سازمان هواپيمايي اظهارات سخنگوي کميسيون اصل 90 را رد کرد
اجتماعي
بزرگنمايي:
چه خبر - سازمان هواپيمايي: علت سقوط هواپيماي تهران-ياسوج خطاي خلبان بود
«حسين رضايي فر» مديرکل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري اظهار داشت: گزارش دفتر بررسي سوانح هوايي کشور فرانسه، نظر کميته بررسي سانحه تهران- ياسوج مبني بر اينکه خطاي خلبان علت اصلي اين سانحه بوده را تاييد ميکند.
مديرکل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري در حالي علت اصلي سانحه هواپيمايي تهران-ياسوج را خطاي خلبان اعلام مي کند که «بهرام پارسايي» سخنگوي کميسيون اصل نود مجلس پيش از اين گفته بود «کارشناسان اين کميسيون، يخ زدگي را علت اصلي سقوط هواپيماي اِي.تي.آر (ATR) ميدانند».
وي اضافه کرد: «شرکت اِي.تي.آر پيش از اين امر، از شرکت هاي خريدار از جمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سيستم هاي يخزدا اقدام کنند اما اين مهم انجام نشده بود».
مديرکل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري در اين ارتباط مي گويد: سازمان هواپيمايي کشوري و کميسيون اصل 90 در مورد بسياري از موارد با هم توافق دارند؛ اما در مورد لحظه آخر سانحه، اين کميسيون معتقد است که بال هواپيما دچار يخ زدگي شده و راندمان خود را از دست داده و به همين علت به کوه برخورد کرده است.
وي ادامه داد: به زعم سازمان هواپيمايي کشوري، درست است هواپيما در مسير پرواز يخ زدگي را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غير مجاز باعث شده تا جريانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپيما با کوه شده و باعث شده هواپيما نتواند مسير خود را ادامه دهد.
رضايي فر اظهار داشت: به عقيده سازمان هواپيمايي کشوري، يخزدگي به تنهايي نميتواند علت سانحه باشد، اما ورود به محيط يخ زدگي و آب و هواي بد يکي از علل سانحه است. در اين مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نبايد وارد مرحله تقرب ميشده است.
مديرکل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري در توضيح اختلاف اين کميته با کميسيون اصل 90 گفت: ما با اين کميسيون موافقيم که هواپيما در مسير يخ زدگي بوده است، چراکه خلبان 2 دقيقه و 20 ثانيه از سيستم يخ زدا استفاده کرده است.
رضاييفر ادامه داد: اما خود خلبان بعد از آنکه به زير ابر رسيده و فضاي غير يخ زدگي را تجربه کرده است، سيستم يخ زداي هواپيما را خاموش کرده است. کميسيون اصل 90 معتقد است که پس از اين اقدام، يخ زدگي کماکان ادامه داشته به همين دليل به کوه برخورد کرده است و ما بر سر اين موضوع با اين کميسيون اختلاف داريم.
مديرکل دفتر بررسي سوانح هوايي سازمان هواپيمايي کشوري درباره انتشار گزارش نهايي اين سانحه نيز گفت: گزارش نهايي به فارسي منتشر شده و به تمام مراجع رسمي از جمله مجلس و قوه قضاييه ارسال شده است. اين گزارش مراحل قضايي را نيز گذرانده و افرادي که بايد احضار ميشدند، فراخوانده شده اند.
پرواز شماره 3704 هواپيماي آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازي ساعت 8 صبح يکشنبه بيست و نهم بهمن، تهران را به مقصد ياسوج ترک اما نزديک سميرم اصفهان سقوط کرد.
اين هواپيما پس از 55 دقيقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستاني پادنا سقوط کرد و لاشه آن 48 ساعت پس از سقوط پيدا شد.
منبع: isna.ir
-
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۳۰:۵۵ PM
-
۲۱۱ بازدید
-
-
چه خبر