آخرین اخبار

رژيم غذايي سالم چه عوارض و مشکلاتي دارد؟ تغذيه

رژيم غذايي سالم چه عوارض و مشکلاتي دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - عوارض رژيم غذايي سالم

با شروع يک برنامه غذايي سالم انتظار مشاهده تغييرات مثبت را داريد، اما عوارض جانبي هم ممکن است پيش بيايد که براي فرد قابل پيش بيني نبوده اند. سالم غذا خوردن براي هر کس متفاوت است و ضرورتا به معناي خوردن غذاهاي کامل و ميوه و سبزيجات در تمام وعده ها نيست.
يک فرد مي تواند با ايجاد تعادل در برنامه غذايي سبکي مواد مغذي مورد نياز بدنش را مهيا کند. با اين حال اگر مي خواهيد پا در اين ميدان بگذاريد بايد انتظار برخي مشکلات را هم داشته باشيد چون بدن در حال عادت به شرايط جديد است.
در ادامه به برخي از اين موارد اشاره خواهيم کرد.

بيشتر بدانيد : رژيم غذايي سالم هم عوارضي دارد که تاکنون کسي به شما نگفته

معده درد ناشي از خوردن غذاي سالم

اگر برنامه غذايي کم کربوهيدرات را دنبال مي کنيد ممکن است دچار معده درد شويد. در برنامه هاي غذايي کم کربوهيدرات يا اشخاصي که مسير گوارشيشان بيش از حد به فيبر حساس است اين نوع ناراحتي ها ممکن است اتفاق بيفتد.
برنامه هاي غذايي کم کربوهيدرات موجب مي شوند دريافت پروتئين و چربي افزايش پيدا کند در نتيجه ترشح بيش از حد اسيد معده اتفاق مي افتد که روي معده و مري تاثير مي گذارد.
برنامه هاي غذايي کم کربوهيدرات فيبر پاييني نيز دارند، فيبر براي تنظيم حرکات روده بسيار مهم است. بدون فيبر کافي که فقط مي توانيم از غذاهاي حاوي کربوهيدرات دريافتشان کنيم، افراد ممکن است بيشتر احساس نفخ، ورم و يبوست داشته باشند.
در صورتي که چنين برنامه اي را دنبال مي کنيد توصيه مي کنم حداقل براي تنظيم مسير گشوارشي مقداري فيبر از غلات کامل يا ميوه ها و سبزيجات دريافت کنيد.

بروز حرکات روده عجيب بر اثر مصرف کربوهيدرات بالا

از سوي ديگر اگر برنامه اي با کربوهيدرات بالا را استفاده کنيد براي مثال غلات کامل، ميوه و حبوبات بخوريد مصرف فيبرتان بسيار بالا مي رود. در نتيجه ممکن است دچار نفخ، ورم و همچنين اسهال شويد.
فيبر بالا مي تواند در برخي افراد موجب چنين مشکلاتي شود مخصوصا اگر بدنشان به اين حجم از فيبر عادت نداشته باشد. فيبر به صورت کامل و دست نخورده از مسير گوارشيمان عبور مي کند در نتيجه مي تواند در بعضي موجب علائم شود. براي کاهش اين علائم توصيه مي کنيم فيبر را به مرور افزايش دهيد و مقدار زيادي آب بنوشيد. بهترين روش اين است که مصرف فيبر را طي چند هفته 5 گرم افزايش دهيد.

افزايش وزن غير قابل انتظاري به دليل مصرف کالري زياد
افزايش وزن,ترازو

به خاطر داشته باشيد، نبايد تمام غذاهاي سالم را به يکباره مصرف کنيد. غذا حتي اگر هم سالم باشد مقدار زيادش برابر است با کالري زياد. يادگيري مقدار وعده مناسب از اصلي ترين راه هاي پيشگيري از اضافه کردن وزن است.
اگر وعده ها را نتوانيد به درستي تنظيم کنيد همين برنامه سالمي که در پيش گرفته ايد عليه تان عمل مي کند و کالري بالا موجب افزايش وزنتان مي شود. براي مثال اسموتي و آب ميوه ها از غذاهاي سالم هستند. مي توانند حاوي مقدار زيادي کالري و قند باشند که در اين صورت به جاي يک نوشيدني سالم در واقع يک بمب کالري هستند.
سالادها نيز ممکن است خيلي سنگين شوند. خوردن سالاد در کنار نهار و شام ايده خوبي است. اما اگر در سالاد از آجيل ها، دانه ها و ميوه ها زياد استفاده کنيد ممکن است ورق برگردد. سپس کالري مصرفي در يک وعده را افزايش دهيد. استفاده از مواد زياد در سالاد مي تواند باعث افزايش کالري شود.

تصور اشتباه سير شدن با سبزي ها
سبزيجات

معمولا افراد در مورد سبزيجات زياده روي مي کنند چون فکر مي کنند بي خطر هستند. براي مثال افرادي که خيلي به وزن خود حساس مي شوند بعضي سبزيجات خاص را بسيار سالم در نظر مي گيرند. به قصد سير کردن خود مقدار زيادي از آنها را مي خورند.
اما اين کار تنها باعث افزايش فشار روي مسير گوارشي مي شود و همچنين پس از آن به شدت احساس گرسنگي خواهند کرد. چون سبزيجات بسيار کم کالري هستند. همچنين تنها خوردن سبزيجات روش مناسبي نيست. سبزيجات با وجود سالم بودن همه مواد مغذي، درشت مغذي و ريز مغذي ها را در خود ندارند.

خستگي از رژيم غذايي سالم

رژيم سخت باعث مي شود غذا خوردن کسل کننده شود. همچنين فرد با خود فکر مي کند که چرا بيشتر از اين غذا نمي خورد.
براي اينکه به صورت ذهني از غذايي که مي خوريم راضي شويم بايد از آن لذت ببريم. به همين دليل مواد مغذي دريافتي در يک وعده بايد تعادل مناسبي داشته باشد.
بعضي از برنامه هاي غذايي فرد را از غذايي خاص يا حتي يک گروه غذايي محروم مي کند. چنين روشي تنها باعث مي شود فرد پس از مدتي احساس محروميت کند. اگر غذايي که حذف مي کنيد نا سالم است به دنبال جايگزيني سالم و خوشمزه باشيد.
غذاي مناسب رژيم به هيچ وجه بي مزه و خسته کننده نيست. ما غذا نمي خوريم که فقط سير شويم بلکه بايد از آن لذت ببريم.

پرخوري با خوردن غذاهاي سالم
کرفس,سالاد کرفس,سبزيجات

بيش از حد محدود کردن خود مي تواند تاثيري برعکس داشته باشد، طوري که يک بسته چيپس را زير 5 دقيقه خالي کنيد. بدن ما خيلي سريع به حالت نياکانمان باز مي گردد يعني زماني که خيلي سخت غذا پيدا مي شد.
وقتي براي بدن به اندازه کافي انرژي مهيا نمي کنيد، بدن به حالتي مي رود که متخصصان آن را حالت قحطي مي نامند. بدن نمي تواند اعتماد کند که در ادامه شما به اندازه کافي برايش انرژي مهيا مي کنيد. بنابراين وقتي غذا مي خوريد بدن تلاش مي کند تا جاي ممکن از آن انرژي ذخيره کند.
نه تنها هورمون هايي ترشح مي شود که سوخت و سازتان را آهسته مي کند بلکه: حالا قند، چربي و سديم سيگنال هاي رضايت قويتري به مغز ارسال مي کنند که باعث مي شود ساده تر به دام پرخوري بيافتيد.

اضطراب و عصبانيت

اگر به اندازه کافي غذا نخوريد تا خلق و خويتان ميزان شود و از احساس گرسنگي دور بماند، اگر مقدار زيادي وزن را به سرعت کاهش دهيد، ممکن است وضعيت احساسي و متابوليزم تان دچار مشکل شود. اين حالت باعث مي شود عصبي، مضطرب و متمايل به ذخيره چربي شويد.
بيشتر اوقات افراد در وزن سلامت نيستند چون پايين نقطه فيزيولوژيکي و ژنتيکي خود هستند. وقتي بدن به خاطر دريافت انرژي پايين به حالت قحطي مي رود، دچار استرس شده است. سپس مقدار کورتيزول و اپينفرين بيشتري ترشح مي کند در نتيجه شما نيز استرس و اضطراب بيشتري را تجربه خواهيد کرد.
بعلاوه اين حالت باعث مي شود بيشتر احساس خستگي کنيد مخصوصا در طول ورزش هايي که انجام مي دهيد.

کربوهيدرات ها سوخت شماره يک بدنمان هستند

اگر دچار کمبود انرژي شويد ورزش و فعاليتتان بيشتر شبيه عذاب است تا چيزي که به نفعتان باشد. بنابراين کربوهيدرات ها را به صورت کامل حذف نکنيد بلکه مطمئن شويد حاوي فيبر هستند.

غريبه شدن با ديگران به دليل انتخاب رژيم غذايي سالم

اگر شخصي به خاطر پرهيز از غذاهايي خاص به موقعيت هاي اجتماعي يا توجه ديگران نه بگويد، برنامه غذاييش بيش از حد جلو رفته است. بيشتر اوقات وقتي افراد زيادي به سبک زندگي سالمشان حساس مي شوند، ممکن است انرژي رواني زيادي را از کار، روابط و خانواده شان بگيرد.
همانطور که اشاره شد برنامه غذايي دشوار روي خلق و خو نيز تاثير مي گذارد و مي توان تاثير آن روي زندگي اجتماعي را به وضوح ديد. بايد بياموزيد که برنامه غذايي خود را متعادل و انعطاف پذير پيش ببريد. چون مي خواهيد وزن کم کنيد قرار نيست خود را از دوستان و خانواده محروم کنيد. در چنين موقعيت هايي فقط بايد انتخاب هايي هوشمندانه داشته باشيد.

بيشتر بدانيد : رژيم غذايي لاغري

بيشتر بدانيد : رژيم غذايي مناسب چيست؟

بيشتر بدانيد : 7 غذا که هر متخصص تغذيه در يخچال خود دارد


منبع : kermany.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها