بزرگنمايي:
چه خبر - بانک مرکزي ديگر به ايرلاينها ارز دولتي نميدهد/"ايرلاينها يا امورات خود را بگذرانند يا تعطيل کنند"
مهرداد تقيزاده در برنامه گفتوگوي اقتصادي راديو گفتوگو به برنامه هاي وزارت راه و شهرسازي براي تداوم کاهش تلفات ناشي از سوانح رانندگي اشاره کرد. وي با بيان اينکه امسال تلفات جاني سوانح رانندگي حدود 5 درصد افزايش يافته از برنامه 10 سال وزارت راه براي کاهش 7000 نفري اين تلفات تا سال 1406 خبر داد.
وي با بيان اينکه پيشبيني وزارت راه و شهرسازي اين است که امسال روند کاهشي تلفات جاني مانند سال 96 (با رشد 1.5) افزايشي و حدود 5 درصد شود، گفت: براي جلوگيري از افزايش سوانح رانندگي برنامه داريم و چنانچه بر اساس اين برنامه حرکت کنيم تلفات جاني 16000 نفري کنوني به 9000 نفر کاهش مييابد.
وي تاکيد کرد: اگر تمام اتفاقاتي که ميخواهيم بيفتد، مطابق برنامه کاملا منسجم با يک بودجه خاص به اهداف مورد نظر ميرسيم.
معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري اينکه طي چند هفته آينده اين برنامه مذکور در کميسيون زيربنايي دولت مطرح ميشود، افزود: اين برنامه براي عملياتي شدن 280 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
تقي زاده همچنين با بيان اينکه شايد اينگونه نباشد که خودرو پرايد ارابه مرگ است، گفت: پرايد جزو خودروهاي شهري است و بايد سرعت اين خودرو به گونه اي ديگر تعريف شود. اين مسئله يکماه ديگر در کميسيون ايمني راه ها مطرح خواهد شد.
*لابي قدرتمندي خودروسازان
وي با بيان اينکه خودروسازان لابي خيلي قدرتمندي دارند و به راحتي ميتوانند با خيلي جاها لابي کنند، گفت: خودروسازان اين قدرت را دارند که اجازه تصويب ضوابط و قوانين را ندهند و حتي ميتوانند برخي مسئولان را تغيير دهند.
وي با انتقاد از خدرومحوري در حملونقل گفت: بايد قيمت خودروهاي ساخت داخل کاهش يابد تا بتوانيم با افزايش قيمت سوخت به توسه حمل و نقل عمومي کمک کنيم.
*ايرلاين ها بر سر دو راهي
وي در ادامه با اشاره به موضوع تامين ارز شرکت هاي هواپيمايي اظهار کرد: بانک مرکزي اعلام کرده ديگر نمي تواند ارز دولتي در اختيار ايرلاين ها قرار دهد از اين رو ايرلاينها بايد بتوانند امورات خود را بگذرانند يا شرکت را تعطيل کنند.
معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه شرکتهاي هواپيمايي در مرز تعطيلي حرکت ميکنند درباره قراردادهاي خريد هواپيما گفت: قراردادهاي خريد هواپيما کنسل نشده و هچمنان باقي است، اما به دليل تحريمها مسکوت شده است. قطعا بعد از دوره خاص قراردادها دوباره علياتي ميشود.
تقيزاده گريزي به ماجراي اختلاف سازمان هواپيمايي و کميسيون اصل 90 مجلس در رابطه با دلايل سقوط هواپيماي ATR آسمان زد و افزود: بر اساس بررسيهاي صورت گرفته جعبه سياه هواپيما خلبان مقصر سقوط هواپيما بوده است.
وي تصريح کرد: در بررسي جعبه سياه مشخص شده که کمک خلبان به خلبان ميگويد آب و هوا خراب است بهتر است برگرديم که خلبان به اين مسئله توجه نميکند.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنيم مبني بر اينکه روند اجراي قطار سريعالسير تهران-قم-اصفهان چگونه است و آيا قرار است در آينده نزديک ساختار وززارت راه و برخي زيرمجموعههاي آن با توجه به واگذاري ساخت پروژههاي ريلي به راهآهن تغيير کند، بيان کرد: قطار سريعالسير تهران-قم-اصفهان هم از سمت تهران و هم از سمت اصفهان در حال ساخت است.
وي ادامه داد: اما در رابطه با ايستگاه قم مشکلاتي داريم که در نوع خود عجيب است. در اکثر کشورها شهرداريها در صدد هستند با لابي گري قطار سريعالسير از شهر عبور کند اما در قم اين اتفاق برعکس است.
معاون وزير راه و شهرسازي توضيح داد: متاسفانه در قم نميخواهند قطار سريعالسير از داخل شهر عبور کند که اين مسئله باعث کُندي در روند ساخت شده است.
تقيزاده با تاکيد بر اينکه عبور قطار سريعالسير از بيرون شهر قم هزينههاي ساخت اين پروژه را کاهش ميدهد، گفت: در حال حاضر زيرسازي اين پروژه در حال انجام است.
وي در پاسخ به پرسش مبني بر تغيير ساختار وزارت راه نيز افزود: شرکت راهآهن حدود 25 سال قبل پروژههاي ساخت ريل در کشور را انجام ميداد و اصول هم همين بود. اما براي ساخت زيرساختهاي حمل و نقل معاونت ساخت در وزارت راه ايجاد شد که اين زيرساختها را انجام ميداد.
وي با تاکيد بر اينکه اين ساختار اشکال دارد، تصريح کرد: ساختار کنوني به وضعيت سابق باز خواهد گشت و وظايف شرکت ساخت در آزادراهها پر رنگتر ميشود.
منبع: tasnimnews.com