بزرگنمايي:
چه خبر - حساب فرد خاطي را از معلمان زحمتکشِ مدارس غيرانتفاعي جدا کنيد
پس از بروز واقعه دردناک در مدرسهاي در غرب تهران و روانه شدن انتقادها به سمت معلمان مدارس غيردولتي، جمعي از اين معلمان در نامهاي مشترک خواستار اين شدند که مسئولان، معلمان آزاد را مقصر قلمداد نکنند و حساب فرد خاطي را از بدنه معلمان جدا کنند.
در اين نامه آمدهاست:
«در چنين شرايطي رسيدگي به موضوع و در وهله بعدي بازگرداندن آرامش به جامعه وظيفه مسئولان امر است. التيامبخشي به احساسات جريحهدار شده مردم، اصولي را دربردارد که عذرخواهي مسئولان و حتي استعفاي آنان از مسئوليت خود، نمود بارز آن در جوامع مترقي است. وقوع چنين عمل دهشتناکي در دستگاه تعليم و تربيت، فاجعه کوچکي نيست، اما براساس آنچه شاهد بوديم، مسئولان امر نهتنها به خاطر اين موضوع از مردم عذرخواهي نکردند، بلکه سعي کردند با مطرح کردن اينکه فرد خاطي نيروي آزاد و غيررسمي بوده است، فرافکني کنند؛ حال آنکه نيروي غيررسمي هم عضوي از همين دستگاه تعليم و تربيت است. آنچه مهم است اينکه بهطور کلي در دستگاه تعليم و تربيت نبايد چنين مسائلي رخ دهد؛ حال توسط نيروي رسمي بوده باشد يا غيررسمي.
اينکه وزير آموزشوپرورش در توئيت خود بعد از ابراز تاثر از جنايت شرمآور در دبيرستان مذکور، تاکيد کردهاند که «فرد خاطي نيروي آزاد و غيررسمي بوده و بدون طي مراحل قانوني به کار گرفته شده بود و همه مسببان آن مسئولند» جاي درنگ دارد.
البته به تبعيت از ايشان، از رئيس مرکز اطلاعرساني وزارت آموزشوپرورش و مدير آموزشوپرورش منطقه 2 شهر تهران گرفته تا برخي از نمايندگان مجلس، همگي نقطه عطف سخنانشان را تاکيد بر نيروي غيررسمي بودن فرد خاطي قرار دادهاند.»
در ادامه اين نامه، معلمان آزاد به توضيح نکاتي در ارتباط با اشتغال در مدارس غيردولتي پرداختهاند:
شکي نيست که مدارس غيردولتي هم جزء بدنه دستگاه تعليم و تربيت است و به اذعان مسئولان سازمان مدارس غيردولتي، قريب به دو ميليون دانشآموز در حدود 12 هزار مدرسه غيردولتي مشغول به تحصيل هستند. بديهي است که اغلب نيروهاي اين مدارس را معلمان و کارکنان آزاد و غيررسمي تشکيل دهند، بهطوري که طبق گفته مديرکل سابق مدارس غيردولتي وزارت آموزشوپرورش، بيش از 200 هزار نيروي آزاد و غيررسمي با مدارج علمي بالا در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات آموزشي و تربيتي به فرزندان اين مرز و بوم هستند که کيفيت آموزشي آنها از خروجي کلاسهايشان مشخص است و نيازي به توضيح نيست. اين تعداد کثير از معلمان آزاد از فيلترهاي گزينشي آموزشوپرورش عبور کرده و سپس در مدارس غيردولتي مشغول به کار شدهاند، حال اگر عدهاي بهواسطه داشتن ژن خوب، بدون فيلتر وارد محيط مقدس مدرسه شدهاند، دليل بر کليگويي و زير سوال بردن نيروهاي غيررسمي نيست. طي ساليان مديدي که از زمان تاسيس مدارس غيردولتي و سپس ورود و فعاليت نيروهاي غيررسمي در اين مدارس ميگذرد، اين معلمان اگرچه هرگز از حداقل حقوق قانوني خود بهرهمند نبودهاند، اما همواره با وجدان بيدار خدمت کردهاند و اتفاقا فعاليت آنها در حوزه آموزشي و تربيتي به مراتب بيش از نيروهاي رسمي در مدارس دولتي مورد ارزيابي قرار گرفته و زير ذرهبين بوده است.
جناب آقاي وزير! آيا برجسته کردن اين نکته که فرد خاطي در جريان دبيرستان مذکور، يک نيروي آزاد بوده، بهمنظور پاککردن صورت مسئله است؟ گويا شما مدارس غيردولتي و خيل عظيم نيروهاي غيررسمي را از بدنه آموزشوپرورش نميدانيد! در حالي که آنها معلماند و تنها تفاوتشان با نيروهاي دولتي، بيبهره بودن از حداقل حقوق قانوني و حمايتي از ناحيه دستگاه متبوعشان است. در اين ميان آنچه نبايد اهميت داشته باشد، نيروي رسمي يا غيررسمي بودن فرد خاطي است؛ چراکه موضوع اساسي اين است که بهطور کلي در دستگاه تعليم و تربيت نبايد چنين اتفاقاتي رخ دهد و البته که همه مسئولان، از عاليترين رتبه در دستگاه تعليم و تربيت تا همکاران آن مدرسه در قبال اين موضوع ناگوار مسئولند.
نکته بعدي متوجه نمايندگان مجلس است که برخي از آنها نيز در اين جريان، محور سخنان خود را نيروهاي غيررسمي قرار داده بودند. آنچه در اينجا براي خيل عظيم معلمان مدارس غيردولتي جاي تعجب و حيرت است، اينکه وقتي اين نيروها براي رسيدن به حقوق خود، از قانونگذاران کشورشان استمداد کردند و خواستار تصويب قانوني براي سامان دادن وضعيت بيسامان شغلي خود بودند، قريب به اتفاق نمايندگان از وجود چنين نيروهايي در بدنه آموزشوپرورش اظهار بياطلاعي کردند و سوال مشترک اکثر آنها درباره بيش از 200 هزار نيروي آزاد در سطح کشور، اين بود که معلمان آزاد به چه کساني اطلاق ميشود؟! و حالا شاهديم که برخي از همين عزيزان براي ارائه مصاحبه و ابراز تاثر از اين فاجعه و برخي ديگر بهمنظور زير سوال بردن عملکرد وزير آموزشوپرورش و نيز مدارس غيردولتي، نيروي غيررسمي بودن فرد خاطي را مستمسک سخنان خود قرار ميدهند، حال آنکه فرزندان بسياري از همين نمايندگان و مسئولان در مدارس غيردولتي، دانشآموز نيروهاي غيررسمي هستند!
و نکته پاياني اينکه ما معلمان مدارس غيردولتي با همه سختيهايي که در موقعيت شغلي خود با آن مواجه هستيم؛ همواره با وجدان انساني و بيدار پاي کار بودهايم و با عشق به تعليم و تربيت، از هيچ تلاشي براي پرورش آيندهسازان اين مرز و بوم فروگذار نکردهايم. فاجعه اخلاقي رخداده در يکي از دبيرستانهاي تهران، قلب ما را به درد آورد و البته همپاي آن، عکسالعمل مسئولان بود که ما را آزردهخاطر ساخت.
منبع: ilna.ir