آخرین اخبار

چرا بليط پروازهاي داخلي انقدر گران شد؟ اقتصادي

چرا بليط پروازهاي داخلي انقدر گران شد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - قيمت بليت هواپيما بايد کاهش يابد

در پي توقف عرضه ارز به شرکت هاي هواپيمايي داخلي با نرخ ارز دولتي (4200 توماني) و اختصاص اين ارز صرفا به کالاهاي اساسي و ضروري، طي چند روز گذشته نرخ بليت هواپيما با افزايش غير قابل باوري از سوي ايرلاين ها چه در بخش پروازهاي داخلي و چه پروازهاي خارجي روبه رو شد.
به عنوان نمونه در دو روز گذشته بليت پرواز رفت و برگشت اهواز ـ مشهد تا 2 ميليون تومان و بليت پرواز تهران ـ دبي تا 4 ميليون تومان هم رسيده بود.
در پي افزايش قيمت بليت همه پروازها، بسياري از شرکت هاي هواپيمايي اعلام کردند ادامه اين وضع براي آنها قابل تحمل نيست که نهايتا با پيگيري هاي سازمان هواپيمايي کشوري و انجمن شرکت هاي هواپيمايي، عصر ديروز مقرر شد بليت هواپيما به نرخ مندرج در سامانه نيما (بازار ارز ثانويه) محاسبه شود.
با اين حال باز هم قيمت بليت ها افزايش مي يابد، اما اين بالا رفتن نرخ بليت چشمگير نخواهد بود. هرچند که کارشناسان معتقدند ايرلاين ها براي جلوگيري از افزايش شديد قيمت بليت انواع پروازها مي توانند از روش هاي ديگري چون ارتقاي بهره وري و کاهش هزينه هاي جاري خود سود ببرند.

دبير انجمن ايرلاين ها: قيمت بليت هواپيما به زودي کاهش مي يابد

مقصود اسعدي ساماني درباره تغيير شيوه تخصيص ارز به شرکت هاي هواپيمايي ايراني از سامانه سنا به سامانه نيما گفت: بعدازظهر ديروز طي جلساتي که با مسئولان بانک مرکزي درخصوص نحوه ارزدهي به ايرلاين ها داشتيم، موافقت شد تا ارز مورد نياز فعالان صنعت هوانوردي با توجه به نياز مردم به مسافرت هاي هوايي از محل سامانه نيما (بازار ثانويه) تهيه شود.
وي ادامه داد: نرخ ارزهاي قابل دسترسي در سامانه نيما ارزانتر از سامانه سنا است و با قيمتي کمتر از ارز بازار آزاد به شرکت هاي هواپيمايي ارائه مي شود.
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي با بيان اينکه هنوز مجوز دسترسي شرکت هاي هواپيمايي به سامانه نيما ابلاغ نشده است، ادامه داد: به محض اجرايي شدن اين دستورالعمل، شاهد تأثير قابل توجهي بر کاهش قيمت بليت هواپيما و پرواز ايرلاين هاي ايراني خواهيم بود.
اسعدي ساماني يادآور شد: البته به دليل آنکه ارز ايرلاين هاي ايراني ديگر با قيمت 4200 توماني تأمين نمي شود، بليت هواپيما از قبل گرانتر مي شود اما اين افزايش، زياد نبوده و به دليل فاصله قيمتي ارز آزاد و ارز ثانويه، چشمگير نيست.
وي با بيان اينکه قيمت بليت پروازهاي خارجي نيز بر اساس ارز سامانه نيما کمتر از 50 درصد افزايش دارد، اظهار داشت: اگر قرار بود ارز ايرلاين ها بر اساس سمانه سنا تأمين شود، افزايش قيمت بليت پروازهاي خارجي بيش از 70 درصد بود اما با تدبيري که شد، اين افزايش، چندان زياد نخواهد بود.
دبير انجمن شرکت هاي هواپيمايي تصريح کرد: بانک مرکزي به ما اعلام کرده است تا به شرکت هاي هواپيمايي بگوييم نرخ بليت هاي خود را بر اساس ارز ثانويه (سامانه نيما) تنظيم کنند تا به محض اينکه ابلاغ شد، نرخ هاي جديد در سايت شرکت ها گذاشته شود.
وي يادآور شد: عصر روز گذشته جلسه اي با حضور مديران عامل شرکت هاي هواپيمايي در خصوص وضعيت اقتصادي ايرلاين هاي ايراني برگزار کرديم و مسئولان اين شرکت ها اعلام کردند به دليل تغيير نحوه محاسبه ارز، اکثرا دچار مشکل هستند؛ خيلي از شرکت ها تعهداتي به طرف هاي خارجي خود دارند که بر اساس نرخ 4200 قرارداد امضا کرده اند و پرونده هاي آنها در بانک مرکزي منتظر تخصيص ارز 4200 توماني بوده است که با اين تصميم جديد روبه رو شده اند.
به گفته اسعدي ساماني، شرکت هاي هواپيمايي از بانک مرکزي تقاضا کردند تا پرونده هاي سابق درخواست ارز 4200 توماني آنها کماکان با همان نرخ سابق پاسخ داده شود و اگر درخواست جديدي داشتند، بر اساس نرخ سامانه نيما محاسبه شود تا بتوانند ديون خود را به طرف هاي خارجي پرداخت کنند.
وي در پاسخ به اظهارات مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي که روز گذشته در نشست خبري اعلام کرد تعدادي از ايرلاين هاي ايراني در آستانه تعطيلي قرار دارند، تأکيد کرد: متأسفانه اين اظهارنظرهاي غيرمسئولانه در اين شرايط کمکي به اقتصاد کشور نمي کند؛ انتظار داريم وزارت راه و شهرسازي به عنوان مرجع حاکميتي صنعت حمل و نقل به ما کمک کند نه اينکه با اظهارات اينچنيني، باعث دلسردي فعالان صنعت هوانوردي شود.
دبير انجمن صنفي شرکت هاي هواپيمايي درباره بهبود بهره وري ايرلاين ها به جاي افزايش قيمت بليت گفت: نوسانات ارزي شرکت هاي هواپيمايي را با مشکلات عديده روبه رو کرده است و آنها تمام تلاش خود را انجام مي دهند که شرکت ها را سر پا نگه دارند. در عين حال که ايرلاين ها موطف به راضي نگه داشتن مسافران و مشتريانشان هستند، اما نبايد از آنها انتظار ارائه خدمات ويژه داشته باشيم. خيلي از شرکت ها نتوانسته اند تعهدات خود را انجام دهند.

معاون اسبق سازمان هواپيمايي: ايرلاين ها به ارتقاي بهره‌وري بي‌توجهند

عليرضا منظري درباره نحوه رويارويي ايرلاين ها با مشکلات اقتصادي و ارزي اخير و جلوگيري از افزايش قيمت بليت هواپيما با استفاده از افزايش بهره وري اظهار داشت: آزادسازي بليت هواپيما در دنيا به اين معني نيست که ايرلاين ها بتوانند براي خود قيمت تعيين کنند بلکه در بايد در کنار آن اصلاح ساختار شرکت هاي هواپيمايي و همچنين کل صنعت هوانوردي انجام شود تا رقابت در عرضه و تقاضا رخ دهد تا قيمت در بازار به صورت کنترل شده تغيير کند. در چنين شرايطي مردم مي توانند از خدمات مناسب با قيمت ارزان بهره مند شوند.
وي افزود: اما از آنجايي که در ايران تناسب واقعي ميان عرضه و تقاضا در سفرهاي هوايي وجود نداشت، آزادسازي قيمت تأثير آنچناني روي بازار نگذاشت؛ شايد براي شرکت هاي هواپيمايي اين اتفاق (آزادسازي قيمت ها) اقدام خوبي بود و توانستند در زمان هايي با قيمت بالاتري بليت ها را به فروش برسانند اما براي مردم نتوانست وضعيت مناسبي ايجاد کند.
معاون اسبق هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: در ايران شرکت هاي هواپيمايي، قيمت بليت پرواز را بر اساس ارز تعيين مي کنند و از سوي ديگر، نرخ ارز با قيمت پاييني محاسبه مي شد، شرکت ها هم به راحتي مي توانستند ارز را تهيه کنند ضمن اينکه دو کفه ترازوي بازار عرضه و تقاضا همواره به سمت تقاضاي زياد سنگيني مي کرد که مجموع اين اتفاقات سبب شد تا ايرلاين ها به موضوع بهره وري شامل کاستن از هزينه ها و ارتقاي خدمات توجهي نکنند.
وي يادآور شد: با نوسانات ارزي فرصت خوبي فراهم شده تا اصلاحات ساختاري در شرکت هاي هواپيمايي داخلي براي ارتقاي بهره وري صورت گيرد هرچند که بهتر بود تغيير نرخ ارز ايرلاين ها به صورت تدريجي انجام مي شد اما به هر حال با توجه به شرايطي که در کشور داريم، تغيير ارز يکباره بود اما اگر ايرلاين ها به درستي مديريت کنند امکان ارتقاي بهره وري و تغيير ساختار بخش هاي بازرگاني، مديريت درآمد ـ هزينه هاي شرکت ها و ... وجود دارد.
اين مقام مسئول اسبق صنعت هوانوردي تأکيد کرد: در شرايط فعلي، از تقاضاي مسافرت هاي هوايي کاسته مي شود و بازار عرضه و تقاضاي هوانوردي به تعادل مي رسد درنتيجه مسافر به سمت شرکت هايي مي رود که خدمات بهتر با قيمت کمتر ارائه مي دهد بنابراين شرايط براي جراحي ساختار صنعت هوانوردي ايران فراهم شده است.

70 درصد هزينه ايرلاينها ارزي است

وي با بيان اينکه بخشي از متقاضيان مسافرت هاي هوايي، ساکنان و شهروندان مناطق کمتر برخوردار هستند که راهي جز انجام سفرهاي خود به صورت هوايي ندارند، ادامه داد: اما در شرايط فعلي قيمت بليت ها، اولين گروه هايي که آسيب مي بينند اين دسته از مسافران هستند که دولت موظف است در راستاي تحقق عدالت اجتماعي در بخش حمل و نقل هوايي از اين دسته از مسافران به صورت تخصيص يارانه به خانوارهاي نيازمند و نه پرداخت يارانه به ايرلاين ها، حمايت کند.
منظري در پاسخ به اين پرسش که چرا نوسانات ارزي بر قيمت پروازهاي داخلي اثر گذاشته است؟ گفت: خريد هواپيماي جديد، اجاره هواپيماها، 50 درصد هزينه هاي جاري هواپيما شامل اورهال کردن و خريد قطعات نيز بصورت ارزي است که حتي در موارد زيادي در خارج از کشور انجام مي شود و با آغاز تحريم ها، هزينه هاي اينچنيني هم به دليل آنکه شرکتها مجبور هستند تحريم ها را دور بزنند ، هزينه هاي ارزي آنها را مضاعف مي کند، هزينه برخي از کروهاي پروازي خارجي، هزينه آموزش و برگزاري دوره هاي آموزشي تعميرات و نگهداري يا خلباني و ... را اگر در نظر بگيريم، مي بينيم که مجموعا بيش از 70 درصد هزينه هاي ايرلاين ها به صورت ارزي است که سبب مي شود نوسانات نرخ ارز بر فعاليت هاي آنها تأثير بگذارد. شرکت ها هم مجبورند هزينه هاي خود را به قيمت بليت پروازهاي داخلي منتقل کنند. اما در عين حال بايد از طريق بالابردن بهره وري، همه اين افزايش هزينه را به مسافران منتقل نکنند.


منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي