آخرین اخبار

طلاق صوري، راهي جديد براي کسب درآمد؟ اجتماعي

طلاق صوري، راهي جديد براي کسب درآمد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - در گذشته برخي براي معافيت سربازي به طلاق صوري، روي آورده بودند

«تعدادي از زوج‌ها براي کسب درآمد بيشتر، دست به‌ طلاق صوري مي‌زنند تا ماهانه مبلغي را به‌ عنوان مستمري زنان سرپرست خانوار دريافت کنند.» اين خبري بود که «علي رستميان»، يکي از اعضاي کميسيون اجتماعي مجلس به يکي از خبرگزاري‌ها اعلام کرد و گفت: «برخي از بند 3 ماده 48 قانون حمايت از خانواده، سوء‌استفاده کرده و با طلاق صوري حرمت خانواده را از بين مي‌برند تا درآمدشان افزايش پيدا کند.»
البته، اين اتفاق، ماجراي تازه‌اي نيست و در چند سال گذشته هم برخي خانواده‌ها براي معافيت فرزندانشان از سربازي به طلاق صوري، روي آورده بودند، به طوري که تا چند وقت، طلاق براي معافيت سربازي، تيتر اول رسانه‌هاي کشور بود.
با اين همه، «انوشيروان محسني بندپي»، رئيس سازمان بهزيستي کشور، اين موضوع را تکذيب مي‌کند و مي‌گويد: «سازمان بهزيستي کشور تا پايان سال 95، به هر زن سرپرست خانوار 53 هزار تومان پرداخت مي‌کرد که اين رقم در حال حاضر، به 168 هزار تومان رسيده است. به همين علت، طلاق صوري براي دريافت اين مبلغ منطقي نيست.»
وي مي‌افزايد: «در گذشته، برخي از خانواده‌ها براي معافيت از سربازي دست به طلاق صوري مي‌زدند اما به عقيده من، رواج طلاق صوري براي دريافت مستمري منقطي نيست. چراکه هيچ خانواده‌اي حاضر نيست آبروي خود را ببرد و تنها زندگي کند تا تنها، ماهانه 168 هزار تومان از بهزيستي دريافت کند.»
رئيس سازمان بهزيستي کشور درباره تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي، مي‌گويد: «حدود 210 هزار زن سرپرست خانوار از بهزيستي مستمري دريافت مي‌کنند که تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار دارند. در مورد طلاق صوري خانواده‌ها براي دريافت مستمري هم نمي‌توان بدون بررسي قضاوت کرد. به همين علت، کساني که مدعي اين اتفاق هستند بايد مستندات خود را ارائه کنند تا بهزيستي اين موضوع را پيگيري کند.»

حبس و جزاي نقدي براي خانواده‌هاي متخلف!

رستميان، عضو کميسيون اجتماعي مجلس، با اشاره به جزاي نقدي و حبس براي خانواده‌هاي متخلف معتقد است، چون اين افراد به قداست و جايگاه خانواده لطمه مي‌زنند، قانونگذار بايد براي آنها مجازات سنگين درنظر بگيرد.
فاطمه عباسي مشاور امور بانوان رئيس سازمان بهزيستي نيز مي‌گويد: «تنها نمي‌توان به نظر يک نهاد در مورد مجازات متخلفان اکتفا کرد. به همين دليل، لازم است بعد از اثبات موضوع، نهادهاي مربوطه از جمله قوه قضائيه، در مورد مجازات متخلفان تصميم‌گيري کنند.»
وي مي‌افزايد: «بهتر است آقاي رستميان نماينده مردم سلسله و دلفان مجلس مستندات خود را در اين زمينه ارائه کند تا مشخص شود اين اتفاق توسط چه کساني و در چه استان‌هايي صورت گرفته است. عباسي در ادامه تأکيد مي‌کند که تمام زنان سرپرست خانوار کشور تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار نمي‌گيرند و اين سازمان، تنها زنان کم بضاعتي را که توسط مددکاران تأييد شده باشند وارد چرخه حمايت مي‌کند.»
وي طلاق صوري براي کسب درآمد را غيرمنطقي مي‌داند و تأکيد مي‌کند: «اگر هم برخي از افراد دست به چنين کارهايي بزنند که من آن را بعيد مي‌دانم، اين مشکل مربوط به سازمان بهزيستي نمي‌شود. البته، در گذشته برخي براي معافيت سربازي به طلاق صوري، روي آورده بودند که با پيگيري مسئولان مربوطه، متوقف شد.»
وي درباره خدماتي که در دفتر زنان و خانواده بهزيستي به زنان سرپرست خانوار ارائه مي‌شود، مي‌گويد: «اهداي 15 ميليون تومان وام اشتغال بلاعوض و تأمين هزينه تحصيل مدرسه و دانشگاه فرزندان، از جمله خدماتي است که اين دفتر به زنان سرپرست خانوار کم بضاعت اعطا مي‌کند تا آنها مهارت‌هاي کافي براي توانمندسازي را ياد بگيرند.»

افزايش طلاق صوري براي مستمري را رد مي‌کنم

علي ساري يکي از اعضاي کميسيون اجتماعي مجلس هم معتقد است افزايش طلاق صوري خانواده‌ها براي دريافت مستمري از بهزيستي غيرمنطقي است. بنابراين، اين موضوع در جامعه به ندرت اتفاق مي‌افتد و نبايد آن را به کل کشور تعميم داد.
ساري با اشاره به اينکه ممکن است برخي خانواده‌ها مشکل اقتصادي داشته باشند اما هيچ کدام حاضر نيستند کانون خانواده را براي به دست آوردن اين پول ناچيز از بين ببرند، مي‌گويد: «مگر بهزيستي به جامعه هدف و افراد تحت پوشش خود چقدر مي‌دهد؟ به نظر من، هيچ خانواده‌اي حاضر نيست براي به دست آوردن اين پول ناچيز، با آبروي خود و خانواده‌اش بازي کند.»

برخورد با کساني که براي دريافت پول طلاق مي‌گيرند

فاطمه ذوالقدر عضو کميسيون فرهنگي مجلس هم با تأکيد بر اينکه اگر خانواده‌اي براي دريافت مستمري دست به چنين اقدامي زده، حتماً با او برخورد خواهد شد، مي‌گويد: «در کنار طلاق‌هاي واقعي، طلاق‌هاي صوري به‌عنوان يک راهکار براي گرفتن مستمري يا اخذ معافيت فرزند از خدمت سربازي توسط زوجين صورت مي‌گيرد که اين خود يک آسيب اجتماعي بسيار جدي است و کاملاً خلاف قانون است.»
وي با تأکيد بر اينکه، اين آسيب را نبايد صرفاً به پاي نقص در قوانين و مقررات يا فشار اقتصادي موجود نوشت، مي‌افزايد: «برخي آسيب‌ها برخاسته از اتخاذ و انتخاب ساده‌ترين راه‌ها براي برون رفت از مشکلات است. مشکلاتي که يقيناً مي‌پذيريم که فشار اقتصادي بر خانوارها آنها را به اين سمت و سو سوق داده است.»


seemorghcom/news
منبع: iran-newspaper.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد