آخرین اخبار

نوبخت: براي ايجاد شغل منتظر ترامپ نيستيم اقتصادي

نوبخت: براي ايجاد شغل منتظر ترامپ نيستيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - پول‌پاشي براي ايجاد شغل نمي‌شود

معاون اقتصادي سازمان برنامه و بودجه درباره جزئيات اين تفاهمنامه، گفت: اين طرح اشتغال در قالب تبصره 18 قانون بودجه سال 97 اجرا مي‌شود که دولت بر اين اساس براي ايجاد بيش از يک ميليون فرصت شغلي برنامه‌ريزي کرده است. اولين تفاهمنامه به صورت نمادين با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري امضا مي‌شود.
به گفته سيدحميد پورمحمدي، در طرح اشتغال مربوط به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هشت هزار پروژه تعريف شده که در فاز نخست 156 هزار فرصت شغلي ايجاد مي‌شود که در فاز دوم بايد به بيش از 190 هزار فرصت شغلي برسد. اين پروژه‌ها در دو بخش شهري و روستايي تعريف شده‌اند که سهم هر استان مشخص است که اگر هر يک به جذب اعتبار تعيين شده موفق نشوند اين منابع مالي به دستگاه ديگري در همان استان داده مي‌شود.
وي افزود: اعتبار و تسهيلات اين هشت هزار پروژه و ايجاد 190 هزار شغل با حمايت سازمان برنامه و بودجه در قالب منابع عمومي و بانکي و صندوق توسعه ملي تامين مي‌شود.

محمدباقر نوبخت ـ رييس سازمان برنامه و بودجه ـ درباره طرح ايجاد يک ميليون شغل در کشور، توضيح داد: اقتصاد مقاومتي سيسات ما است که گسترش اشتغال مولد، آنچنان که مقام معظم رهبري تاکيد کردند، در چارچوب آن تعريف و ابلاغ شده است، بر همين اساس نيز بايد يک ميليون فرصت شغلي به طور متوسط در سال ايجاد کنيم. سازمان برنامه و بودجه موظف بود برنامه خود را در بودجه سال 97 تعيين کند، براي همين تبصره 18 را در قانون بودجه امسال لحاظ کرد که براي منابع سرمايه‌گذاري آن قرار شد مقداري از دولت، بخشي را از نظام بانکي و مقدار ديگري را از صندوق توسعه ملي تامين شود.
وي افزود: قرار شد در اين تبصره سه هزار ميليارد تومان رديف ويژه بودجه اختصاص يابد. همچنين مقرر شد 20 درصد در حد 14 هزار و 300 ميليارد تومان از اعتبارات عمراني به اشتغال اختصاص يابد که مجموعا 17 هزار و 300 ميليارد تومان مي‌شود.
به گفته او، قرار شد از تبصره 14 نيز پنج هزار ميليارد تومان از محل منابع سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها به اشتغال اختصاص يابد. درخواست کرديم به اين رقم 15 هزار ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي به اشتغال کمک شود و نظام بانکي نيز 30 هزار ميليارد تومان اختصاص دهد.
رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: انتقادي که درباره پول‌پاشي به منظور ايجاد شغل مطرح مي‌شود درست نيست، ما به جاي توزيع پول در بين بيکارها، اين اعتبارها را در قواره سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي تملک مرتبط با سرمايه‌گذاري کشور ثبت کرديم. براي همين با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به عنوان يک بخش که از اين يک ميليون فرصت شغلي در حدود 156 هزار شغل (در فاز نخست) سهم دارد، تفاهم‌نامه امضا شد. بنابراين اکنون مي‌دانيد که اين پول قرار است همينطوري در اختيار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار گيرد.
به گفته نوبخت، پروژه‌هاي مشابهي در بافت‌هاي فرسوده و ايجاد مسکن روستايي و شهري، نوسازي ناوگان شهري درون شهري و برون شهري، صنايع کشاورزي و واحدهاي توليدي اجرا مي‌شود که 12 برنامه براي ايجاد يک ميليون شغل تهيه شده است که منابع و اعتبارات آن براي هر يک نيز مشخص است.
اين عضو هيات دولت سپس با اشاره به هجوم ناعادلانه کشورهاي غربي براي از بين بردن اميد در جوانان، بيان کرد: از رسانه‌ها انتظار داريم فعاليت‌هايي که براي ايجاد اشتغال انجام مي‌شود را به درستي نشان دهند. ما نياز نداريم ترامپ دلش به حالش جوانان بسوزد و فرصت شغلي ايجاد کند. مقام معظم رهبري همواره تاکيد مي‌کنند که بايد به ظرفيت‌هاي داخلي توجه کنيم. ما براي ايجاد 156 هزار فرصت شغلي منتظر «ترامپ» نيستيم، اصلا نيازي به آنها نداريم. کدام يک از اين شغل‌ها منتظر دراز شدن دست غربي‌ها است، البته که خواهان بهبود روابط با جهان هستيم، اين به جاي خود، ولي ما ملت بزرگي هستيم. ترکيه را ببينيد چه بلايي بر سرش آورده‌اند.
نوبخت با اشاره به گزارش صندوق بين‌المللي پول نيز گفت: وضعيت اقتصاد کشور ما کاملا مشخص است، حتي گزارش اين صندوق نيز که حيثيت کارشناسان خود را براي آن گذاشته نشان مي‌دهد؛ ايران به عنوان هجدهمين اقتصاد دنيا در حال تبديل شدن به پانزدهمين اقتصاد جهان است.
رييس سازمان برنامه و بودجه در عين حال گفت: البته بيکار در کشور ما زياد است. در حال حاضر تعداد بيکاران به سه ميليون و 200 هزار نفر رسيده که اگر اين يک ميليون شغل ايجاد شود و هر سال 300 تا 400 هزار شغل ديگر اضافه شود، بيکاري در کشور کاهش خواهد يافت.

وعده 156 هزار شغل تا آخر سال

در ادامه اين نشست که با حضور تمام معاونان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و مديران 10 استان و برخي مديران سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، علي‌اصغر مونسان ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ـ به اثرات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي گردشگري، اشاره کرد و افزود: اين تفاهمنامه که در حوزه اشتغال نخستين است، ماموريت سختي را به اين سازمان محول کرده است. هرچند ما پيشتر نيز با ايجاد بوم‌گردي اين مسير را آغاز کرده‌ايم و موفق شده‌ايم جلوي مهاجرت را بگيريم و حتي سبب مهاجرت معکوس شويم.
وي اضافه کرد: توزيع عادلانه ثروت يکي ديگر از اثرات مثبت گردشگري است. همه شما حتما داستان «عباس بزرگر» آن مرد روستايي که از راه بومگردي ميليادر شد را شنيده‌ايد. علاوه‌بر اشتغال گردشگري براي کشور ارزآوري مستقيم دارد، بنابراين هر چه به سازمان آن کمک شود ماموريت‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بيشتري را مي‌تواند انجام دهد.
معاون رييس‌جمهور سپس گفت: اگرچه پنج ماه از سال 97 گذشته و مهلت کمي براي ايجاد 156 هزار شغل تا پايان سال باقي مانده، اما تلاش خود را مي‌کنيم تا در مرحله نخست به اين تعداد شغل دست يابيم و سپس براي 190 هزار شغل در فاز بعدي اقدام کنيم.
مرتضي شهيدزاده ـ رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي ـ نيز در سخناني، گفت: موظفيم ظرفيت اعلام شده را پشتيباني مالي کنيم چنانچه اين ظرفيت توسعه يابد با اجازه سازمان برنامه و بودجه منابع بيشتري را براي آن اختصاص مي‌دهيم.
وي اضافه کرد: بوم‌گردي تنها بخش در گردشگري نيست که از طريق اين صندوق تامين مالي مي‌شود. خريد هواپيما، ريل‌سازي، توسعه هتل و نوسازي ناوگان شهري و بين شهري از جمله پروژه‌هايي بوده که تا کنون تامين اعتبار شده است. بر همين اساس با وجود تحريم‌هاي آمريکا در خودروسازي موفق شديم براي خريد 22 هزار کاميون و اتوبوس تامين اعتبار کنيم.
تفاهم‌نامه ايجاد 156 هزار شغل در فاز نخست و 190 هزار فرصت شغلي در فاز دوم بعدازظهر امروز شنبه 20 مردادماه در محل سازمان برنامه و بودجه با حضور محمدباقر نوبخت، رييس صندوق توسعه ملي و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري امضا شد که هدف آن توسعه متوازن و کمک به توزيع عادلانه ثروت، ايجاد کسب و کار و اجراي برنامه اشتغال گسترده و مولد، تعريف شده است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي