آخرین اخبار

شرط عجيب صاحبخانه هاي تهراني که دود از سرتان بلند مي کند! اقتصادي

شرط عجيب صاحبخانه هاي تهراني که دود از سرتان بلند مي کند!

  بزرگنمايي:

چه خبر - اجاره خانه با سکه طلا؟

«اجاره بهايتان را با سکه بپردازيد» اين شرط تازه برخي از صاحبخانه‌هاي تهران براي مستاجرانشان است. حالا با فرارسيدن فصل اجاره تا دلتان بخواهد نرخ‌هاي عجيب و غريب در بازار ايجاد شده است. اگر در روزهاي گرم تابستان امسال گذرتان به بنگاه‌هاي معاملات ملکي افتاده حتما مستاصل و نااميده شده‌ايد. نه تنها قيمت‌هاي رهن و اجاره چند برابر شده و با سرعت هم رو به افزايش است بلکه چيزهايي به چشم مي‌بينيد که دود از سرتان بلند مي‌شود.
کافي است نگاهي به قيمت‌ها بيندازيد يا اين که از چند مشاور املاک قيمت‌ها را جويا شويد آن وقت با اين سوال روبه‌رو مي‌شويد که آيا واحد پرداخت اجاره از ريال و تومان به سکه و دلار تغيير پيدا کرده است؟ باور کردني نيست اما در برخي از بنگاه‌هاي معاملات ملکي خانه‌هايي هستند که براي اجاره آنها بايد کيسه‌هاي پر از سکه يا دلار داشته باشيد.
شايد در نگاه اول اين طور به نظر برسد که اين شرايط شامل حال خانه‌هاي اکازيون و همه چيز تمام شمال شهر مي‌شود اما در حقيقت اين طور نيست و بدعت خانه اجاره دادن بر اساس دلار و سکه بحراني است که در تمام نقاط شهر و براي هر متراژ خانه‌اي ايجاد شده است. بحران‌هاي بازار ارز و سکه باعث شده برخي صاحبخانه‌هاي سودجو و فرصت‌طلب دست به کارهاي عجيب و غريبي بزنند و براي پول رهن و اجاره ماهانه به جاي پول نقد طلب سکه و دلار کنند. با شرايط فعلي که نرخ ارز و سکه هم هر روز افزايش پيدا مي‌کند بعيد است مگر با برخوردهاي قانوني، بساط اين بدعت‌هاي ناعادلانه براي اجاره دادن خانه‌ها برچيده شود.

بدعت‌هاي جديد براي اجاره دادن خانه

مالکي براي اجاره دادن خانه ٥٠ متري‌اش در خيابان آذربايجان بابت مبلغ رهن ١٠ عدد سکه و براي اجاره ماهانه يک عدد نيم‌سکه درخواست کرده است. در منطقه ديباجي جنوبي هم يک مالک براي اجاره دادن خانه ١٢٠متري‌اش بابت رهن ٤٠ سکه و براي اجاره هم يک سکه مي‌خواهد. از اين قبيل آگهي‌ها تا دلتان بخواهد در سايت‌هاي مربوط به فروش و اجاره خانه وجود دارد و هر روز هم بيشتر مي‌شود. بر اين اساس مستاجر هر ماه بدون توجه به افزايش يا کاهش قيمت سکه بايد به مالک خود در ازاي اجاره خانه، سکه پرداخت کند که قطعا با وضعيت فعلي قيمت‌ها کاهش پيدا نمي‌کند و در اين ميان مستاجر است که از پرداخت اجاره خانه بر اساس سکه متضرر و هر ماه جيبش خالي‌تر از ماه گذشته مي شود.
علاوه بر اين، مالک‌هايي هم هستند که ترجيح مي‌دهند ملک خود را به جاي اين که با سکه يا ريال اجاره دهند به سراغ دلار بروند. البته نه دلار ٤٢٠٠ توماني که در بازار کمياب و حتي ناياب است بلکه با دلار ١٠ هزار و ٣٠٠ توماني تا حسابي سود ببرند بابت اجاره دادن ملکشان. اين پديده اين روزها بيشتر در مناطق شمال شهر رواج دارد. البته اين موضوع همواره در معامله ايراني‌ها با اتباع خارجي رايج بوده و مالکان مجازند براي اجاره دادن ملک خود به يک فرد خارجي بر اساس دلار دريافتي داشته باشند ولي براساس قانون نظام صنفي و قانون مدني ايران هيچ صاحبخانه‌اي يا صاحب کالا و خدماتي حق ندارد کالا و خدماتش را با دلار يا ساير پول‌هاي خارجي با ايراني‌ها معامله کند و بايد از وجه رايج مملکت که ريال است استفاده کند.

مظنه بازار اجاره چقدر؟

طبق اعلام اتحاديه مشاوران املاک نرخ افزايش هر ساله اجاره مسکن بايد ١٥درصد باشد و اگر چه اتحاديه مسکن وعده تندترين برخورد با متخلفان را داده و از مردم خواسته سراغ اجاره‌هاي بيش از حد گران نروند اما در عمل اتحاديه و قوانين فعلي نمي‌توانند براي قيمت خانه و اجاره بها سقف تعيين کنند.
حالا قيمت اجاره خانه از سال گذشته تاکنون به جاي افزايش ١٥درصدي نزديک به ٤٠ درصد افزايش پيدا کرده است.
يکي از بنگاهدارها در منطقه قيطريه مي‌گويد: «افزايش قيمت‌ها بيشتر از آن چيزي بود که خودمان هم انتظارش را داشتيم. معمولا در فصل تابستان بيشتر از فصل‌هاي ديگر افزايش قيمت داريم اما امسال واقعا افزايش‌ها سرسام‌آور بوده است. خانه‌اي را که سال گذشته خودم با قيمت ١٠٠ ميليون تومان پيش و يک ميليون قرارداد اجاره‌اش را امضا کردم امسال ١٥٠ ميليون پيش و ٢ميليون و ٥٠٠ هزار تومان اجاره دادم. متاسفانه مالک‌ها مي‌آيند و قيمت‌هاي سرسام آوري پيشنهاد مي‌دهند. ما هم تا جايي که مي‌توانيم با آنها چانه مي‌زنيم ولي از دست ما هم کار زيادي براي افزايش ندادن قيمت‌ها برنمي‌آيد.»
طبق گفته‌هاي بنگاهداران شمال شهر، اغلب مناطق شمال شهر تهران افزايش قيمت چشمگيري داشته‌اند اما در تمام مناطق آپارتمان‌هاي نوساز زير ٥ سال ساخت حتي بيشتر از ٤٠درصد هم با افزايش قيمت رو به رو بوده‌اند و اجاره‌هاي آنها به چندين ميليون تومان در ماه رسيده‌اند. در مناطق مرکز شهر هم چنين افزايش قيمتي داشته‌ايم. مناطقي مثل اطراف ميدان‌هاي انقلاب، هفت تير، وليعصر و جاهايي که تردد زيادي در آنها وجود دارد، افزايشي نزديک به ٣٠ درصد داشته‌اند. يکي از بنگاهداران در مرکز شهر مي‌گويد: «خود ما هم از اين حجم افزايش قيمت مانده‌ايم. شايد خيلي‌ها فکر کنند که ما بنگاهي‌ها مقصر گران شدن خانه هستيم اما واقعا خود ما هم از اين همه گراني ضرر کرده و به ستوه آمده‌ايم.
حجم معاملات واقعا کم شده و متاسفانه مستاجران زيادي هستند که ديگر توانايي اجاره خانه ندارند. ما حتي به برخي از صاحبخانه‌ها هم مي‌گوييم که قيمت پايين‌تري براي اجاره بگذارند چون خانه‌شان اجاره نمي‌رود اما کوتاه نمي‌آيند و حتي برخي ارقام سرسام‌آوري براي اجاره خانه‌شان پيشنهاد مي‌دهند.»
در حالي که نرخ معمول براي افزايش اجاره بها ١٥ درصد است اما بعيد است که در تهران اجاره بهاي خانه‌ها کمتر از ٥٠ درصد افزايش داشته باشد. ضمن اين که مناطق جنوب شهر هم افزايش چشمگيري در اجاره بها و حتي مناطق ارزان در پايين شهر هم افزايش قيمت داشته‌اند.

ارزان‌ترين مناطق تهران براي مستاجران

البته هنوز برخي از مناطق جنوب تهران هستند که نسبت به ساير مناطق واحدهاي ارزان‌تري براي اجاره دارند. اگر چه در مناطق مختلف تهران اجاره ناپايدار است و ممکن است قيمت اجاره هر کوچه با کوچه بغلي‌اش متفاوت باشد. مناطقي مثل شهرري، جواديه، ميدان خراسان، شميران‌نو، يافت‌آباد، سه‌راه آذري، خواجه‌نظام، پاسدار گمنام، بروجردي، صد دستگاه، جشنواره، حکيميه، نيکنام، استاد معين، وحيديه و بريانک مناطقي از تهران هستند که هنوز مي‌توان در آنها واحدهاي مسکوني با قيمت‌هاي تقريبا مناسب پيدا کرد.
مثلا در جواديه براي رهن کامل يک واحد مسکوني ٥٥ متري بايد ٣٠ ميليون تومان هزينه کنيد که در اين شرايط قيمت نسبتا مناسبي است. در منطقه آذري تهران نيز براي رهن يک واحد مسکوني٣٥متري، ٩ساله بايد ٢١ميليون تومان در چنته داشته باشيد يا به عنوان مثال قيمت رهن يک واحد مسکوني ٥٦ متري نوساز در شهرري، نيز بيشتر از ‌٣٠ ميليون تومان نيست. در برخي از مناطق حاشيه تهران هم مثل پرند و شهرک انديشه مي‌توان واحدهاي مسکوني با قيمت‌هاي مناسب براي اجاره پيدا کرد هر چند که اين روزها افزايش قيمت اجاره بها به شهرهاي اطراف پايتخت هم تسري پيدا کرده است.

اجاره بها در حاشيه تهران چقدر است؟

تا همين چند وقت پيش اوضاع شهرهاي حاشيه‌اي تهران به گونه‌اي بود که اگر شما از بضاعت کافي براي خانه گرفتن در تهران برخوردار نبوديد مي‌توانستيد با نيمي از سرمايه‌تان منزلي مناسب در يکي از شهرهاي حاشيه‌اي تهران اجاره کنيد. مناطقي مثل انديشه، پرند و پرديس در اطراف تهران از جمله مناطقي هستند که در سال‌هاي اخير مستاجران زيادي از تهران داشته‌اند. از بين شهرهاي زيادي که در حومه تهران وجود دارند اين سه منطقه از محبوبيت زيادي برخوردارند و مهاجرپذيرتر هستند. به ويژه شهر پرديس در شرق تهران که طي دو سه سال اخير پيشرفت زيادي داشته و از نظر امکانات رفاهي هم فاصله زيادي با پايتخت ندارد.
در ميان اين شهرها، شهر انديشه از همه قديمي‌تر است و در بخش مرکزي شهرستان شهريار قرار دارد. اين شهر داراي 6 فاز است و در 30 کيلومتري تهران، 3 کيلومتري شمال غربي شهريار و 7 کيلومتري جنوب شرقي کرج احداث شده که همجوار با کرج است. خانه‌هاي اجاره‌اي انديشه نسبت به کرج ارزان‌تر است اما فکر نکنيد که مي‌توانيد با پول کم در اين شهر خانه‌اي مطابق ميلتان اجاره کنيد. به عنوان مثال قيمت رهن خانه‌اي ٨٠ متري در فاز ٢ انديشه ٦٠ ميليون تومان است که متري ٧٥٠ هزار تومان قيمت آن است. بنابراين انديشه با اين که در ٣٠ کيلومتري کرج قرار دارد و از نظر دسترسي و داشتن وسايل نقليه عمومي هم با مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌کند چندان خانه‌هاي ارزاني ندارد.
وضعيت شهر پرديس در شرق تهران هم از اين بهتر نيست. شهر جديد پرديس در ١٧کيلومتري شرق تهران در مسير جاده هراز قرار دارد و به آب و هواي مطبوعش مشهور است. اين شهر از جمله مناطق در حومه تهران است که مهاجران زيادي را از پايتخت در دل خود جاي داده و با مسکن مهرهاي زيادي که در آن احداث شده به شهري شلوغ و پرجمعيت تبديل شده است. پرديس طي ٥ سال اخير رشد قيمت زيادي داشته و ديگر نمي‌توان آن را به عنوان منطقه‌اي خارج از تهران که براي اجاره‌نشينان مناسب است، دانست. طبق آن‌ چه مشاوران املاک مي‌گويند قيمت واحدهاي مسکوني در پرديس ٤٠ درصد نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده و مستاجراني که از تهران به اين شهر مي آيند تا بلکه خانه‌اي با قيمت ارزان‌تر پيدا کنند با مشکلات زيادي مواجه مي‌شوند. به عنوان مثال قيمت اجاره واحدي ٨٠ متري در پرديس که سال گذشته ٥٠ ميليون تومان رهن کامل بوده امسال به ٨٠ تا ٧٠ ميليون تومان افزايش پيدا کرده است. با وجود اين پرديس به دليل نزديکي به تهران و امکانات کامل رفاهي که دارد بيشتر از ساير شهرهاي حومه تهران مورد توجه مستاجران قرار دارد.»
منبع: shahrvandnewspaper.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي