آخرین اخبار

مذاکرات مستقيم ايران و اسرائيل در روسيه؟ سياسي

مذاکرات مستقيم ايران و اسرائيل در روسيه؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - سخنگوي وزارت خارجه: شايد ترامپ براي مذاکره به ايران زنگ بزند

بهرام قاسمي صبح امروز در نشست خبري خود قهرماني فرانسه در مسابقات جام جهاني فوتبال 2018 را به دولت و ملت فرانسه تبريک گفت.
وي همچنين موفقيت‌هاي تيم ملي کرواسي را در اين مسابقات به دولت و ملت کرواسي تبريک گفت.

در مورد ديدار پوتين و ترامپ ارتباطي با دولت روسيه نداشته‌ايم

بهرام قاسمي در مورد نشست امروز پوتين و ترامپ در فنلاند و همچنين آيا ايران و روسيه در اين ارتباط با يکديگر رايزني‌ها و گفت‌وگوهايي داشته‌اند، گفت: ديدار روساي جمهور آمريکا و روسيه از پيش تعيين شده است و مسائل خود را دارد و ما در اين خصوص ارتباطي با دولت روسيه نداشته‌ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در يکي از رسانه ها کويتي مبني بر اين که روسيه در روزهاي اخير ميزبان مذاکرات مستقيم ايران و اسراييل بوده را تکذيب کرد و گفت : چنين چيزي به هيچ وجه نمي تواند درست باشد و من آن را تکذيب مي‌کنم. اين گونه اخبار براي کساني که با سياست هاي ايران آشنا هستند و از مواضع ايران اطلاع دارند بيشتر شبيه طنز است .

چيز پنهاني در مورد سفر ظريف به عمان وجود ندارد

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد سفر چندي پيش ظريف به عمان و اينکه اين سفر يک مرتبه انجام شد و با توجه به سابقه عمان در ميانجيگري ميان ايران و آمريکا برخي اين سفر را به اين موضوع مرتبط دانستند، تصريح کرد: روابط ايران و عمان از ديرباز روابط روشن و شفافي بوده است و ما اين سفرها و تعاملات را بين دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داريم.
وي ادامه داد: قبل از سفر آقاي ظريف به عمان، هياتي از ايران به عمان رفته بود و مقامات عماني نيز به تهران سفر کرده بودند.
قاسمي با اشاره به روابط مستحکم و ديرينه ايران و عمان، گفت: در جريان رايزني‌هايي که بين مقامات دو کشور صورت مي‌گيرد در مورد پيشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌اي رايزني و گفت‌وگو انجام مي‌شود و از اين سفرها نمي‌توان بر اساس يک مورد خاصي که در گذشته بوده چنين استنباط مشخصي را ارائه کرد و به نظر مي‌رسد آنچه که در اين زمينه مدنظر شماست گمانه‌زني رسانه‌اي است.
وي با بيان اينکه خبر سفر آقاي ظريف به عمان به‌هنگام داده شد، گفت: چيزي پنهان در مورد سفر آقاي ظريف به عمان وجود ندارد.

درخواست استرداد ولايتي از روسيه اقدامي بيجا و غلط است

خبرنگار ديگري در مورد درخواست يک قاضي آرژانتيني براي استرداد آقاي ولايتي به خاطر پرونده آميا از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد که قاسمي در جواب بيان کرد: اين اقدامي بيجا و غلط است، اين مسائل بر اساس يک اتهام نادرست مطرح مي‌شود.
وي با بيان اينکه بعضا اين تلاش‌هاي نابجا را در مورد برخي از شخصيت‌ها مشاهده مي‌کنيم، گفت: اين اقدامات بيشتر جنبه تبليغاتي و رواني دارد و شدني و قابل اجرا نيست و به نظرم موضوع قابل اهميتي نمي‌توان آن را تلقي کرد.
هجمه و طراحي‌هاي وسيعي در راستاي ايجاد جنگ رواني عليه ايران از سوي برخي از رسانه‌ها در حال انجام است
در ادامه اين نشست خبرنگاري خطاب به سخنگوي وزارت خارجه گفت مي‌خواهم در اينجا در ارتباط با يک موضوع نسبتا قديمي از شما سوال کنم که شما پيش از اين در مورد آن موضع گرفتيد ولي امروز روزنامه نيويورک تايمز گزارشي را در اين ارتباط مطرح کرده و مدعي شده که اسرائيلي‌ها توانستند اسنادي را که عليه برنامه هسته‌اي ايران مدعي بودند به دست آورده‌اند طي يک عمليات شش و نيم ساعته از ايران خارج کنند و به نظر مي‌رسد که آنها با تلاش برخي از ديگر کشورها درصدد هستند که پي‌ام‌دي جديدي را عليه ايران مطرح کنند که سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ گفت: همان‌طور که شما اشاره کرديد اين يک موضوع قديمي است که من پيش از اين در همين جا پاسخ اين موضوع را دادم، به نظرم نياز به توضيح بيشتري ندارد.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگري در اين ارتباط مبني بر اينکه به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها به کمک اسرائيل با طرح چنين اسناد ادعايي به دنبال تکرار سناريوي سلاح‌هاي کشتار جمعي که در عراق مطرح کردند در ايران نيز هستند، تصريح کرد: همانطور که پيش از اين نيز گفته‌ام هجمه و طراحي‌هاي وسيعي در راستاي ايجاد جنگ رواني عليه ايران از سوي برخي از رسانه‌ها در حال انجام است و ما بايد در همين چارچوب توجه لازم به سياست‌هاي خصمانه و هدفمند آمريکا عليه ايران در کنار رژيم صهيونيستي داشته باشيم تا بتوانيم به درستي حرکت و سياستگذاري کنيم.
وي با اشاره به ميزان اخبار کذبي که اين روزها از سوي برخي از رسانه‌ها عليه ايران مطرح مي‌شود،‌ گفت:‌ ليست اين اخبار کذب ليست طويلي است که مبنا ندارد و اين اخبار در جهت تضعيف ايران و ايجاد شکاف در روابط بين ايران و ساير کشورها در حال انتشار است.

سفر جابري انصاري به سوريه و لبنان در چارچوب رايزني‌ها با اين دو کشور است

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در مورد سفر دستيار ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي به لبنان و آيا اينکه در اين سفر پيام خاصي از سوي ايران قرار است به مقامات لبناني ارائه شود، تصريح کرد: اگر شما روند سفرهاي حسين جابري انصاري را دنبال کنيد مي‌بينيد که ايشان در چارچوب مسئوليتي که در وزارت خارجه بر عهده دارند به صورت مستمر به سوريه و لبنان سفر مي‌کنند و رايزني‌هاي مرتبي با مقامات اين کشورها دارند.
وي گفت: سفر اخير آقاي جابري انصاري به سوريه و لبنان در چارچوب رايزني‌هايي است که ايران با اين دو کشور در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بحث سوريه دارد و اين سفر در همين چارچوب صورت گرفته و در راستاي ادامه گفت‌وگوهاي قبلي با اين دو کشور در مورد مسائل مورد اشاره است.

در مورد کنوانسيون درياي خزر تا حد زيادي تفاهم شده است

قاسمي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد اجلاس سران پنج کشور حاشيه درياي خزر و اينکه گفته مي‌شود يکي از مباحث مطرح در اين اجلاس بحث حضور نظامي کشورهاي ثالث در آب‌هاي خزر است، تصريح کرد: در مورد کنوانسيون درياي خزر تا حد زيادي تفاهم شده و آمادگي‌هاي لازم در مورد آن وجود دارد. هيات‌هاي کارشناسي پنج کشور مذاکرات و رايزني‌هايي را با يکديگر انجام دادند و قرار است قبل از اجلاس سران نيز بار ديگر هيات‌هاي کارشناسي کشورهاي عضو با يکديگر ديدار و رايزني داشته باشند.
وي گفت: به علت ضيق وقت توضيحات بيشتر در مورد اين موضوع را به جلسه بعدي موکول مي‌کنم.
اميدواريم واقع‌بيني و ايجاد صلح مبناي تصميم‌گيري مقامات عربستاني باشد
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در آستانه اعزام حجاج ايراني به مکه براي شرکت در مراسم حج واجب هستيم، آيا اين موضوع مي‌تواند زمينه‌اي را براي تغيير در روابط سياسي دو کشور ايجاد کند؟ تصريح کرد: موضوع حج يک بحث مستقل از روابط دوجانبه ايران و عربستان است و سال گذشته نيز ما شاهد اين بوديم که حجاج ايراني به حج رفتند و مراسم حج بدون هيچ مشکلي برگزار شد.
قاسمي ادامه داد: وقتي آنچه که در دو کشور مطرح است جدا کردن بحث حج از مسائل دوجانبه و سياسي است ما اميدواريم که امسال نيز حج به خوبي برگزار شود ولي همانطور که گفتم مسائل دوجانبه را با توجه به مسائلي که وجود دارد نمي‌توان با موضوع حج مرتبط دانست.
اين ديپلمات ارشد کشورمان با تاکيد بر اينکه به نظر مي‌رسد که عربستان همچنان از آمادگي لازم براي تغيير نگاه خود نسبت به ايران و مسائل منطقه برخوردار نيست، تصريح کرد: اميدواريم که واقعيت‌ها در منطقه توسط مقامات اين کشور ديده شود و واقع‌بيني و ايجاد صلح،‌ ثبات و امنيت در منطقه مبناي تصميم‌گيري مقامات عربستاني باشد.
وي در مورد اعتراضات اخير در عراق و اينکه عده‌اي گفته‌اند که ايران به دنبال تلاش براي رو کار آمدن دولت متبوع خود در اين کشور است، اظهار کرد: دولت عراق در اختيار مردم عراق است. عراق کشور مستقلي است، ربطي به ايران ندارد و ما دخالتي در انتخاب دولت‌هاي عراق نداريم، اين مردم هستند که دولت را انتخاب مي‌کنند و همانطور که گفتم ما در اين زمينه دخالتي نداريم.
قاسمي همچنين در مورد ديدار اخير اردکانيان وزير نيرو ايران با وزير انرژي عراق و مرتبط بودن آن با تحولات اخير در عراق، گفت: همواره اين ديدارها پيرامون موضوعات متعدد بين مقامات دو کشور ايران و عراق وجود داشته است و اين موضوع ربطي به ساير مسائل ندارد.
وي همچنين در مورد بحث صدور ويزا براي سفر اتباع ايراني به عراق و برخي از اخباري که در اين زمينه منتشر شده است، تصريح کرد: تا آنجا که اطلاع داريم دولت عراق درصدد است مقررات خود براي ارائه ويزا به ساير کشورهاي جهان را تکميل و کامل کند و تا آنجا که ما مي‌دانيم اين نوع تغييرات در مورد ايران در حال حاضر اجرايي نخواهد شد.

اميدواريم در نهايت موضوع FATF در چارچوب منافع کشور و نظام به پيش رود

سخنگوي وزارت خارجه در مورد فرصت داده شده براي الحاق ايران به FATF و معطل گذاشتن لايحه CFT در مجلس، گفت: اين موضوع موضوعي پيچيده و حساس است. در مجلس شوراي اسلامي مباحثي در اين زمينه مطرح بوده، اين مباحث ادامه دارد، تکليف بخشي از موضوع مشخص است و در مورد بخش‌هاي ديگر در ساير نهادهاي مرتبط از جمله مجلس تصميم‌گيري مي‌شود، فرصت وجود دارد و ما اميدواريم که در نهايت روند در چارچوب منافع کشور و نظام به پيش برود.

پيامي از طرف پوتين براي ترامپ نداريم

وي در اين ديدار چندين بار در معرض پرسش خبرنگاران در ارتباط با ديدار روز دوشنبه ترامپ و پوتين قرار گرفت در همين چارچوب خبرنگاري از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد که آيا در اين ديدار قرار است ايران از طريق پوتين پيامي را به ترامپ بدهد؟ با رد اين موضوع، گفت: ما پيامي از طرف آقاي پوتين براي ترامپ نداريم و اگر در محفلي چنين چيزي گفته شده گمانه‌زني رسانه‌اي است.
قاسمي با تاکيد مجدد مبني بر اينکه ديدار پوتين و ترامپ ديداري از پيش تعيين شده بوده و مسائل خاص خود را دارد، در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود يکي از محورهاي اصلي اين ديدار رايزني مقامات دو کشور در مورد سوريه و حضور ايران در سوريه است، تصريح کرد: ما از دستور کار مذاکرات روساي جمهور دو کشور اطلاعي نداريم، نبايد اطلاعي هم داشته باشيم. رابطه ايران و روسيه رابطه مشخصي است که ادامه خواهد داشت. دو کشور ايران و روسيه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و همچنين مساله سوريه با يکديگر تعامل و همکاري دارند، تماس‌هايي بين دو کشور برقرار است که اين تماس‌ها ادامه خواهد داشت و فکر نمي‌کنم اين نشست‌ها و رويدادها تاثيري بر مسائل بين ما و فدراسيون روسيه داشته باشد.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در همين چارچوب بار ديگر در ارتباط با توافق احتمالي پوتين و ترامپ براي خروج ايران و حزب‌الله از جنوب سوريه، تاکيد کرد: همانطور که گفتم از دستور کار مذاکرات اين دو مقام اطلاعي نداريم و بايد منتظر شويم که ديدار انجام شود و بعد از آن مي‌توان با توجه به اخباري که منتشر مي‌شود در مورد جزئيات اين ديدار بحث و گفت‌وگو کرد.
وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد اظهارات مقامات آلماني مبني بر اينکه ايران به دنبال اين است که 300 ميليون يورو از دارايي‌هاي خود را از آلمان خارج کند، تصريح کرد: من نيز چنين خبري را خوانده و شنيده‌ام ولي ترجيح مي‌دهم که دوستان بانک مرکزي که پاسخگوي مسائل پولي و بانکي هستند در اين زمينه صحبت کنند و پاسخگوي شما باشند.
سخنگوي وزارت خارجه در ابتداي سخنان خود در اين نشست مطبوعاتي که بيش از 60 دقيقه به طول انجاميد با تبريک فرا رسيدن سومين سالگرد دستيابي ايران به تفاهم برجام در 23 تيرماه و با بيان اينکه از اين روز با عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان ياد مي‌شود، تصريح کرد: اميدوارم در عرصه جهاني و بين‌المللي، همواره گفت‌وگو و تعامل سازنده بتواند به عنوان مهم‌ترين عامل براي ارتباط بين دولت‌ها و ملت‌ها و دوري از خصومت و کينه‌توزي منشا اثر باشد و ديپلماسي بتواند نقش مهم خود را ايفا کند.
وي همچنين در اين نشست مطبوعاتي به برگزاري مسابقات جام جهاني 2018 روسيه و نتايج حاصل از آن اشاره کرد و گفت: امروز فوتبال يک ورزش نيست بلکه يک موضوع جهاني، مردمي و بين‌المللي تلقي مي‌شود، باعث نزديکي ملت‌ها و دولت‌هاست و نشانه‌اي است براي استفاده از فرصت‌ها و ظرفيت‌ها و بهره‌گيري بهنگام از دفاع، تهاجم و هوشمندي است.
قاسمي با اشاره به بازي شب گذشته تيم‌هاي کرواسي و فرانسه در فينال جام جهاني 2018 که به قهرماني فرانسه منجر شد، گفت: ديشب شاهد يک بازي خوب بوديم، اين پيروزي را به دولت و ملت فرانسه تبريک مي‌گويم، همچنين عنوان کسب نايب قهرماني را به دولت و ملت کرواسي تبريک مي‌گويم و اميدوارم که ايرانيان علاقه‌مند به فوتبال از اين مسابقات لذت کافي را برده باشند.
سفر آقاي ولايتي به مسکو در چارچوب تصميم دستگاه ديپلماسي و دولت به عنوان فرستاده ويژه رييس‌جمهور انجام شد
سفر اخير علي اکبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري به مسکو و حاشيه‌هاي ايجاد شده در پي اين سفر از جمله ديگر مسائلي بود که در جريان نشست مطبوعاتي سخنگوي وزارت خارجه چندين بار مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت چنان که در اين نشست خبرنگاري با اشاره به سفر انجام شده اظهار کرد که مقامات روس آنچه را که ايران از محتواي مذاکرات منتشر کرده تاييد نکردند که سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه مجموعه مذاکرات بين مقامات ايران و روسيه در جريان ديدار آقايان ولايتي و پوتين حدود دو ساعت به طول انجاميد، تصريح کرد: در جريان اين مذاکرات مقامات دو کشور در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مذاکره و گفت‌وگو کردند.
وي با بيان اينکه فکر نمي کنم جزئيات اين مذاکرات منتشر شده باشد، گفت: چيزي که در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمايه‌گذاري و همکاري‌هاي نفتي بين دو کشور بود و به هر حال طرفين در ارتباط با اين موضوع ديدگاه‌هاي خود را به دلايل خاص سياست خارجي و سياست‌هايي که دنبال مي‌کنند مطرح کرده‌اند.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه برخي از افراد سفر آقاي ولايتي به روسيه را يک نوع موازي‌کاري در عرصه سياست خارجي عنوان کرده‌اند، تصريح کرد: در حوزه سياست خارجي و وزارت خارجه به عنوان يک نهاد حاکميتي ما بايد کمترين ميزان موازي‌کاري را داشته باشيم و در همين چارچوب اين امر بسيار نادر است.
وي گفت: سياست خارجي مقوله‌اي از جنس حاکميتي است و با توجه به منافع و مصالح ملي و آثاري که اين آمد و شدها و رفت و آمدها بين ايران و ساير کشورها به وجود آورده و مي‌آورد مي‌بايست هماهنگي‌هاي لازم در سطوح مختلف وجود داشته باشد و ابتکار عمل در دست دستگاه ديپلماسي کشور است.
قاسمي با اشاره به سياست ايران بعد از خروج آمريکا از برجام جهت ارائه پيام رييس‌جمهور به سران کشورهاي مختلف و با بيان اينکه اين پيام را تاکنون مقامات مختلف کشورمان با سفر به ديگر کشورها به سران اين کشورها تحويل داده‌اند، تصريح کرد: سفر آقاي ولايتي به مسکو در چارچوب تصميم دستگاه ديپلماسي و دولت به عنوان فرستاده ويژه رييس‌جمهور انجام شد و البته در اين سفر ايشان پيامي از مقام معظم رهبري را براي پوتين به همراه داشتند که اين پيام را ارائه دادند.
وي همچنين در مورد اخبار منتشر شده مبني بر توافق ايران و روسيه مبني بر دريافت کالا در ازاي فروش نفت، گفت: تا آنجا که من به خاطر دارم اين موضوع را يکي از مقامات روس مطرح کرده و من از طرف مقامات ايراني چنين چيزي را نشنيدم. در مورد صحت و سقم اين موضوع و صلاحيت مقام روسي که چنين اظهارنظري داشته نمي‌توانم قضاوت کنم. به طور معمول براي رسيدن به تفاهم نياز است که هيات‌هاي کارشناسي توسط دستگاه‌هاي ذيربط بين دو کشور مبادله شوند، با يکديگر گفت‌وگو کنند تا نهايتا بتوانند به يک تفاهم و قرادادي برسند که اين امر مسير طولاني است.
قاسمي ادامه داد: البته سياسيون مي‌توانند ديدگاه‌هاي سياسي خود را نيز مطرح کنند.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد نقش سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از کشور براي ايجاد کردن شرايط بهتر جهت صدور کالاهاي غيرنفتي ايران به خارج از کشور،‌ گفت: معيشت و اقتصاد يک مساله مهم است. وزارت خارجه در طي اين سال‌ها به موضوع اقتصاد توجه ويژه‌اي داشته و در همين چارچوب معاونت اقتصادي در اين وزارتخانه تشکيل شده است.
وي با اشاره به نقش سفارتخانه‌هاي ايران در شناسايي بازارهاي مناسب در کشورهاي محل سفارت‌شان براي کالاهاي ايراني و تلاش‌هايي که در اين زمينه انجام داده‌اند، تصريح کرد: در کميسيون‌هاي مشترک اقتصادي نيز که با کشورهاي مختلف داريم بخش دولتي و غيردولتي در عرصه اقتصاد حضور دارند و ما تلاش مي‌کنيم که در چارچوب وظايف خود نقشي را که در اقتصاد کشور و پيشبرد آن داريم ايفا کنيم.
نمي‌توانيم اقتصاد کشور را در گروي تصميم‌گيري ديگر شرکاي باقيمانده در برجام معطل بگذاريم
قاسمي در مورد جمع‌بندي ايران از بسته پيشنهادي کشورهاي عضو برجام که حدود دو هفته پيش در وين به ايران داده شد، گفت: ‌بعد از خروج آمريکا از برجام با توجه به اصرارهايي که ديگر کشورهاي عضو برجام و جامعه جهاني براي حفظ اين توافق و تداوم حضور ايران در اين توافق داشتند تصميم بر اين گرفته شد که مذاکراتي صورت بگيرد که ايران بتواند از مزايايي که در برجام پيش‌بيني شده است استفاده کند. در همين چارچوب همانطور که اطلاع داريد مذاکراتي در سطوح کارشناسي و همچنين معاونين وزراي خارجه و وزير امور خارجه با کشورهاي عضو برجام و همچنين ديگر کشورهاي موثر صورت گرفته است، يک جلسه کارشناسي اعضاي برجام نيز در تهران برگزار شد و کمتر از دو هفته پيش نيز وزراي خارجه کشورهاي عضو برجام در وين جلسه‌اي را برگزار کردند.
وي با بيان اينکه در اين جلسه تاکيد شد که کشورهاي عضو برجام بر روي پارامترهاي مورد نظر ايران کار جدي‌تري انجام دهند، گفت: نهايتا فرصت داده شد که آنها کار بيشتري را روي بسته پيشنهاديشان انجام دهند تا بتوانند تا حد ممکن رضايت ايران را جلب کنند و ما در همين چارچوب منتظر هستيم که در روزهاي آينده شاهد پيشنهاداتي از سوي اين کشورها باشيم تا بتواند رضايت ايران در عرصه‌هاي مختلف را جلب کند و در پي آن به يک تفاهم منصفانه برسيم.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه فرصت زيادي نداريم و ما نمي‌توانيم اقتصاد کشور را در گروي تصميم‌گيري ديگر شرکاي باقيمانده در برجام معطل بگذاريم، تصريح کرد: بايد ديد که پيشنهادات نهايي که داده مي‌شود چگونه خواهد بود و تصميم نهايي بر آن اساس اتخاذ خواهد شد و اميدواريم اين پيشنهادات در چارچوبي باشد که ايران بتواند از مزاياي برجام برخوردار شود و ايران در آن مقطع در سطح کلان در مورد اين موضوع تصميم‌گيري مي‌کند.
برجام موضوعيت دارد، زنده است، استحکام دارد، پابرجاست
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه طبق برخي از اخبار منتشر شده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت بازديد کرده‌اند و آيا اين بازديد در چارچوب برجام بوده است اين در حالي است که برجام ديگر از موضوعيتي برخوردار نيست، گفت: برجام موضوعيت دارد، زنده است، استحکام دارد، پابرجاست و در سطح بين‌المللي در چارچوب برجام مذاکراتي در حال انجام است که ايران بتواند از منافع برجام برخوردار شود. در مورد بازديدها که اشاره کرديد اين موضوع حوزه کاري من نيست. من سخني در مورد آن نمي‌گويم و بهتر است شما اين موضوع را از سخنگوي سازمان انرژي اتمي جويا شويد.
ممکن است يک روزي ترامپ به تهران بزنگ بزند و تقاضاي مذاکره داشته باشد
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه ترامپ در حاشيه اجلاس ناتو گفته است که بالاخره مقامات ايراني به وي زنگ خواهند زد، تصريح کرد: رفتار ترامپ نسبت به ايران خصمانه است. اين رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا ديده مي‌شود، شايد ايشان شوخي کرده‌اند البته ممکن است يک روزي ايشان به تهران بزنگ بزنند و تقاضاي مذاکره داشته باشند، اين موضوع بيشتر متحمل است و شايد علائمي هم در گذشته وجود داشته باشد.
کار کميته سياسي ايران و افغانستان ظرف چند روز آينده به نتيجه مي‌رسد
قاسمي همچنين در مورد روند تدوين سند جامع همکاري‌هاي دو کشور ايران و افغانستان و آخرين اخبار منتشر شده در اين زمينه، تصريح کرد: بعد از تفاهمي که بين دو کشور براي تدوين اين سند صورت گرفت پنج کميته کاري بين ايران و افغانستان ايجاد شد که سه کميته نتايج کاريشان مشخص شده است و دو کميته باقي مانده است.
وي در همين رابطه تصريح کرد: کميته سياسي چند روز پيش با حضور مقامات ايران و افغانستان تشکيل جلسه داد و فکر مي‌کنم در اين جلسه قدم‌هاي خوبي براي پيشبرد امور برداشته شد. يکي دو مورد باقي مانده است که قرار شد دوستان در افغانستان در کابل با مقامات اين کشور در اين ارتباط رايزني و مشورت کنند، فکر نمي‌کنم کار زيادي باقي مانده باشد و فکر مي‌کنم طي چند روز آينده نتيجه اين گفت‌وگوها و رايزني‌ها مشخص مي‌شود و کار کميته سياسي ظرف چند روز آينده به نتيجه مي‌رسد.
قاسمي همچنين با بيان اينکه کار يک کميته همچنان باقي است و فکر مي‌کنم که آن کميته نيز طي روزهاي آينده تشکيل جلسه دهد، گفت: فکر نمي‌کنم که مشکل خاصي در پيشبرد فعاليت‌هاي اين کميته وجود داشته باشد.
سخنگوي وزارت خارجه تاکيد کرد: وقتي تفاهم در پنج کميته تشکيل شده حاصل شد نشست تدوين سند جامع همکاري‌هاي درازمدت بين ايران و افغانستان برگزار خواهد شد و در نهايت اين سند بايد به امضاي روساي جمهور دو کشور برسد.
وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد ترور والي گنجه و ادعاي برخي از مقامات آذربايجان مبني بر دخالت ايران در اين ترور، با رد اين موضوع تاکيد کرد: ايران همواره هرگونه اقدام خشونت‌آميز در هر نقطه از جهان و به هر شکلي را محکوم کرده است. ما اين اقدام را محکوم مي‌کنيم و اميدواريم که حال ايشان هر چه زودتر بهتر شود و ديگر شاهد چنين وقايعي نباشيم.
قاسمي با بيان اينکه ايران همواره خواهان اين بوده که در کشورهاي همسايه‌اش ثبات و امنيت وجود داشته باشد و آنها در اين چارچوب بتوانند در مسير توسعه حرکت کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد بسياري که وجود دارد در هفته‌هاي اخير يک جنگ رواني حساب شده و دقيقي از جانب برخي از کانون‌هاي مشخص عليه ايران در حال انجام شدن است که بايد مراقب بود که در دام اين خبرسازي‌ها قرار نگيريم.
تجربه‌اي در مورد شتر ندارم
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال متفاوت و عجيب خبرنگاري مبني بر اينکه اخباري منتشر شده مبني بر اينکه مقامات استان فارس پيشنهاد دادند که 10 هزار شتر از قطر براي چرا به ايران منتقل شود، تصريح کرد: من در جريان موضوع شترها نيستم و بهتر است شما از استانداري فارس بپرسيد البته امر غريبي در ميان همکاري‌هاي بين کشورها نمي‌تواند باشد.
قاسمي در ادامه پاسخ به اين سوال که با واکنش ديگر خبرنگاران مواجه شده بود خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: من تجربه‌اي در مورد شتر ندارم.
در انجام امور کشور از جمله مسائل اقتصادي منتظر نتايج مذاکرات با 1+4 نخواهيم بود
وي در پاسخ به اين سوال که آيا ايران در نشست وين ضرب‌الاجلي را براي کشورهاي عضو برجام جهت ارائه پيشنهادهاي نهايي خود براي بهره‌مندي ايران از توافق برجام ارائه کرده است يا نه؟ گفت: مذاکرات ايران با گروه 1+4 در حال انجام است و همه آنها به سهم خودشان به صورت يکسان متعهد هستند که بايد تعهد و وظايف خود را در ارتباط با اين توافق انجام دهند چنان که ايران بتواند از مزاياي اين توافق بين‌المللي استفاده کند.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه ما پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم و گام‌هايي رو به جلو برداشته‌ايم، اظهار کرد: در حوزه سياسي و مواضع سياسي اروپا استحکام بيشتري ديديم، آنها را جدي ديديم و آنها در تلاش هستند که ببينند چگونه مي‌توانند خواسته‌هاي ايران را تامين کنند و ما اميدواريم در فرآيند اين مذاکرات بتوانيم به يک روند مشخصي دست پيدا کنيم ولي اينکه روز و ساعت مشخصي به عنوان ضرب‌الاجل مشخص شده باشد فکر نمي‌کنم چنين چيزي وجود داشته باشد.
وي بادر ديگر تصريح کرد: ما در انجام امور کشور از جمله مسائل اقتصادي منتظر نتايج اين مذاکرات نخواهيم بود و اقدامات و سياست‌هاي خود را طراحي مي‌کنيم، راه را ادامه مي‌دهيم و همانطور که گفتم منتظر دريافت پيشنهادات آنها نيز هستيم.
سفر عراقچي به هند در چارچوب ديدارهاي منظم سياسي بين مقامات تهران و دهلي است
قاسمي همچنين در مورد سفر اخير سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه به هند نيز گفت: سفر آقاي عراقچي به اين کشور در چارچوب ديدارهاي منظم سياسي بين مقامات تهران و دهلي صورت مي‌گيرد و قطعا در اين سفر مقامات دو کشور در ارتباط با موضوعات متعددي در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي دو کشور و همچنين مسائل بين‌الملل و منطقه رايزني و گفت‌وگو مي‌کنند.
ترامپ آرزوهاي زيادي دارد
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در مورد اظهارات آقاي ترامپ مبني بر اينکه آمريکا در تلاش است که صادرات نفت ايران را به صفر برساند و آيا ايران براي جلوگيري از اين موضوع، رايزني‌هايي را در اين زمينه با شرکاي سياسي و اقتصادي خود در عرصه جهاني انجام داده است يا نه؟ تصريح کرد: آقاي ترامپ زياد صحبت مي‌کند، زياد خواب مي‌بيند و آرزوهاي زيادي دارد.
وي با بيان اينکه ادعاي ترامپ مبني بر اينکه آمريکا صادرات نفت ايران را به صفر برساند، گزافه‌گويي است و شدني نيست و تجربه در موارد بسيار اين موضوع را نشان داده است، تاکيد کرد: ما با تمام شرکاي سياسي و اقتصادي خود در سطح جهان به صورت مستمر در تماس هستيم و از تمام ابزارهاي خود براي خنثي کردن اين توطئه‌ها و تلاش‌ها استفاده مي‌کنيم و اميدواريم در نهايت با موفقيت‌هاي خوبي اين دوران را سپري کنيم.
هيچ تحولي در روابط ايران و کانادا رخ نداده است
قاسمي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد رابطه ايران و کانادا با توجه به تصميم اخير پارلمان اين کشور براي به تعليق در آوردن مذاکرات ايران و کانادا جهت برقراري روابط بين دو کشور و ديگر اتهاماتي که متوجه ايران کرده بود و اينکه آينده اين روابط را چگونه ارزيابي مي‌کند، گفت: من آينده را ارزيابي نمي‌کنم، هيچ تحولي در روابط ايران و کانادا رخ نداده است، وضعيت مثل سابق است و اگر تحولي بخواهد رخ بدهد موضوع پنهاني نيست و اعلام مي‌شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد