آخرین اخبار

نوبخت: توانايي تبديل ريال هاي همه مردم به دلار و سکه را نداريم اقتصادي

نوبخت: توانايي تبديل ريال هاي همه مردم به دلار و سکه را نداريم

  بزرگنمايي:

چه خبر - نوبخت: آنقدر ارز نداريم که مردم همه ريال‌شان را به دلار و سکه تبديل کنند

محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در حاشيه حضور در جلسه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره تمهيدات دولت درخصوص بازار ارز افزود: از نظر تراز منابع و مصارف مشکلي نداريم، منابع از دو محل فروش نفت و صادرات غيرنفتي تامين مي‌شود.
منابع از فروش نفت حدود 52 – 53 ميليارد دلار، و همچنين منابع از صادرات غيرنفتي که بخش عمده آن پتروشيمي و فولاد و بخش ديگر آن از خرده صادرات است، حدود 45 ميليارد دلار است.
ما صادرات غيرنفتي را به دو بخش 80 و 20 درصد تقسيم کرده ايم که 80 درصد شامل صادرات پتروشيمي و فولاد و 20 درصد شامل خرده صادرات است.
ما از بخش صادرات نفتي و غيرنفتي در مجموع حدود 95 ميليارد دلار درآمد‌ها يا دريافت‌هاي ارزي داريم، در حالي که مصارف ما که عمدتا در بخش واردات است از 75 تا 76 ميليارد دلار بيشتر نيست.
واردات کالا هيچ وقت فراتر از 47 تا 50 ميليارد دلار نرفته است، اگر حدود 20 ميليارد دلار واردات خدمات را هم اضافه کنيم، واردات ما از 75 تا 76 ميليارد دلار بيشتر نيست.
اکنون منابع ارزي از مصارف بيشتر است، اما مشکلي که وجود دارد و در 5 تا 6 هفته گذشته شدت گرفت، يک اشتياق و گرايش براي تبديل موجودي ريال به ارز بود.
ما براي خدمات و کالا‌ها ارز داريم، اما اينکه بتوانيم نوعي سرمايه خارج از کشور را تامين کنيم ارز نداريم، بايد واقعيت را به مردم بگوييم اين مقدار در توانايي ما نيست.
اکنون به هر دليلي از جمله وجود نقدينگي، خيلي‌ها تلاش مي‌کنند ريال‌هاي خود را به دلار تبديل کنند، قطعا ما اين مقدار دلار نداريم که افراد بتوانند ريال هايشان را به ارز و سکه تبديل کنند.
امسال بيش از 7 ميليون قطعه سکه فروختيم، آيا سال گذشته نيز همينگونه بود؟ تا حدي مي‌توانيم سکه تامين کنيم، اما اگر قرار باشد که همه ريال هايشان را به سکه تبديل کنند، نمي‌شود.
براي آنکه بتوانيم به نياز‌هاي اساسي و ضروري کشور پاسخ بدهيم، منابع داريم، اما اگر همه بخواهند اين همه بار روي طلا، سکه و ارز بگذارند نمي‌شود، هيچ کشوري قادر به چنين کاري نيست.
در چنين شرايطي که بي جهت قيمت ارز بالا مي‌رود و پول ملي تضعيف مي‌شود، انتظار شايد اين باشد که اگر کسي ارزي هم دارد آن ارز مختصر خود را نيز عرضه کند.
ملت‌هايي که در طول تاريخ توانستند درقبال منابع و پول ملي شان اقدام مثبت انجام دهند، همه همدست و همراه شدند، از اين جهت ضمن سپاس فراوان از همه مردم، اين انتظار را داريم که در کنار دولت باشند و به خودمان کمک کنيم.
وي افزود: البته دولت براي اينکه مردم با اين افزايشي که در بازار‌هاي غيررسمي و غيرقانوني براي ارز وجود دارد گرفتار نشوند، اعلام آمادگي کرد همه کالا‌هاي مورد نياز جامعه را با ارز 4200 تومان تامين کند.
سخنگوي دولت گفت: دولت حتي حاضر شد به يک بخش 3000 ميليارد تومان يارانه بدهد تا نياز‌هاي آن بخش را با ارز 3800 تومان تامين کند، آيا انصاف است اکنون که دولت از ابتداي سال تا 25 خرداد بالغ بر 9 ميليارد و 700 ميليون دلار ارز پرداخته، نه ثبت سفارش و نه تخصيص بلکه پرداخت کرده و با زحمت ارز را با قيمت 4200 تومان براي واردات تامين کرده است تا مردم زير فشار گراني نباشند، عده‌اي بگويند که، چون در يک بازار غيررسمي ارز با بيش از 4200 تومان خريد و فروش مي‌شود پس هر چند ما با ارز 4200 تومان اين را وارد کرديم، مبناي محاسبه مان آن ارز غيررسمي باشد؟ البته اين افراد تعدادشان محدود است.
اينجاست که دستگاه‌هاي نظارتي بايد قاطعانه از مردم حمايت کنند و در کنار مردم باشند، آنچه را دولت براي مايحتاج مردم موظف است به قيمت متعارف و متناسب تامين کند، در هر شرايطي تامين خواهد کرد.
براي آنکه نظمي ببخشيم، کالاهايمان را به سه گروه تقسيم کرديم، کالا‌هاي گروه اول آن‌هايي هستند که از ارز نفتي استفاده مي‌کنند؛ کالا‌هاي گروه دوم از آن 80 درصد ارز صادرات غيرنفتي استفاده مي‌کنند و کالا‌هاي گروه سوم از آن 20 درصدي که به عنوان خرده صادرات محسوب مي‌شود، استفاده مي‌کنند.
براي اينکه نظام بيشتري بدهيم و ارز به نياز‌ها و کالا‌هاي اساسي اختصاص پيدا کند، جدولي تهيه شده است و 1339 قلم کالا هست که ما، چون مشابه آن را در داخل داريم و در داخل قدرت تامين و عرضه آن کالا‌ها را داريم، واردات آن‌ها را ممنوع اعلام کرديم تا واقعا از اين ارقامي که در اختيارمان هست به نحو شايسته‌اي استفاده کنيم.
براي شرايط بدبينانه سه بودجه تعيين کرده ايم، غير از بودجه‌اي که اکنون قانون بودجه در اختيار ما گذاشته است؛ ما سه بودجه اضطراري داريم به تناسب هر اتفاقي که بيفتد از آن بودجه هايمان استفاده مي‌کنيم.
با اطمينان عرض مي‌کنم که دولت عزم اين را دارد و با همه وجود تلاش خواهد کرد تا آنچه موردنياز اساسي کشور هست، با قيمت مناسب تهيه کند و در اختيار مردم قرار دهد.
برخي‌ها کالا‌ها را با ارز 4200 تومان وارد مي‌کنند، اما در مبناي محاسبه بدون آنکه پول ارز غيررسمي را پرداخت کرده باشند، ارز غيررسمي را محاسبه مي‌کنند که اين گرانفروشي است و از دستگاه‌هاي نظارتي دقت و پيگيري مجدانه‌اي را در اين زمينه انتظار داريم.


منبع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي