آخرین اخبار

ظريف: دنيا عادت آمريکا در زيرپاگذاشتن قراردادهاي بين‌المللي را متوقف کند سياسي

ظريف: دنيا عادت آمريکا در زيرپاگذاشتن قراردادهاي بين‌المللي را متوقف کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - شرکاي خارجي درک کردند که بازاري مطمئن‌تر از ايران وجود ندارد

محمد جواد ظريف وزير خارجه کشور در نشست اقتصادي فعالان تجاري در خصوص فرصت‌هاي کسب و کار با ايران ضمن خوشامد به جهانگيري و روساي نمايندگان خارجي و فعالان بخشي خصوصي گفت : از اينکه در اين جلسه باشکوه همکاري بين بخش خصوصي و شرکاي خارجي فرصت ارائه چند جمله درباره وضعيت کنوني و راهکارهاي پيش رو را دارم. خوشحالم.
جمهوري اسلامي دوران‌هاي پر فرار و نشيبي گذرانده فشارهاي زيادي بر جمهوري اسلامي وارد شده ولي از آنجا که مشروعيت قدرت و پيشرفت خود را از منابع خارجي و ابزارهايي که منابع خارجي مي‌دهد کسب نمي‌کند و قدرتش از مردم ايران نشات مي‌گيرد توانسته دوران‌هاي دشوار را با سرافرازي پشت سر بگذارد.
ايران امروز علي رغم چهار دهه فشار قدرتمندترين کشور منطقه است و اين روش ادامه خواهد يافت. شرکاي خارجي ما اين واقعيت را درک کردند که بازاري مطمئن‌تر و امن‌تر و سالم‌تر از جمهوري اسلامي براي حضور فعلان اقتصادي نيست. ممکن است تحولات کوچکي بر اثر فشار خارجي پيش بيايد اما اين تحولات ناپايدار است و آنچه پايدار است توان بخش خصوصي به عنوان نماينده واقعي مردم در حوزه تجارت است.
در مذاکراتي که بعد از خروج غيرقانوني برجام داشتيم همه کشورها را آماده حضور و فعاليت در ايران ديدم. تمام شرکاي ما در برجام، جمهوري خلق چين، روسيه، انگليس، فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپا به روشني بعد از اعلام خروج آمريکا حمايت خود را از برجام اعلام کردند در جلسه‌اي که چند روز بعد از خروج آمريکا با اتحاديه اروپا و وزراي خارجي چين و روسيه داشتيم همه بر تعهد خود بر جبران خسارت جمهوري اسلامي تأکيد کردند.
بيانيه موگزيني بعد از جلسه اول با کشورهاي اروپايي عضو برجام، نشان‌دهنده اين واقعيت بود که برجام يک تعهد سياسي هست. بعد ما جلسات خوبي با کارشناسان اتحاديه و دو کشور و چين و روسيه که مک‌کارتي نزديک ما در حوزه اقتصادي و حوزه‌هاي سياسي و امنيتي هستند داشتيم و اين همکاري به عنوان دو شريک ايران ادامه دارد. آنها درباره اين همکاري تاکيد کردند که در حوزه بانک و فروش نفت به حد کنوني و تجارت و روابط بيمه و کشتي‌راني و حمل و نقل هوايي و سرمايه‌گذاري و حضور بخش خصوصي لازم است اقدام کنند.
در سفر به کشورهاي منطقه و نمايندگان ما به کشورهاي مختلف همه اين پيام را براي ما آوردند که اراده سياسي براي ادامه حضور فعال در ايران علي رغم فشار عليه ايران وجود دارد.
وي با بيان اينکه جهان بر سر دوراهي است که بپذيرد آيا آمريکا بايد منويات سياسي خود را بر دنيا تحميل کند يا دنيا بر اساس يک نظام قانون‌مند جهاني به تبادلات ادامه دهد، گفت: يقين دارم تصميم‌گيري سياسي به سمت حرکت و قانون است اما ميزان توانمندي کشورهاي مختلف در مقابله با اين حرکت قلدرمابانه مهم است.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان تاکيد کرد: خدمت سفراي مختلف کشورهاي دوست ايران مي‌گويم آنچه بايد ببينيم فراتر از تعهدات اعلامي است و اقدامات قانوني و عملياتي است. اقدامات کشورهاي باقيمانده در برجام شروع شده و ما خوشحاليم که در سفر در وين در حضور وزراي خارجه اقدامات و جزئيات اقداماتي که در حوزه بانکي و نفت قرار است انجام دهند براي تضمين روابط بانکي با ما در ميان گذاشتند و در اين هفته همکاران اين موضوع را در پايتخت‌هاي کشورهاي اروپايي ادامه مي‌دهند. اطمينان داريم در اين زمينه مي‌توانيم راهکار پيدا کنيم.
نکته مهم براي بخش خصوصي استفاده از شرکت‌هاي کوچک و متوسط است اين بنگاه‌ها قسمت عمده اقتصاد ايران و بسياري از کشورهاي دوست ما را در اختيار دارند و شناسايي اين ظرفيت متقابل زمينه را فراهم مي‌کند.
ظريف با اعلام اين خبر که هفته آينده سمينار سفارت داريم و 78 اتاق مشترک با کشورهاي متخلف جلسه خواهند داشت، گفت: اين زمينه ساز شناسايي بخش‌هاي خصوصي در حوزه بنگاه‌هاي کوچک و بزرگ است و اين شروع خوبي براي بخش خصوصي ايران است که از تجربه بخش خصوصي در کشورهاي اروپايي استفاده کند. اتحاديه اروپا و بعضي شرکاي ما شروع به تلاش براي تمرکز بر بخش خصوصي خود کرده‌اند.
الان فرصت حرکت به جلو است و من يقين دارم دولت‌هاي عضو برجام، ساير کشورها و دولت‌هاي دوست ما از همکاران اقتصادي ما حمايت مي کنند.
ظريف با تاکيد بر اينکه ايران کشوري قانون‌مند است، خاطرنشان کرد: ما دنبال خروج آمريکا از برجام يک انتخاب را داشتيم که عمل متقابل کنيم و اين حق را براي خود حفظ کرديم. اما انتخاب ما اين است که از روش قانون‌مند استفاده کنين که با شرکاي خود به راهکار برسيم.
در قالب اين قانون‌مندي ايران در ديوان بين‌المللي عليه تحريم‌هاي يک جانبه آمريکا اعتراضي را اعاده کرده است. لازم است دولت کنوني آمريکا که نمي‌داند چطور با دنيا رفتار مي‌کند روش زير پا گذاشتن قراردادهاي بين المللي را به عنوان يک روش، کنار بگذارد
آمريکا همه قوانين را زير پا گذاشته و اين به شکل عادت درآمده است. ضروري است اين عادت توسط دنيا متوقف شود وگرنه آينده خوبي براي نظم جهاني به خصوص نظم اقتصادي جهاني که همه کشورها در به ثمر رسيدن آن تلاش کردند، وجود ندارد.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد