آخرین اخبار

پول هاي صندوق هاي صدقات چه مي شود؟! اقتصادي

پول هاي صندوق هاي صدقات چه مي شود؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - کميته‌امداد درباره محل و نحوه توزيع پول‌هاي صندوق‌صدقات شفاف‌سازي کند

سلمان خداداي (عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي) در واکنش به اعتراض برخي از مردم نسبت به چگونگي توزيع پول‌هاي صندوق‌هاي صدقات گفت: يکي از نکته‌هاي مثبتي که مردم ما دارند، حس نوع‌دوستي است، آنها علاقه‌مند به کمک و دستگيري افراد فقير در حد وسع و توان خود هستند. حتي آناني که کمترين توانايي را دارند، باز هم از کمک به افراد نيازمند دريغ نمي‌کنند. يکي از علت‌هاي وجود متکديان در خيابان‌ها هم همين حس نوع‌دوستي و دستگيري از فقراست، زيرا مردم با وجود اعتقادات ديني و مذهبي‌اي که دارند، دست رد به سينه آنها نمي‌زنند، از همين رو ما بايد به صورت بهينه و ساماندهي شده از اين کمک‌هاي مردمي استفاد کنيم تا اين حرکت‌ها مورد سوءاستفاده شيادها قرار نگيرد.
اين وظيفه کميته امداد است که افراد نيازمند را شناسايي و مبالغ جمع‌آوري شده توسط مردم را ساماندهي کند تا پول‌ها دقيقا براي حل مشکلات فقرا استفاده شود.
من معتقدم کميته امداد براي اينکه روشن کند، پول‌هاي جمع‌آوري شده در کجا صرف مي‌شود، بايد يک حرکت فرهنگي و تبليغاتي انجام دهد، اما متاسفانه اين کار را نمي‌کند. در واقع براي مردم مشخص نيست، پول‌هايي که در صندوق‌ها ريخته مي‌شود در کجا و به چه صورتي توزيع مي‌شود؟ اصلا چه اطميناني وجود دارد، براي اينکه پول‌ها به دست افراد نيازمند برسد؟
گاها ديده‌ايم که برخي از دزدها کليدهايي دارند که قبل از کميته امداد، صندوق‌ها را خالي مي‌کنند. همين امر به اعتماد مردم لطمه مي‌زند، زيرا با انتشار اخبار در اين مورد آنها ترديد مي‌کنند که پول‌ها به صورت هدفمند جمع و توزيع نمي‌شود، از طرفي کميته‌ امداد هم از اين مساله گلايه‌مند است.
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس گفت: مردم دقيقا نمي‌دانند کميته چطور اين پول‌ها را هزينه مي‌کند، زيرا هيچ تبليغ و اطلاع‌رساني اي در اين زمينه صورت نگرفته است. مردم هيچ اطميناني ندارند از اينکه آيا واقعا پول‌هايي که کمک مي‌کنند به دست نيازمندان مي‌رسند يا خير. اين اطلاع‌رساني وظيفه کميته امداد است.
کميته بايد به مردم بگويد، چقدر پول جمع‌آوري کرده و چه کمک‌هايي در کجا انجام شده است. به طور مثال اگر در شهرستاني خانه‌اي ساخته شده به مردم اطلاع دهند که توسط چه تعداد صندوق‌ اين خانه‌ها ساخته شده‌اند. پيش‌تر در هر خانه‌ يا محل کاري يک صندوق صدقات وجود داشته، ولي اين امر به مرور کمرنگ شده است.
خدادادي درباره چرايي ميزان اندک مستمري مددجويان کميته امداد گفت: در برنامه ششم توسعه يک قانون تصويب کرديم که هر مددجوي تحت پوشش امداد امام خميني يک چهارم حقوق کارگران رسمي را بگيرد که نزديک 400 هزار تومان مي‌شود، اين قانون در سال 96 اجرايي شد. کميته امداد هم نسبت به مستمري خانواده‌هاي مختلف تغييراتي ايجاد کرده‌است. يعني به هر خانواده به نسبت تعداد افراد ماهانه مبلغي پرداخت مي‌شود که هر سال به نسبت افزايش حقوق کارگران اين مبلغ افزايش پيدا مي‌کند.
اما در کنار اين‌ها ما بايد کارآفريني کنيم و به افراد نيازمند علاوه بر پول، کار و سرمايه بدهيم تا خودشان بتوانند رشد کنند و مولد باشند، نبايد فقط گداپروري کنيم. خانواده‌هاي تحت پوشش بايد تعريف شده باشند. آنهايي که حقيقتا بي‌سرپرست هستند بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرند.
ظاهرا اين روش شروع شده اما شيوه‌اي که کميته امداد دارد، کاملا غلط است و من به آن اعتراض دارم. به طور مثال 15 ميليون تومان به افراد مستضعف وام مي‌دهند و بعد مي‌گويند شما غني شده‌ايد، سپس پرونده آنها بسته مي‌شود. در جامعه ما کسي با 15 ميليون تومان غني نشده و نتوانسته روي پاي خودش بايستند.
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه ناگفته نماند؛ پول‌هاي جمع شده در صندوق صدقات بيشتر از آن چيزي است که اطلاع‌رساني مي‌شود، گفت: اين يک واقعيت است، اما همين پول‌ها به صورت هدايت شده هزينه نمي‌شوند. امروزه مردم نمي‌پسندند که کميته امداد امام خميني که براي خدمت به محرومان جامعه کار مي‌کند، يک ساختمان مجلل و بزرگ‌تر از وزارتخانه‌ها براي خودش احداث کند و اين سوال پيش مي‌آيد که از کدام پول‌ها ساختمان‌هاي مجلل ساخته شده‌است؟ مردم همين‌ها را مي‌بينند و اعتمادشان را از دست مي‌دهند و ‌فکر مي‌کنند؛ کميته امداد نبايد در چنين جايي باشد. اگر کميته براي خودش هم هزينه دارد، بهتر است در جهت اشتغالزايي، توليد، کم کردن تعداد مستمري‌بگيران، رسيدن به خودکفايي و... استفاده کنند.


منبع:



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي