آخرین اخبار

روحاني، ترامپ را به تهران دعوت کند سياسي

روحاني، ترامپ را به تهران دعوت کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - پيشنهاد موسويان به روحاني پس از اظهارات اخير ترامپ درباره مذاکره با ايران

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريکا در کنفرانس خبري مشترک با نخست‌وزير ايتاليا در پاسخ به سوال چطور مي‌توان تنش‌هاي با ايران را کاهش داد پاسخ داد: حاضرم با آنها ملاقات کنم. هرزمان و هرجايي که آنها بخواهند. هيچ پيش‌شرطي نداريم. هروقت بخواهند. هم براي آنها خوب است، هم براي دنيا. اين کار را از موضع قدرت يا ضعف انجام نمي‌دهم، فکر مي‌کنم ملاقات کردن کار مناسبي است.
سيدحسين موسويان عضو سابق تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران، در ادامه يادداشت خود نوشت: پمپئو، وزير خارجه امريکا که قبلا ١٢ شرط براي بهبود ايران اعلام کرده و تندترين و سخيف‌ترين سخنراني عليه ايران درجمع ايراني‌هاي مقيم امريکا را انجام داده بود بلافاصله بعد از اظهارات ترامپ در مورد گفت‌و‌گوي بدون پيش‌شرط با تهران، باز هم شرط گذاشت و گفت ايران بايد قبل از مذاکره مواضع خود را به طور اساسي تغيير دهد.
قبلا زياد درمورد شکاف موجود در واشنگتن در مورد نحوه کار با ايران نوشته و صحبت کرده‌ام. مجدد هم تاکيد مي‌کنم که در شرايط فعلي واشنگتن، نظامي‌ها و ترامپ خواستار جنگ با ايران نبوده و گفت‌وگوي بدون پيش‌شرط را ترجيح مي‌دهند. اما سياستمداران مهمي مثل جان بولتون، مشاور امنيت ملي و پمپئو، وزير خارجه ته ذهنشان تغيير رژيم، حمله نظامي و عدم گفت‌وگو با ايران است؛ لذا نبايد ترديد کرد که اعلام آقاي ترامپ در مورد گفت‌وگوي بدون پيش‌شرط با همتاي ايراني خود يک تحول قابل توجه به نفع ايران است اما نه‌تنها با چالش‌هاي جدي در واشنگتن مواجه بوده بلکه محور تل‌آويو - رياض - ابوظبي را ديوانه مي‌کند.
در چنين شرايطي اگر من جاي آقاي روحاني بودم با تصميم شوراي عالي امنيت ملي و موافقت مقام معظم رهبري در پاسخ به پيشنهاد آقاي ترامپ، به ايشان پيشنهاد مي‌کردم به تهران سفر کند و قبل از گفت‌وگوهاي کاري چند برنامه ايران‌شناسي براي او مي‌گذاشتم: ١- ديداري براي او با خانواده‌هاي شهداي جنگ، قربانيان سلاح‌هاي شيميايي صدام، قربانيان هواپيماي مسافري ايران بر فراز خليج فارس و بازديد از موزه جنگ مي‌گذاشتم تا آقاي ترامپ عواقب نمونه‌هايي از سياست‌هاي امريکا بعد از انقلاب اسلامي در ايران را از نزديک لمس و علت بي‌اعتمادي ايراني‌ها را درک کند و با فرهنگ مقاومت ايراني‌ها نيز آشنا شود.
٢- از سردار سليماني خواهش مي‌کردم اوضاع واقعي منطقه را براي وي تشريح کرده و اسناد و مدارک و شواهدي که اثبات مي‌کند امريکا نقش مهمي در بي‌ثباتي منطقه داشته و از گروه‌هاي تروريستي حمايت کرده را براي ايشان توضيح و يک فايل کامل و مستند هم به ايشان بدهد تا براي ايشان روشن شود که چه کشوري عامل بي‌ثباتي منطقه بوده و هست. چون ترامپ خواهان خروج نيروهاي امريکا از افغانستان و عراق است سردار مي‌تواند راه‌هاي خروج آبرومندانه امريکايي‌ها از باتلاق‌هايي مثل افغانستان و عراق را به او نشان داده و راه‌هاي حل و فصل صلح‌آميز بحران‌هاي منطقه را به او معرفي کند.
٣- بازديدي از تاسيسات هسته‌اي ايران مي‌گذاشتم و از دکتر صالحي خواهش مي‌کردم که خلاصه‌اي از تاريخچه هسته‌اي ايران قبل و بعد از انقلاب همراه با اسناد و مدارک براي ايشان تشريح کند تا هم از ماهيت صلح‌آميز هسته‌اي ايران اطمينان حاصل کند و هم با استانداردهاي دوگانه امريکا قبل و بعد از انقلاب آشنا شود.
٤- بازديدها، شواهد و مدارکي که نشان دهد تحريم‌هاي امريکا عليه مردم ايران است را روي ميز مي‌گذاشتم تا درک کند که طرفداري آنها از مردم ايران با سياست‌هاي اعمالي‌شان کاملا مغايرت دارد و مردم ايران قرباني تحريم‌ها هستند.
٥- بازديدي از آثار چند هزار ساله تمدن و تاريخ ايران براي او تنظيم مي‌کردم تا از نزديک لمس کند که با ملتي روبه‌روست که ريشه ٧٠٠٠ ساله درتاريخ و تمدن بشري دارد و نه باکشوري که سابقه پيدايش آن از عمر خود آقاي ترامپ هم کمتر است.
٦- در مرحله آخر سه توافقنامه بين ايران و امريکا، معاهده مودت بين ايران و امريکا قبل از انقلاب و قرارداد الجزاير و توافق هسته‌اي بعد از انقلاب را به عنوان مبناي گفت‌وگو پيش روي آقاي ترامپ مي‌گذاشتم. معاهده مودت و قرارداد الجزاير داراي اصول کليدي مورد نظر ايران همچون اصل احترام متقابل، اصل عدم مداخله و روابطي برابر است.
اما در مورد عواقب اين دعوت: اگر ترامپ اين دعوت را رد کند، توپ به زمين طرف امريکايي شوت خواهد شد چون ترامپ مي‌خواهد به مقامات و افکار عمومي جهان تلقين کند که او خواهان گفت‌وگو و حل و فصل اختلافات از طريق ديپلماسي است و اين ايران است که مخالفت مي‌کند.
اگر ترامپ بپذيرد و به تهران سفر کند، بخشي از خواسته او تامين مي‌شود. او مي‌خواهد فردي تاريخ‌ساز تلقي شود. نفس سفر او به تهران، امکان اين مانور را به او خواهد داد بدون اينکه هزينه‌اي براي تهران داشته باشد. در نهايت هم دوحالت بيشتر متصور نيست؛ اينکه در جريان اين سفر پيشرفت قابل ملاحظه‌اي به دست ‌آيد يا خير.
حتي در صورتي که توافقي هم حاصل نشود، اين ترامپ است که ريسک سفر را پذيرفته و دست خالي برگشته و تهران چيزي را از دست نخواهد داد؛ ضمن اينکه نفس سفر رييس‌جمهور امريکا به تهران براي حل مشکلات با ايران، حاکي از عزت و اقتدار ايران خواهد بود.


منبع: etemaad.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد