آخرین اخبار

شوک براي ثبت احوال؛ به دليل تحريم بدنه کارت ملي نداريم! اجتماعي

شوک براي ثبت احوال؛ به دليل تحريم بدنه کارت ملي نداريم!

  بزرگنمايي:

چه خبر - سايه تحريم بر سر کارت هوشمند ملي

سيف الله ابوترابي سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: در سال گذشته فراخوان صدور کارت هوشمند ملي را اعلام کرديم، مراجعه مردم بسيار بالا بود و در اين مدت توانستيم کارت‌هاي زيادي صادر کنيم اما متأسفانه به تحريم‌ها برخورد کرديم.
شرکت متولي واردکننده کارت ملي تاکنون همکاري خوبي با ثبت احوال داشته اما طبيعي است بر اثر تحريم‌ها هزينه واردات بالا رفته باشد و ما در اين شرايط با عدم ورود کارت خام برخورد کرديم. اين در حالي است که ما تعهد داشتيم در فرصت زمان کوتاهي کارت‌ها را تحويل مردم دهيم.
سخنگوي سازمان ثبت‌احوال کشور ضمن عذرخواهي از مردم گفت: اعلام کرده بوديم در کمتر از 15 روز حتي کارت هوشمند ملي را صادر کنيم اما اکنون تأخير ناخواسته‌اي به دليل عدم تأمين بدنه کارت داريم که اين براي سازمان هم يک شوک تلقي مي‌شود.
ابوترابي تصريح کرد: به همين دليل به سمت توليد اين کارت‌ها در کشور رفته‌ايم، فرايند اوليه به خوبي پيش رفته و در آستانه توليد کارت ملي ايراني هستيم اما به دليل اينکه بايد فرايندهايي مثل مقاومت و ... را طي کند قدري زمان مي‌برد اما اميدواريم در آبان ماه بتوانيم کارت‌هاي ايراني را وارد چرخه کنيم.
البته اين مستلزم آن است که از هم اکنون مردم براي پيش‌ثبت‌نام اقدام کنند چرا که براي مابقي افراد واجدالشرايط که تا پايان 97 مهلت دارند بايد از اين کارت‌هاي ايراني صادر کنيم.
45 ميليون و 500 هزار نفر مرحله پيش ثبت‌نام و تکميل ثبت‌نام را انجام داده، 42 ميليون کارت صادر شده و برخي از آنها در مراحل صدور است.
ابوترابي تصريح کرد: 3 ميليون و 500 هزار نفر هم در نوبت داريم و سعي کرده‌ايم باقي‌مانده کارت‌هاي وارداتي را براي نوبت اولي‌ها قرار دهيم که تاکنون هيچ کارت ملي نداشته‌اند.
انتظار داريم 13 تا 15 ميليون نفر تا پايان سال براي ثبت‌نام و مراجعه کارت هوشمند ملي اقدام کنند که اميدواريم به تدريج اين اقدام صورت گيرد و دريافت‌هاي کارت خود را به ماه‌هاي پاياني نگذارند.
سخنگوي سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد زمان تحويل کارت هوشمند ملي با شرايط فعلي، گفت: از آنچه که بحث تحريم را داشته‌ايم تا آبان ماه فرايند توليد کارت زمان مي‌‌برد البته نمونه‌هايش توليد شده اما اميدواريم بتوانيم براي باقي‌مانده افراد پاسخگو باشيم چرا که ما شهريور و مهر ماه را براي تحويل کارت از دست مي‌دهيم و کارت‌هاي وارداتي هم هر آنچه که باقي‌مانده براي آنهايي است که تاکنون کارت ملي نداشته‌اند.
ابوترابي در مورد نحوه ثبت‌نام نيز گفت: مانند گذشته مردم به دفاتر پيشخوان دولت و ثبت‌احوال بايد مراجعه و اصل شناسنامه و آدرس محل سکونت را به همراه داشته باشند البته براي پيش‌ثبت‌نام افراد مي‌توانند از طريق گوشي يا موبايل يا دفاتر اينترنتي يا منزل ثبت‌نام را انجام دهند و سپس براي تکميل ثبت‌نام مراجعه کرده و پس از آن پيامکي به آنها ارسال مي‌شود که به کجا و چه زماني مراجعه و کارت خود را دريافت کنند.
وي تصريح کرد: ظرفيت توليد 2 ميليون کارت را در ماه داريم که از آبان ماه استارت آن را خواهيم زد.
سخنگوي سازمان ثبت‌احوال کشور با اشاره به قطعي برق در هفته‌هاي گذشته گفت: علي‌رغم مشکلات و کمبود بودجه سعي کرده‌ايم سيستم‌ها را به روز نگه داريم به همين منظور ژنراتور تهيه کرده‌ايم تا مردم از اين بابت دچار ناراحتي نشوند چرا که اگر سامانه ثبت‌احوال قطع شود هيچ سيستمي نمي‌تواند پاسخگوي آن باشد و ما با اين قطعي برق‌ها همچنان 200 هزار نقطه را متصل نگه داشته‌ايم.
ابوترابي در مورد افرادي که مشکل اثر انگشت دارند نيز گفت: افرادي که داراي معلوليت بوده و انگشتتشان آسيب ديده يا مشکل اثر انگشت دارند و نمي‌توانند اسکن آن را انجام دهند با مراجعه به اولين دفتر ثبت‌احوال (پين‌ کد) برايشان تعريف مي‌شود تا روال دريافت کارت برايشان اجرا شود.
وي گفت: ايستگاه سيار را براي 500 نقطه فعال کرده‌ايم تا سالمندان، معلولان و افرادي که در مناطق دورافتاده هستند بتوانند کارت ملي هوشمند دريافت کنند.
سخنگوي سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد رمز کارت هوشمند ملي نيز توضيح داد: چهار شماره آخر کارت ملي، رمز کارت هوشمند است که کارشناسان ما وظيفه دارند هنگام تحويل کارت اين رمز را تغيير دهند و هر عددي که متقاضيان تمايل داشتند را به عنوان رمز انتخاب کنند.
ابوترابي ادامه داد: کارگروهي در دولت براي کاربردي شدن کارت هوشمند ملي تشکيل شده، تفاهم‌نامه با بانک و برخي سازمان‌ها داريم تا از اين کارت‌ها استفاده شود همچنين برنامه تجميع کارت هوشمند را خواهيم داشت چرا که نبايد مشابه آن صادر شود.
نمونه داخلي کارت هوشمند ملي که از آبان ماه وارد چرخه مي‌شود تفاوتي با نمونه وارداتي آن نخواهد داشت، مشابه نوع خارجي بوده و تفاوتي ندارد. علايم، ظرفيت و نکات فني در آن پيش‌بيني شده است.
هزينه دريافت کارت هوشمند نيز همان 31 هزار تومان براي متقاضيان تمام مي‌شود و فرقي نخواهد کرد.
ابوترابي در پايان گفت: اميدوارم پايان سال 97 به عنوان پايان فرايند صدور کارت هوشمند ملي اعلام شود.


منبع: alalam.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد