرفا با يک روزنامه سه يا چهار هزار تيراژي و يک دفتر مرکزي فکر مي‌کنند بايد از قد و قواره‌اي مشابه با ساير احزاب برخوردار باشند. اين واقعيتي است که هم از نظر سياسي و هم از نظر تاريخ احزاب، عقل سياسي چنين پديده‌اي را نمي‌پذيرد. تصور برخي از دوستان اين است که شوراي عالي سياستگذاري شبيه به مجلس است که نماينده تهران با سه مليون راي همان جايگاهي را داشته باشد که يک نماينده که از يک شهر کوچک با هشت هزار راي آمده؛ کار تشکيلات با کار پارلمان متفاومت است.
بعضي از دوستان ما اين واقعيت را نمي‌خواهند بپذيرند که برخي احزاب جريان اصلاحات، احزاب فراگير هستند و در انتخابات سال‌هاي اخير بار تشکيلات و بار مالي انتخابات عمدتا بر دوش اينها بوده است؛ چه در گذشته که حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب و حزب کارگزاران بار ستادها، تشکيلات و نهايتنا مسائل مالي را به عهده داشتند و چه امروز که حزب اتحاد ملت و حزب کارگزاران اين دو وظيفه را انجام مي‌دهند. اين احزاب کارکرد و فراگيري‌شان با احزاب ديگري که نمي‌خواهم نام ببرم کاملا متفاوت است پس اين واقعيت را بايد بپذيرند که به ميزان تاثيرگذاري اجتماعي و منابع مالي از ظرفيت درون شوراي عالي سياستگذاري برخوردار باشند.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد