آخرین اخبار

هنگام سرقت گوشي چه بايد کرد؟ اجتماعي

هنگام سرقت گوشي چه بايد کرد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - راهکارهاي هنگام به سرقت رفتن گوشي چيست؟

اگرچه خريد گوشي‌هاي دست‌دوم در بازار رايج است، اما با اجراي رجيستري و لزوم ثبت شماره در تلفن همراه، در صورتي که فردي بخواهد گوشي خود را بفروشد و يا به ديگري منتقل کند، بايد حتما فرآيند انتقال مالکيت را انجام دهد؛ در غير اين صورت پس از مدتي گوشي براي سيم‌کارت جديدي که درآن قرار گرفته غيرفعال مي‌شود. بنابراين گوشي‌هاي سرقتي در چنين شرايطي غيرقابل استفاده خواهند شد.

نقش رجيستري در بازيابي گوشي سرقتي چيست؟

اما صرف نظر از اينکه گوشي سرقتي غيرقابل استفاده شود، موضوع ديگر بازيابي گوشي براي مالک است. اگرچه به گفته‌ي مسوولان بحث سرقت و رديابي گوشي‌هاي سرقتي از اهداف اصلي طرح رجيستري نبوده است، اما اين پروژه مي‌تواند به رديابي گوشي‌هاي به سرقت‌رفته کمک کند. محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- نيز در اين راستا اظهار کرده بود: طرح رجيستري براي مردم منافعي دارد و از سرقت گوشي‌هاي تلفن همراه که مشکلات زيادي را ايجاد کرده تا حدود زيادي جلوگيري مي‌کند.
همچنين حسين فلاح جوشقاني -رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- درباره روند پيدا شدن گوشي با اجراي رجيستري توضيح داده بود: گوشي‌ها به صورت زوج شماره سيم‌کارت و شماره IMEI به صورت يکتا در سامانه‌هاي ما ثبت مي‌شوند. اگر گوشي سرقت شد مي‌توان بر اساس اين زوج آن را رديابي کرده و نيز از فعاليت اين گوشي‌ها در سامانه‌هاي کشور جلوگيري کرد که اين از مزاياي غيرمستقيم طرح رجيستري است. البته اين امکان در حال حاضر فراهم نيست اما در حال کار روي آن هستيم و در آينده مي‌توان از آن استفاده کرد.

اپراتورها چه راهکاري در نظر گرفته‌اند؟

همچنين در صورتي که گوشي حاوي سيم‌کارتتان مفقود شد يا به سرقت رفت، مي‌توانيد از راهکارهايي که اپراتورهاي تلفن همراه در نظر گرفته‌اند استفاده کنيد.
مشترکان همراه اول براي رديابي گوشي مفقودشده يا به سرقت‌رفته خود مي‌توانند شماره سريال گوشي مندرج روي جعبه گوشي را از طريق خطوط دائمي همراه اول، ارسال و سرويس رديابي گوشي را فعال کنند. سرويس رديابي گوشي تا 10 روز پس از دريافت شماره سريال، به جست‌وجوي گوشي مفقودشده مي‌پردازد و در پايان در صورت موفقيت در رديابي گوشي، نتيجه را از طريق پيامک به اطلاع مشترک مي‌رساند تا مشترک ساير مراحل حقوقي را از طريق مراجع ذي‌ربط پيگيري کند. درصورت عدم موفقيت در رديابي، مشترک مي‌تواند براي رديابي مجدد گوشي خود اقدام و سرويس را مجددا فعال کند.
مشترکان ايرانسل نيز هنگام مواجه شدن با مشکل گم شدن يا به سرقت رفتن گوشي، بايد ابتدا سيم‌کارت خود را مسدود کنند. با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #6101* را از يک خط ايرانسلي شماره‌گيري مي‌کند. آنگاه پيام‌هايي درباره ضوابط استفاده از سرويس، تاييديه کسر هزينه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سيم‌کارت ايرانسل، سيم‌کارت فعال در گوشي در زمان مفقودي، مراحل و مدت زمان مسدودي سيم‌کارت برايشان ارسال مي‌شود. پس از آن کافي است کاربر شماره سريال 15 رقمي گوشي (درج‌شده روي جعبه گوشي) مفقودشده را وارد کند.

استفاده از قابليت‌هاي گوشي

امروزه گوشي‌هاي هوشمند نيز راه‌کارهايي را براي يافتن گوشي‌هاي گم‌شده و به سرقت رفته در نظر گرفته‌اند. اگر گوشي شما گم شده و يا به سرقت رفته باشد، دو راه‌حل کلي براي يافتن مکان فعلي آن وجود دارد که البته هرکدام از اين روش‌ها مستلزم اين است که قبلا چنين مواردي را پيش‌بيني کرده باشيد. به طور کلي يافتن مکان گوشي با استفاده از اينترنت و GPS ميسر است.
يکي از اين روش‌ها استفاده از اکانت گوگل است؛ براي اينکه بعدا بتوانيد از قابليت Android Device Manager که يکي از قابليت‌هاي کاربردي گوگل است، استفاده کنيد، حتما بايد يکبار از گوشي اندرويدي خود وارد اکانت جي‌ميل خود شويد و فرقي نمي‌کند از چه طريقي (جي‌ميل، گوگل‌پلي، مپس، يوتيوب و ....) وارد اکانت خود شويد. در صورتي که گوشي شما گمشده باشد، مي‌توانيد با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلي گوشي خود را شناسايي کنيد.
گزينه ديگر «Lock» است که با استفاده از اين قابليت مي‌توانيد در صورت گم شدن گوشي، گوشي خود را قفل کرده و حتي براي آن پسورد بگذاريد. همچنين گزينه Erase براي مواردي است که گوشي شما گم شده و مي‌توانيد با استفاده از اين گزينه، اطلاعات حساسي که در گوشي داريد را پاک کنيد. البته در صورتي مي‌توانيد از اين قابليت استفاده کنيد که گوشي‌تان به اينترنت متصل باشد.
روش ديگر پيدا کردن اين گوشي‌ها، استفاده ازGPS است. براي اين قابليت ابتدا بايد نرم‌افزار GPS SMS Phone Finder را برروي گوشي نصب کنيد و از خط ديگري عبارت locateme YOUR_KEY را به خط خود بفرستيد. عبارت YOUR_KEY در واقع رمز شماست که با اجراي اپليکيشن بايد آن را تعيين کنيد. در اين صورت اطلاعات مکان فعلي گوشي شما به صورت لينک برايتان ارسال خواهد شد. با توجه به لزوم روشن بودن GPS براي اين قابليت، براي اينکه بعد از سرقت GPS شما خاموش نشود، از اپليکيشن‌هاي قفل‌گذاري استفاده کرده و روي تنظيمات خود پسورد بگذاريد.
همچنين دارندگان گوشي‌هاي آيفون مي‌توانند از قابليت «Find My iPhone» براي پيدا کردن دستگاه خود استفاده کنند و اقدامات ديگري نيز براي در امنيت نگه داشتن اطلاعات خود انجام دهند. البته در صورتي که مطمئنيد گوشي شما به سرقت رفته و گم نشده است، به هيچ‌وجه شخصا اقدام به پيگيري موضوع نکنيد و حتما از طريق مراجع ذي‌صلاح از جمله پليس فتا اقدام به پيگيري موضوع کنيد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد