افشاگري وزير آموزش و پرورش از برخي اردوهاي خارجي در مدارس
اجتماعي
بزرگنمايي:
چه خبر - حضور کارشناسان خارجي در مدارس
سيدمحمد بطحايي وزير آموزش و پرورش در گردهمايي آموزشي ناظران ميداني مدارس غيردولتي، اظهار کرد: برخي ميگويند آموزش و پرورش به دليل ماهيت حاکميتي در هيچ سطحي نبايد به سمت بخش خصوصي برود و با اين رويکرد در بخشي از ادوار آموزش و پرورش اداره شده و روند مشارکتهاي مردمي کاهش پيدا کرده است.
در مقطع ديگري از زمان مسئولان آموزش و پرورش معتقد بودند مشارکت بخش غيردولتي براي ارتقاي کيفيت آموزش و پرورش واجب است البته با خطوط قرمزي که در بحث حاکميت در آموزش و پرورش وجود دارد.
بعد از 40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي روشهاي مختلفي را آزمايش کردهايم و امروز ديگر نبايد با آزمون و خطا برنامهريزي کنيم. آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم به موفقيت نميرسد و بايد مراقب باشيم مشارکت بخش غيردولتي در سطوح غيرحاکميتي توسعه يابد و به بخشهاي حاکميتي وارد نشوند.
در فضاي افراط و تفريط همکاران ما در مدارس غيردولتي اذيتهاي بسياري را تحمل کردند. مدارس غيردولتي فرزند ناخوانده بخش دولتي نيستند و همه ما يک خانواده هستيم که وظيفه تعليم و تربيت فرزندان کشور را بر عهده داريم و نگاه جداسازي بخش غيردولتي از دولتي نگاه تخريب کننده است.
نظارت بر مدارس غيردولتي که به صورت جدي دنبال ميشود در بخش دولتي نيز در حال تقويت است و نظام نظارت بايد به عنوان رکني از مديريت در نظام آموزش و پرورش تقويت شود.
نظارت صرفا يک بازديد تصادفي نيست و به عنوان ناظر بايد بدانيم چه چيزي را ميخواهيم نظارت کنيم و آثار اين نظارت بر ساير مولفههاي مديريت چگونه خواهد بود و اگر به اين مسائل توجه نشود نظارت به بازديد کاملا تصادفي منجر ميشود که تجربه آن را زياد داريم يعني ناظران به صورت تصادفي وارد مدرسه ميشوند و هر آنچه را که ميبينند بررسي ميکنند و اين نظارت خاصيتي ندارد و زماني مؤثر خواهد بود که در قالب نظام نظارت صورت بگيرد.
معمولاً در نظارت تحليل عوامل نميکنيم و ناظر نبايد توان خود را صرف يافتن علل بروز انحراف کند و معمولا ناظر پيشنهادهاي اصلاحي نميدهد او معمولا فقط انحراف و انطباق را با روش هايي که در نظام نامه نظارت آمده است گزارش ميکند.
در آموزش و پرورش دريايي از مسائل و موضوعات قابل نظارت داريم و وظيفه اصلي نظارت با مدير مدرسه است. مدير وظيفه نظارت بر عملکرد مدرسه را بر عهده دارد و آن چه که ميتواند اطمينان کامل را ايجاد کند که برنامهها در مدرسه مطابق آنچه که بايد باشد انجام ميشود توسط مديران مدارس بايد پيگيري شود و شايستگي مديران در اين عرصه تاثيرگذار است برهمين اساس تمرکز ما بر ارتقاي شايستگيهاي مديرارن مدارس است.
سرمايه اجتماعي ارزشمند ما يعني مدارس غيردولتي در معرض خطر است و بايد از آن صيانت کنيم که اين مسئله در گروه گزارشهاي مستمري است که بايد به جامعه ارائه دهيم و در اين باره نظارت مسئول است البته نبايد نگران باشيم و بايد با صراحت بگوييم اين تعداد مدرسه در بحث شهريه تخلف داشتند و نظارت ما اينگونه بوده است و در حوزه نيروي انساني نيز به جامعه گزارش دهيم تا اطمينان پيدا کنند اگر خطايي رخ دهد سيستم بلافاصله خطا را شناخته و متناسب با آن برخورد کرده است.
در برخي موارد در مدارس غيردولتي برخي رفتارها باعث ميشود سرمايه اجتماعي عظيمي که با خون دل خوردن به دست آوردهايم در معرض خطر قرار گيرد. در سالهاي گذشته که تناوب آن نيز رو به افرايش است مدارس به دلايل مختلف اردوهاي علمي خارج از کشور برگزار ميکنند و اين اتفاق باعث ايجاد حاشيه براي مدارس ميشود، در حاليکه دانشآموزان با سرمايههاي ارزشمند داخل کشور بيگانه هستند ضرورتي ندارد مدرسه اردوي خارج از کشور برگزار کند يا در برخي مدارس فردي را از خارج کشور دعوت ميکنند که در حوزه تعليم و تربيت صحبت کند و مورد خاصي را که خودم دنبال کردم واقعا اين فرد هيچ حرف جديدي نداشت و اين مسائل حساسيت منتقدان را بالا ميبرد, در داخل کشور متخصصان تعليم و تربيت مطرحي داريم چگونه است که چهرههاي غير مطرح را از ساير کشورها مي آورند و اين مسائل بيشتر جنبههاي گيشهاي مدنظر موسس مدرسه غيردولتي است.
مدير کارکشته اجازه نميداد يک معلم حتي اگر بهترين معلم باشد بدون گزينش به کار گرفته شود چون ميداند به کارگيري نيروي انساني در مدرسه بسيار حساس است و نبايد اجازه بدهيم هر فردي حتي اگر استاد کار خود باشد وارد مدارس شود و در همين ايام گزارشهايي به ما ميرسد که آموزشها براي اولياي دانشآموزان با ضابطههاي ابلاغي همسو نيست و اجازه نداريم هر فرد و هر سازماني را وارد محيط مدراس کنيم چون اين محيط ويژگيهاي خاص خود را دارد و ممکن است هر فردي حتي اگر شاخصترين استاد در رشته خود باشد حساسيتهاي موجود در مدارس را نداند.
منبع: tasnimnews.com
-
جمعه ۱ تير ۱۳۹۷ - ۹:۳۶:۵۲ PM
-
۳۸ بازدید
-
-
چه خبر