آخرین اخبار

بهرام قاسمي: در جريان نامه فرمانده سپاه به ترامپ نبودم سياسي

بهرام قاسمي: در جريان نامه فرمانده سپاه به ترامپ نبودم

  بزرگنمايي:

چه خبر - قاسمي: پيشنهاد ترامپ براي مذاکره، في‌البداهه نبود

بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه که اين روزها از وي به عنوان يکي از گزينه‌هاي اصلي وزير امور خارجه براي اعزام به فرانسه براي پذيرش مسئوليت نمايندگي ايران در اين کشور اروپاي غربي ياد مي‌شود در جريان بازديد از خبرگزاري ايسنا و گفت‌وگو با خبرنگاران اين رسانه به برخي از سوالات مطرح در ارتباط با نامه فرمانده سپاه به رييس جمهور آمريکا، اعلام آمادگي ترامپ جهت انجام مذاکره بدون شرط به ايران ، امکان ديدار روحاني و ترامپ در نيويورک ، روند مذاکرات ايران و اروپا براي حفظ برجام ، اقدام اخير آلمان در ايجاد ممانعت‌هايي براي انتقال پول نقد از اين کشور به ايران ،آخرين تحولات در روابط ايران و عربستان ، آخرين وضعيت بازنشستگان در اين وزارتخانه با توجه به قانون جديد مجلس شوراي اسلامي و... پاسخ داد.

همچنان از ايران صداي واحد در مورد نحوه تعامل به آمريکا شنيده مي‌شود

سخنگوي وزارت خارجه در جريان دومين بازديد خود از خبرگزاري دانشجويان ايران از زمان پذيرش اين مسئوليت در دستگاه ديپلماسي کشورمان ، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه شما اخيرا در نشست مطبوعاتي خود اعلام کرديد که از ايران در ارتباط با نوع تعامل با آمريکا صداي واحدي به جامعه جهاني منعکس مي‌شود در حاليکه بعد از صحبت ترامپ مبني بر آمادگي‌اش جهت مذاکره بدون شرط با ايران، وزارت خارجه در موضع‌گيري‌هاي خود موضوع مذاکره با آمريکا را نفي نکرد ولي فرمانده سپاه در نامه‌اي به ترامپ تاکيد کرد که آمريکا اين آرزو را به گور خواهد بود، با توجه به اين موضوع آيا به نظر شما همچنان صداي واحدي از ايران در ارتباط با نوع تعامل با آمريکا به عرصه جهاني مخابره مي‌شود؟ گفت: من هنوز بر اين باورم که از ايران يک صداي واحدي در اين زمينه شنيده مي شود و مسئولان کشور بر اساس وظايف مشخصي که دارند نقش و وظيفه خود را در چارچوب مصالح و منافع کشور بصورت حساب‌شده‌ و دقيق به‌ انجام مي‌رسانند.

در جريان نامه فرمانده سپاه به ترامپ نبودم

وي با بيان اينکه پيش از انتشار اين نامه در جريان اين نامه نبوده است، در پاسخ به اين سوال که ارزيابي‌اش از اين نامه چيست، تصريح کرد: در بخش ديپلماسي و ديپلماتيک کشور يک نگاه واحدي در مورد مسائل جهاني و منطقه‌اي وجود دارد و سياست خصمانه و تحريمي آمريکا تا حد بسياري عامل وحدت نظر مقامات ، نخبگان و آحاد جامعه شده است.
اين ديپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در تصميم‌گيري‌ها، نهايتا و قطعا بخش‌هاي مختلف نظام در يک نقطه مشخص با هم به يک وحدت نظر و همفکري مي‌رسند و اين نقطه همان مصالح مردم و منافع جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد.

امروز بيش از هميشه وفاق بين بخش‌هاي سياست خارجي و دفاعي کشور وجود دارد

قاسمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در اين ارتباط ، با تاکيد بر اينکه بخش سياست خارجي و دفاعي کشور هماهنگ و در کنار يکديگر از کيان کشور دفاع مي‌کنند و کار دفاعي و سياسي معمولا مکمل يکديگر مي باشند، تصريح کرد: درواقع در نوع مواجهه با مسائل در عرصه بين‌الملل و منطقه‌اي و اصولا سياست خارجي، قرار گرفتن اين بخش‌ها در کنار هم و ايجاد وحدت نظر در بين آنها، امري ضروري است و درواقع آنها لازم و ملزوم يکديگر هستند و امروز بيش از هميشه اين وفاق وجود دارد ،آناني که سعي دارند ميان بخش‌هاي مختلف و نيروهاي حاکميتي و حتي مردم با مردم و مردم با دولت و حاکميت افتراق ايجاد کنند بي شک ناآگاهانه و ياآگاهانه در ميدان و زمين آقاي ترامپ بازي مي کنند .

آناني که بايد پيام نامه فرمانده سپاه به ترامپ را دريافت مي‌کردند ، احتمالا آن را دريافت کرده‌اند

وي در پاسخ به اين سوال که برخي معتقدند ادبيات استفاده شده در نامه فرمانده سپاه به ترامپ، ادبياتي تکراري و شعاري بوده و در حقيقت نوعي بازگشت به عقب بوده است، گفت: شما بايد توضيحات بيشتر و دقيق و فلسفه مفاد اين پيام و نامه را از خود فرمانده محترم سپاه سوال کنيد. بي شک من مفسر پيام فرمانده محترم سپاه نمي توانم باشم و علاقه اي به ورود به تفسير مفاد آن ندارم. آناني که بايد پيام نامه را دريافت کنند و مي کردند احتمالا آن را دريافت کرده اند .
قاسمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به سابقه تمامي مذاکرات بين ايران و آمريکا در سال‌هاي پس از انقلاب از جمله قرارداد الجزاير، قضاياي مک فارلين، موضوع افغانستان، برجام و ... با واسطه يا بدون واسطه، تصريح کرد: در ارتباط با برجام هيات‌هاي ايراني و آمريکايي بارها همانند ديگر اعضاي برجام با يکديگر گفت‌وگو کردند. البته هيات ايراني در جريان اين مذاکرات با آمريکايي‌ها در مورد مسائل ديگر غيراز برجام گفت‌وگويي با طرف آمريکايي نداشته است.

از گفت‌وگو واهمه نداريم

قاسمي در پاسخ به اين پرسش که به نظر مي رسد نوع برخورد بعضي از توده مردم و همچنين برخي از رسانه‌ها و تحليلگران نسبت به اين موضوع متفاوت از آنچه مقامات رسمي مطرح مي‌کنند، است و حتي برخي از تحليل‌گران پيشنهاد دادند که در مورد انجام اين مذاکرات رفراندوم برگزار شود، ادامه داد: من فکر مي‌کنم با توجه به سياست‌هاي طرف آمريکايي عليه کشور ، غيرقابل اتکاء و غيرقابل اعتماد بودن آن و جنگ رواني گسترده اي که عليه ايران آغاز کرده است هيچ اعتماد و اطميناني به طرف آمريکايي و آقاي ترامپ وجود ندارد. البته در جامعه چندصدايي و مردم‌سالار ايران افراد ديدگاه هاي خود را در مورد مسائل مختلف مطرح مي کنند. مهم نظر اکثريت آحاد مردم ، جامعه و منافع کشور است. ايران کشور توانمندي است و از گفت‌وگو واهمه ندارد ، براي همين هم وارد مذاکره در بحث هسته اي شد ، اروپايي‌ها ميز مذاکره را به خاطر برخي ملاحظات ترک کردند و بعد دوباره با آمريکاي اوباما به مذاکره برگشتند.

ترامپ بيشتر اهل مزاح است تا مذاکره

بعيد است ، ترامپ اهل مذاکره باشد ، هر روز يک سياست متضاد و متفاوت را دنبال مي کند ، بيشتر اهل مزاح است ، کسي که خودسرانه و يک جانبه از تفاهمي مثل برجام خارج شده است و هيج حمايتي هم از شرکاي سنتي خود نداشته است چگونه مي تواند ادعاي مذاکره کند ، اگر وي قابل اتکا و اعتماد بود که از تفاهم قبلي آمريکا خارج نمي شد.
ترامپ اگر در اين بيان خود خيلي جدي تلقي شود در حالت خوش‌بينانه ، فقط مي خواهد با اين مانور، از رژيم اشغالگر قدس و برخي کشورهاي همسوي خود ، پول بيشتري بگيرد و از اهرم ايران براي ترساندن آنان استفاده کند .
قاسمي با بيان اينکه وضعيت امروز همچون وضعيت گذشته نيست، ادامه داد: ترامپ داراي شخصيت مطمئني نيست و از برجام يکجانبه و غيرقانوني خارج شده، توافقي که حاصل 12 سال مذاکره و پشتوانه آن قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل بوده است. مي‌بينيم که ترامپ همه اين مسائل را ناديده مي‌گيرد،‌ نگراني‌هاي شرکا و متحدين خود را فراموش مي‌کند و از برجام خارج مي‌شود.

پيشنهاد ترامپ براي مذاکره بدون پيش شرط با ايران ، موضوعي في البداهه نبود

وي در پاسخ به اين سوال که در ذهن افکار عمومي در حال حاضر اين تصور وجود دارد که آمريکايي‌ها در مورد انجام مذاکره بين مقامات دو کشور توپ را در زمين ايران انداخته‌اند و اکنون ايران است که بايد در اين مورد تصميم‌گيري کند، گفت: بله، ترامپ تصور مي کرد با اين سخنان مي تواند به برخي از اهداف خود در برابر تهران نايل آيد. به نظرم صحبت‌هايي که او در اين زمينه مطرح کرده موضوعي في البداهه نبوده است. اين سخنان در ادامه همان چارچوب جنگ رواني طراحي شده آمريکا عليه ايران ارزيابي مي شود، او با برداشت کاملا غلط و اشتباه از وضعيت داخلي ايران، سياست غلط خود را بنا نهاده است.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با ارائه توضيحاتي در مورد سفر چندي پيش ظريف به عمان و با تاکيد بر اينکه تا آنجا که من مي‌دانم آقاي ظريف در اين سفر حامل پيامي براي آمريکايي‌ها نبوده است، گفت: در مدت اخير مي‌بينيم که برخي اين سفر را به سفر آقاي علوي به آمريکا مرتبط دانسته و حتي پس از آن شايعه سفر وزير خارجه عمان به تهران مطرح شد. اکنون نيز که قرار است وزير خارجه کره شمالي به تهران بيايد. عده‌اي اين موضوع را نيز به غلط به مسائل قبلي مرتبط مي‌کنند. در اين خصوص قصه سرايي و خيالپردازي وجود دارد و بين اين موضوعات پيوند قائل مي‌شوند در صورتي که پيوندي وجود ندارد و سفر وزير خارجه کره شمالي به تهران نيز از مدتي پيش مطرح شده بود.

ترامپ با مطرح کردن پيشنهاد مذاکره بدون پيش شرط با ايران به برخي از کشورهاي منطقه تلنگر زد

قاسمي با اعتقاد بر اينکه نوع موضع‌گيري اخير ترامپ در مورد مذاکره بدون شرط با ايران يک نوع گيجي و سردرگمي در بين سران برخي از کشورهاي معاند منطقه و رژيم صهيونيستي ايجاد کرده است ، افزود: ترامپ با سخنان خود اين تلنگر جدي را به آنها زد که ممکن است هر آن سياست آمريکا با چرخشي ديگر مواجه شود و بازي ديگري را شروع کند و از اين طرق آنها را به دادن امتيازات بيشتر به آمريکا مجبور کند .
اين ديپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به اين سوال که آيا اين احتمال وجود دارد که روحاني در جريان سفر به نيويورک با مقامات آمريکايي رايزني و گفت‌وگو داشته باشد، گفت: با اين سياست هاي آمريکا و آقاي ترامپ ظاهرا همه اينگونه راه‌ها مسدود به نظر مي رسد.
قاسمي با بيان اينکه تحولات در عرصه بين‌المللي سريع است، ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران دقيقا عملکرد آمريکايي‌ها را رصد و مورد پايش قرار داده است.

هيچ پولي از ايران در آلمان بلوکه نشده است

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در مورد قانون اخيري که در آلمان به تصويب رسيده که به نوعي روند انتقال پول ايران از اين کشور به داخل کشور را سخت مي‌کند، اظهار کرد: لابي‌ صهيونيست‌ها در اين مدت عليه منافع جمهوري اسلامي ايران و روابط ديرينه دو کشور در آلمان فعال بوده است ، در اين راستا فشارهايي بر روي بانک مرکزي آلمان وارد و سعي کردند مشکلاتي ايجاد کنند.
قاسمي با بيان اينکه البته هيچ پولي از ايران در آلمان بلوکه نشده است و ما مي‌توانيم با استفاده از سپرده هاي خود در آلمان خريدهاي کشور را انجام دهيم، ادامه داد: ما مي‌خواستيم که با استفاده از اين پول تسهيلاتي براي مردم فراهم کنيم، اين موضوع به اجازه بانک مرکزي آلمان احتياج داشت و لابي صهيونيستي سعي کرد در اين فرايند مشکل ايجاد کند.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين اقدام آلمان بر روي مذاکرات ايران و اروپا تاثير نخواهد گذاشت با توجه به اينکه آنها از انتقال 300 ميليون يورو به ايران جلوگيري کرده‌اند، گفت: ما رفتار همه کشورها در اين برهه زماني را مدنظر قرار مي‌دهيم. رفتار دولت ها در اين برهه معيار و محک خوبي براي همکاري‌هاي آتي خواهد بود.
اين ديپلمات ارشد کشورمان با اشاره به مذاکرات ايران و اروپا در ارتباط با حفظ برجام، ادامه داد: براي ما مهم گرفتن تضمين از اروپا در ارتباط با موضوعاتي همچون امور بانکي، حمل و نقل، انرژي و همکاري هاي صنعتي و غيره است. در واقع در اين مذاکرات ما چند موضوع اساسي را پيگيري مي‌کنيم و تاکنون به نتايج نسبتا خوبي دست پيدا کرده‌ايم، آنها طراحي‌هايي را در اين زمينه انجام دادند. البته در بخش هاي اجرايي و فني اين همکاري ها هنوز کارهايي باقي مانده است که در حال بررسي و تلاش براي رسيدن به تفاهمات لازم در اين موارد هستيم .
وي با بيان اينکه در جريان اين مذاکرات در حد نسبتا خوبي به جلو رفته‌ايم، اظهار کرد: هر چه جلوتر رفتيم احساس کرديم که اراده سياسي اروپا براي حفظ برجام بيشتر شده و آنها بيشتر مي‌خواهند که اين توافق حفظ شود چرا که با يکجانبه‌گرايي آمريکا مخالف هستند و از طرف ديگر بحث برجام از نظر امنيتي براي آنها مهم است. تحويل چند فروند هواپيما در روز آغاز تحريم آمريکا را مي توان يک علامت و سيگنال سياسي نيز تلقي کرد که حکايت از علاقه مندي و اراده اروپايي‌ها براي کار با ايران دارد.

ديپلمات هاي اعزامي ايراني به عربستان ، در سفارت سوييس در رياض مستقر مي‌شوند

سخنگوي وزارت خارجه همچنين با ارائه توضيحاتي در مورد وضعيت روابط کنوني ايران با کشورهاي همسايه چون عربستان، بحرين و امارات به بحث صدور ويزا از سوي دولت رياض براي اعضاي دفتر حافظ منافع ايران در اين کشور اشاره کرد و گفت: به تازگي اين ويزاها صادر شده است و ديپلمات‌هاي ايران براي انجام امور کنسولي در سفارت سوئيس در رياض مستقر خواهند شد.
وي همچنين در مورد آخرين وضعيت بازنشستگان در اين وزارتخانه با توجه به قانون جديد مجلس شوراي اسلامي، افزود: ما سال گذشته در دو مرحله در وزارت خارجه شاهد بازنشستگي تعدادي از پرسنل بوده‌ايم و اکنون در دوره جديد سه سفير با توجه به اين قانون جديد بازنشسته خواهند شد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد