آخرین اخبار

خطر حذف «ايران» از مسير ايرلاين‌هاي خارجي اقتصادي

خطر حذف «ايران» از مسير ايرلاين‌هاي خارجي

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدارهايي درباره افزايش عجيب قيمت هواپيما

«وقتي نرخ پروازهاي خارجي صد درصد گران مي‌شود، تقاضا کاهش مي‌يابد و پروازها کم يا کنسل مي‌شود، در نهايت به مرحله‌اي مي‌رسيم که ايرلاين‌هاي خارجي مسير هوايي ايران را حذف خواهند کرد؛ يک خودتحريمي که نه تنها سفر ايراني‌ها به خارج از کشور، بلکه سفر گردشگران خارجي به ايران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردي را نيز در معرض تهديد قرار داده است.»
رضا اباذري ـ رييس هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي تهران ـ با بيان اين مطلب و با اشاره به پيامدهاي توقف پرداخت ارز دولتي به شرکت‌هاي هواپيمايي که سفرهاي هوايي را بويژه در مسيرهاي خارجي در معرض تهديد قرار داده است، به ايسنا گفت: با افزايش صد درصدي نرخ بليت هواپيماها دو اتفاق مي‌افتد؛ نخست آن‌که ايرلاين‌ها نمي‌توانند به تعهدات پيشين خود عمل کنند، چراکه آن‌ها قبلا قيمت بليت‌هاي خود را با ارز 440 محاسبه کرده‌اند و حالا که بايد به مشتري جواب بدهند، مبناي محاسبه 8800 تومان شده است، اين اختلاف هزينه را چه کسي پرداخت مي‌کند؟ ايرلاين که نمي‌تواند ديگر ارز 4400 توماني را تامين کند، از مسافر هم نمي‌خواهد بگيرد، از طرفي آن‌ها بايد هزينه فايده را محاسبه کنند که رقم قابل توجهي مي‌شود؛ درحالي‌که محل جبران آن مشخص نيست.
او پيامد ديگر اين تصميم ارزي را ايجاد موج سينوسي منفي در سفرهاي هوايي خارجي و حتي داخلي دانست و در اين‌باره توضيح داد: وقتي نرخ بالا مي‌رود، تقاضا کاهش مي‌يابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم يا در برخي مسيرها کامل کنسل مي‌شود و به نقطه‌اي مي‌رسيم که در برخي مسيرهاي هوايي، حتي يک پرواز هم نخواهيم داشت.
به اعتقاد وي، اين موج منفي تمام مسيرهاي هوايي را که ايرلاين‌هاي خارجي در آن برنامه پروازي دارند، تهديد مي‌کند. انتظار مي‌رود کاهش تقاضا، اين شرکت‌هاي هواپيمايي را که در روز چند پرواز دارند به سمتي هدايت کند که در مرحله نخست تعداد پروازهاي خود را کاهش دهند و به مرور و درصورت ادامه روند کاهشي درخواست‌ها، مسير ايران را حذف کنند. اين اتفاقي است که قبلا در مسير هوايي اربيل عراق تجربه شده است.
اباذري تاکيد کرد: اگر فکري به حال صنعت هوانوردي و مسافري کشور نکنيم، به‌زودي موج سينوسي منفي در ميزان مشارکت ايرلاين‌هاي خارجي و حتي داخلي ايجاد مي‌شود. اين «خودتحريمي» يقينا اثرات مخربي در گردشگري ورودي خواهد داشت و به‌شدت حجم سفر گردشگران خارجي را کم خواهد کرد، چرا که زمينه و تنوع حمل و نقل هوايي از بين مي‌رود. آن هم در شرايطي که آقايان مدام در رسانه‌ها افزايش نرخ ارز در ايران را براي گردشگري ورودي مفيد و مثبت مي‌دانند، درحالي که وقتي سفر هوايي گران شود، ديگر براي مسافر خارجي به‌صرفه نيست که به ايران بيايد. کاهش مسافر، توجيه برقراري خط هوايي با ايران را نيز براي ايرلاين‌هاي خارجي از بين مي‌برود، چراکه با يکي دو پرواز در هفته نمي توانند هزينه‌هاي خود را تامين کنند.
او با بيان اين‌که چنين اتفاقي سفرهاي خارجي ايراني‌ها را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد، افزود: ما بايد براي خانوار ايراني شرايط سفر را فراهم کنيم، اما با اين تصميم بخش زيادي از مسافران مقاصد خارجي خود را از دست مي‌دهند. بايد از حالا جلوي اين خودتحريمي را بگيريم، جرياني که مشاغل وابسته به صنعت هوانوردي را از جمله خدمات فني و مهندسي، کترينگ، هتل و تجهيزات وابسته به آن را نيز در معرض خطر قرار داده است.
وي اظهار کرد: ما فکر مي کنيم گراني دلار، درآمد صنعت گردشگري را دو برابر مي‌کند که شايد اين اتفاق در کوتاه مدت رخ دهد، اما در ميان مدت اگر براي اين خودتحريمي فکري نکنيم، اوضاع بدتر مي‌شود.
اباذري افزود: اولين انتظار از دستگاه هاي دولتي، تهيه و اجراي بسته حمايتي سفر است تا به کسب و کار گردشگري رونق دهد، اين‌طور نباشد که دلار 100 تومان ارزان‌تر شود و آقايان بگويند اوضاع رو به بهبودي رفته است، تعريف بسته حمايتي کاملا مشخص است.
رييس هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي تهران در ادامه اين گفت‌وگو درباره اظهارنظرهايي که درباره ارزاني سفرهاي خارجي با آزادسازي صرافي‌ها و معامله دلار به نرخ 8800 تومان صورت گرفته بود، گفت: اين موضوع در زماني صحت داشت که بعضي از شهروندان ارز 500 يورويي مي‌گرفتند و از مابه تفاوت آن هزينه سفرشان را تامين مي‌کردند و سود ناچيزي هم بدست مي‌آوردند، اما سفر خارجي که فقط ترکيه، دبي و يا گرجستان نيست، سفر خارجي همه دنيا را در بر مي‌گيرد و آن ارز دولتي که تعيين کرده بودند براي سفرهاي جدي‌تري که به نقاط دورتري انجام مي‌شد، اصلا کافي نبود. ضمن اين‌که هيچ ارزاني دليلي بر وفور نيست، بلکه نشانه‌اي از رکود است، براي همين اکنون شاهد کاهش کيفيت، تقاضا و درآمدِ بخش هاي وابسته به سفر هستيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي