آخرین اخبار

نان لواش و سنگک زنجان در دبي و گرجستان اقتصادي

نان لواش و سنگک زنجان در دبي و گرجستان

  بزرگنمايي:

چه خبر - جهاني شدن نان لواش و سنگک زنجان

بدون ترديد نان از اصلي‌ترين کالاهاي اساسي در سفره و سبد غذايي خانوارهاي ايراني به شمار مي‌رود.
ارزش و اهميت نان در سفره غذايي ايراني‌ها به قدري است که تا به ياد داريم در زمان‌هاي قديم براي يک مهماني ساده مردم مجبور بودند ساعت‌ها در صف نانوايي بايستند و نان تهيه کنند، اما عمر اين صف‌هاي طولاني نيز مثل هر امر ديگري زياد نبود و رفته رفته در طول زمان، با کاهش جمعيت، پيشرفت و افزايش نان‌هاي صنعتي، طول صف‌هاي نانوايي را کوتاه‌تر کرد.
گويي مردم ديگر حوصله ندارند در صف نانوايي بايستند، همين که ببينند صف شلوغ است، راهشان را مي‌گيرند و مي‌روند، با اين حال مشکلات نانوايان تنها مربوط به کمبود مشتري و رکود بازار نيست و عدم افزايش قيمت نان از چهار سال قبل يکي از عواملي است که مشکلات نانوايان را افزايش داده است.
انگار همين ديروز بود، اواخر سال 1393 زماني که نان 30 درصد گران شد و از آن زمان تاکنون، تغييري نکرده است، هرچند آبان‌ماه سال گذشته مطالبي درباره افزايش قيمت نان از سوي رئيس اتاق اصناف ايران مبني بر موافقت ستاد تنظيم بازار با افزايش 15 درصدي قيمت نان مطرح شد ولي مدتي پس از آن با مخالفت دولت منتفي شد.
اما اين روزها بازهم خبرها حاکي از آن است که نانوايان زنجاني در اعتراض به وضعيت موجود و رکود نانوايي‌ها با وزير صنعت، معدن و تجارت و البته رئيس مجلس شوراي اسلامي نامه‌نگاري کرده‌اند.
نانوايان زنجاني همچنين جلسات متعددي با چند تن از نمايندگان مجلس استان در مجلس شوراي اسلامي برگزار کرده و خواستار وضعيت موجود شده‌اند.

نامه نانوايان زنجاني به وزير صنعت و رئيس مجلس

رئيس اتحاديه نانوايان زنجان با اشاره به محتواي نامه نانوايان زنجاني به وزير صنعت و همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: ما به دنبال افزايش قيمت نان نيستيم، خواسته ما اين است که اگر نان افزايش قيمت نداشته، پس قيمت حامل‌هاي انرژي، عوامل تورم‌زايي همچون حقوق کارگران، حق بيمه کارگران و ... به قيمت چهار سال قبل برگردد.
کمال الماسي با اشاره به اينکه پيشنهاد نانوايان در نامه ارسالي به وزير صنعت، معدن و تجارت و همچنين رئيس مجلس، برگرداندن حامل‌هاي انرژي به همان قيمت قبلي به چهار سال قبل بوده است، افزود: واقعيت اين است که در طول اين مدت ميزان تورم حداقل 60 درصد بوده است، اما قيمت نان تغييري نکرده است.
وي با اشاره به اينکه عدم افزايش قيمت نان در طول چهار سال گذشته موجب ضرر و زيان بسياري از نانوايان شده است و حتي برخي از واحدها در حال تعطيلي نانوايي‌هاي خود هستند، گفت: با اين حال همه تلاش ما حفظ واحدهاي نانوايي‌ها است و به آنها گفته‌ايم که تا پيگيري وزير صنعت و رئيس مجلس صبر کنند.

فعاليت 3500 کارگر نانوايي در زنجان

رئيس اتحاديه نانوايان با اشاره به اينکه برخي از واحدهاي نانوايي نيز براي کاهش هزينه‌هاي خود نسبت به استفاده از دستگاه‌هاي مکانيزه به جاي کارگر کرده‌اند که خود اين امر هم آسيب‌زا است و موجب بيکاري کارگران مي‌شود، بيان کرد: زنجان 3 هزار و 500 کارگر نانوايي دارد که همين رکود و عدم توجه به مشکلات موجب بيکاري بخشي از اين کارگران مي‌شود.
الماسي با اشاره به اينکه با شرايط موجود بازهم تعدادي از نانوايان پاي کار هستند و به خوبي فعاليت مي‌کنند، افزود: اما در اين شرايط از دولت نيز انتظار حمايت داريم.
وي با بيان اينکه دو تن از نمايندگان مجلس نيز قول مساعد در راستاي پيگيري مشکلات نانوايان را داده‌اند، اضافه کرد: اما با اين حال هنوز موفق به ديدار با وزير صنعت و طرح مشکلات نشده‌ايم.
رئيس اتحاديه نانوايان زنجان با اشاره به فعاليت 800 نانوايي در شهر زنجان بيان کرد: البته چندين سال است که مجوز نانوايي يارانه‌پز صادر نشده و هرچه بوده مربوط به نانوايي‌هاي آزادپز است.

40 درصد کارگران نانوايي تهران زنجاني هستند

وي با اشاره به مهارت بالاي کارگران نانوايي زنجان به لحاظ آموزش‌هاي ارائه شده تصريح کرد: در نتيجه همين امور نانوايان زنجاني در ساير استان‌ها نيز مشغول به کار نانوايي هستند که از جمله آن تهران است و طبق آمار تقريبا 40 درصد از کارگان نانوايي تهران زنجاني هستند.
رئيس اتحاديه نانوايان زنجان با اشاره به اينکه در حوزه خليج فارس و البته برخي از کشورهاي خارجي نيز نانوايان زنجاني حضور دارند، گفت: امروز در دبي و گرجستان نيز زنجاني‌ها اقدام به راه‌اندازي نانوايي و پخت نان کرده‌اند.
الماسي همچنين درباره آرد مصرفي نانوايان براي حمايت از کارخانجات توليدي نيز گفت: در اين راستا استفاده از آرد شرکت‌هاي توليدي خارج از استان را در نانوايي‌ها قدغن کرده‌ايم و با توجه به فعاليت هفت کارخانه توليدي آرد در زنجان تاکيد کرده‌ايم که نانوايي‌ها بايد آرد را از داخل استان تهيه کنند.
وي با اشاره به بازديدهاي مستمر از کارخانجات توليد آرد به لحاظ کنترل کيفيت آنها بيان کرد: خوشبختانه هم آرد توليدي و هم نان از کيفيت بالايي برخوردار است.


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي