آخرین اخبار

نوسان قيمت خودرو‌هاي داخلي تشديد شد اقتصادي

نوسان قيمت خودرو‌هاي داخلي تشديد شد

  بزرگنمايي:

چه خبر - نامه دو خودروساز بزرگ کشور در اختيار رئيس‌جمهور قرار گرفت

بعد از اعلام بسته جديد بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز و خروج زنجيره خودروسازي کشور از ليست دريافت‌کنندگان ارز 4200 توماني، به نوعي افزايش قيمت خودرو در بازار کليد خورد.
در اين بين زنجيره خودروسازي کشور از يکسو براي تامين مواد اوليه و قطعات وارداتي مورد نياز قادر به دريافت ارز دولتي نيستند و بايد براي تامين ارز به سراغ بازار دوم ارزي و نرخ توافقي بروند و از ديگر سو دولت با افزايش قيمت محصولات داخلي مخالفت مي‌کند و همچنان روي قيمت‌هاي اعلام شده توسط شوراي رقابت که در خردادماه گذشته اعلام شد، اصرار مي‌ورزد.
همين مساله شائبه کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلي را قوت بخشيده به‌طوري‌که به‌نظر مي‌رسد اين اقدام طي هفته جاري، بازار را متلاطم کرده است. در اين بين مسوولان زنجيره خودروسازي کشور براي برون‌رفت از اين چالش، بعد از اعلام بسته جديد ارزي دولت، اقدام به رايزني با وزارت صنعت کردند تا بتوانند از اين طريق مسير آزادسازي قيمت خودرو را هموار کنند. آن‌طور که در خبرها آمده وزارتخانه با آزادسازي قيمت خودرو موافق است.
در اين ارتباط مشاور وزير صنعت در بخش خودرو در نشست قطعه‌سازان طي هفته جاري اعلام کرده بود که وزارتخانه با آزادسازي موافق است و در اين ارتباط نامه‌اي از سوي دو خودروساز بزرگ کشور در اختيار رئيس‌جمهور قرار گرفته است؛ به‌طوري‌که در اين نامه تقاضاي آزادسازي قيمت خودرو مطرح شده است.
اما آنچه مشخص است با توجه به شرايط فعلي اقتصادي کشور، بايد شخص رئيس‌جمهور در اين ارتباط تصميم‌گيري کند. البته بايد به اين نکته هم توجه کرد که چنانچه رئيس‌جمهوري با آزادسازي قيمت خودرو موافقت کند، چالش ديگري که پيش‌روي زنجيره خودروسازي کشور قرار مي‌گيرد، کاهش تقاضا به‌دليل افزايش قيمت خواهد بود.
در اين زمينه برخي دست‌اندرکاران بازار نيز معتقدند همان طور که در شرايط فعلي برخي مصرف‌کنندگان عادي به‌دليل افزايش قيمت‌ها توان خريد خودرو ندارند و به نوعي از بازار خارج شده‌اند، با توجه به اينکه حاشيه بازار با آزادسازي قيمت‌ها از ميان مي‌رود، جذابيت بازار براي سرمايه‌هاي سرگردان هم از ميان مي‌رود و خودروسازان با بحران مشتري و خريدار روبه‌رو خواهند شد.
نمودار صعودي قيمت داخلي‌ها
فعالان بازار معتقدند که آنچه طي هفته اخير سبب نوسانات بازار خودرو شده، عدم‌تزريق خودرو از سوي خودروسازان به بازار است.
با اين وجود اما در هفته جاري، نوسان قيمتي شديدي بر بازار حاکم بود. به‌طوري‌که در خانواده پژو، بيشترين افزايش قيمت را 207 اتومات به خود اختصاص داد، هفته قبل اين خودرو در بازار 90 ميليون تومان قيمت داشت. اما اين هفته قيمت آن در بازار تا 93 ميليون نيز رسيد. قيمت اين خودرو با گيربکس دستي در بازار 75 ميليون تومان است. پژو پارس اتومات هم با افزايش روبه‌رو بوده و در حال حاضر قيمت اين خودرو به 73 ميليون تومان رسيده است.
در اين شرايط پژو پارس با گيربکس معمولي از سوي فروشندگان به قيمت 57 ميليون و 500 هزار تومان عرضه شده است. پژو 206 تيپ5 هم 2 ميليون تومان افزايش قيمت را تجربه کرد و قيمتش در بازار به 59 ميليون تومان رسيد. اين در حالي است که پژو 206 تيپ2 در بازار 49 ميليون و 700 هزار تومان معامله مي‌شود.
همچنين پژو 206 صندوقدار در بازار به قيمت60 ميليون و 500 هزار تومان عرضه شده است. پژو 405 هم که تا نزديک 47 ميليون تومان در اواسط هفته جاري قيمت خورده بود در حال حاضر 45 ميليون تومان معامله مي‌شود.
سمند LX هم در هفته جاري قيمت 47 ميليون و 500 هزار توماني را تجربه کرد. همچنين ديگر محصول شرکت ايران خودرو يعني دناپلاس نيز با افزايش قيمت همراه بود به‌طوري‌که اين خودرو که حدود 10 روز پيش با قيمت 80 ميليون تومان در بازار معامله مي‌شد، ابتدا افزايش قيمت 3 ميليون توماني را تجربه کرد و به 83 ميليون تومان رسيد، حال آن که در اين هفته باز هم با افزايش قيمت روبه‌رو شد و قيمت 85 ميليون تومان را رقم زد.
اما طي دو هفته گذشته همزمان با اخباري مبني‌بر توقف عرضه محصولات رنو، قيمت خودروهاي تندر و ساندرو نيز با افزايش قيمت در بازار روبه‌رو شد؛ به‌طوري‌که طي هفته جاري قيمت رنو ساندرو استپ‌وي به بالاي 100 ميليون رسيد و در بازار 102 ميليون تومان قيمت خورد. رنو ساندرو هم که قيمتش به زير 90 ميليون رسيده بود با توجه به اتفاقات اخير بار ديگر به بيش از 90 ميليون رسيد و در حال حاضر 92 ميليون تومان دادو ستد مي‌شود.
تندر90 اتومات نيز 90 ميليون تومان در بازار معامله مي‌شود. اما خودروهاي ارزان‌قيمت بازار هم در هفته جاري افزايش قيمت را تجربه کردند. به‌طوري‌که پرايد 131 که هفته قبل 26 ميليون تومان معامله مي‌شد در هفته جاري با افزايش قيمت 2 ميليوني روبه‌رو شد و در بازار 28 ميليون تومان دادوستد شد. پرايد 111 هم طي هفته جاري قيمت بيش از 30 ميليون را تجربه کرد و در بازار با قيمت 30 ميليون و 500 هزار تومان از سوي فروشندگان به بازار عرضه شد. تيبا2 و ساينا هم از نوسان قيمت بي‌نصيب نماندند.
اما محصولات مونتاژي که در خطوط توليد خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ مي‌شوند نيز طي هفته جاري افزايش قيمت داشتند به‌طوري‌که پژو 2008، اولين محصول پسابرجامي با قيمت 193 ميليون تومان به بازار عرضه شد. خودروي چيني چانگان نيز که در بازار با توجه به رنگ آن قيمتش تعيين مي‌شود طي هفته جاري از اين قرار مورد معامله قرار گرفت و رنگ مشکي اين خودرو 107 ميليون تومان و رنگ سفيد آن 103 ميليون تومان قيمت خورد.
دو محصول چيني ايران خودرو يعني هايما5 و اچ‌30 کراس نيز به ترتيب 145 ميليون و 73 ميليون تومان در بازار معامله شد. در بازار خودروهاي وارداتي بر خلاف بازار داخلي ها، خبري از نوسان نيست. اما ثبات بازار هم سبب نمي‌شود که مشتريان در اين بازار حضور داشته باشند. در اين بين بسياري از دست‌اندرکاران بازار وارداتي‌ها پيش‌بيني مي‌کنند که با توجه به پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز توسط وارد‌کنندگاني که ارز 4200 توماني دريافت کردند، پيش‌بيني مي‌شود که محصولات وارداتي افزايش قيمت ديگري را تجربه کنند.


seemorghcom/news
منبع: donya-e-eqtesad.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي