آخرین اخبار

صالحي: مرکز مونتاژ سانتريفيوژ تا يک‌ماه آينده کامل مي‌شود سياسي

صالحي: مرکز مونتاژ سانتريفيوژ تا يک‌ماه آينده کامل مي‌شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - اروپايي‌ها در مخمصه سياسي گير کرده‌اند

علي‌اکبر صالحي، چهارشنبه شب در گفت‌وگوي ويژه خبري که در محل سايت نطنز انجام شد، گفت: بعد از دستور مقام معظم رهبري براي آماده‌سازي مقدمات کار در اين مرکز فعاليت‌ها به‌طور سريع و جدي آغاز شد و ظرف 48 ساعت محلي که الان مشاهده مي‌کنيد به اين شکل درآمد.

ظرف 10 ماه مي‌توانيم به 190 هزار سو برسيم

رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: در سالن‌هاي مونتاژ سانتريفيوژ روتورها و تجهيزات ديگر تست‌هاي دقيق مي‌شوند و در همين سالن که الآن قرار داريم شاخص‌هاي اندازه‌گيري و در سالن بزرگ‌تري که در جنب اين سالن در حال ساخت است و تا يک ماه ديگر تکميل مي‌شود، اين ظرفيت وجود دارد که تا 60 سانتريفيوژ تست کنترل آن به‌طور کامل انجام شود.
صالحي گفت: اين محل که الان در آن قرار داريد يک سوله متروکه بود که از قبل ساخته شده بود و براي تجهيز اين مکان به سانتريفيوژهاي آي‌آر 8 مشکل کوتاهيِ سقف داشتيم. بنابراين در اين سالن سانتريفيوژهاي آي‌آر 2ام و آي‌آر 4 و آي‌آر 6 قرار مي‌گيرند. براي سانتريفيوژهاي نسل هشت ،سوله و محل ديگري را در نظر خواهيم گرفت.
وي با اشاره به دستور مقام معظم رهبري که فرمودند، مقدمات کار را در چارچوب برجام فراهم کنيد، اظهار کرد: ما اکنون نمي‌توانيم به تعداد دلخواه‌مان سانتريفيوژ توليد کنيم چراکه محدوديت برجامي داريم و رهبري هم گفتند، فعلا در چارچوب برجام زيرساخت را آماده کنيد.
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره تامين 190 هزار سو، گفت: ما در فاصله زماني کوتاهي مي‌توانيم به اين ميزان سو برسيم. اگر سانتريفيوژهاي نسل 6 را نصب کنيم و حدود 60 هزار ماشين اينجا قرار گيرد، مي‌توانيم ظرف 10 ماه به 180 هزار سو برسيم. اما اين براي زماني است که ما بخواهيم سانتريفيوژ پيشرفته توليد کنيم.
صالحي ادامه داد: در حال حاضر در حدي که برجام اجازه مي‌دهد براي تحقيق و توسعه کار مي‌کنيم.
وي با بيان اين‌که ما اگر امروز 180 هزار سو هم مي‌داشتيم همه شرايط براي کار آماده نبود چراکه به مواد اوليه براي 180 هزار سو نياز داريم، افزود: ما توانستيم بعد از برجام 400 تن کيک زرد خريداري کنيم که به 550 تن قبلي‌مان اضافه شد. ولي براي توليد 190 هزار سو سالانه به 300 تن اورانيوم نياز داريم. ما به‌شدت در بخش استخراج و اکتشاف اورانيوم مشغول کار هستيم و در چند سال آينده اميدواريم از حيث توليد مواد اوليه بتوانيم در حد 300 تن اورانيوم توليد کنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين‌که چرا تا الان در چارچوب برجام چنين کارهايي انجام نشده است؟، گفت: ما مرکز مونتاژ سانتريفيوژ را در سال 93 شروع به ساخت کرديم. چراکه اين پيش‌بيني را داشتيم ممکن است مذاکرات به نتيجه نرسد و يا طرف مقابل بدعهدي کند. بنابراين نه‌تنها پل‌هاي پشت‌سر را خراب نکرديم بلکه سعي شد پل‌هاي جديد ساخته شود. چنانچه به قبل از برجام برگرديم به مراتب بالاتر از جايگاه قبلي خواهيم بود. ما اين مکان را در حالي ساختيم که هنوز پروتکل الحاقي را اجراء نمي‌کرديم و آن را در چاچوب پادمان ساختيم. سال 94 تکميل شد اما از آن بهره‌برداري نکرديم.
صالحي در پاسخ به اين سئوال که بسياري شايد اين پرسش را داشته باشند که 190 هزار سو با صنعت، اقتصاد و زندگي مردم چه‌کار دارد؟، اظهار کرد: ما براي تامين سوخت موردنياز نيروگاه‌هاي هسته‌اي‌مان سالانه به 30 تن مواد سوختي نياز داريم که اين معادل 280 تن اورانيوم است. بنابراين براي 190 هزار سو به 300 تن اورانيوم نياز داريم که آن را بايد به 30 تن تبديل کنيم و اين براي يک نيروگاه است در حالي که ما تا 10 سال آينده دو نيروگاه ديگر نيز مي‌سازيم که براي تامين سوخت آن‌ها به سوخت مطمئن نياز داريم و بايد پيش‌بيني تامين اين ميزان را در کشور داشته باشيم.
وي افزود: ما براي سه نيروگاه به حدود 600 هزار سو نياز داريم و بايد تمام زيرساخت‌هاي لازم به اين منظور ساخته شود. ما اکنون زيرساخت يک‌ميليون سو را در نطنز آماده کرده‌ايم. کل نطنز براي 48 هزار ماشين گنجايش دارد که بستگي به نسل اين ماشين‌ها دارد. اگر از نسل پنجم ماشين‌ها استفاده کنيم به 250 هزار سو نياز داريم و اگر از نسل هشت استفاده کنيم يک‌ميليون سو خواهيم داشت.

نطنز زيرساخت تامين يک‌ميليون سو را دارد

رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه کرد: يکي از زيرساخت‌هاي موردنياز به اين‌منظور تاسيسات برق مطمئن در نطنز است و الان ما زيرساخت لازم براي يک‌ميليون سو را آماده کرده‌ايم. همچنين واحد اختلاط را ايجاد کرديم و همچنين واحد پسماندداري ساخته شد.
صالحي خاطرنشان کرد: اگر مي‌خواستيم غيرطبيعي ساخت مرکز مونتاژ سانتريفيوژ را دنبال کنيم در 10 سال آينده اين اتفاق مي‌افتاد.
رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: نسل 6 سانتريفيوژها از سال 88 ساخته و شروع به تست شد اما هنوز نکاتي در اين ماشين وجود دارد که بعد از رفع برخي عيوب مي‌توانيم آن را هم مثل نسل 2 و 4 به توليد انبوه برسانيم اما نسل 8 ماشين‌ها هفت الي هشت سال آينده زمان نياز دارد تا به توليد انبوه برسند.
معاون رئيس‌جمهور تاکيد کرد: توانمندي ايران در صنعت هسته‌اي نشان از قدرت علمي ايران دارد. ما بايد به مسائل از همه ابعاد نگاه کنيم. امروز در حوزه خليج فارس کشوري وجود دارد که چهار نيروگاه خريده است اما آن‌ها صرفا باطري‌هاي بزرگي را خريداري کرده‌اند نه نيروگاه هسته‌اي. ما مي‌خواهيم آن‌چه ساخته‌ايم از ابتدا تا انتها، متعقل به خودمان باشد و مهمترين مرحله آن چرخه‌ي سوخت است.
وي ادامه داد: ما سعي داريم در بحث سوخت به تجاري‌سازي برسيم. ما به هر قيمتي سوخت را توليد نمي‌کنيم بلکه در مقايسه با سوختي که کشورهاي ديگر توليد مي‌کنند اگر ارزان‌تر نشود گران‌تر نمي‌شود و در اين صورت است که توجيه اقتصادي دارد وگرنه چرا کشوري با سه ميليون نفر جمعيت در همسايگي ما با وجود ذخاير نفت و گاز بايد شش‌هزار مگاوات برق هسته‌اي داشته باشد؟! بنابراين مي‌بينيد که امروز کشورها سبد انرژي‌شان مختلف است.
وي خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخي گزارش‌ها و سايت‌ها مي‌بينيم که مي‌گويند براي صنعت هسته‌اي 300 ميليارد دلار هزينه شده است. من واقعا نمي‌دانم اين اعداد را از کجا مي‌آورند در حالي‌که کل درآمد نفتي ما 70 ميليارد دلار است. در 30 سال گذشته هزينه کل سازمان انرژي اتمي با احتساب تغييراتي که از ريال به دلار وجود داشته است، حدود شش‌ونيم ميليارد دلار هزينه شده است که يک‌ونيم ميليارد آن بابت نيروگاه بوشهر هزينه شده است. در حالي که اين نيروگاه همين الان پنج ميليارد دلار ارزش دارد.
صالحي گفت: نه‌تنها صنعت هسته‌اي اقتدار ملي ما را افزايش داده است بلکه به لحاظ صنعتي کشور را به جلو برده است و به عبارتي اين صنعت ميعادگاه صنايع ديگر است.
وي خاطرنشان کرد: کشورهاي غربي فکر مي‌کردند اين‌که ما مي‌گوييم 190 هزار سو، بلوف است اما ما مي‌توانيم نشان دهيم که اگر برجام نباشد در 10 ماه به 180 هزار سو مي‌رسيم پس اين‌ها بلوف نيست. البته صنعت هسته‌اي استفاده دوگانه دارد و يک قدرت محسوب مي‌شود اما طبق فتواي مقام معظم رهبري ما از استفاده غيرصلح‌آميز آن منع شده‌ايم. درحالي که اين توانمندي و ظرفيت در کشو وجود دارد و کشور را از خيلي مسائل مصون کرده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره مقابله با خطرات و حملات سايبري اظهار کرد: پدافند غيرعامل در همه سايت‌ها وجود دارد. در زماني سعي کردند با ويروس استاکس‌نت مانع ما شوند و مستندي هم در اين زمينه ساختند. اما در اهدافشان موفق نشدند چراکه فرزندان ما پيش‌بيني‌هاي لازم را کرده بودند. ما امروز به‌طور قوي مي‌گوييم صنعت هسته‌اي در واقعيت بومي شده است. حتي اگر آن‌ها تاسيسات ما را خراب کنند با دانش آن‌ که در ذهن ماست نمي‌توانند کاري انجام دهند. اکنون در سيستم برقي و واحد اختلاطات، پدافند غيرعامل در نظر گرفته شده است و براي بدترين اتفاق‌ها آماده است. ضمن اين‌که تمام سايت‌هاي ما توسط نيروهاي مسلح حفاظت مي‌شوند.
صالحي درباره ساخت نيروگاه‌هاي جديد هسته‌اي در صورت بر هم خوردن برجام، گفت: همان‌طور که نيروگاه اول مستثني از قطعنامه‌هاي سازمان ملل شد اگر برجام به هم بخورد ساخت واحدهاي بعدي با مشکل روبه‌رو نمي‌شود و اکنون کار در اين واحدها به خوبي جلو مي‌رود و جاي نگراني نيست.
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره مواضع وزير خارجه آمريکا مبني بر اين‌که بايد صنعت هسته‌اي ايران به نقطه صفر غني‌سازي بازگردد، گفت: آمريکا از اول اين را مي‌خواست که ايران غني‌سازي نکند اما ما از اين مرحله گذشته‌ايم و اين آقا براي خودش صحبت مي‌کند. حق غني‌سازي ما در قطعنامه 2231 مورد تاييد جامعه بين‌الملل قرار گرفته است.
وي در پاسخ به اين‌که اگر از برجام خارج شويم روند فعاليت‌ها به چه شکل خواهد شد؟، گفت: در اکتشاف با سرعت جلو مي‌رويم و همين الان هم با محدوديت برجامي مواجه نيستيم. ما بر اساس دستور رهبري در برداشت هوايي و تصوير نقشه‌ها به شکل بومي عمل مي‌کنيم. اين کار از سال 88 تاکنون انجام شده است و پاسخ‌هاي خوبي هم گرفته‌ايم. به شکلي که مي‌توانيم نيازهاي استراتژيک مواد هسته‌اي خود را در آينده تامين کنيم اما به هفت تا هشت سال زمان نياز داريم .
وي ادامه داد: همچنين در تحقيق و توسعه ماشين‌هاي نسل 6 و 8 در حال تست هستيم و نسل 4 و 2 تحقيقاتشان را پشت‌سر گذاشته‌اند و مي‌توانند در مرحله توليد انبوه قرار گيرند. البته تحقيقات نسل 6 تا حدود زيادي انجام شده و با رفع عيب‌ها مي‌تواند به توليد انبوه برسد.
صالحي خاطرنشان کرد: ما مي‌توانيم چنانچه برجامي نباشد در غني‌سازي پرواز کنيم و اين نشان مي‌دهد تا چه اندازه در مونتاژ و نصب سانتريفيوژ پيشرفت کرده‌ايم. تنها گلوگاه ما در مواد اوليه است که بايد به توليد آن سرعت دهيم.
معاون رئيس‌جمهور همچنين بر تامين سرمايه موردنياز در شرايط فراهم کردن مقدمات و زيرساخت‌ها تاکيد کرد و گفت: اميدواريم سرمايه لازم براي تسريع توليد مواد اوليه هرچه زودتر تامين شود. چراکه ما در ساير حوزه‌ها مشکل خاصي نداريم.
وي در خصوص برخي مباحث مبني‌بر اين‌که بعد از 25 سال که از مهلت برجام گذشت، ايران ممکن است برخي قيود را بپذيرد، گفت: اگر برجام هم در کار نبود و ما مي‌خواستيم صنعت هسته‌اي‌مان را تجاري و با توجيه اقتصادي جلو ببريم - در حالي که از آستانه‌ها عبور کرده‌ايم - به همين ميزان يعني هفت الي هشت سال زمان نياز داشتيم. و ما همين کاري را مي‌کرديم که الان مي‌کنيم؛ اسمش پذيرش محدوديت است، ما هيچ چيز را براي ابد تعطيل نکرده‌ايم. اين‌که مي‌گويند بعد از 25 سال هم ايران را متوقف مي‌کنيم، حرف آن‌هاست.
رئيس سازمان انرژي اتمي روند کار با چين براي بازطراحي راکتور اراک را مثبت ارزيابي کرد و گفت: هياتي از ايران الان در چين است و مراحل کار را جلو مي‌برند.
وي در ادامه درباره درخواست‌هاي فني ايران در کميسيون مشترک برجام، گفت: ما درخواست فني زيادي نداريم. دو درخواست قبلا داشتيم، يکي براي خريد 1000 تن اورانيوم از قزاقستان و ديگري خريد فيبر کربن که در اولي به‌خاطر برخي مسائل سياسي از جمله آمدن ترزا مِي و ترامپ، کار متوقف شد. در عين حال که درخواست ما خارج از برجام بود. با اين‌حال ما اين دو درخواست را همچنان پيگيري مي‌کنيم.
صالحي گفت: مشکل برجام در مسائل فني نيست بلکه در عدم انجام تعهدات طرف مقابل به لحاظ بانکي و اقتصادي است.
رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين‌که برداشت شما از رفتار اروپا در قبال برجام چيست؟، گفت: اروپايي‌ها در مخمصه سياسي گير کرده‌اند. از يک‌طرف مي‌خواهند هويت مستقل سياسي خود را حفظ کنند و از طرفي ايران به عنوان منبع انرژي براي آن‌ها مهم است. از طرفي اروپا نمي‌خواهد امنيتش با به‌هم خوردن برجام به خطر بيفتد. بنابراين اروپا ناگزير از مقاومت در برابر آمريکا در بحث برجام است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد