آخرین اخبار

درد و دل حسن فتحي با مردم پس از اتمام شهرزاد سينما

درد و دل حسن فتحي با مردم پس از اتمام شهرزاد

  بزرگنمايي:

چه خبر - حسن فتحي: در معرض تهديد از سوي متوليان سرمايه هستيم!
متن پست اينستاگرام حسن فتحي:

به پايان آمد اين دفتر حكايت همچنان باقي . . . ." خانم ها ،آقايان ، تماشاگران محترم ، سه فصل سريال شهرزاد به پايان رسيد ، و اميد است در آينده اي نزديك امكان ساخت فصل چهارم آن كه در آن شاهد بازگشت مجدد قباد وشهرزاد و فرهاد به متن قصه خواهيم بود، فراهم گردد!
سريال شهرزاد براي مخاطبانش، ماجراي تراژيك و آميخته با تخيل «عشق و سياست و پول» در ايران دهه سي شمسي بود، و براي من و همكارانم تجربه اي دشوار و طاقت فرسا در دهه نود شمسي! در اينجا و در اين زمانه که ماييم، واقعيت ها، بسياري اوقات از امر تخيلي تخيلي تر هستند و از همين رو بايد در ميان گذاشته شوند تا بتوان باور کرد و اعتماد نمود.
شفاف سازي اين واقعيت هاي تاريک و تو در تو تنها راه تداوم و بقا براي همگان و به خصوص هنرمند است. ساخت و ساز سريال شهرزاد در طي اين پنج سال ، کلکسيوني از آزمون هاي رنگارنگ براي هنر و هنرمندي شد که مي خواهد بيافريند، مستقل بماند و اخلاقي عمل کند؛ آزمون هايي که عبارت باشند از تلاش براي پيدا کردن نسبت ميان هنر از يک سو ، و سه گانه «سرمايه، سياست روز، افکار عمومي» از سوي ديگر . همه اين سال ها کارگرداني براي من آکروباسي ميان اصولي چون استقلال، رفتار اخلاقي ، شفافيت ، و البته يافتن بهترين نسبت با همين سه گانه بوده است ، و با سريال شهرزاد در بسياري از لحظات اين آکروباسي به قصد حفظ تعادل در معرض تهديد قرار گرفت.
ترديدي نيست که صنعت سينما و فيلم با خلاقيت و تخيل سر وکار دارد و نيازمند خلوت و امنيت ذهني است. کاري است گروهي و موفقيتش در گرو همکاري و همبستگي ميان همه افراد گروه. با مخاطب سر و کار دارد و به اين معنا که نه تنها بايد مورد پسند قرار بگيرد بلکه بايدنقاد ناروايهاي فرهنگي و عادات عمومي هم باشد. به دليل نقش اجتماعي اش هميشه در تنش است با سليقه هاي متفاوت سياسي و نهايتا اينكه براي به سرانجام رساندن خود نيازمند پول است در عين اينکه بايد مستقل باشد. حفط تعادل براي يک فيلمساز در خلق و توليد يك اثر هنري، التزام به اين نکات است و متأسفانه چنين التزامي در جامعه ما همواره در معرض تهديد و ترديد قرار ميگيرد، ترديدي ميان منافع خود و ديگري؛ ميان اخلاق و مصلحت؛ ميان استقلال و ميل سياست به دخالت؛ ميان منطق سرمايه و جنس هنر؛ ميان افکار عمومي و نقد آن.
اين تعادل هاي ضروري و الزامي متاسفانه از همان فصل اول سريال به واسطه ضرب و زور رسانه اي برخي سليقه ها در معرض آسيب و تهديد قرا گرفت. در تمام مدت من سعي كردم تا به ياري همكارانم، اين تنش ها و حاشيه ها را که گاه به افکار عمومي ربط پيدا مي کرد و گاه به سياست هاي رسمي و متوليان رسمي تاريخ معاصر و قرائت هاي مسلط از تاريخ، ناديده گرفته و كار را به انجام برسانم و البته استقبال عموميِ مخاطبانِ متنوع و متعلق به اقشار مختلف در داخل و خارج كشور ، پشت و پناه و نقطه اتکاي محکمي شد براي تداوم کار. فصل اول سريال شهرزاد با اعتماد، همدلي و اميدي که برانگيخت پاداش خود را گرفت. اما همزمان با از سر گيري فصول بعدي سريال، اثري که مباهات مي کرد به اعتمادي که در ميان مردم برانگيخته بود، ناگهان در معرض اتهام قرار گرفت. اين بار شايعه شبهات مالي بحران ايجاد کرد. بايد جواب مي داديم، سرمايه از کجا آمده است؟ از متولي قانون تا فعال مدني، از چپ و از راست، از رومي روم تا زنگي زنگ، ارکستر وار، هماهنگ و پر سر و صدا و گسترده ، منابع مالي اين سريال را که مستقل بود و خارج از نهاد صدا و سيما پخش مي شد به پرسش گرفت و اين بار با وارد آوردن اتهام پولشويي و اختلاس ، همه اعتماد عمومي را نشانه رفت ! چه بايد مي کرديم؟ تن مي داديم به شايعه و شبهه و بازار داغ جو سازي و كار را تعطيل ميكرديم ؟ و يا برغم تهمت ها و افتراهاي ريز و درشت كه علاوه بر حيثيت تهيه كننده سريال ، آبروي من ، همكار نويسنده ام ، و يكي دو تن از بازيگران اصلي سريال را نشانه رفته بود، و با اميد بر طرف شدن شبهات و شايعه پراكني افرادي كه با هر نيت و انگيزه توقف فيلمبرداري شهرزاد را هدف قرار داده بودند، کار را ادامه مي داديم؟ صد البته نقطه قوت هنرمند، استقلال اوست و براي او هميشه اين ترس و ترديد وجود داردکه مبادا بازيچه دست متوليان سرمايه و قدرت هاي موازي پشت پرده قرار گيريد.
هنرمند دلگرم است به اعتماد مردم و نمي تواند فقط به منافع مادي خود بينديشد و طبيعي است که بايد بداند با کمک چه سرمايه اي مي تواند خلق را ممکن سازد . اگر چه در نهايت ما راه دوم را انتخاب كرديم و موازي آن، دروغ و واهي بودن شبهات و اتهامات نيز كاملا به اثبات رسيد، اما بي ترديد يکي از سخت ترين لحظات ساختن سريال شهرزاد همين انتخاب بر سر اين بزنگاه بود. انتخاب ميان افکار عمومي که گاه چون کشتي بي لنگر است، و حقيقتي که براي اثباتش بايد مرام و معرفت حلم وصبوري دانست؟ اكنون در پايان ساخت و توليد و پخش، صحبت کردن از اين بزنگاههايي که هر بار کارگردان و ديگر دست اندرکاران سريال شهرزاد را در برابر انتخاب هايي خطير قرار مي داد به چندين کار مي آيد، بايد دانسته شود سريالي كه موجب همدلي و هيجان و كنجكاوي نسبت به گوشه هايي از تاريخ معاصر در نزد مخاطبانش شده، به قيمت مديريت چه تنش ها و دست و دل لرزيدنهايي ميسر گشت، بايد دانسته شود تا بتوان بر آن اساس براي ادامه كار راه حل و چشم اندازي روشنتر ترسيم كرد. بايد دانسته شود تا افكار عمومي به سرعت بازيچه دست متوليان ثروت و منطق قدرت نشود، و براي نفرين و آفرين گفتن، شتاب نكند و صبوري بياموزد و طمأنينه پيشه كند. من در طي سالهاي حضور در اين عرصه، تنها به يمن همين اعتماد به مردم، اعتماد به روشنگري زمان، و صبوري بوده است كه از پا نيفتاده ام و مرارتها را تاب آورده ام. و اكنون در كلام آخر، به نيابت از سوي يك به يك همكارانم، قدران قدرشناسي وحسن توجه مردم عزيزي هستم كه سريال شهرزاد را برغم همه نقصانها و كاستيهاي آن مورد حمايت و اعتماد خود قرار دادند.
طهران، خرداد ٩٧ ارادتمند حسن فتحي.


منبع: صفحه شخصي حسن فتحي



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)