آخرین اخبار

پاسخ ظريف به پيشنهاد «نفت در برابر کالا» از طرف روسيه سياسي

پاسخ ظريف به پيشنهاد «نفت در برابر کالا» از طرف روسيه

  بزرگنمايي:

چه خبر - اروپايي ها بايد با خروج شرکت هايشان از ايران مقابله کنند

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در گفت و گو يي با يورونيوز که مشروح آن روز جمعه منتشر شده است، در رابطه با ميزان رضايت ايران از بسته پيشنهادي اروپا گفت: ما بسته‌اي دريافت کرديم که رضايت‌بخش نبود. اکنون در حال همکاري با اروپايي‌ها هستيم.
در حالي که ما مشغول صحبت هستيم، همکاري‌ها در جريان است. براي آزمودن امکان [حفظ توافق] به اروپا فرصتي داده‌ايم. از سوي اروپا، شاهد تعهد سياسي بوده‌ايم. ما [همچنين] شاهد اقدامات فني بوده‌ايم که ارائه شده است. اما اينها کافي نيست. دو چارچوب زماني مشخص وجود دارد. اولي، چارچوب زماني اولين دسته از تحريم‌هاي آمريکاست که در ماه اوت اجرا مي‌شود و چارچوب زماني ديگر، دومين دسته از تحريم‌هاي آمريکاست که در ماه نوامبر اجرا مي‌شود و ما خواهيم ديد که اروپا چطور با آن دست و پنجه نرم مي‌کند و کاملا مطابق با آن، پاسخ خواهيم داد و برنامه‌ مشخصي براي آن داريم.
ظريف در پاسخ به اين سوال که ايران به چه نوع تضمين‌هايي از سوي اتحاديه اروپا نياز دارد؟ تصريح کرد: شاهد هستيم که برخي از شرکت‌هاي اروپايي تحت فشار آمريکا و تحت فشار جو رواني که آمريکا سعي کرده بوجود بياورد، شروع به خروج از [ايران] کرده‌اند. اروپايي‌ها بايد با اين مسئله مقابله کنند، البته اگر آنها واقعا علاقمند به حفظ توافق هستند. اگر واقعا شرکاي اروپايي ما چنين اعتقادي دارند و دنبال چنين موضوعي هستند بايد براي حفظ آن آماده هزينه کردن باشند. ايران نبايد تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزينه کرده است، ما بايد شاهد فعاليت و تبادلات بانکي و افتتاح حساب باشيم. بايد شاهد اين باشيم که شرکت‌هاي متوسط و کوچک تجاري به ايران بيايند و با شرکايشان در بخش خصوصي تعامل کنند و موارد مشابه ديگر.
وزير امور خارج کشورمان ادامه داد: اگر آنها بر اين باورند که در حقيقت مي‌توانند نظام جهاني جديد را بپذيرند در آن يک کشور تصميم نهايي را مي‌گيرد و ديگران از آن پيروي کنند و گاهي، احساس مي‌کنيد که حتي يک کشور هم نيست، بلکه يک شخص يا گروهي از اشخاص هستند که تصميم‌ها را براساس منافع شخصي خود يا براي منافع شخصي خود مي‌گيرند و از همه انتظار پيروي دارند. اکنون بخصوص بعد از ديدار رئيس جمهور ترامپ و رئيس جمهور پوتين، نگراني‌هايي در آمريکا مشاهده مي‌شود که رئيس جمهور ترامپ لزوما منافع ملي آمريکا را دنبال نمي‌کند.
وي افزود: حتي اگر به‌دنبال منافع ملي آمريکا مي‌بود، آيا مردم اروپا مي‌پذيرفتند که منافع ملي آمريکا بر روند تصميم‌گيري در اقتصاد جهاني چيرگي داشته باشد؟ آيا آنها حاضرند اين را بپذيرند؟ آيا آنها آمادگي ايستادن مقابل اين را دارند؟ اين سوالي است که شرکت‌هاي اروپايي بايد از خود بپرسند؛ سوالي که دولت‌هاي اروپايي نيز بايد از خود بپرسند. وانگهي راه‌هاي گوناگوني براي همکاري وجود دارد. همه شرکت‌هاي اروپايي سهامدار آمريکايي ندارند. شرکت‌هاي اروپايي بسياري وجود دارد که نه معامله‌اي با آمريکا دارند و نه تعلق و حضوري در آن کشور.
محمد جواد ظريف در پاسخ به سوالي مبني بر توافق احتمالي ميان روسيه و آمريکا پس از نشست هلسينکي ميان ترامپ و پوتين در رابطه با سوريه نيز گفت: ايران و روسيه به مردم سوريه کمک کرده‌اند و ما اين کار را تا زماني که ضروري باشد ادامه مي‌دهيم اما در پايان، اين سوري‌ها هستند که تصميم مي‌گيرند. ما روابط و همکاري خوبي با روسيه و دولت سوريه داريم و به اين کار ادامه مي‌دهيم. هدف ما در اينجا کاملا مشخص است هدفي که هدف فدراسيون روسيه هم هست. هدف، مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي است. امروز اگر رئيس جمهور ترامپ مي‌خواهد اعتباري به نام خود ثبت کند بايد آن را در حمايت از داعش جستجو کند، کاري که آمريکا و متحدانش در تمام اين مدت انجام مي‌داده‌اند. اين واقعيت که تسليحات آمريکايي در دستان داعش و ديگر سازمان‌هاي افراط‌گرا کشف شده، توسط منابع غربي مستند شده است.
ظريف در رابطه با برخي گزارش ها و اظهار نظرات مبني بر احتمال تبادل نفت با کالا ميان ايران و روسيه تاکيد کرد: اين‌ها بخشي از بسته بزرگتري از همکاري ايران و روسيه است که شامل فعاليت‌هاي بسيار و سرمايه‌گذاري توسط روسيه در بخش انرژي ايران، مشارکت اين کشور در فعاليت‌هاي زيرساختي ايران و تعامل بين دو طرف در حوزه تجارت و نفت مي‌شود. اين بسته همکاري بزرگي است که ما با روسيه داريم. اما من بر اين باور نيستم که بخشي از آن بسته، فروش يا دادن نفت به روسيه و دريافت کالا در قبال آن است. اين بسته بسيار بزرگتري است و شامل موارد ديگري مي‌شود؛ از جمله امکان همکاري در حوزه انرژي بين ايران و روسيه و همچنين امکان اينکه ايران پول نقد دريافت کند.
اين در حالي است که ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه روز دوشنبه در ديدار با دونالد ترامپ گفت: گفت‌وگوهاي ما سازنده‌تر از آن چيزي بود که انتظار داشتم. اين گفت‌وگو بسيار دوستانه بود اما او (ترامپ) در خصوص برخي مسائل شامل توافق هسته‌اي با ايران ديدگاه‌هاي خود را دارد. اقدامات آمريکا در خصوص توافق هسته‌اي با ايران نبايد منجر به نابودي اين توافق شود.
وي تصريح کرد: آمريکا مايل است توجه ايران را به سياست قاطعانه‌اش يعني برنامه موشکي اين کشور جلب کند اما از نظر من اين مساله نبايد به نابودي برجام منجر شود، اگر برجام از بين برود بسيار تاسف‌بار خواهد بود.
رييس‌جمهور روسيه افزود: موضع مسکو در قبال برنامه هسته‌اي ايران تغيير نکرده است و ما بر اين باوريم که برجام ابزاري است که عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي را در جهان و به ويژه در منطقه تضمين مي‌کند.
پوتين همچنين گفت: ايران يکي از کشورهايي است که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيشترين نظارت را بر آن دارد و اگر اين توافق نابود شود باعث تاسف است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد