آخرین اخبار

مدير اجرايي پيام رسان سروش: از تلگرام جلوتر بوديم اجتماعي

مدير اجرايي پيام رسان سروش: از تلگرام جلوتر بوديم

  بزرگنمايي:

چه خبر - از تلگرام جلوتر بوديم؛ سنگ‌­اندازي­‌ها مانع‌مان شد

ميلاد موحدين مدير اجرايي پيام‌­رسان «بيسفون» در همايش «تيک سوم» که در پرديس دانشکده هاي فني دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجويان پاسخ داد.
بيسفون قديمي ­ترين پيام­رسان داخلي ا­ست که کار خود را از سال 91 شروع کرده و اولين نسخه خود را در انتهاي سال 92 به بازار عرضه کرده است.
شرکت مادر مجموعه بيسفون، هلدينگ «تراشه سبز» است که از سال 78 در زمينه آي­پي، تامين پهناي باند و بحث اينترنت فعاليت مي­ کند. سهامداران شرکت سه شخص حقيقي هستند که در روزنامه رسمي نامشان مشخص است.
وي در پاسخ به سوالي درباره توجيه اقتصادي فعاليت پيام‌­رسان بيسفون گفت: هزينه‌­هاي پيام رسان «بيسفون» بيشتر از محل پروژه­ معروف هلدينگ تراشه سبز به نام «بيستاک» (استفاده از کد 020 به جاي 00 در تماس ­هاي خارجي) تامين مي‌­شود. البته خود پيام‌­رسان بيسفون نيز درآمدزايي‌­هاي مشخصي دارد و تابه حال از چند ارگان پروژه­ اختصاصي‌­سازي بيسفون را به عنوان پيام‌­رسان داخلي‌­شان داشته­‌ايم.
وي راجع به چرايي عقب ماندن پيام­رسان­‌هاي داخلي از تلگرام افزود: به نظر بنده دليلي که منجر به افول بيسفون در اين مدت شد، عدم بلوغي بود که هم در ما، هم مردم و هم مسئولين وجود داشت؛ و در بين اينها از همه مهم تر عدم بلوغ در دولت، نهادها و وزارتخانه­ ها بود.
خيلي جالب است بدانيد بيسفون براي اولين بار «کانال» را راه‌­اندازي کرد؛ قبل از آن که حتي تلگرامي وجود داشته باشد. پس از ايجاد کانال، مسئولين امر به ما فشار آوردند که افرادي که مي­‌خواهند کانال ايجاد کنند بايد مجوز «نشر برخط» بگيرند؛ چيزي که تصورش هم در حال حاضر خنده دار است. يا براي مثال اين بلوغ وجود نداشت که وقتي بيسفون خدمات تماس را ايجاد مي­‌کند، اپراتورها چگونه بايد با آن مواجه شوند.
نگاه صدا و سيما به ما، نگاه عجيب و غريبي بود. با اين که شرکت دانش‌­بنيان بوديم و کار انجام مي­ داديم، اما نگاهش به اين صورت بود که اصلا چرا بايد شما را تبليغ کنيم؛ جالب است که همين صدا و سيما بعدا آموزش عضويت در کانال هاي تلگرام را به مردم در تمامي شبکه­‌ها به مردم داد.
البته عدم بلوغ خودمان هم در اين افول نسبت به تلگرام تاثيرگذار بود. خود ما هم در حوزه فني يک سري مسائل را نمي­ دانستيم. به همين دليل سال 93 معماري بيسفون را بازطراحي کرديم و همچنين پروتکل اختصاصي جديد آماده کرديم و مسائل امنيتي بيسفون را ارتقا داديم.
به گفته وي، نگاه ما به اين صورت نيست که مسئولين و دولت چرا از ما حمايت نکردند و يا اين که کاش نگاه حمايتي به ما داشتند؛ بلکه ما به عنوان بخش خصوصي فقط انتظار داريم که جلوي راه ما سنگ­اندازي نداشته باشند. حتي در جلسات به مسئولين گفته ­ايم که يا اقدامي انجام ندهيد و يا حداقل همان اقداماتي که براي تلگرام انجام داديد را براي پيام ­رسان­ هاي داخلي نيز انجام دهيد، نه بيشتر و نه کمتر.
ما يک شرکت خصوصي هستيم و به دنبال اين هستيم که بيزينس خود را گسترش دهيم. ما به دنبال سود هستيم، دنبال ارتباط با ارگاني نيستيم و دوست داريم اگر کسي بخواهد از ما حمايت کند، حمايتش از جنس حمايت واقعي باشد، وگرنه حمايت نکند.
وي هم­چنين درباره محور اين همايش که موضوع «حريم شخصي» بود، در پاسخ به سوال مجري برنامه راجع به امنيت پيام­رسان خود، گفت: سوالي که صراحتا مدنظر افکار عمومي است اين است که آيا اگر دولت يا هر ارگان خاص اطلاعات شخصي ما را از شما درخواست کنند در اختيارشان قرار مي­ دهيد؟ بنده ياد ندارم در بيسفون چنين اتفاقي افتاده باشد.
در بحث دسترسي نهادها، حکومت، قوه قضائيه، وزارت اطلاعات و هرجايي که به هر دليلي به اين اطلاعات نياز دارد، دو مدل نياز به وجود مي ­آيد. يک بحث شکايت خصوصي به اين معنا که يک نفر براي من مزاحمت ايجاد مي­ کند است و معمولا هم اين مسائل را پليس فتا پيگيري مي­ کند. بحث دوم، بحث امنيت عمومي است به اين صورت که يک خرابکاري يا جاسوسي در حال رخ دادن است و يا به هر دليلي نياز به دسترسي است. درباره دو نوع دسترسي تعريف شده قانون وجود دارد و شايد ضعف اطلاع رساني حکومت منجر به ضربه خوردن پيام­ رسان ­ها شده است. هر دوي اينها نه به محتواي پيام­ها که تنها به لاگ اتفاقات –مثلا به چه آي پي وصل شديد- نيازمندند و اين کار صرفا با دستور مقام قضايي اتفاق خواهد افتاد.
در مورد پيام­‌رسان بيسفون در اين دو سالي که بنده بودم تنها يک بار در هفته گذشته اتفاق افتاد که درخواستشان اين بود که فلان آي‌­پي مربوط به چه شماره‌­اي است.
اما درباره اين که آيا افرادي مي‌توانند به محتواي پيام­‌ها دسترسي داشته باشند يا نه بايد عرض کنم که اين مورد يک ضابطه مشخصي دارد. يک قانون تحت عنوان اصل 25 در قانون اساسي معروف به «قانون شنود» موجود است. در کشور قضات انگشت­ شماري هستند که اختيار دارند راجع به اين مسئله حکم صادر کنند که معروفند به قاضي‌­هاي اصل 25. با وجود اين قانون، آيين‌­نامه قوه قضاييه و فتواي مقام معظم رهبري به جرئت مي‌­توان گفت که مشکل قانوني براي اين موضوع وجود ندارد و هرگونه دسترسي به حريم شخصي افراد صرفا با دستورات قضايي خاص مربوطه ممکن است. بنده ياد ندارم در بيسفون چنين اتفاقي افتاده باشد و حقيقتا خيلي اتفاق استثنايي و خاصي است.
همايش تيک سوم که در روز سه شنبه 8 خرداد به همت بسيج دانشجويي پرديس دانشکده هاي فني دانشگاه تهران برگزار شد، ميزبان نمايندگاني از پيام ­رسان سروش و بيسفون جهت پرسش و پاسخ دانشجويان و شاه ميرزايي عضو حقيقي سابق شوراي عالي فضاي مجازي بود.


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد