آخرین اخبار

اردکانيان: صادرات آب و برق ما در حد صفر است اجتماعي

اردکانيان: صادرات آب و برق ما در حد صفر است

  بزرگنمايي:

چه خبر - آب و برق به هيچ جا صادر نمي شود

رضا اردکانيان وزير نيرو در ديدار با امام جمعه اردبيل اظهار کرد: دست‌ها و نيت‌هاي ناپاک در داخل کشور قصد بر هم زدن آرامش مردم را با تزريق و تشديد شايعات دارند؛ در حالي که واقعيت‌ها غير از آن چيزي است که برخي‌ مدعي آن هستند؛ چرا که ما در اين اوضاع و احوال کمبود انرژي و آب به هيچ وجه صادرات به کشورهاي همسايه نظير پاکستان، افغانستان و عراق انجام نمي‌دهيم؛ چرا که قصد نداريم با صادرات خاموشي‌هاي بيشتري را در کشور به مردم تحميل کنيم.
در کنار اين عوامل ما نمي‌توانيم بيش از اين به سيستم‌ها و تجهيزات توليد، انتقال و توزيع برق خود فشار آورده يا لطمه‌اي وارد کنيم که قطعا با يک روند کنترلي سعي داريم تا مخاطرات جدي و آسيب‌هاي احتمالي را در اين مقطع از بين ببريم.
وزير نيرو با بيان اينکه در ماه‌هاي اخير شاهد تشکيل کارگروه ملي سازگاري با کم‌آبي با مشارکت چهار وزارتخانه اعم از نيرو، جهاد کشاورزي، صنعت و معدن و وزارت کشور بوديم، افزود: دو معاون رئيس جمهور نيز در اين کارگروه عضو هستند و ما هر دو هفته يکبار با طرح مشکلات استان‌ها در اين جلسات سعي مي‌کنيم تا به نوعي برنامه‌ريزي‌ و هدفگذاري دقيقي را در اين حوزه انجام دهيم.
اردکانيان با اشاره به اينکه کم آبي و کم بارشي در ايران موقتي نيست و ما نمي‌خواهيم با طرح شعارهاي جذاب در مقابله با خشکسالي به صورت موقت و مقطعي عمل کنيم، گفت: ما بايد با اين پديده کنار بياييم و سعي کنيم با آن سازگاري داشته باشيم.
به جاي واژه "مقابله با خشکسالي" از واژه "سازگاري با کم آبي" که در ذات خود داراي استمرار و روند هميشگي است استفاده کنيم و بايد به شکل مستمر و دايمي برنامه‌ريزي‌ها در اين حوزه انجام شود.
اين عضو کابينه دولت دوازدهم ضرورت استفاده صحيح از آب را در بخش کشاورزي يادآور شد و تصريح کرد: ما اگر بتوانيم 10 درصد بهره‌وري را در اين حوزه افزايش دهيم قطعا در تامين آب شرب و بخش صنعت با کمترين دغدغه و مشکل روبرو خواهيم شد.
البته کار در اين حوزه تنها وظيفه جهاد کشاورزي براي ارائه الگوي کشت مناسب نيست بلکه بايد همه پاي کار بيايند و با اختياراتي که کارگروه به استان‌ها داده در اصلاح فرآيند محصولات کشاورزي يک کار اساسي و ريشه‌اي اتفاق بيفتد.
وي به ديدار اخير خود با مسئول ستاد ائمه جمعه و همچنين مسئول روحانيون در قم براي تدوين و در اختيار گذاشتن اطلاعات حوزه آب براي بيان آنها در منابر و مساجد اشاره کرد و گفت: ما بايد سطح هوشياري مردم را در اين قضيه بالا ببريم؛ چرا که به نظر مي‌رسد امسال مسئله آب به يک مسئله پيچيده تبديل شده است و بايد همه تلاش کنند با رفع نارسائي‌ها و کمبودها از التهاب جامعه و مردم کاسته شده و به سمت فراهم کردن بستر آرامش و اعتمادسازي حرکت کنيم و واقعيت‌ها را نيز به مردم بيان کنيم.
به نظر مي‌رسد در کشور عده‌اي قصد دامن زدن به اين وضعيت نامناسب در بخش آب و برق را دارند؛ در حالي که بايد با دعوت مردم به صبر و حوصله بيشتر از اين مقطع حساس و خطير عبور کرده و برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي را در راستاي سازگاري با شرايط اقليمي و جوي فراهم کنيم.
فضايي از کم اعتمادي در تمامي سطوح جامعه قابل مشاهده است و مسايلي همچون کم بارشي، وضعيت نامناسب منابع آبي زيرزميني يا اقتصاد نامتوازن بخش آب و انرژي که در مجموعه وزارت نيرو به عنوان تهديد جدي تلقي مي‌شود به درستي و با دقت بررسي و در اين زمينه اظهارنظرهاي کارشناسي انجام شود.
افزايش سطح رضايتمندي مردم با شيوه‌هاي درست اجرا و نظارت به دست مي‌آيد ولي ما در سال جاري در بدترين وضعيت کم آبي و خشکسالي در نيم قرن اخير قرار گرفتيم؛ به طوري که اکثر استان‌ها با مشکلات و دغدغه‌هايي در اين زمينه دست و پنجه نرم مي‌کنند.
وي متوسط کاهش بارندگي را نسبت به سال‌هاي گذشته 26 درصد دانست و افزود: اين کم بارشي‌ها در مناطق مرکزي و جنوبي کشور تا 85 درصد است؛ به طوري که ما در استان سيستان و بلوچستان بارش سالانه‌مان حتي به 3 ميلي‌متر نيز نمي‌رسد، طوفان و بادهاي موسمي ماسه‌ها را تا قد درخت خرما بالا برده و ما با تانکر آبرساني در اين مناطق انجام مي‌دهيم.
وزير نيرو ضرورت استفاده حداکثري از منابع را در ايجاد حس رضايتمندي در مردم بسيار مهم و خطير توصيف کرد و گفت: اين احساس رضايتمندي به افزايش اعتماد عمومي و حل مشکلات مردم کمک خواهد کرد.
اردکانيان در مورد خاموشي‌هاي اخير و محدوديت تامين برق در شبکه‌هاي سراسري اظهار کرد: همچنان انتظار داريم مردم در اين شرايط حساس الگوي مصرف را هم در برق و هم در حوزه آب رعايت کنند تا با تکيه بر اين شيوه‌هاي صحيح بتوانيم کار را مطلوب و شايسته به پيش بريم.
وي به بازديد خود از طرح‌ها و پروژه‌هاي صنعت آب و برق استان اردبيل اشاره کرد و گفت: با سرمايه‌گذاري بيش از 5700 ميليارد توماني اين پروژه‌هاي زيربنايي در استان اردبيل تا پايان دولت دوازدهم تکميل و به بهره‌برداري خواهد رسيد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد