آخرین اخبار

مکمل‌هاي دارويي ارز 4200 توماني نمي‌گيرند اجتماعي

مکمل‌هاي دارويي ارز 4200 توماني نمي‌گيرند

  بزرگنمايي:

چه خبر - واردات داروي ترکيه‌اي نداريم

دکتر برندگي مديرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در نشستي خبري که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، با اشاره به نقش رسانه‌ها در شرايط فعلي جامعه، در عين حال درباره کمبودهاي دارويي گفت: در همه جاي دنيا کمبود دارويي وجود دارد، اما اگر در خانواده هم کمبودي داشته باشيم، اجازه نمي‌دهيم التهاب آن به اعضا برسد. بي‌ترديد مهم‌ترين پارامتري که دشمن روي آن حساب کرده، ايجاد جنگ رواني است.

شرايط دارو "بحراني" نيست مردم آرامش داشته باشند

وي افزود: جالب است که اکنون در بسياري از داروها ميزان تامين داروهايمان بيشتر از گذشته هم شده، اما به دليل بحث‌هاي رواني مي‌بينيم که بيشتر درباره کمبودها بحث مي‌شود. به عنوان مثال در داروي وارفارين هنوز دو ماه ذخيره دارويي داريم، اما مردم به لحاظ مباحث مربوط به آرامش رواني، دچار نگراني مي‌شوند. مردم بدانند که اگر دارويي دچار کمبود شود آن را سهميه بندي کرده و در داروخانه‌هاي منتخب توزيع مي‌کنيم و اگر شرايط کمبودش بحراني‌تر شود، توزيعش را در مناطق ويژه انجام مي‌دهيم تا مطمئن باشيم که دارو به دست بيمار مي‌رسد. در اينجا تاکيد مي‌کنم که شرايط ما در حوزه دارو شرايط بحراني نيست و نبايد مردم آرامش‌شان را از دست دهند.
وي در ادامه صحبت‌هايش در پاسخ به سوالي درباره اصالت داروهاي موجود در داروخانه‌ها و اينکه چه تضميني وجود دارد داروهاي قاچاق به داروخانه‌ها ورود پيدا نکند؟ گفت: بايد گفت که تضميني در اين زمينه نيست. اما از آنجا که سامانه موجود در داروخانه‌ها با سازمان‌هاي بيمه‌گر هماهنگ است، وقتي نسخه‌اي در داروخانه ارائه مي‌شود، کد يونيک آن دارو براي سازمان‌هاي بيمه‌گر ارسال مي‌شود. به اين ترتيب داروي نسخه شده و ارائه شده از سوي داروخانه، براي بيمه‌ها و همچنين سازمان غذا و دارو قابل تشخيص و پيگيري است.

مردم به برچسب اصالت دارو حساس باشند

برندگي تاکيد کرد: اگر دارويي برچسب اصالت ندارد، مردم بدانند که اين دارو حتما مشکل دارد و نسبت به آن حساس باشند. در حال پيگيري هستيم که داروهاي نسخه آزاد نيز داراي کد اصالت شده و کد يونيک دريافت کنند. به اين ترتيب اين دسته از داروها نيز اصالت‌شان براي مردم قابل تشخيص خواهد بود.
وي درباره داروهاي ايراني گفت: روي داروهاي ايراني نيز شناسه اصالت پرينت شده و مردم به هيچ عنوان نگراني بابت اين داروها نداشته باشند. در مجموع کنترل‌هاي بسيار شديدي روي تقلبي بودن يا اصيل بودن داروها صورت مي‌گيرد. داروهاي فاقد اصالت و قاچاق توسط سامانه‌اي از طريق بيمه‌ها و سازمان غذا و دارو شناسايي مي‌شود و به اين ترتيب داروي اصل به مردم تحويل داده مي‌شود.

واردات داروي ترکيه‌اي نداريم

برندگي درباره ارز ناشي از فروش گاز به ترکيه که قرار است به دارو اختصاص يابد، گفت: 200 ميليون دلار در اين زمينه در نظر گرفته شده است اما تاکيد مي‌کنم که بحث واردات داروي ترکيه‌اي به هيچ وجه مطرح نيست. تنها پول ما در ترکيه و به صورت يورو وجود دارد اما هنوز خريدي از اين محل صورت نگرفته است.
همچنين دکتر کيانوش جهانپور سخنگوي سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالي درباره قيمت گذاري کالاهاي سلامت محور گفت: سازمان غذا و دارو تنها در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي قيمتگذاري انجام مي‌دهد و جز دارو، تنظيم بازار هيچ حوزه ديگري در اختيار اين سازمان نيست.

مکمل‌ها ارز 4200 توماني نمي‌گيرند

در ادامه دکتر خانوي - مديرکل واحد فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي، مکمل و شيرخشک‌هاي متابوليک سازمان غذا و دارو درباره ارزي که مشمول مکمل‌ها مي‌شود، گفت: مکمل‌ها، داروهاي طبيعي، ماده اوليه مکمل‌ها و همچنين ماده اوليه داروهاي طبيعي مشمول ارز دولتي 4200 توماني نمي‌شوند. ارز مورد نياز در اين زمينه از سامانه نيما و بر اساس سياست‌هاي ارزي جديد در فضاي ديگري فراهم خواهد شد. بي ترديد اين فرآيند باعث افزايش قيمت در اين حوزه خواهد بود. البته در بهمن ماه گذشته به دليل تغيير نرخ ارز يک دوره افزايش قيمت در اين حوزه را داشتيم.
وي افزود: نظارت بر قيمت مکمل‌ها جزو وظايف سازمان غذا و دارو نيست اما ما با اتحاديه و سنديکاي قيمتگذاري مکمل‌ها در ارتباط نزديک هستيم. بهمن ماه گذشته شاهد افزايش قيمت در اين حوزه بوديم اما در حدود يک ماه و نيم گذشته نيز به دليل اينکه ارز اين موارد به صورت آزاد تهيه شد، دوباره افزايش قيمت در اين حوزه داشتيم.
خانوي درباره نحوه نظارت سازمان غذا و دارو در قيمتگذاري مکمل‌ها گفت: اتحاديه قيمت را مشخص و به ما گزارش مي‌دهد. اين قيمت‌ها به شرکت‌هاي پخش ابلاغ مي‌شود و اين شرکت‌ها موظف هستند که با همان تعرفه به داروخانه‌ها توزيع کنند. اگر فروشنده، مکمل يا برند خاصي خارج از اين فرآيند را بفروشد، بحث حمايت از مصرف کننده مطرح مي‌شود، اما تاکيد مي‌کنم که ساز و کار قانوني در سازمان غذا و دارو براي نظارت در اين حوزه نداريم. در عين حال در ماه گذشته دو شرکتي که در حوزه مکمل‌ها فعاليت مي‌کردند را دعوت کرديم و از آنجا که قيمت سطح عرضه با قيمتي که اتحاديه مشخص کرده بود يکسان نبود، اين موضوع را مطرح کرديم و موضوع حل شد. تاکيد مي‌کنم که اصحاب رسانه به نوعي بازوي سازمان غذا و دارو در سطح جامعه هستند و در صورت اطلاع رساني آنها، نظارت‌ها دقيق‌تر خواهد بود.

شيرخشک‌هاي رژيمي و متابوليک تا پايان سال 97 فراهم است

وي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت تامين شيرخشک‌هاي رژيمي و متابوليک گفت: در اين زمينه آخرين بار سال 95 فراخوان برگزار شد تا اقلام مورد نياز براي سال 96 مهيا شود. در حال حاضر موجودي به شکلي است که تا پايان سال 97 يا موجودي داريم يا قرارداد فعال و اکتيو با شرکت‌هاي وارد کننده داريم. بنابراين تا پايان سال 97 هيچ مشکلي در زمينه شيرخشک‌هاي رژيمي و متابوليک نداريم. در عين حال به منظور ذخيره استراتژيک به زودي فراخواني را برگزار مي‌کنيم و شرکت‌ها براي تامين اقلام مورد نياز در سال 98 و بعد از آن دعوت مي‌شوند.
وي افزود: تاکيد مي‌کنم ممکن است برند يا طعم خاصي از شير را نداشته باشيم اما هيچ گروه و دسته‌اي نيست که در سامانه حامي ثبت شده‌ باشد اما وجود نداشته باشد.
دکتر اسلامي تبار - مدير حوزه بازرسي و پاسخگويي به شکايات و امور حقوقي سازمان غذا و دارو نيز درباره پيگيري‌هاي لازم از مراجع قضايي بين‌المللي در زمينه تحريم‌هاي دارويي گفت: چه در تحريم اول و چه در تحريم دوم، پيگيري‌هاي لازم را از مراجع قضايي بين‌المللي انجام خواهيم داد تا حقوق بين المللي پيگيري شود و عوارض تحريم‌ها نيز در حوزه دارو کمتر باشد.
وي افزود: مشکلات بر کسي پوشيده نيست. قيمت داروها، احتکار، محدوديت در واردات يا تقاضاي بيش از حد مردم ممکن است باعث کمبودهايي شود، اما 60 دانشگاه علوم پزشکي در اين حوزه فعالند و موضوعات را رصد مي‌کنند. گزارشات چه به صورت تلفني، چه به صورت کاغذي و الکترونيک پيگيري مي‌شوند. روزي نيست که در زمينه احتکار دارو گزارشي نداشته باشيم. علي رغم آنکه پرسنل کمي داريم اما تمام اين موارد پيگيري مي‌شوند.
وي گفت: پيگيري تخلفات دارويي و از جمله احتکار دارو رويه خاصي دارد. بعد از اعلام گزارش‌ها، اين گزارش‌ها صحت سنجي مي‌شوند. در مجموع گزارش‌ها بايد مستند شوند. در سال 95 دو ميليارد دلار قاچاق و تقلبات کالاهاي سلامت محور داشتيم که اين رقم در سال 96 سه ميليارد دلار بود. برآورد مي‌شود که سالانه 250 ميليون دلار قاچاق دارو يعني حدود يک پنجم واردات آن در کشور داشته باشيم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر آنکه مردم چگونه داروهاي اصيل را از قاچاق تشخيص دهند و اينکه چه تضميني وجود دارد که داروهاي قاچاق وارد داروخانه‌ها نشوند، گفت: از نظر ما داروخانه مرجع رسمي فروش دارو و بازوي اجرايي سازمان غذا و دارو هستند. اغلب داروخانه‌ها به درستي فعاليت مي کنند و بهترين مرجع براي خريد دارو هستند. از طرفي نيز سامانه 190 سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پاسخگوي کمبودها و سوالات مردم در حوزه دارو هستند.
در ادامه دکتر حريري - معاون توسعه و پشتيباني سازمان غذا و دارو گفت: در قانون بودجه، رديف يارانه دارو براي تامين داروهاي خاص شامل راديوداروها، داروهاي حوزه بهداشت، واکسن‌ها، سرم‌ها، شيرخشک متابوليک و شيرخشک يارانه‌اي اطفال براي نوزادان محروم از شير مادر در نظر گرفته مي‌شود. پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال 560 ميليارد تومان در اين قسمت هزينه شود. بسياري از داروها از جمله داروهاي ايدز، هپاتيت و بيماران خاص از همين محل تامين مي‌شوند و از بيمار وجهي دريافت نمي‌شود. در مجموع مشکل خاصي در زمينه تامين مالي اين دسته از داروها وجود ندارد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد