آخرین اخبار

تعادل هورموني با مصرف قند به هم مي خورد تغذيه

تعادل هورموني با مصرف قند به هم مي خورد

  بزرگنمايي:

چه خبر - مصرف قند و شيريني تعادل هورموني بدن را به هم مي زند

جاي شگفتي نيست که مردم در دنياي امروز به قند معتاد شده اند زيرا اين ماده تقريبا در هر جايي وجود دارد. قند حتي در محصولاتي که حتي شايد فکرش را هم نمي کنيد مانند ماست، سس گوجه فرنگي و پروتئين بارها نيز وجود دارد. براي حفظ سلامت، انرژي پايدار، وزن، سلامت شناختي و تعادل هورموني، سطوح قند خون بايد در طول روز متعادل باشد. اما اگر بيش از اندازه خوراکي هاي شيرين مانند انواع مختلف کيک و شيريني، نوشابه هاي گازدار و يا قهوه به همراه شکر مصرف مي کنيد، تحقق اين شرايط غير ممکن مي شود. در اين شرايط رژيم غذايي شما موجب احساس خستگي و گرسنگي مداوم مي شود و هورمون ها بيش از اندازه فعال هستند.

اثر مخرب قند بر سلامت هورموني

مصرف بيش از اندازه قند پالايش شده مي تواند موجب افزايش وزن شود و اين حقيقتي اشکار به نظر مي رسد، اما آيا تاکنون درباره اثر آن بر سلامت هورموني خود فکر کرده ايد؟ مصرف بيش از حد قند پالايش شده موجب سردرد، مشکلات گوارشي، علائم سندرم پيش از قاعدگي، گرفتگي هاي عضلاني، آکنه، مغز مه آلود و بسياري موارد ديگر مي شود.
اعتياد به قند شرايطي واقعي است. در حقيقت، پژوهش هاي علمي نشان داده اند که اعتياد به قند حتي با اعتياد به کوکائين قابل مقايسه است. علائم ترک، هوس هاي غذايي و رفتار عودکننده افرادي که به قند اعتياد دارند، مشابه با شرايط اعتياد به يک ماده مخدر است. يک فرد عادي در آمريکا روزانه 82 گرم قند معادل با 19.5 قاشق چايخوري مصرف مي کند، از اين رو اعتياد به اين ماده چندان عجيب نيست. اين در شرايطي است که اثرات قند بر سلامت انسان فاجعه‌بار است.
بدن انسان از قند (به شکل گلوکز) براي افزايش سريع انرژي استفاده مي کند. اجداد ما از اين افزايش ناگهاني انرژي براي انجام کارهايي مانند فرار از حيوانات وحشي استفاده مي کردند.
در آن دوران قند تنها در قالب ميوه ها و توت ها يافت مي شد و همچنين ميزان مصرف آنها زياد نبود. اما در دنياي مدرن، مردم براي صبحانه، ناهار، شام و دسر به اشکال مختلف از قند استفاده مي کنند.

زماني که قند مصرف مي کنيم چه اتفاقي در بدن رخ مي دهد؟

زماني که کربوهيدارت هاي ساده يا قند پالايش شده را مصرف مي کنيم، اين غذاها قند خون ما را افزايش مي دهند زيرا هيچ ماده مغذي يا فيبري در آنها براي کمک به گوارش آهسته وجود ندارد. انسولين، هورموني که قند خون را تنظيم مي کند، هرچه بيشتر ترشح مي شود تا قند خون اضافي را پاکسازي کند. طي مدت زمان کوتاهي، قند خون ما به همان سرعت که افزايش يافته بود، افت مي کند که موجب شکل گيري هوس هاي غذايي براي مصرف قند و کربوهيدارت بيشتر مي شود. اگر به مصرف قندهاي پالايش شده ادامه دهيم، اين چرخه باطل نيز همچنان ادامه مي يابد.
زماني که قند خون به سرعت و ناگهان افزايش مي يابد، انسولين در جريان خون ترشح مي شود. با گذشت زمان، قند خون ممکن است ديگر به انسولين واکنش نشان ندهد. به دليل اين که انسولين به طور مداوم در جريان خون وجود دارد، مقاومت به انسولين شکل گرفته و قندها ديگر از جريان خون خارج نمي شوند. اين شرايط مي تواند به ديابت، مغز مه آلود، خستگي، گرسنگي مداوم و افسردگي منجر شود.
اگر ظرفيت سلول هاي بدن انسان براي پذيرش قند تکميل شود و ديگر قادر به ذخيره قند نباشند، انسولين قند اضافه را به کبد انتقال مي دهد و در آنجا به عنوان گليکوژن ذخيره مي شود. زماني که انبار گليکوژن کبد پر شود، ميزان مازاد به عنوان اسيدهاي چرب و تري گليسيريد در بافت هاي بدن ذخيره مي شود و روند افزايش وزن را تجربه خواهيد کرد.

تعادل هورموني با مصرف قند به هم مي خورد

و اين تمام داستان نيست. پس از مصرف قند، سيستم ايمني بدن انسان براي چند ساعت دچار افت عملکرد مي شود، از اين رو شما هرچه بيشتر مستعد ابتلا به بيماري ها مانند سرماخوردگي هستيد. همچنين، قند پالايش شده به غدد آدرنال که وظيفه تنظيم سطوح کورتيزول، هورمون استرس، و آلدوسترون، هورمون تنظيم کننده فشار خون، را بر عهده دارند و غده تيروئيد که هورمون هاي تنظيم کننده سوخت و ساز، عملکرد شناختي و دماي بدن را ترشح مي کند، استرس بيشتري وارد مي کند. سطوح کورتيزول اغلب با افزايش سطوح قند خون بيشتر مي شود که به معناي کاهش توانايي ما در مديريت سطوح استرس و افزايش احتمال احساس خستگي و اضطراب است.
همچنين، قند به کلاژن، پروتئين ساختاري که مسئول انعطاف پذيري و استحکام پوست و ترميم سلول هاي مرده پوست است، نيز حمله مي کند. از اين رو، مصرف بيش از حد قند مي تواند زمينه ساز بروز چين و چروک هاي زودرس و پيري چهره انسان شود.
افزون بر اين، قند موجب تخليه ذخاير ويتامين هاي B در بدن انسان مي شود. ويتامين هاي B براي سلامت رواني، سلامت هورموني و سطوح انرژي کلي بدن انسان ضروري هستند. بدون آنها، انسان هرچه بيشتر احساس اضطراب و افسردگي را تجربه مي کند و احتمال بي خوابي افزايش مي يابد، سطوح کروتيزول از کنترل خارج مي شود، توليد هورمون هاي جنسي کاهش مي يابد که به کاهش ميل جنسي و افزايش احتمال مواجهه با مشکلات باروري منجر مي شود.
مصرف بيش از حد قند با علائم سندرم پيش از قاعدگي مانند سردرد، گرفتگي هاي عضلاني، تحريک و نوسانات خلقي پيوند خورده است.
کليد تحت کنترل نگه داشتن هوس هاي قندي دنبال کردن يک رژيم غذايي است که سطوح قند خون ما را پايدار نگه مي دارد. يک رژيم غذايي متعادل حاوي کربوهيدارت هاي سرشار از فيبر، پروتئين با کيفيت بالا و چربي هاي سالم موجب احساس سيري رضايت بخش مي شود و از هوس هاي غذايي و پرخوري پيشگيري کرده و به تعادل هورموني و عادي سازي سطوح قند خون کمک مي کند. ورزش منظم و خواب کافي نيز قند خون بالا و سطوح کورتيزول را کاهش مي دهند. اين شرايط نيز از بروز هوس هاي غذايي براي خوراکي هاي شيرين پيشگيري مي کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : قند چاق کننده تر است يا چربي؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ميزان مجاز مصرف قند در روز چقدر است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : قند خون خارج از کنترل است وقتي اين نشانه ها را داريد


گردآوري : گروه سلامت سيمرغمنبع : asriran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها