آخرین اخبار

اگر مي خواهيد در مصاحبه هاي کاري موفق شويد، اين نکات را فراموش نکنيد کار و زندگي

اگر مي خواهيد در مصاحبه هاي کاري موفق شويد، اين نکات را فراموش نکنيد

  بزرگنمايي:

قبل از مصاحبه کاري تان اين نکته هاي مهم را فراموش نکنيد

مصاحبه معمولاً به صورت حضوري بين دو نفر انجام مي‌شود. گاه چند تن در مصاحبه حضور مي‌يابند و برخي از مصاحبه‌ها از راه دور با تلفن با ديگر وسايل پيام‌رساني مانند شبکه کامپيوتري يا تلويزيون انجام مي‌گيرد.
مصاحبه قديمي‌ترين شکل گزينش مي‌باشد و معمولاً در ارزيابي کارمند يا متقاضي ارزش زيادي دارد. بسياري بر اين باور هستند که در ارتباط حضوري بهتر از هر روش ديگري مي‌توانند شخصيت متقاضي را ارزيابي کنند.

برخي ويژگي‌ها از جمله رفتار و منش، آراستگي ظاهري، برخورد مناسب، و تأثيرگذاري مثبت در يک لحظه، فقط در مصاحبه مي‌تواند مورد داوري قرار گيرد. همهٔ اين موارد در برخي شغل‌ها بسيار مهم هستند. يک مصاحبه‌کنندهٔ هوشيار مي‌تواند از مصاحبه، شواهد مبني بر هوش، گستردگي علايق، و نگرش کلي متقاضي به کار و زندگي، را برداشت نمايد. اگر مصاحبه‌کننده رييس متقاضي (در صورتي که در مصاحبه موفّق شود) باشد، مي‌تواند بفهمد که آيا آن دو مي‌توانند به خوبي با يک‌ديگر کار کنند يا نه.

يکي از مشکلاتي که مصاحبه به عنوان روش گزينش دارد اين است که بسياري از ديگران پيش‌داوري يا برداشت‌هاي قبلي دارند: «انسان‌هاي چاق تنبل هستند» يا «انسان‌هايي که پيشاني کوتاه دارند، نادان هستند.» بعضي مصاحبه‌کننده‌ها آن‌قدر مهارت ندارند که بتوانند سر صحبت را با مصاحبه‌شونده باز کنند و به نحوي طببيعي با او صحبت کنند، در صورتي که از چندين مصاحبه‌کننده استفاده شود، که در مواقع مهم همين‌طور مي‌باشد، مشکلات اين روش به حداقل خود خواهد رسيد.

گذشته از اين، ثأثيراتي که متقاضي در يک مصاحبه و يا چند مصاحبه خواهد گذاشت، گاهي مي‌تواند گمراه‌کننده باشد. کسي که مي‌تواند در برخورد اول تأثير خوبي بر افراد بگذارد، ممکن است در آشنايي‌هاي بيشتر آن‌طور نباشد: بعضي افراد روشفکرانه صحبت مي‌کنند ولي چنان عمل نمي‌کنند. بعضي‌ها مي‌توانند رفتارهاي ناخوش‌آيند خود را موقّتاً پنهان کنند- بعضي‌ها که سعي مي‌کنند رفتارهاي گمراه کننده داشته باشند، موفق نخواهند بود- بعضي‌ها که به نظر مشوش و پريشان مي‌آيند، ممکن است در يک موقعيت واقعي شغلي، بسيار سريع، مطمئن و عاقلانه عمل کنند.

15 دقيقه قبل از مصاحبه کاري مي تواند بسيار دشوار باشد، به خصوص براي جويندگان کاري که نمي دانند با آن زمان چه کنند. دبورا شين نويسنده ي کتاب تغيير حرفه مي گويد: «آن 15 دقيقه فرصتي است تا خود را در قاب ذهني درستتان قرار دهيد، و حواس و انرژي تان را روي کسي که با او ديدار داريد متمرکز کنيد، روي آن چيزي که مي خواهيد از شما در خاطرشان بماند و چيزي که از آن ها در خواست داريد.»

15 نکته مهم که 15 دقيقه قبل از مصاحبه کاري بايد انجام دهيدقبل از مصاحبه کاري آرامشتان را حفظ کنيد

وقتي دچار استرس شويد، بدنتان هورمون هاي استرس مانند کورتيسول و اپي نفرين ترشح مي کند. بر اساس مقدار استرس تان اين هورمون ها مي توانند کم يا زياد قدرت تفکر را از شما سلب کنند. ديويد پارنل مي گويد: « مطمئن شويد در دقيقه هاي پيش رو آرام، مطمئن و خونسرد مي مانيد، تا از گزند اين هورمون ها به دور باشيد و ذهنتان را پاک نگه داريد.»

قبل از مصاحبه کاري تان نفس عميق بکشيد

اين به شما کمک مي کند تا آرام بمانيد. پارنل مي گويد: «شمارش نفس يکي از سريع ترين و تاثيرگذارترين روش ها براي آرامش اعصابتان است» « به سادگي رو تنفستان تمرکز کنيد، هر کدام را بشماريد تا ده برسيد و دوباره از اول تکرار کنيد»

زود برسيد اما داخل نرويد

چيزهاي خيلي کمي وجود دارد که مانند دير رسيدن شما را به دلهره بياندازد، به همين خاطر هميشه زود برسيد. اما در ماشينتان يا در کافه ي نزديکي منتظر شويد. زيرا خيلي زود رسيدن مي تواند فشاري غير ضروري بر مصاحبه کننده تان وارد آورد. ريتا فرايدمن مي گويد که نبايد بيشتر از ده دقيقه زودتر وارد محل شويد.

با تمامي کارمندان پذيرش و نگهبان ها صميمي باشيد

وقتي به اتاق انتظار اداره اي وارد مي شويد (که بايد 10 دقيقه زودتر از وقت مصاحبه تان باشد) به خاطر داشته باشيد که با کارمند پذيرش، نگهبان، يا هرکسي که به شما خوش آمد مي گويد خوش رفتار باشيد. فرايدمن مي گويد: « خيلي احتمال دارد که او درباره ي رفتارتان به مدير گزارش دهد.»

درباره يک يا دو چيز که مي خواهيد از شما در ذهنشان بماند تصميم بگيريد

آيا مهارت ارتباط شماست؟ مديريت پروژه تان؟ دانش؟ مصاحبه در شرکتهاي خصوصي بيشتر از شرکت هاي دولتي اهميت دارد. يک شرکت خصوصي بودجه خود را از طريق کسب و کار خود تامين مي کند و براي جذب نيروهاي مورد نياز خود، نهايت دقت را بکار مي برد تا نيرويي متخصص و ماهر در زمينه شغلي مربوطه را بيابد. در غير اينصورت تنها متحمل ضرر خواهد شد و همينطور منابع شرکت را تلف خواهد کرد. در اين ميان اگر يک کارجو در بدست آوردن يک فرصت شغلي، تصميم قطعي خود را گرفته است، بايد بگونه اي خود را به شرکت معرفي کند که شرکت مزبور کاملاً در جريان توانايي هاي او قرار گيرد. چه بسا در اين تواناييها فرصت شغلي مناسب تري براي فرد وجود داشته باشد که شرکت خود آن را پيشنهاد دهد.

قبل ازمصاحبه استخدامي تان تمرين را متوقف کنيد

شما نمي خواهيد که اين وقت را به تکرار آمادگي يا تمرين پاسخ هايتان بگذرانيد که گفت و گويتان را مصنوعي و از قبل تنظيم شده نشان دهد. خودتان را رها کنيد و فکرتان را درگير جمله هايي که قرار است بگوييد نکنيد.

بر ژستتان تمرکز کنيد

وقتي منتظريد تا براي مصاحبه داخل شويد در موضع قدرت بنشينيد. اعتماد به نفس بالايي داشته باشيد و به خودتان بگوييد که مطمئنا شايسته ترين شخص براي بدست آوردن اين موقعيت شغلي هستيد.

قبل از مصاحبه کاري تان پيام هاي صوتي يا ايميلتان را چک نکنيد

ممکن است چيزي بشنويد يا بخوانيد که احساسي تان کند. اين موجب حواس پرتي تان خواهد شد و از بازي بيرون تان مي اندازد که اين مي تواند يکي از بدترين اتفاق هايي باشد که مي افتد.

اما حتما توييترتان را چک کنيد

« نگاهي به فيدهاي توييتر بکنيد تا مطمئن شويد هيچ تغيير بزرگ يا اتفاق خاصي از زماني که شما تحقيق کرده ايد به روز نشده است» « اگر موضوع مربوطي در ساعات اخير وجود داشت لزوما شما آن کسي نيستيد که مي بايد از آن صحبت کند اما براي اين که خود را در رديف آدم هاي مطلع قرار دهيد خوب است»

به طور مختصر يادداشت هايتان را نگاهي بکنيد

اتريج پيشنهاد مي دهد قبل از مصاحبه روي چند کاغذ يادداشت مي بايست اطلاعات مهمي از قبيل نام مصاحبه کننده، عنوان ها و ارتباط شان با جايگاه ها را داشته باشيد. همچنين پاسخ سوالاتي را که آرزو داريد ازتان پرسيده نشود که اين مي تواند موجب نگراني کمترتان شود.

اما هيچ تحقيق جديدي انجام ندهيد

شما بايد تحقيق، آمادگي و تمرين را تمام کرده باشيد. فرايدمن مي گويد: « حالا وقت آن نيست که درباره ي دستاورد هاي اخير شرکت يا گزارش درآمدها تحقيق کنيد. نگاه به اعداد بزرگ پروژه ها در لحظه ي آخر مي تواند راه خوبي براي قاطي کردن اطلاعات باشد.»

قبل از مصاحبه کاري تان به آينه نگاه کنيد

به يک دستشويي يا فروشگاه لباس نزديک برويد و خود را در آينه ببينيد. فرايدمن مي گويد: «ممکن است خانه را مثل يک ميليونر ترک کرده باشيد اما مثل يک بي خانمان به محل رسيده باشيد»
اين وقت خوبي نيز هست که دست هاتان را بشوييد و اطمينان حاصل کنيد ناخن هايتان تميز و کف دستهايتان خشک است. اگر کفش هاي راحت پوشيده ايد و برنامه داريد که عوض شان کنيد مطمئن شويد که اين کار را در اداره انجام نمي دهيد.

کيف تان را مرتب کنيد

فرايدمن مي گويد: « اطمينان حاصل کنيد که رزومه تان را بدون گشتن در کيف يا درآوردن وسايل شخصي از آن مي توانيد از کيفتان خارج کنيد.» « شما نمي خواهيد وقتي درباره ي شايستگي هايتان صحبت مي کنيد نامرتب ديده شويد»

توجه کنيد چه اتفاقاتي اطرافتان مي گذرد

مشاهده کنيد محيط اداره چگونه است، روي ديوارها چيست» اين ها نشان مي دهد که چه چيزهايي براي شرکت مهم است.

فکرهاي خوب کنيد

ممکن است کليشه به نظر بيايد – اما به چيزهاي خوب فکر کنيد که به شما حس خوب بدهد و لبخند برلبانتان بياورد, اين کمک خواهد کرد که با ذهني درست وارد مصاحبه شويد.



منبع : وب سايت يک پزشک



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟