آخرین اخبار

پمپئو: آمريکا براي مقابله با تهديد ايران درباره تنگه هرمز سناريوهايي دارد جهان

پمپئو: آمريکا براي مقابله با تهديد ايران درباره تنگه هرمز سناريوهايي دارد

  بزرگنمايي:

چه خبر - واکنش وزير خارجه آمريکا به تهديد ايران درباره بستن تنگه هرمز

مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا در گفت‌وگو با اسکاي نيوز عربي مدعي شد که آمريکا براي مقابله با تهديدات اخير ايران و اشاره تلويحي به بستن تنگه هرمز و تعطيل کردن کشتيراني بين‌المللي سناريوهايي دارد.
وي مدعي شد: همه چيز با رفتار نامناسب ايران و شليک موشک از يمن به تمام کشورهاي حاشيه خليج (فارس) آغاز شد بنابراين سياست آمريکا به دنبال مقابله با اين امور است.
در رابطه با اين تهديدات لازم است تمام دنيا بداند که آمريکا ملزم به محافظت از خطوط کشتيراني و صادرات نفت به تمام جهان است، آمريکا از دهه‌ها پيش به اين امر پايبند بوده و به پايبندي خود ادامه مي‌دهد.
وزير خارجه آمريکا با طرح اين ادعا که ايران در برخي کشورهاي منطقه از جمله يمن، عراق، لبنان و سوريه بي‌ثباتي ايجاد مي‌کند، گفت: ما شرکايي فوق‌العاده همچون امارات، عربستان، بحرين و ديگر کشورها را داريم که به دنبال مقابله با اقدامات ايران هستند. ما به دنبال مقابله با حوثي‌ها (انصارالله) در يمن و حزب‌الله در لبنان و سوريه هستيم.
وي در رابطه با يمن، گفت: آمريکا به همراه امارات و عربستان به دنبال کاهش خطرات ايران در يمن است و عمليات قاچاق سلاح از ايران به منطقه را کشف کرده است.
مايک پمپئو مدعي شد: شبه نظاميان شيعه در عراق و سوريه به دنبال ضرر زدن به شهروندان عادي هستند بنابراين ما به دنبال برخي اقدامات هستيم و از مهم‌ترين اقداماتي که اکنون روي آن تمرکز داريم محروم کردن ايران از توان مالي است که به وسيله آن به رفتارهاي نامناسب خود ادامه مي‌دهد. اين اقدامات سلسله گسترده‌اي از تحريم‌ها است که ملت ايران را هدف قرار نمي‌دهد بلکه هدف آن قانع کردن ايران در رابطه با اينکه رفتارهاي شرورانه آنها غيرقابل قبول است و در نتيجه آن هزينه زيادي بايد پرداخت کند.
وي با اشاره به اينکه آمريکا و کشورهاي اروپايي به دنبال برنامه‌اي جديد براي توقف برنامه هسته‌اي ايران هستند، مدعي شد: واشنگتن از همان ابتدا مي‌دانست که توافق هسته‌اي ايران راهي براي دستيابي به سلاح هسته‌اي است و با آن مقابله خواهد کرد.
اين مقام آمريکايي مدعي شد که ايران بايد بداند که اقتصاد آن بهبود نخواهد يافت مگر اينکه اين کشور به يک کشور عادي تبديل شود.
وي با بيان اينکه آمريکا براي تضمين پايبندي جهان به اجراي تحريم‌ها عليه ايران فعاليت خواهد کرد، افزود: دستيابي به نفت ايران بعد از چهارم نوامبر نقض تحريم‌هاي آمريکا به شمار مي‌رود.
وي در رابطه با سوريه و حضور نيروهاي ايراني در آن کشور مدعي شد: ايران بايد از سوريه خارج شود، آنها کاري براي انجام دادن در آنجا ندارند، دليلي براي ماندن آنها در سوريه وجود ندارد، ايران به مدت طولاني در آنجا نفوذ داشت، نيروهاي ايراني بايد سوريه را ترک کنند.
حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران روز سه شنبه گذشته در سفر به سوئيس در ديدار با گروهي از ايرانيان مقيم سوئيس با اشاره به سخنان مقام‌هاي آمريکايي در مورد تلاش براي قطع صادرات نفت ايران هشدار داد: اصلا معني ندارد که نفت ايران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. نفت ايران صادر نشود، نفت کل منطقه صادر نمي‌شود. اگر شما مي‌توانيد، اين کار را انجام دهيد تا نتيجه آن را ببينيد.
سردار محمدعلي جعفري، فرمانده کل سپاه با اشاره به مواضع قاطعانه رئيس‌جمهور برابر شيطنت اخير آمريکايي‌ها در طراحي تحريم‌هاي جديد نفتي عليه ايران نسبت به عملي شدن آن در صورت لزوم ابراز اميدواري و بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولين نظام در اين زمينه تاکيد کرد:يقينا، در شرايط محتمل با عملي شدن مواضع اخير مسئولين اجرايي کشور که در حال پيش گرفتن رويکرد و نگاه انقلابي در صحنه نبرد امروز با دشمن به ويژه آمريکاي مکار و جنايتکار هستند ، مي‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز براي همه و يا براي هيچ‌کس چه معنا و مفهومي مي‌تواند داشته باشد.
همچنين سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي اسران در پيامي به حسن روحاني گفت: آنچه از فرمايشات حضرتعالي در رسانه‌ها منعکس شد، مبني بر اينکه اگر نفت جمهوري اسلامي ايران صادر نشود، تضميني براي صدور نفت کل منطقه نمي‌باشد و بيانات بسيار ارزشمندي که در موضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به رژيم صهيونيستي فرموديد، مايه مباهات و افتخار است.
ادعاي کشف سلاح ايراني در يمن درحالي مطرح مي شود که بهرام قاسمي،سخنگوي وزارت خارجه ايران در رابطه با مساله حمايت تسليحاتي از يمن اعلام کرده است: ما هيچ‌گونه ارتباط تسليحاتي با يمن نداريم، يمن در محاصره است و چنين امکاني در کل وجود ندارد در غير اين‌صورت ايران به قدري شهامت دارد که چنين اقدام و سياستي را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم يمن است سلاح‌هايي است که از دولت‌هاي قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده مي‌کنيم يمن براي آنکه در مقابل تجاوز و حملات بي‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنيک‌هاي دروني رفته و اين طبيعي است.
علي اکبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل پيش از اين تاکيد کرده است: جمهوري اسلامي ايران هيچ موشکي به يمن نداده است، يمني‌ها در زمان علي عبدالله صالح و منصورهادي و حتي قبل‌تر توسط اردوگاه‌هاي شرق عمدتاً تسليح مي‌شدند، ما از اين نگران نيستيم که مردم دنيا بدانند جمهوري اسلامي ايران سلاح به عراق، سوريه و يا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ايم تا در مقابل داعش و تروريست ايستادگي کنند، به يمن کمک‌هاي انساني و حمايت‌هاي سياسي مي‌کنيم ولي موشک را ايران به آنها نداده است و يمني ها نيازي به آن ندارند چرا که با امکاناتي که در اختيار دارند توانسته اند در مقابل سعودي‌ها ايستادگي کنند و با همين امکانات پيروز خواهند شد.
اين مقام آمريکايي درحالي مدعي لزوم خروج ايران از سوريه است که وليد معلم، وزيرخارجه سوريه پيش از اين در رابطه با اين امر تصريح کرده است: ايران حضور نظامي در سوريه ندارد و تنها مستشاران نظامي که در کنار نيروهاي اين کشور و با هماهنگي با ارتش آن فعاليت مي‌کنند،‌ در کشور هستند.
تبليغات رسانه‌اي غرب و آمريکا پيرامون حضور ايران نادرست است و بر خلاف حضور ترکيه، آمريکا و فرانسه، حضور ايران در خاک سوريه قانوني است.از زمان آغاز توطئه عليه اين کشور، جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با تروريسم به کمک دمشق شتافته و دولت سوريه قدردان اين کمک‌هاي ايران است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد