آخرین اخبار

زنان معتاد سينماي ايران + عکس سينما

زنان معتاد سينماي ايران + عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازيگران زن معتاد : از باران کوثري تا مهتاب کرامتي

چندين بازيگر زن در طول سال‌هاي مختلف در نقش معتاد جلوي دوربين فيلم‌ و سريال‌ها رفتند و عليرغم محدوديت‌هايي که ايفاي چنين نقشي به همراه مي‌آورد در ايفاي آن نيز موفق بودند. سارا بهرامي و باران کوثري، 2 بازيگري هستند که براي بازي در نقش معتاد سيمرغ گرفته‌اند.
بازيگران زيادي در سينماي ايران از عدم امکان ايفاي يک نقش خاص در طول سال‌هاي فعاليت‌شان صحبت مي‌کنند. نقش خاص نيز تعاريف متفاوتي در سينما و تلويزيون دارد و شايد بتوان گفت بازي يک شخصيت معتاد که توانايي‌هاي بيشتري از يک بازيگر را مي‌تواند به نمايش بگذارد در اين دسته قرار مي‌گيرد. در سينماي ايران چه پيش از انقلاب و چه حالا بازيگران زيادي شخصيت يک معتاد با ويژگي‌هاي مختلف را جلوي دروبين برده‌اند اما در اين ميان به دليل محدوديت‌هاي زيادي که براي زنان بازيگر وجود دارد اين گروه کمتر توانستند ايفاي چنين نقش‌هايي را بر عهده بگيرند. در واقع از اساس در فيلمنامه‌ها چنين نقش‌هايي براي زنان وجود ندارد تا بازيگري بخواهد آن را بازي کند.
اما در طول اين سال‌ها زنان بازيگري هم بودند که چه در سينما و چه در تلويزيون اين نقش را بازي کردند گرچه تعداد آنها خيلي هم بالا نيست اما بيشترشان به خوبي توانستند ويژگي‌هاي چنين نقشي را به نمايش بگذارند. براي نمونه پانته‌آ بهرام در سريال «مسافر» ساخته سيروس مقدم يکي از موفق‌ترين بازيگراني بود که شخصيتي معتاد به نام منيژه را مقابل دوربين اين کارگردان برد و هنوز هم خيلي‌ها از نقش‌افريني بي عيب و ايراد او ياد مي‌کنند. اما ما در اين گزارش به سراغ چهره‌هاي سينمايي رفتيم. به بهانه اکران فيلم سينمايي «دارکوب» که سارا بهرامي در آن در نقش زني معتاد جلوي دوربين رفته و براي ايفاي اين نقش موفق به دريافت سيمرغ بلورين از سي و ششمين جشنواره فيلم فجر شد در گزارشي که در ادامه مي‌خوانيد مروري داشتيم بر مهم‌ترين نقش‌آفريني‌هاي بازيگراني که در فيلم‌هاي سينمايي نقش معتاد بازي کردند.

فريماه فرجامي، اولين زن در نقش معتاد

نام فريماه فرجامي که چند سالي است از عالم سينما و بازيگري دور افتاده به عنوان اولين زني که در سينماي ايران نقش يک زن معتاد را جلوي دوربين برد ثبت شده است. فيلم سينمايي «تيغ و ابريشم» که در سال 64 به کارگرداني مسعود کيميايي ساخته شد اين امکان را به فرجامي داد تا نام خودش را به عنوان بازيگري توانمند در ايفاي نقش‌هاي مختلف مطرح کند. فرجامي در اين فيلم نقش زني معتاد و مفلوک را جلوي دوربين کيميايي برد تا براي هميشه يک نقش‌آفريني خوب را به نام خودش رقم زده باشد.

فريماه فرجامي در فيلم تيغ و ابريشم,فريماه فرجامي,تيغ و ابريشم,زنان معتاد سينماي ايران,سينماي ايران
فريماه فرجامي در فيلم تيغ و ابريشم

داستان اين فيلم هم که کاملا مرتبط با موضوع مواد و مخدر و قاچاق آن است از اين قرار است: در جلسه اي در بانکوک تصميم گرفته مي شود که بيست تن هروئين خالص براي توزيع در دانشگاه، مدارس، کارخانه‌ها و جبهه‌هاي جنگ به ايران حمل شود... البته اين فيلم به دليل موضوع حساسيت برانگيزي که داشت در زمان اکران با سانسورهاي زيادي مواجه شد.

طناز طباطبايي، معتاد فراري

فيلم سينمايي «مرهم» ساخته عليرضا داود‌نژاد از ديگر فيلم‌هاي سينماي ايران است که به موضوع اعتياد مي‌پردازد و داستان دختر معتادي را روايت مي‌کند که از خانه فرار کرده است. طناز طباطبايي در اين فيلم نقش اين دختر معتاد را بازي مي‌کند که دردها و رنج‌هاي يک دختر با اين وضعيت و شرايط را در جامعه به خوبي به تصوير مي‌کشد و حس همذات‌پنداري مخاطب به ويژه نسل جوان را برمي‌انگيزد.

طناز طباطبايي در فيلم مرهم,طناز طباطبايي,فيلم مرهم,زنان معتاد سينماي ايران
طناز طباطبايي در فيلم مرهم

طباطبايي در ميان نقش‌هاي متفاوتي که بازي کرده يکي از بازي‌هاي خوبش را در «مرهم» تجربه کرده و اين فرصت را در اختيار داشت تا در ليست بازيگراني قرار بگيرد که شانس بازي در نقش اين چنيني نصيب‌شان شده است.
طناز طباطبايي در فيلم سينمايي «رخ ديوانه» ساخته ابوالحسن داودي هم نقش يک شخصيت معتاد را جلوي دوربين برده بود.

باران کوثري، برنده سيمرغ براي نقش معتاد

يکي از به يادماندني‌ترين بازي‌هاي باران کوثري در فيلم «خون بازي» ساخته مادرش رخشان بني‌اعتماد شکل گرفت، فيلمي که در سال 85 ساخته شد و باران کوثري هم براي بازي در نقش دختر جوان معتاد فيلم از جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين گرفت تا ثابت کند بازيگران زن هم با وجود همه محدوديت‌هايي که ايفاي يک نقش مي‌تواند برايشان به همراه بياورد مي‌توانند بدرخشند مورد توجه داوران قرار بگيرند. به تصوير کشيدن مشکلات و دغدغه‌هاي جوانان در اين فيلم از مشخصه‌هاي پررنگ آن بود و همين باعث شد تا «خون بازي» يکي فيلم‌هاي خوب اجتماعي سينماي ايران نام بگيرد.

باران کوثري در خون بازي,باران کوثري,خون بازي,زنان معتاد سينماي ايران,اعتياد زنان,سينماي ايران
باران کوثري در خون بازي

باران کوثري ساراي «خون بازي» را که يک دختر تنها و افسرده بود و اعتياد هم بر مشکلاتش افزده بود بود را به درستي هر چه تمام جلوي دوربين برد و تلاشش براي بازي اين شخصيت از چشم داوران دور نماند و موفق به دريافت سيمرغ از جشنواره فيلم فجر شد.

بيشتر بدانيد : عکس باران کوثري و مادرش رخشان بني اعتماد در جشنواره ونيز 2017

مهتاب کرامتي، تجربه بازي دوباره در نقش معتاد

مهتاب کرامتي و طناز طباطبايي، تنها بازيگران سينماي ايران هستند که دو بار تاکنون بازي در نقش معتاد را تجربه کرده‌اند. او در فيلم‌هاي سينمايي «عصر يخبندان» و «اسب حيوان نجيبي است» اين نقش را بازي کرده که در اولي البته حضور پررنگ‌تري داشت و از همين رو نيز بازي اش بيشتر در ذهن مخاطب مانده است.

مهتاب کرامتي در عصر يخبندان,مهتاب کرامتي,عصر يخبندان,زنان معتاد سينماي ايران
مهتاب کرامتي در عصر يخبندان

کرامتي در هيچ يک از اين فيلم‌ها نقش يک معتاد مفلوک و درمانده را بازي نکرده و اساسا ظاهر شيک اين بازيگر نيز به رغم تمام ساختار شکني‌هايي که او ابايي از آنها ندارد اين امکان را به او نمي‌دهد اما در هر دو فيلم کرامتي سرگشتگي و استيصال يک معتاد را به خوبي تصوير کرده و توانسته حس چنين شخصيتي را به مخاطب منتقل کند.

بيشتر بدانيد : مهتاب کرامتي از بازي در نقش زنان معتاد گفت!

خاطره حاتمي، معتادي که ديده نشد

خاطره حاتمي که از بازيگران کم‌کار سينما و تلويزيون است در فيلم سينمايي «در امتداد شهر» به کارگرداني علي عطشاني نقش دختري معتاد را بازي کرد که البته به دليل حذف سکانس‌هاي مربوط به بازي‌اش هيچگاه ديده نشد.

درامتداد شهر,زنان معتاد سينماي ايران,خاطره حاتمي,خاطره حاتمي در امتداد شهر
خاطره حاتمي در فيلم در امتداد شهر

او تجربه جالبي از بازي در اين فيلم داشته و در گفت‌وگويي عنوان کرده بود به دليل بازي در نقش معتاد مجبور بوده عليرغم ميل باطني‌اش در صحنه‌هاي از فيلم سيگار بکشد. او گفته بود به خاطر طبيعي درآمدن نقش مجبور بودم سيگار بکشم و از اين موضوع ناراضي بودم.

بهاره افشاري،ظاهرا معتاد

فيلم «تسويه حساب» تهمينه ميلاني هم فرصتي بود تا بهاره افشاري که اين روزها اولين تجربه کارگرداني مستندش «سريک» در گروه سينمايي هنر و تجربه در حال اکران است خودش را در قالب بازي در نقش يک معتاد بيازمايد.

بهاره افشاري در تسويه حساب,زنان معتاد سينماي ايران,زنان معتاد,بهاره افشاري,بهاره افشاري معتاد,تسويه حساب
بهاره افشاري در تسويه حساب

او در اين فيلم نقش زني به نام ليلا را بازي مي‌کرد که از زندان آزاده شده بود و براي تلکه کردن مردان خودش را به شکل زنان خياباني در مي‌آورد.

سارا بهرامي، گريم در خدمت نقش

يکي از آخرين بازيگراني که در سينماي ايران نقش يک معتاد را بازي کرده و ويژگي‌هاي تمام عيار چنين نقشي را بسيار خوب به تصوير کشيده سارا بهرامي است. بهرامي که اين روزها فيلم سينمايي «هزارپا» را هم روي پرده دارد در فيلم سينمايي «دارکوب» ساخته بهروز شعيبي زني معتاد را جلوي دوربين برده و گريم متفاوتش هم به او و باور مخاطب کمک زيادي کرده است.

سارا بهرامي در دارکوب,زنان معتاد سينماي ايران,سارا بهرامي,فيلم دارکوب,دارکوب
سارا بهرامي در دارکوب

سارا بهرامي که تجربه بازي در نقش معتاد را متفاوت مي داند در گفت و گويي درباره بازي در اين نقش گفته:

«علي صلاحي به عنوان بازيگردان در کنار ما بود و به ما کمک مي‌کرد تا با چند موسسه ترک اعتياد ارتباط بگيريم و به بهانه غذادادن به مصرف‌کنندگان، شب‌ها به ديدار آنها مي‌رفتيم. کمپ زياد رفتم و فيلم زياد ديدم اما در بين اين افراد قرار گرفتن، متفاوت بود. چيزي نزديک به 8 ماه از زندگي‌ام در کنار اينها بودم و هنوز هم گاهي کابوس مي‌بينم و از خواب مي‌پرم و اين نقش همچنان با من است. روزهاي سختي بود اما خوشحالم که اين نقش را تجربه کردم.»
او همچنين گفته:
«با بهروز شعيبي قرار گذاشتيم که به هيچ عنوان سمت فيلم و بازيگري که اين نقش را بازي کرده نروم و مصرف‌کنندگان زيادي را ديدم و اين قرار را گذاشتم که خودم نقش را پيدا کنم. در ابتدا نمي‌دانستم چه قدر ماجرا وحشتناک مي‌شود و روزي به جايي رسيدم که زندگي طبيعي‌ام را هم نمي‌توانستم داشته باشم. آخرين سکانس فيلم بسيار سخت و آزاردهنده بود و حتي آقاي شعيبي هم در پشت دوربين گريه مي‌کرد. روزهاي آخر فيلم‌برداري بسيار بداخلاق بودم و ديگر دوست نداشتم با کسي حرف بزنم. يک بار آقاي شعيبي گفت چرا اين قدر تلخ شدي؟ واقعيتش اين بود که ديگر نمي‌توانستم ادامه بدهم. من تا مدت‌ها بعد از فيلم‌برداري حتي نمي‌توانستم درباره‌ معتادها و کارتن‌خواب‌ها خبري بشنوم چون ذات انساني است که احتياج به روحيه داريم.»

بيشتر بدانيد : زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

بيشتر بدانيد : پنج بازيگر معروف هاليوود که اعتياد را شکست دادند!

بيشتر بدانيد : بازيگر ايراني با دو نقش متفاوت بر پرده سينما + عکس


منبع : khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)