آخرین اخبار

افزايش 1و نيم ميليوني هر متر خانه در تهران اقتصادي

افزايش 1و نيم ميليوني هر متر خانه در تهران

  بزرگنمايي:

چه خبر - خانه متري 1.5 ميليون گران شد

ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه 1396 متري 4 ميليون و 530 هزار تومان بود که اين رقم در ارديبهشت ماه 1397 به متري 5 ميليون و 980 هزار تومان رسيده و در اين شرايط قدرت خريد مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومي حدود 25 درصد کاهش يافته است. از سوي ديگر، نقش برخي دفاتر مشاوران املاک به عنوان عامل ثانويه در رشد قيمت‌ها طي شش ماه اخير محسوس بوده است. در اين لينک شش ترفند زيرپوستي بعضي مشاوران املاک براي سهم‌خواهي بيشتر از قراردادها را بخوانيد.

افزايش 1و نيم ميليوني هر متر خانه در تهران

چرا خانه يکباره جهش کرد؟

با توجه به طولاني شدن دوره رکود مسکن و اثرپذيري از جهش قيمت ارز و سکه انتظار مي‌رفت که قيمت مسکن در سال 1397 با شيب ملايمي افزايش پيدا کند اما متقاضيان اين حوزه به يکباره در فروردين و ارديبهشت ماه امسال با افزايش 29 و 35 درصد قيمت‌ها غافلگير شدند. قيمت در بعضي مناطق تهران تا 53 درصد رشد کرد. مشاهدات ميداني حاکي از آن است که بعضي دفاتر مشاور املاک شهر تهران به ايجاد هيجان کاذب در اين بازار رو آوردند و با استدلال تورم انتظاري در اين بخش، متقاضيان را متقاعد به خريد زودهنگام کردند که باعث رشد زودتر از موعد قيمت‌ها شدند. اما کارشناسان معتقدند عطش فعلي بازار مسکن به تدريج فروکش مي‌کند و تا يک سال آينده اين حوزه وارد رکود خواهد شد. بنابراين دود اين رفتار بعضي بنگاه‌داران به چشم خريداران فعلي و خود صنف مشاوران املاک مي‌رود.

شکاف 55 درصدي بين وام و قيمت مسکن

ارديبهشت ماه سال 1396 تسهيلات 160 ميليون توماني بانک مسکن 59 درصد ارزش يک خانه 60 متري بر اساس ميانگين قيمت شهر تهران را پوشش مي‌داد که اين رقم هم‌اکنون به 44.6 درصد کاهش يافته است. به بيان ديگر هم‌اکنون فاصله حدود 55 درصدي بين قدرت خريد از طريق وام و قيمت مسکن ايجاد شده است. اين شکاف البته براي واحدهاي 75 متري به عنوان الگوي مصرف عميق‌تر است؛ چرا که بر اساس قيمت‌هاي جديد هم‌اکنون وام 160 ميليون توماني فقط 35.7 درصد قيمت يک واحد 75 متري پايتخت را در بر مي‌گيرد.

رويکرد سفته‌بازانه در بازار مسکن

معاملات مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه 16.7 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزايش يافت و به رقم 19 هزار مورد رسيد. قيمت‌ها نيز بالاترين ميزان افزايش از سال 1392 به بعد را تجربه کرد و 35 درصد رشد نقطه به نقطه را نشان داد. هم‌اکنون متوسط قيمت مسکن شهر تهران متري 5 ميليون و 980 هزار تومان است. رصد تراکم معاملات حاکي از آن است که مناطق مرفه‌نشين و متوسط به بالا همچون مناطق 1، 5، 2، 4 و 8 سهم بيشتري از رشد قيمت و معاملات را نسبت به ديگر مناطق داشتند. بر اين اساس مي‌توان نتيجه‌گيري کرد خانوارهاي متوسط که هدف صندوق پس‌انداز مسکن يکم بوده‌اند با جهش يکباره قيمت‌ها دو مسير را پيش روي خود مي‌بينند؛ عده‌اي به خريد واحدهاي قديمي و کوچک متراژ روي آورده‌اند و عده‌اي ديگر هنوز تصميمي براي خريد نگرفته‌اند.

سپرده‌گذاري 419 هزار خانه اولي

تا 20 ارديبهشت ماه سال جاري419 هزار و 350 نفر در صندوق پس انداز مسکن يکم، ثبت نام و سپرده گذاري انجام داده‌اند که از اين تعداد، نزديک به 60 هزار سپرده‌گذار تا کنون موفق به دريافت تسهيلات خود در شهرهاي مختلف شده‌اند. به بيان ديگر آمار ثبت نام‌ها حدود هفت برابر وام‌گيرندگان است. با اين‌که سرعت سپرده‌گذاري نسبت به زمان افتتاح اين صندوق در خردادماه 1394 طي سال‌هاي بعد افزايش داشته، بر اساس آمار فعلي بايد حداقل 250 هزار فقره تسهيلات به زمان پرداخت رسيده باشد اما به نظر مي‌رسد به دليل تاثير عوامل بيروني بر بازار مسکن، متقاضيان با اين ميزان وام، قدرت خريد خود را از دست داده‌اند. از سوي ديگر با توجه به محدوديت منابع گفته مي‌شود بانک مسکن توان پرداخت ساليانه بيش از 82 هزار فقره تسهيلات به خانه اولي‌ها را ندارد. حتي عده‌اي از کارشناسان سال گذشته هشدار دادند که ممکن است صندوق پس‌انداز مسکن يکم با افزايش سپرده‌گذاري به سمت ورشکستگي برود.
متقاضيان افتتاح اين حساب مي توانند پس از گذشت حداقل دو دوره 6 ماهه بعد از افتتاح حساب با رعايت متوسط موجودي لازم، از سقف تسهيلات اين حساب در شهر تهران براي هر نفر 80 ميليون تومان (زوجين 160 ميليون تومان)، مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر 60 ميليون تومان و در ساير شهرها 40 ميليون تومان استفاده کنند. مدت زمان بازپرداخت تسهيلات اخيرا از 12 به 15 سال افزايش يافته و به اين ترتيب مبلغ قسط وام 80 ميليون توماني در هر ماه 675 هزار تومان مي‌شود. نرخ سود اين نوع وام نيز در بافتهاي فرسوده 6 درصد و در ساير نقاط شهري 8 درصد است. اين نرخ سود، پايين‌ترين نرخ تسهيلات در سيستم بانکي محسوب مي‌شود. طبق بررسي‌ها هم‌اکنون سهم خانه اولي‌ها از معاملات مسکن شهر تهران 9 درصد است که رقم چندان بالايي نيست.
بررسي علت پايين بودن سهم خانه اولي‌ها از بازار مسکن تهران به ناکافي بودن مبلغ اين نوع وام نسبت به قيمت مسکن مربوط مي‌شود. در شرايطي که وام مسکن در کلان‌شهر تهران 44.6 درصد قيمت مسکن را پوشش مي‌دهد، اين رقم در کشورهاي توسعه‌يافته بيش از 80 درصد است.
از سوي ديگر افزايش سقف تسهيلات در دستور کار قرار ندارد. سال گذشته وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد داده بود سقف وام 160 ميليون توماني به 200 ميليون تومان افزايش پيدا کند که هنوز با آن موافقت نشده است. در اين شرايط خانواده‌هايي که در کلان‌شهرها قصد خريد مسکن دارند بايد بخش مهمي از قيمت ملک را تهيه کنند تا بلکه بتوانند با استفاده از تسهيلات به عنوان مکمل، يک واحد مسکوني خريداري کنند.
ميزان سپرده‌گذاري در بانک عامل بخش مسکن براي خريد اولين خانه توسط خانوارها در پايان سال گذشته 51 درصد افزايش داشته است. اين آمار که توسط مدير امور ارتباطات و حوزه مديريت بانک مسکن اعلام شده حاکي از آن است که حجم تقاضا براي خريد واحدهاي با قيمت حداکثر 160 ميليون تومان در بازار مسکن افزايش يافته اما شواهد و آمار و ارقام معاملات نشان مي‌دهد که سرمايه‌گذاراني که معمولا اقدام به خريد و فروش خانه‌هاي گران‌قيمت مي‌کنند در سه ماهه پاياني سال قبل، نقش بيشتري در بازار مسکن ايفا کردند و متقاضيان واقعي به اميد ثبات يا کاهش قيمت‌ها در انتظار نشسته‌اند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي