آخرین اخبار

امارات با اسرائيل عليه ايران همدست شد سياسي

امارات با اسرائيل عليه ايران همدست شد

  بزرگنمايي:

چه خبر - وليعهد ابوظبي: ايران، دشمن مشترک کشورهاي حاشيه خليج فارس و اسرائيل

نشريه «نيويورکر» در گزارشي مفصل به شرح همکاري‌هاي امارات متحده عربي با رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور فعلي آمريکا و «باراک اوباما»، رئيس‌جمهور سابق اين کشور عليه ايران پرداخته است.
«نيويورکر» در اين گزارش پيشينه‌اي از روابط خاص و شخصي «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با پدر «جارد کوشنر»، داماد ترامپ فراهم کرده و نشان داده که اين پيوندها باعث دسترسي‌هاي خاص اين رژيم به تيم ترامپ در دوران پس از پيروزي در انتخابات و پس از آن شده است.
نشريه آمريکايي، در ادامه مي‌نويسد: «يک سفير خاورميانه‌اي ديگر هم بود که دسترسي‌هاي فوق‌العاده‌اي به تيم ترامپ داشت: يوسف العتيبه، سفير امارات در آمريکا. العتيبه، در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي توسط يک ميلياردر لبناني-آمريکايي به نام توماس باراک به تيم ترامپ معرفي شده بود. باراک از حاميان مالي ترامپ بود و روابط دوستانه‌اي با پدر العتيبه داشت.»
مطابق اين گزارش، باراک مي‌دانست که کوشنر همکاري‌هاي نزديکي با «ران درمر»، سفير رژيم صهيونيستي در واشنگتن داشت و معتقد بود که لازم است تيم ترامپ ديدگاه‌هاي کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس هم را هم بشنود.
از لحاظ سنتي، تماس با مقام‌هاي رژيم صهيونيستي موضوعي بود که خشم سران کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس را به همراه داشت، اما رئيس العتيبه، يعني «محمد بن زايد»، وليعهد ابوظبي ديدگاهي متفاوتي در اين باره داشت. او معتقد بود که کشورهاي حاشيه خليج فارس و اسرائيل، اکنون يک دشمن مشترک به نام ايران داشتند که تهديد اصلي پيش روي هر دو طرف به شمار مي‌رفت.
نيويورکر نوشته است: «اندکي بعد از تحليف باراک اوباما، رئيس‌جمهور سابق آمريکا در سال 2009، مقام‌هاي اسرائيلي و اماراتي براي اولين بار با يکديگر همراه شده و دولت آمريکا را براي جدي گرفتن تهديد ايران تحت فشار قرار دارند.»
مطابق اين گزارش، العتيبه و «سالاي مريدور»، سفير وقت رژيم صهيونيستي در آمريکا از «دنيس راش»، مشاور اوباما در مسائل غرب آسيا خواستند با آنها در هتل جورج‌تاون ديدار کند. در آن جلسه، هر دو سفير، درخواست‌هاي مشترکشان را مطرح کردند.
نيويورکر نوشته تمايل اوباما براي گفت‌وگو با رهبران سياسي در ايران جهت کاستن از تلاش‌ها مسئله‌اي بود که باعث عصبانيت مقام‌هاي اسرائيلي و اماراتي مي‌شد.
يک مقام سابق آمريکايي درباره جلسه سفير صهيونيست و سفير اماراتي با مشاور اوباما مي‌گويد: «آن جلسه، نشان‌دهنده سطحي از همکاري [ميان امارات و اسرائيل] بود که واقعي و عملي بود و فراتر از تبادل اطلاعات بود.»
يک مقام ارشد عربي به نيويورکر مي‌گويد: «جلسه به خاطر آن طراحي شده بود که توجه آنها را جلب کند. اگر با هم بنشينيم و حرف يکساني را بزنيم، آن را جدي خواهند گرفت.»
طبق گزارش رسانه آمريکايي مه سال 2009، در جريان سلسله نشست‌هايي در واشنگتن نتانياهو تلاش کرد اوباما و تيمش را متقاعد کند کاري براي کاستن از انزواي اسرائيل در منطقه انجام دهد. يک مقام ارشد آمريکايي که در آن جلسه حاضر بود مي‌گويد نتانياهو از هيلاري کلينتون، وزير خارجه وقت آمريکا خواست سران کشورهاي عربي را براي ديدار علني با خودش متقاعد کند.
نيويورکر نوشته چند هفته بعد اوباما براي ديدار با ملک عبدالله بن عبدالعزير آل سعود راهي رياض شد. هدف اين ديدار گفت‌وگو درباره طرحي بود که رياض در سال 2002 ارائه کرده و خواستار عقب‌نشيني اسرائيل از تمامي اراضي اشغال‌شده از سال 1967، در ازاي شناسايي از سوي کشورهاي عربي شده بود. در آن جلسه اوباما از ملک عبدالله پرسيد آيا حاضر است علناً با نتانياهو ديدار کند؟ پاسخ پادشاه سابق عربستان اين بود: «غيرممکن است.»
همکاري‌هاي امارات و رژيم صهيونيستي سال 2010 در پي يکي از عمليات‌هاي موساد در دبي دچار وقفه شد. مقام‌هاي آمريکايي و عربي مي‌گويند امارات براي رتق و فتق امور پيشنهادي مطرح کرد مبني بر اينکه اسرائيل، پهپادهاي مسلح در اختيار اين کشور قرار دهد. اسرائيلي‌ها با توجه به خودداري دولت اوباما از فروش اين پهپادها به امارات با درخواست ابوظبي مخالفت کردند زيرا اين کار ممکن بود خشم دولت اوباما را به همراه داشته باشد.
بعد از هيلاري کلينتون، جان کري به عنوان وزير خارجه آمريکا بار ديگر تلاش کرد مذاکرات سازش ميان اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها را احيا کند. هنگامي که تلاش او در سال 2014 شکست خورد، نتانياهو از ايساک مولهو، يکي از نزديکترين مشاورانش خواست تمرکزش را روي تماس با کشورهاي عربي قرار دهد. او مي‌خواست روابط با امارات و عربستان را به فراتر از کانال‌هاي مخفيانه انتقال دهد.
بعد از مرگ ملک عبدالله در سال 2015 راه براي به قدرت رسيدن نسل ديگري از خاندان آل سعود باز شد.


seemrogh.com/news
منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد