آخرین اخبار

با شرايط حادتري نسبت به ايام دفاع مقدس مواجهيم سياسي

با شرايط حادتري نسبت به ايام دفاع مقدس مواجهيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - امکان بروز بحرانهاي اجتماعي در مقياسي گسترده تر از حوادث دي ماه وجود دارد

محسن هاشمي رفسنجاني گفت: شايد بتوان کمتر مقطعي را طي دوره 40 ساله انقلاب پيدا کرد که ما بدين شکل با بحرانهاي همزاد مواجه بوده باشيم.
رييس شوراي شهر تهران در اجلاس مشورتي روساي شوراي اسلامي کلانشهرها ومراکز استان گفت: موضوعي که در اين جلسه بنده مي خواستم به آن اشاره کنم وضعيت خاص کشور در اين شرايط بخصوص شش ماهه دوم سالجاري و لزوم آمادگي مديريت شهري براي مواجه با آن است.
هاشمي با اشاره به حوادث ابتداي انقلاب افزود: در ابتداي انقلاب مساله دوران انتقال مشکلات زيادي را نظير ناامني ، تجزيه طلبي، عدم تسلط مسئولان بوجود آورده بود اما در مقابل شور انقلابي مردم و اقتدار امام خميني ، کشور را به پيش مي برد، در سال 1360 همزماني بحران ترور مسئولان ارشد کشور و جنگ تحميلي دو بحران جدي همزاد بود اما شرايط نسبتا مناسب اقتصادي و درامد نفتي و انگيزه وآمادگي مردم براي کمک به انقلاب توانست کشور را از بحران عبور دهد.
رييس شوراي شهر تهران ادامه داد: در مقطع پاياني جنگ بدليل شرايط نامناسب اقتصادي و کاهش شديد درامد نفتي، عدم دسترسي به تجهيزات وتسليحات، فرسوده شدن نيروهاي مردمي در جبهه و تقويت ارتش بعثي عراق توسط ابرقدرتها، کشور دچار بحران در جنگ شد، اما به لحاظ سياست داخلي و اعتماد عمومي در وضعيت مناسبي بوديم و به همين دليل مسئولان وقت کشور با محوريت آيت الله هاشمي رفسنجاني توانستند امام را براي پذيرش قطعنامه که امروز سي امين سالروز اعلام آن است اقناع کنند و پس از آن با هجوم مردم به جبهه ها، و عقب راندن منافقين ، به تعبير امام خميني جام زهر تبديل به شهد شيريني گرديد و نظام از بحران عبور کرد و به صلحي پايدار و پيروزي مسالمت آميز در دفاع مقدس رسيد.
محسن هاشمي با اشاره به شرايط فعلي کشور ادامه داد: اما در مقطع فعلي به نظر مي رسد کشور با شرايط حادتري مواجه است، از يکسو تداوم رکود چندين ساله که موجب بروز بحران اشتغال و کاهش سطح رفاه عمومي گرديده است، موجب نارضايتي مردم بخصوص دهکهاي پايين جامعه شده است.
وي افزود: از سوي ديگر، کشور با تهديدات وتحريمهاي جدي توسط مثلث ايالات متحده امريکا، رژيم صهيونيستي و برخي دولتهاي عربي مواجه است که احتمالا در نيمه دوم سال موجب کاهش درامد ارزي کشور خواهد شد، از سوي ديگر مسايل مطرح شده در افکارعمومي طي دهه اخير در مورد مفاسد اقتصادي و رانت و سواستفاده از قدرت توسط برخي مسئولان موجب آسيب ديدن سرمايه اجتماعي و کاهش اعتماد عمومي گرديده است که مهمترين نقطه ضعف ما در مقايسه با دهه شصت مي باشد.
وي با اشاره به اتفاقات سال 88 تصريح کرد: چالش سياسي که از حوادث سال 1388 در ميان نخبگان بوجود آمده نيز هنوز ترميم مناسبي نگرديده و شکاف ميان حاکميت ونخبگان که قبلا بين اصلاح طلبان وتکنوکرات ها با حاکميت بوجود آمده بود، با مسايل حاشيه اي رييس جمهور سابق، بخشي از جريان دلواپس را نيز دچار چالش با حاکميت کرده است.
هاشمي به بحران هاي غير سياسي نيز اشاه کرد و گفت: بحرانهاي زيست محيطي بويژه دوبحران ريزگردها و کمبود آب نيز در نيمه دوم سال به اوج خود خواهند رسيد.
او هشدار داد که «در اين شرايط امکان بروز بحرانهاي اجتماعي در مقياسي گسترده تر از حوادث دي ماه سال گذشته وجود دارد که مديريت شهري بايد براي مواجه شدن با آن آماده باشد»
علاوه بر اين بحرانهاي عمومي جامعه، بحران کمبود نقدينگي در شهرداري که ناشي از رکود در بخش ساخت و فقدان درامدهاي پايدار مي باشد احتمالا به ايجاد چالش هاي داخلي در مديريت شهري در تامين هزينه ها، تعديل نيرو و اختلال در ارائه خدمات منجر خواهد گرديد.
در اين شرايط به نظر مي رسد مجموعه مديريت شهري کلانشهرها و مراکز استان، بجاي برخود منفعلانه با بحران هاي بالقوه و محتمل پيشرو و قرار گرفتن در فضاي امنيتي ، با ايجاد آمادگي و مطالعه وبرنامه ريزي ، نسبت به شناخت شرايط ، اقدامات کاهشي و پيشگيرانه را صورت داده و پلان هاي مختلفي نيز براي مقابله با بحران آماده کنند.
بايد توجه کنيم که بحرانهاي مدني و اعتراضات اجتماعي ، مساله اي مختص به ايران نيست و بسياري از جوامع توسعه يافته وکلانشهرهاي پيشرفته در جهان نظير پاريس، لندن، نيويورک و ... اين حوادث را تجربه کرده ومي کنند و روشي علمي براي مقابله ومديريت اين اعتراضات تدوين کرده اند که جهت گيري اصلي آن کاهش بار امنيتي اعتراضات وهدايت آن به سوي مسايل اجتماعي و مدني است تا مساله امنيتي به يک چالش اجتماعي تبديل گردد اما در حوادث گذشته ما شاهد بوديم که با برخي اشتباهات و اقدامات شتابزده يک مساله اجتماعي، قومي و نارضايتي مدني تبديل به مساله امنيتي و حتي بحران امنيت ملي مي گردد که دقيقا برعکس مسيري است که بايد در مديريت بحران نارضايتي ها واعتراضات طي شود.
محسن هاشمي در ادامه، پيشنهاد داد که «اين مجمع مشورتي با هماهنگي دستگاههاي مسئول نظير وزارت کشور و مراجع ذيربط برنامه ريزي علمي صحيحي براي پيشگيري و ايجاد امادگي جهت مواجه با بحرانهاي اجتماعي ونارضايتي هاي مدني را در مديريت شهري اغاز کند تا شاهد آسيب کمتري و نتايج بهتري در مديريت بحران باشيم»



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد