آخرین اخبار

اسامي دانشجويان داراي احکام قضايي در اختيار دادستاني قرار گرفت اجتماعي

اسامي دانشجويان داراي احکام قضايي در اختيار دادستاني قرار گرفت

  بزرگنمايي:

چه خبر - اعتراضات دانشجويان دانشگاه تهران جواب داد

در اين راستا معاون فرهنگي وزارت علوم با اشاره به حسن نيت مسئولان امر براي پيگيري مطالبات دانشجويان معترض در خصوص تجديد نظر براي احکام قضايي دانشجويان گفت: اسامي دانشجويان داراي احکام قضايي را در اختيار دادستاني تهران قرار داديم تا در پروسه تجديد نظر وضعيت آن‌ها مورد توجه قرار بگيرد.
دکتر غلامرضا غفاري در نشست خبري که امروز در وزارت علوم برگزار شد، به تشريح حواشي اعتراضات اخير دانشجويان دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران پرداخت و افزود: در ماه‌هاي پايان سال 96 يعني دي ماه سال گذشته مجموعه‌اي از اعتراضات در کشور برگزار شد و مردم شهرهاي مختلف کشور درگير بحث اعتراض شدند. اين اعتراضات به مسائل مختلف از جمله مسائل صنفي و اوضاع اقتصادي کشور بود.
مجموعه اعتراضات دي ماه سال گذشته در خواست‌هايي بود که از سوي مردم در بيرون از دانشگاه مطرح شد و به صورت مشخص ارتباطي با مجموعه‌هاي دانشگاهي نداشت و ما در کمتر دانشگاهي شاهد بروز اين اعتراضات بوديم. فقط در دانشگاه تهران به صورت محدود در طول يک روز اين اعتراضات به وقوع پيوست و تمام تلاش وزارت علوم اين بود که اعتراضات بيرون از دانشگاه با حوزه دانشگاهي پيوند برقرار نکند.
معاون فرهنگي وزارت علوم يادآور شد: با توجه به نوع اعتراضات دي ماه گذشته و مباحثي که مطرح شد، بخش‌هايي از دانشجويان نيز به اين مطالبات ورود پيدا کردند که در نهايت منجر به بازداشت جمعي از آن‌ها شد. البته آمار اين دانشجويان به دليل شناور بودن روند بازداشت‌ها قطعي نيست.
هفته گذشته ما شاهد صدور احکام اوليه براي پنج نفر از دانشجويان بازداشتي سال گذشته شديم که خود اين احکام موجب اعتراضات دانشجويان شد و به نوعي آن‌ها اين نگاه و باور را دارند که احکام اوليه اين دانشجويان بسيار سنگين است و به اذن آن معترضان احکام اوليه دانشجويان بازداشتي کاملا به دور از انصاف بوده و مي‌طلبد تجديد نظري نسبت به اين احکام صورت بگيرد.
وي خاطرنشان کرد: دانشجويان معترض دانشگاه تهران خواستار اين هستند که در احکام دانشجويان بازداشت شده تجديد نظري از سوي مسئولان قضايي صورت بگيرد و آن‌ها در صدور حکم خود وضعيت و شرايط دانشجويان و دانشگاه‌ها را لحاظ کنند که البته اين دانشجويان در دانشکده علوم اجتماعي مطالبات خود را در فضايي آرام مطرح کردند و خواستار اين هستند که حتما تجديد نظري در احکام اوليه صورت بگيرد.
معاون فرهنگي وزارت علوم همچنين به اقدامات اين وزارتخانه در حمايت از مطالبات دانشجويان معترض دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: وزارت علوم به محض اينکه از صدور احکام اوليه دانشجويان مطلع شد، همانند گذشته پيگيري‌هاي خود را در اين زمينه شروع کرد و در حال حاضر نيز هماهنگي بين بخش‌هاي حقوقي، دانشجويي و فرهنگي و همچنين ارتباط مداوم با دانشگاه تهران وجود دارد تا در احکام صادر شده دانشجويان تجديد نظر صورت بگيرد.
به گفته وي، با توجه به اينکه اغلب اين احکام مربوط به دانشجويان دانشگاه تهران است، آن‌ها در ساعت اوليه مطلع از اين احکام جلسه‌اي را تشکيل دادند و به اين نتيجه رسيدند افرادي که حکم آن‌ها صادر شده نسبت به اين حکم تقاضاي تجديد نظري داشته باشند و اين تقاضا در قالب تنظيم لايحه‌اي صورت بگيرد و بخش حقوقي دانشگاه و وزارتخانه نيز مي‌تواند به دانشجويان در اين زمينه کمک کند تا در نهايت تجديد نظر لازم در خصوص احکام اوليه اتفاق بيفتد.
معاون فرهنگي وزارت علوم با بيان اينکه احکام قوه قضائيه براي 6 دانشجو صادر شده که 2 نفر آنها آقا و 4 نفر خانم و اغلب آنها از دانشجويان دانشگاه تهران بودند، خاطر نشان کرد: صدور احکام اوليه به دانشجويان از جانب قوه قضاييه صورت گرفته و براي اينکه در اين زمينه تجديد نظري اتفاق بيفتد بايد لايحه تجديد نظر از سوي دانشجويان تنظيم و در زمان مقرر تحويل داده شود و انتظار ما نيز اين است که مسئولان با نگاهي از نوع رافت اسلامي در مورد اين احکام تجديد نظر کنند.
وزارت علوم در پي تلاش‌هاي خود براي تجديد نظر در خصوص احکام صادر شده دانشجويان با مجموعه‌هاي مرتبط نظير دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، رئيس قوه قضاييه، دادستاني تهران و غيره... ارتباط برقرار کرده و موضوع را پيگيري کرد، به طوري که اسامي دانشجويان بازداشتي در اختيار دادستاني تهران قرار گرفت تا در پروسه تجديد نظر به حل موضوع کمک کنند.
در حال حاضر آنچه که مهم است، اين است که افرادي که در خصوص آن‌ها حکمي صادر شده است بايد سريعا لايحه تجديد نظر خود را تنظيم و به مراجع مربوط تحويل دهند و اميدواريم مسئولان قضايي نيز در پروسه تجديد نظر شرايط دانشجويان، دانشگاه‌ها و موقعيت زماني در نظر گرفته و با نگاه رأفت اسلامي که همواره مورد توجه مسئولان نظام بوده است، در اين زمينه تصميم‌گيري کنند.
تجمع دانشجويان دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران کاملا از روي دغدغه هم‌کلاسي‌هايشان است و آن‌ها دنبال تشنج و مسائل ديگر نيستند، ضمن اينکه اين موضوع خوشبختانه با مديريت دانشکده و به نوعي با تمهيدات و همراهي بخش‌هاي مختلف اعم از تشکل‌هاي دانشجويي،‌ نهاد رهبري، اعضاي هيات علمي و غيره... در فضاي بسيار آرامي مطرح شد.
بنابر خواسته دانشجويان معترض دانشگاه تهران که خواستار اين بودند مقام عالي وزارت در جمع آن‌ها حضور داشته باشد، امروز در ميان دانشجويان رفته و مطالبات آن‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند، ضمن اينکه نمايندگان اين دانشجويان صبح امروز در وزارت علوم حضور پيدا کردند و در جلسه‌اي با حضور معاون دانشجويي اين وزارتخانه و برخي مسئولان ديگر دغدغه‌هاي خود را مطرح کردند و اعلام نمودند دانشجويان بازداشت شده بيشتر دنبال پيگيري خواسته‌هاي خود در قالب مطالبات مدني بوده‌اند و هرگز دنبال اينجاد تشنج و مشکل نبوده‌اند.
وي در پايان با تاکيد بر اينکه دانشجويان معترض دانشگاه تهران پذيرفتند که در موعد مقرر در امتحانات پايان ترم خود شرکت کنند، گفت: نگراني دانشجويان اين بود که اگر ترم پايان بپذيرد، مطالبات آن‌ها از سوي مسئولان پيگيري نخواهد شد اما من اين قول را مي‌دهم که وزارت علوم همواره دنبال حل مسائل دانشجويان در فضاي آرام و با کمترين هزينه است و آن‌ها نيز تحريم امتحانات را وسيله پيگيري مطالبات خود قرار ندهند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد