آخرین اخبار

نگراني وزير بهداشت: بايد بپذيريم طوفان تحريم ها نزديک شده اجتماعي

نگراني وزير بهداشت: بايد بپذيريم طوفان تحريم ها نزديک شده

  بزرگنمايي:

چه خبر - خطر تحريم ها بسيار جدي است

دکتر سيدحسن هاشمي در اجلاس روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور با اشاره به دستاوردهاي طرح تحول نظام سلامت طي پنج سال گذشته، اظهار کرد: تا کنون اقداماتي مانند راه‌اندازي 6000 کلينيک ويژه، تربيت پزشک خانواده، تکميل نظام شبکه بهداشت،‌ پرونده الکترونيک سلامت و پايداري منابع انجام شده است. مجلس و دولت نيز تا حدودي در اين زمينه کمک کردند و شرايط مانند دو يا سه سال قبل نيست. همه اين اقدامات براي استقرار نظام ارجاع انجام شده است. اميدواريم همه کمک کنند تا اين امر مهم به صورت واقعي و نه نمايشي اجرا شود. نبايد در اين زمينه شتابزده عمل کرد. همچنين چشم و هم چشمي‌ها نيز نبايد باعث شود نپخته و بيگدار به آب بزنيم. مهم است از ناکامي‌هاي گذشته درس بگيريم و نظام ارجاع را که به کنترل هزينه‌ها و مردم به خصوص نيازمندان کمک مي‌کند، مستقر کنيم.

تاکيد بر استقرار سريع و کم نقص نظام ارجاع در چند منطقه از کشور

وي افزود: اگر بتوانيم تا پايان دولت نظام ارجاع را حتي در دو يا سه منطقه به صورت کم نقص ايجاد کنيم به هدف خود دست پيدا کرده‌ايم. مهم نيست اين اتفاق در همه کشور رخ ندهد. اين موضوع به عزم دانشگاه‌هاي علوم پزشکي مربوط است. امروز نظام ارجاع پيش از آنکه متوجه حوزه بهداشت باشد، مربوط به حوزه درمان است. اگر روساي دانشگاه‌ها مي‌خواهند اين نظام در مجموعه آنها شکل پيدا کند، بايد روي درمان و هماهنگي آن با بهداشت کار کنند. چون بيشترين نقص ما در سطح دو و سه درمان، الکترونيکي شدن خدمات، مطالبه‌گري و اداره علمي مباحث است.
آغاز خريد راهبردي و کاهش تصدي‌گري در حوزه سلامت
هاشمي در ادامه با اشاره به آغاز خريد راهبردي و کاهش تصدي گري در حوزه سلامت در اين دوره اضافه کرد: در وزارت بهداشت بسياري از افراد اين نگاه را نمي‌پسندند. وزرا و روساي زيادي آمدند که دوست داشتند اين اتفاق بيفتد، اما به دليل برخي مقاومت‌ها موفق نشدند. هيچ کس تصور نمي‌کرد کسي بتواند در حوزه بهداشت برون‌سپاري انجام دهد. در حاليکه بخش بهداشت حتي از حوزه توسعه نيز جلوتر است. راه نجات ما کاهش تصديگري، برون سپاري، خريد راهبردي، سياستگذاري و نظارت است.

سنگ‌اندازي برخي‌ها در خريد تجهيزات دياليز

هاشمي در ادامه تصريح کرد: در حوزه خريد تجهيزات دياليز به دليل مقاومت‌هايي که وجود داشت توفيق کمي داشتيم. البته کساني که منافع‌شان به خطر افتاده بود نيز سنگ اندازي‌هاي زيادي داشتند. من خواهش مي‌کنم فکر سرمايه‌گذاري مستقيم در زمينه دستگاه‌هاي سرمايه‌اي از طرف وزارت بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و بيمارستان‌ها از سرمان بيرون برود.
وزير بهداشت با اشاره به ضرورت اعتماد روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي به همکاري با شرکت‌هاي داخلي ادامه داد: 30 درصد از شرکت تبسم متعلق به خود دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و 70 درصد آن متعلق به مپناست که مي‌تواند در طولاني مدت ما را از بخشي از واردات بينياز کند، اما شما کاري نکرديد که ساير سرمايه‌گذاران نيز براي مشارکت در اين بخش‌ها تشويق شوند. نگاه مثبت از سوي دانشگاه‌ها به اين مجموعه و همچنين مجموعه‌هايي که مي‌توانند به کاهش تصدي‌گري کمک کنند، ضروري است.

موضوع تحريم‌ها جدي است مديران را در غفلت نگه نداريماگر تيم مديريتي آمادگي مقابله با تحريم را ندارد، عوض شود

هاشمي در ادامه با تاکيد بر اينکه امروز موضوع تحريم‌ها بسيار جدي است، اظهار کرد: گاهي ممکن است بگوييم چيزي درباره اين مسئله به مردم نگوييم، چون عده‌اي مي‌ترسند. همچنين برخي ممکن است بگويند شايد توافق شد، اما بعد با واقعيت مواجه خواهيم شد. اما در حالتي ديگر مي‌توان باور کرد که طوفاني نزديک مي‌شود. به همين دليل بايد آمادگي داشته باشيم و به کساني که مي‌توانند تدبير کنند درباره اين موضوع صحبت کنيم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مديران را در غفلت و خوش خيالي نگهداريم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زباني بايد بگويد که من مي‌خواهم بيرحمانه‌ترين تحريم مالي را در طول تاريخ براي ايران اعمال کنم.
وي تاکيد کرد:‌ مسئوليت دارو و تجهيزات بر عهده ماست. بايد دقت کنيم و بتوانيم در چالش مهمي که بخشي از قدرت بين‌المللي مديريت کشور را وارد آن کرده، وظيفه خود را بدانيم. يکي از مهم‌ترين وظايف ما اين است که بدانيم تيمي که با آن کار مي‌کنيم آمادگي اين شرايط را دارد يا خير؟ من اين نگاه را نسبت به کل حاکميت دارم. ممکن است بعضي از ما براي شب عمليات مناسب نباشيم. اگر تيم مديريتي آمادگي مقابله با تحريم را ندارد بايد عوض شود.

وزارت بهداشتي‌ها رودربايستي نکنند براي ذخيره دارو و تجهيزات، پول نياز استسازمان برنامه و بودجه و بيمه‌ها کمک کنند

وي ادامه داد: ما در وزارت بهداشت نبايد دچار رو در بايستي شويم. حتما مومنانه تيمي را همراه داشته باشيد که تا آخر پاي کار باشند و بدانند روزهاي سختي در پيش داريم. در عين حال بايد دو مشکل عمده را حل کنيم. در اين دوره يکي از مشکلات مهم ما نقدينگي است. عقل حکمي مي‌کند که دانشگاه‌هاي علوم پزشکي مواد اوليه، دارو و تجهيزات ضروري را ذخيره داشته باشند و آمادگي داشته باشيم که مشکلي متوجه مردم نشود. براي اين کار نيز به پول نياز داريم. ما بيش از 10 هزار ميليارد تومان طلب داريم که بخش بيشتري از آن مربوط به شرکت‌هاي داروسازي وارد کننده دارو و تجهيزات پزشکي است که امروز بيش از هر زمان ديگر براي واردات نياز به نقدينگي دارد. به همين دليل از سازمان برنامه و بودجه، بيمه سلامت و سازمان تامين اجتماعي انتظار داريم که به ما کمک کنند.
عملکرد مهم بانک مرکزي
وي تاکيد کرد: اگر بنا باشد در اين شرايط ويژه مانند روزهاي عادي رفتار کنيم، نهايت بي‌تدبيري است و ممکن است به خيانت تشبيه شود. اگر کسي بگويد که شش ماه ديگر اين مشکل را براي شما حل مي‌کند، بايد گفت که نوش‌داروي بعد از مرگ سهراب است. از سازمان برنامه و بودجه تشکر مي‌کنيم که با همه مشکلات کمک کردند که دانشگاه‌هاي علوم پزشکي نگراني نداشته باشند. با سازمان تامين اجتماعي نيز صحبت‌هايي در اين خصوص شده که به آن اميدوار هستيم. افزون بر اين موارد عملکرد اين روزهاي بانک مرکزي نيز بسيار مهم است. فراهم کردن ارز براي شرکت‌هاي دارويي و تجهيزاتي اهميت زيادي دارد. آنها مشکل دارند و اميدوار هستم با دستورات موکد رئيس جمهور اين مسائل نيز برطرف شود.

دارو و تجهيزات مهم‌تر از روغن و کنجالهنگراني براي بعد از آبان‌ماه

وزير بهداشت در ادامه تصريح کرد: بحث دارو و تجهيزات پزشکي مهمتر از گندم، روغن و کنجاله است و امروز نياز داريم که به ما در اين زمينه کمک کنند. از دانشگاه‌ها نيز خواهش مي‌کنيم هر امکاني که دارند به ميدان بياورند. البته امسال مشکلات ما کمتر است. عددي که از فروش نفت به دست مي‌آيد، بي‌سابقه است. آنچه نگران کننده است بعد از آبان ماه است. روز مبادا همين روزها است. بايد بدانيم که چقدر منابع در اختيار داريم و مصرف‌مان چقدر است. همچنين بايد بدانيم چه کنيم تا درآمدمان بيشتر و هزينه‌هايمان کمتر باشد.
ساخت و سازهاي غيرضروري متوقف شوند
هاشمي در ادامه از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي درخواست کرد که از کارهاي غيرضروري پرهيز کنند و حرف و عمل‌شان نيز با يکديگر هماهنگ باشد. علاوه بر آن ساخت و سازهايي که غير ضروري به نظر مي‌رسند نيز متوقف شوند.
نقش جامعه پزشکي در کنترل هزينه‌ها
وي ادامه داد: ما بايد با جامعه پزشکي صحبت کنيم. اگر اين گروه احساس کنند در گفتار و رفتارمان صادق هستيم، به ما اعتماد مي‌کنند. جامعه پزشکي مي‌تواند در کنترل يا افزايش هزينه‌ها موثر باشد. اين بخش از جامعه در حوادث مهم قبل و بعد از انقلاب جلوتر از مردم بودند و همکاري کردند. در اين موضوع هم کمک خواهند کرد. اگر ضريب هوشي متوسط مديران ما از متوسط جامعه تحت مديريت‌شان پايين‌تر باشد کار آن دانشگاه يا وزارتخانه به جايي نمي‌رسد.

وقت گلايه نيست و وقت کار است

وزير بهداشت تاکيد کرد: تصور مي‌کنم ترامپ و دار و دسته‌اش نهايت فشاري که بتوانند مي‌آورند، ولي نمي‌خواهم خوش خيال باشم. اين شرايط سخت‌تر از دوره‌هاي قبل خواهد بود. اگر در راس کشور، دولت، مجلس و قوه قضاييه با هم باشند، هزينه کمتري مي‌پردازيم؛ در غير اينصورت هزينه‌ها افزايش پيدا مي‌کند. اگر تدبير کنيم، خرابي اين طوفان کمتر خواهد بود. همه مشکل ترامپ اين است که چرا با رئيس جمهوري قبلي مذاکره کرديد و چرا با من مذاکره نکرديد. همانطور که رهبر انقلاب اسلامي پيش بيني کرده‌اند اين دوره نيز مي‌گذرد. بسياري از کساني که به دنبال آزار و اذيت بوده‌اند، امروز رفته‌اند و اين شجره طيبه باقي مانده است. امروز وقت گلايه نيست وقت کار کردن است.
نقدينگي که قول داديد، فراهم کنيد
هاشمي در ادامه با دروغ خواندن اظهارات مقامات آمريکايي درباره اينکه به فکر مردم ايران هستند، افزود: اينکه مي‌گويند دارو، غذا و تجهيزات پزشکي تحريم نيست، دروغ است. شما اين موضوع را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس مي‌کنيد. از نوزاد تا شهروندان عادي از اين موضوع آسيب خواهند ديد. وقتي روابط بانکي را قفل کرديد، آسيب آن دچار مردم خواهد شد. بايد در سه چهار ماه آينده شبانه روز کار کنيم. البته همان رقم 3.5 ميليارد دلاري که براي دارو و تجهيزات پزشکي و نقدينگي به ما قول داده‌اند نيز بايد تامين شود.
وي اضافه کرد: بعضي قلب‌هاي بيماري دارند، هرچند تعدادشان کم است، اما پر سر و صدا هستند. بعضي از مديران مديريت‌شان با فضاي مجازي صورت مي‌گيرد. بخشي از آنتن صدا و سيما نيز متاثر از همين فضا است. در کشور دعواهايي وجود دارد. از اول هم بنا بود در هيچ کدام از دسته‌ها و گروه‌ها وارد نشويم؛ چون کار ما تخصصي است. بودن در بطن اين مسائل، خوش عاقبت نبوده است. هيچ کدام از اين گروه‌ها نيز عاري از خطا نبوده‌اند. اين حوزه بيشترين توشه را براي آن دنيا فراهم مي‌کند.

برخي‌ها به اسم دين و ايران، به فکر منابع خود هستند

وزير بهداشت در ادامه با انتقاد از برخي افراد که بر خلاف منافع ملي رفتار مي‌کنند، اظهار کرد: اين افراد ظاهرا انسان‌هاي بزرگي هستند، اما از الان به اسم دين، ايران و منافع ملي به فکر منافع خود هستند. وقتي به رفتار آنها نگاه مي‌کنيد اثري از منافع ملي نمي‌بينيد. بسياري از اين تريبون‌ها را مردم و انقلاب به آنها داده‌اند، اما اين افراد فقط به دنبال ديده شدن هستند. سال 1400 يا 1404 چه مي‌شود. در مجلس چه خواهد کرد يا اينکه بعدا در مجلس چه مي‌کنند.
وي به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي توصيه کرد: با نمايندگان مجلس، امامان جمعه و رسانه‌ها صبحت کنيد و محدوديت‌ها و وضعيت فعلي را توضيح دهيد. نارضايتي جايي ايجاد مي‌شود که سطح توقع مردم با عمل ما متفاوت باشد. در طول اين سال‌ها اين فاصله را افزايش داديم. هر کجا بيمارستاني افتتاح کرديم شخصي پشت تريبون رفته و به جاي تشکر از نظام، دولت و دانشگاه مي‌گويد ساخت بيمارستان بعدي را کي شروع مي‌کنيد.
هاشمي در ادامه سخنان خود درباره وضعيت فعلي حوزه سلامت توضيح داد و گفت: امسال وضعيت ما از سال گذشته بهتر است. البته اين نشان مي‌دهد که با ما سال گذشته سوء رفتار داشته‌اند. مشکل ما بدهي مزمني است که در حوزه سلامت وجود دارد. اميدواريم عنايت خزانه و سازمان برنامه و بودجه مستدام باشد و تامين اجتماعي و بيمه سلامت بدهي‌هاي خود را طي دوسه ماه آينده تسويه کنند. به نظر مي‌رسد امسال اگر در تامين نيازهاي اساسي موفق عمل کنيم، مشکل جدي نخواهيم داشت.

به اينکه افراد نفوذي ميان ما هستند، شک نکنيد

وي ادامه داد: تقريبا هر هفته موضوعي در کشور ايجاد مي‌شود، اما اصل کار هنوز روي زمين است. خود جريانات سياسي نيز متوجه آن نيستند. امروز مهم‌ترين مسئله کشور و تماميت ارضي ما رضايت مردم است. نبايد در خواب غفلت به سر بريم. در 40 سال گذشته هيچ وقت شرايط مانند امروز نبوده است. در اينکه افرادي نفوذي در ميان ما هستند شک نکنيد، چون اتفاقاتي را مي‌بينيم که با هيچ عقلي قابل توجيه نيست. ظاهر، حرف و عمل اين افراد با نيت‌شان کاملا متفاوت است. بايد بتوانيد دشمن شناس باشيد و مسائل اصلي و فرعي را از يکديگر تفکيک و شبانه روز کار کنيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد