آخرین اخبار

جزييات مربوط به خبر تکان‌دهنده تجاوز به 41 دختر در ايرانشهر اجتماعي

جزييات مربوط به خبر تکان‌دهنده تجاوز به 41 دختر در ايرانشهر

  بزرگنمايي:

چه خبر - خبري که از تريبون نمازجمعه مطرح شد

روز گذشته مولوي طيب امام جمعه اهل تسنن شهرستان ايرانشهر در خطبه‌هاي نماز عيد از تجاوز به 41 دختر در اين شهرستان خبر داد که اين موضوع به‌صورت گسترده در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد و بازخوردهاي فراواني از سوي کاربران و مردم سيستان و بلوچستان داشته است.
از آنجايي که سيستان و بلوچستان، استاني با تعصبات خاص مذهبي است، صحبت کردن راجع به اين آسيب اجتماعي آسان نبوده و شايد بسياري از آسيب‌ديدگانِ موضوع تجاوز به‌دليل تعصبات و ترس از رسانه‌اي شدن يا به اصطلاح ديگر حفظ آبروي خود اين مسئله را در سکوت نگه داشته و پيگيري نکنند.
براي اطلاع از آخرين اقدامات انجام شده در پيگيري موضوع تجاوز در ايرانشهر به سراغ مسئولان شهرستان ايرانشهر رفتيم.

تعداد قربانيان تجاوز مشخص نيست

نبي بخش داوودي درباره انتشار اين مطالب در فضاي مجازي مي‌گويد: پيگيري اين مسائل از نظر قانوني چارچوب‌هاي خاص خود را دارد و به‌راحتي نمي‌توان در اين‌باره اظهارنظر کرد چرا که تاکنون به تعداد يا اطلاعات مشخصي از موضوع تجاوز به دختران در ايرانشهر دست نيافته‌ايم.
وي مي‌افزايد: همان ابتداي امر در کمتر از چند ساعت عامل اصلي موضوع تجاوز را دستگير کرده و در حال پيگيري هستيم اما قضايا پيچيده است و تاکنون به جمع‌بندي نهايي درباره اين موضوع نرسيده‌ايم.
داوودي متذکر شد: اثبات موضوع تجاوز به دختران در ايرانشهر مستلزم آزمايشات و پيگيري‌هاي ويژه است که در دستور کار شوراي تامين و پزشکي قانوني قرار گرفته و به‌زودي اخبار موثق در اين‌باره منتشر خواهد شد.
تاکنون هيچ تعدادي به‌طور قطع مشخص نشده و دامن‌زدن به اين موضوعات تا زمان اثبات قطعي آن سبب پيچيدگي بيشتر موضوع خواهد شد.

مسئولان و بزرگان اقوام پاي کار بيايند

همچنين امام جمعه ايرانشهر در اين‌باره گفت: منبع صحبتي که در نماز عيد فطر ايرانشهر داشته‌ام، اولياي يکي از دختران آسيب‌ديده بود که با حجمي از نگراني و اضطراب از بنده خواست اين موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پيگيري شود و از تکرار اين اتفاق جلوگيري شود.
مولوي طيب ملازهي افزود: خوشبختانه ابتداي امر يک نفر از عاملان اين موضوع دستگير شده و طبق گفته شوراي تامين و اعلام نيروي انتظامي موضوع در دست بررسي و دستگيري ديگر حلقه‌هاي آن در دست انجام است.
وي درباره تعداد قربانيان تجاوز در ايرانشهر گفت: طبق اطلاعاتي که تا قبل از نماز عيد فطر از طريق خانواده‌ها و اطلاعات انتظامي به بنده رسيده تعداد قربانيان تجاوز در ايرانشهر در چندماه اخير 41 نفر است.
مولوي طيب متذکر شد: آخرين آماري که اداره آگاهي ايرانشهر براساس اعترافات فرد دستگير شده به خانواده يکي از قربانيان داده حکايت از قرباني شدن 41 دختر ايرانشهري دارد.
وي درباره دلايل اين اتفاق در شهر ايرانشهر گفت: عوامل زيادي مي‌تواند سبب رخ دادن چنين ناهنجاري‌هاي اجتماعي در ايرانشهر باشد که يکي از آنها مهاجر بودن اين شهرستان به‌دليل موقعيت تجاري آن است که اين موضوع باعث شده افراد زيادي از نقاط مختلف با افکار و تربيت‌هاي متفاوت در اين شهرستان زندگي کنند.
هجمه‌هاي فرهنگي که دشمنان ايران و دين عليه اين مردم انجام مي‌دهند باعث مي‌شود عده‌اي با بي‌خردي دست به انجام چنين کارهايي بزنند و دختران اين شهرستان مذهبي و سنتي را در گرداب ندانم کاري‌هاي خود فرو ببرند و جامعه را از اخلاقيات تهي کنند.
فرد دستگير شده سرمايه‌دار و غني است. متاسفانه عده‌اي زور دارند و عده‌اي هم زر و پول دارند و گاهي همراه شدن اين دو گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتي مانند تجاوز به دختران در ايرانشهر مي‌شود.
مولوي طيب درباره حمايت از دختران آسيب‌ديده گفت: متوليان و کساني که تخصصي در اين امر دارند بايد پاي کار بيايند و براي حل اين مشکل چاره‌انديشي کنند. ما در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که مردم با اعتقاد خود زنده‌اند و يکسري قواعد و قوانيني بر زندگي آنان حاکم است. عقلاي قوم بايد چاره‌انديشي کنند تا اين معضل اجتماعي در ايرانشهر و بين زنان مسلمان ريشه‌کن شود. اين موضوع احساسات مردم را جريحه‌دار کرده و بايد پاسخي براي اين معضل پيدا شود.

احساس ناامني اجتماعي در ايرانشهر

همچنين نماينده ايرانشهر در اين‌باره گفت: موضوع تجاوز به دختران در ايرانشهر اتفاق افتاده اما تاکنون آمار دقيقي از اين موضوع به ما داده نشده و موضوع در دست پيگيري است.
وي تاکيد کرد: تا اتمام تحقيقات قضايي نمي‌توان آماري از تعداد قربانيان اين موضوع اعلام کرد.
محمد نعيم اميني‌فرد افزود: از نيروهاي قضايي و انتظامي خواسته‌ايم در اسرع وقت ابعاد مختلف قضيه بررسي و موضوع تجاوز به دختران ريشه‌يابي شود چراکه رخ دادن چنين اتفاقي در يک جامعه سنتي مانند ايرانشهر، جاي تامل دارد و خبر از سست شدن بنيان‌هاي اخلاقي مي‌دهد.
به گواه نماينده مردم ايرانشهر گسترش حاشيه‌نشيني در ايرانشهر، قرار گرفتن اين شهرستان در مسير باندهاي سازمان‌يافته قاچاق مواد مخدر، مي‌تواند از ديگر علل رخداد چنين اتفاقاتي در اين شهرستان باشد.
اميني‌فرد درباره حمايت از دختران آسيب‌ديده گفت: اين دختران قرباني اشتباهاتي شده‌اند که ما هم در آن سهيم بوده‌ايم. افراد آسيب‌ديده بايد حمايت پزشکي و رواني شوند که خوشبختانه با حمايت دانشکده علوم پزشکي ايرانشهر تاکنون 4 فرد آسيب‌ديده مورد بررسي پزشکي و غربالگري بيماري‌ها قرار گرفته و حمايت‌هاي پزشکي را دريافت کرده‌اند.
وي انجام حمايت‌هاي رواني و اجتماعي از افراد آسيب‌ديده را مهم‌ترين اقدام خانواده‌ها و مسئولان از آنها مي‌داند و مي‌گويد: حمايت رواني از اين افراد بايد از طريق نيروهاي انتظامي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، تامين اجتماعي و از همه مهمتر از طريق خانواده‌هاي آنان صورت گيرد.
اميني‌فرد متذکر شد: شهرستان ايرانشهر علي‌رغم آنکه مرکز فرهنگي استان محسوب مي‌شود و به سبب مشکلات اين شهرستان مسائل امنيتي - اجتماعي درازمدتي را داشته که منجر به مشکلات عديده‌اي شده و زماني بزرگترين جرم‌هاي مسلحانه را در اين شهرستان شاهد بوديم که لازم است تجديدنظري در ساختار نيروها و تشکيلات نيروي انتظامي در اين شهرستان داشته باشيم.
رئيس مجمع نمايندگان استان افزود: ساختار نيروهاي انتظامي ايرانشهر قديمي و مربوط به چهار دهه قبل است و ما افزايش نيروهاي انتظامي در منطقه ايرانشهر را نداشته‌ايم و اين خود مزيد بر علت شده، همچنين عدم استفاده از نيروهاي بومي در تشکيلات انتظامي ايرانشهر، عدم آشنايي نيروهاي فداکار، عدم تجهيز پليس تخصصي در اين شهرستان مي‌تواند دلايلي براي کنترل ايرانشهر و تشديد چنين اتفاق‌هايي باشد.
نبود مکان‌هايي براي تفريحات‌سالم و گذراندن اوقات‌فراغت، نداشتن مکان‌هاي فرهنگي مناسب، بيکاري، حاشيه‌نشيني و مهاجرت جمعيت به اين شهرستان مي‌تواند دلايلي براي بروز چنين بحران‌هايي باشد.
اميني‌فرد خاطرنشان کرد: مردم در شهرستان ايرانشهر احساس ناامني اجتماعي مي‌کنند و با انتشار خبرهاي اين‌چنيني شوک رواني به جامعه وارد مي‌شود. بايد ابعاد مختلف مسئله تجاوز به دختران ايرانشهري مورد بررسي قرار گيرد و مقامات قضايي نظر نهايي خود را اعلام کنند. همچنين اين اطمينان به خانواده‌هاي قربانيان داده شود که موضوع به صورت محرمانه پيگيري مي‌شود و حمايت‌هاي لازم جسمي، اجتماعي و رواني از فرزندان آنان صورت مي‌گيرد.
وي آگاهي‌رساني را مهمترين عامل پيشگيري از تکرار چنين اتفاقاتي مي‌داند و مي‌گويد: جريانات سازمان يافته اين‌چنيني، پايش‌هاي انتظامي در مبادي و ورودي شهر ايرانشهر را مي‌طلبد.


منبع: ilnanews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد