آخرین اخبار

افشاگري از جنايت فضاحت بار اين روزها در تجاوز به الحديده جهان

افشاگري از جنايت فضاحت بار اين روزها در تجاوز به الحديده

  بزرگنمايي:

چه خبر - تباني غرب در تجاوز به الحديده به طور فضاحت‌باري برملا شده است

روزنامه گاردين انگليس در سرمقاله خود نوشت، عمليات ائتلاف عربي در الحديده با تسليحات ساخت انگليس، آمريکا و فرانسه و با آموزش‌ها و مشورت‌هاي نظامي غربي انجام مي‌شود، نه تنها افسران انگليس و آمريکا در اتاق فرماندهي حملات هوايي حضور دارند بلکه به نوشته روزنامه فرانسوي "لوفيگارو" نيروهاي ويژه فرانسه نيز در خاک يمن هستند.
گاردين نوشت، حمايت نظامي غرب در يمن در حالي صورت مي‌گيرد که انگليس و فرانسه نسبت به سرانجام حملات عربستان عليه يمن به ظاهر به اين کشور هشدار دادند و آمريکا هم با درخواست امارات براي حمايت از اين کشور در عمليات مين‌زدايي جهت آغاز حملات مخالفت کرد.
اين روزنامه در ادامه به اظهارات مقام اماراتي در اين‌باره استناد کرد که گفته بود: "امتناع آمريکا از ارائه حمايت نظامي به معني درخواست اين کشور از امارات براي عدم انجام عمليات نيست".
گاردين مي‌نويسد، ائتلاف عربي عمليات الحديده را علاوه بر داده‌هاي نظامي با پوشش‌دهي ديپلماسي غرب انجام مي‌دهد. انگليس و آمريکا روز جمعه در مقابل تلاش سوئد براي صدور بيانيه‌اي در زمينه آتش‌بس توسط شوراي امنيت سنگ‌اندازي کردند و انگليس علنا از عربستان حمايت کرد تا جايي که وزير سابق توسعه بين‌المللي انگليس گفت: "فروش سلاح و منافع امنيتي در دستور کار است".
گاردين مي‌نويسد، جنگ يمن جان هزاران تن را گرفته و تعدادي نيز در خطر زندگي مي‌کنند و با وجودي که قوانين بين‌المللي حکم مي‌کند که کمک‌هاي انساني به سرعت و بدون هيچ مانعي ارسال شوند اما ائتلاف عربي و "انصارالله" کارنامه شرم‌آوري در رعايت قواعد جنگ دارند تا جايي که گروه‌هاي امداد مجبور به فرار از الحديده شده، 22 ميليون يمني نيازمند کمک هستند و هشت ميليون تن ديگر در معرض خطر مرگ قرار دارند.
به نوشته اين روزنامه، هدف از عمليات الحديده تلاش عربستان و امارات براي ممانعت از ارائه طرح صلح توسط مارتين گريفيتس، نماينده ويژه سازمان ملل در يمن است که پيشتر هشدار داده بود، حمله به الحديده ممکن است صلح را از صحنه به در کند.
گاردين نسبت به فرصت‌هاي حل و فصل اين بحران و مذاکرات جاري براي قانع کردن انصارالله جهت تحويل اداره بندر الحديده به سازمان ملل ابراز نااميدي کرد.
قرار است گريفيتس پس از مذاکرات فوق‌العاده، امروز (دوشنبه) در شوراي امنيت سخنراني کند.
گاردين با استناد به اظهارات ليز گراندي، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه نوشت، مذاکرات درباره تحويل اداره بندر الحديده به اين سازمان به مراحل خوبي رسيده است، اما حتي اگر گريفيتس با وجود دشواري‌ها بتواند اين توافق را مديريت کند باز هم با توجه به نيت‌هاي بد دو طرف و پيچيدگي‌هاي تحويل بندر الحديده فرصت‌هاي حفاظت از آن ضعيف است.
منابع سياسي و بين‌المللي اعلام کردند، گريفيتس امروز بدون تحقق هيچ نتيجه‌اي در مذاکرات خود با انصارالله در سفر سه روزه خود به صنعا، اين شهر را ترک مي‌کند.
نماينده سازمان ملل در يمن روز شنبه وارد صنعا شد تا با رهبران انصارالله ديدار و شروط امارات را درباره توقف جنگ الحديده در چارچوب اقدامات بين‌المللي براي کاهش تنش در ساحل غربي يمن منتقل کند.
ائتلاف عربي از عبد ربه منصور هادي، رئيس جمهوري مستعفي يمن حمايت مي‌کند که انصارالله او را از يمن بيرون کرد. اما به نظر مي‌رسد حمله به الحديده دو دليل اصلي دارد، نخست رقابت با ايران و منافع استراتژيک ديگر و دوم حفظ "هيبت" فرماندهان اين حمله و بارزترين آنها محمد بن سلمان، وليعهد و "حاکم دوفاکتوي" عربستان است که جنگ را فرماندهي مي‌کند.
ائتلاف عربي معتقد است پس از يک مدت طولاني رکود در عمليات، ممکن است در حال حاضر از زمان آغاز جنگ در يمن در بهترين وضعيت خود قرار داشته باشد و اميدوار است واقعيت‌ها را عملا تغيير دهد، اين ائتلاف فکر مي‌کند الحديده صرف نظر از عواقب عمليات نظامي عليه غيرنظاميان يک پيروزي تقريبا دست يافتني است.
همانگونه که در گزارشي از گروه بين‌المللي بحران آمده است، گروه‌هاي درگير در يمن به چشم‌انداز نظامي خود بيش از حد اطمينان دارند و هنگامي که فرصتي براي مذاکره پيش مي‌آيد فشار نظامي را افزايش مي‌دهند و غالبا به عواقب حملات خود عليه وضعيت انساني و دشواري‌هاي شهروندان اهميتي نمي‌دهند.
گاردين نوشت، شايد رياض و ابوظبي بر سر برنامه‌هاي خود در قبال تهران توافق داشته باشند اما پيچيدگي‌هاي ميداني اختلاف در منافعشان را علني مي‌کند تا جايي که نيروهاي تحت حمايت امارات با نيروهاي تحت حمايت عربستان در عدن جنگيده و کشته مي‌شوند و جنوب يمن به دنبال خودمختاري است، اما کدام يک از مقامات عربستان و امارات جرأت خواهند کرد به روساي خود اطلاع دهند که تهران آنها را وادار به جنگ هزينه‌برداري کرده و اين جنگ به نظر مي‌رسد پاياني ندارد؟! همچنين پيامدهاي اقتصادي جنگ مانع بزرگ ديگري در مقابل صلح است.
روزنامه انگليسي گاردين در پايان نوشت، جنگ يمن و درد و رنج انساني و ناآرامي‌هاي ناشي از آن در منطقه، خشم را عليه غرب و ادعايش درباره حقوق بشر و قوانين بين‌المللي برمي‌انگيزد. اگر در گذشته کسي منکر تباني غرب در اين جنگ بوده حوادث روزهاي اخير همه چيز را آشکار کرده و ترديدي باقي نمي‌گذارد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد