آخرین اخبار

دو رسوايي جنجال برانگيز از 2 سياستمدار بزرگ آمريکا اخبار ويژه

دو رسوايي جنجال برانگيز از 2 سياستمدار بزرگ آمريکا

  بزرگنمايي:

چه خبر - مونيکا و استورمي؛ بررسي دو رسوايي در دو دوره متفاوت آمريکا

شبکه بي‌بي‌سي در گزارشي نوشته است: دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا اتهام روابطش با "استورمي دنيلز"، بازيگر پورن آمريکايي در سال 2006 را رد کرده است اما در اين پرونده نيز همچون پرونده روابط بيل کلينتون، مساله اصلي بيشتر وابسته به دروغ است تا روابط نامشروع.
پس شباهت‌ها و تفاوت‌هاي اين دو پرونده در کجاست؟ رسوايي کلينتون و مونيکا لوينسکي، کارآموز جوان کاخ سفيد در سال 2018 به کجا رسيده است؟ بياييد به اين مساله نگاهي نزديک‌تر داشته باشيم.
بيانيه بيل کلينتون درباره اين رسوايي در سال 1998، به يکي از به يادماندني‌ترين سخنراني‌هاي سياستمداران آمريکايي تبديل شده است. او در اين بيانات در حالي که انگشتش را به نشانه تاکيد تکان مي‌داد، گفت: "من با آن زن رابطه جنسي نداشتم."
اين اظهارات نه تنها لحن عجيبي داشت، بلکه غيرواقعي نيز بود. بعدها ثابت شد که کلينتون با لوينسکي "روابطي" داشته است. ليندا تريپ، دوست و همکار لوينسکي صحبت‌هاي او را در حين اعتراف به جزييات روابطش با کلينتون ضبط کرده بود.
هنگامي که لوينسکي براي ارائه اظهارنامه مکتوبش در پرونده آزار جنسي عليه کلينتون که از جانب يک کارمند دولتي به نام پائولا جونز ثبت شده بود، احضار شد، روابطش را با رييس جمهور وقت آمريکا تکذيب کرد.
کلينتون نيز که قسم خورده بود در دادگاه واقعيت را بگويد، روابطش را با اين کارآموز تکذيب کرد. همين سوگند در دادگاه، اتهام شهادت دروغ را متوجه بيل کلينتون کرد.
در پرونده ترامپ و استورمي دنيلز، اين بازيگر پورن اظهار کرده است که روابطي که در سال 2006 با دونالد ترامپ داشته، بر مبناي رضايت دو طرف بوده است.
دونالد ترامپ اين ادعا را که گفته مي‌شود در زمان بارداري ملانيا، همسرش صورت گرفته، تکذيب مي‌کند. اوايل سال جاري ميلادي گزارش‌هايي منتشر شد که حاکي از پرداخت مبلغ 130 هزار دلار از جانب مايکل کوهن، وکيل شخصي ترامپ به عنوان حق‌السکوت به استورمي دنيلز، پيش از انتخابات 2016 بود.
از آن زمان تا کنون، ترامپ و تيم حقوقي‌اش بيانات ضد و نقيضي را درباره پرداخت اين پول مطرح کرده‌اند که سوالاتي را درخصوص ميزان اطلاع ترامپ از اين مساله برمي‌انگيزد. دنيلز نيز شکايتي را عليه ترامپ تنظيم کرده تا اين توافق بر سر سکوت را لغو کند. او مدعي شده است که اين قرارداد فاقد اعتبار است زيرا ترامپ آن را امضا نکرده است. او همچنين به خاطر توييت "افترا آميز" ترامپ، از او شکايت کرده است.
در همين حال، وکلاي ترامپ به دليل افشاي اين قرارداد محرمانه، به دنبال دريافت خسارتي 20 ميليون دلاري از دنيلز هستند.
حال با داشتن اطلاعات اوليه مي‌توانيم اين دو مورد را با يکديگر مقايسه کنيم.

"هنگامي که ترامپ چنين رابطه‌اي را با دنيلز داشته، رييس جمهور نبوده است"

اين جمله صحيح است اما پرداخت مبلغ 130 هزار دلار در زمان کمپين انتخاباتي او صورت گرفته و اين پرونده حقوقي درخصوص آن شکل گرفته است. اگر اين پول از سرمايه‌هاي کمپين انتخاباتي ترامپ تامين شده باشد، پرداخت آن مي‌تواند نقض قوانين فدرال محسوب شود.

"زندگي شخصي يک رييس جمهور ربطي به ما ندارد"

درست است، نمي‌توان براي خيانت به همسر، شما را متهم کرد. با اين حال در مورد ماجراي کلينتون حرف مردم اين بود که اگر رييس جمهور براي گفتن حقيقت قسم بخورد ولي در اين خصوص دروغ بگويد، مي‌تواند درباره چيزهاي ديگر نيز دروغ بگويد. منتقدان در مورد ماجراي ترامپ نيز همين نگراني‌ها را درباره اعتماد به رييس جمهور بيان کرده‌ و گفته‌اند که پرداخت حق‌السکوت نشانگر آن است که ترامپ مي‌تواند مستعد پذيرش حق‌السکوت، از جمله از جانب دشمنان آمريکا باشد.

"ترامپ ضدرسوايي است"

تا به امروز بسياري مساله روابط نامشروع کلينتون را به يادماندني‌ترين بخش رياست جمهوري او مي‌دانند. با اين وجود مسائل بسياري در رياست جمهوري ترامپ وجود دارند که داستان استورمي دنيلز ميان آن‌ها به يک ماجراي فرعي تبديل شده است. آيا او از اين مساله هم جان سالم به در خواهد برد؟ هنوز خيلي زود است که بگوييم اين چالش خاص چه زماني به پايان خواهد رسيد.

مونيکا، ديروز و امروز

مونيکا لوينسکي مي‌گويد، احتمالا نخستين کسي است که تحقير جهاني او در اينترنت صورت گرفته است. اين ماجرا از سوي وبسايت "دراج ريپورت" در اينترنت منتشر شد و اين کار در زماني صورت گرفت که تقريبا هيچ‌کس به صورت اينترنتي و آنلاين از اخبار مطلع نمي‌شد.
لوينسکي فارق از مساله تحقير زندگي شخصي و وجهه‌اش، با 27 سال زندان به دليل بيان اظهارات دروغ روبه‌رو شد. مادر او نيز تهديد شد که اگر جزييات صحبت‌هايش با دخترش را بيان نکند، زنداني خواهد شد.
مونيکا به مدت بيش از يه دهه پس از اين ماجرا از انظار عمومي دور نگه داشته شد و در سال 2014 يک مقاله 5000 کلمه‌اي با عنوان "شرم و نجات" در مجله "ونيتي فر" منتشر کرد. او اظهار کرد که به اختلال "استرس پس از حادثه" مبتلا بوده و در جريان روند اقدامات قضايي با ذهنيت خودکشي دست و پنجه نرم کرده است و به دليل بدنامي‌اش در اين سال‌ها براي يافتن شغل با مشکل روبه‌رو بوده است.
او در اين مقاله نوشت: به رغم ساير طرف‌ها من بسيار جوان بودم و شخصيت شناخته شده‌اي نداشتم که بتوانم با آن به جامعه برگردم. من اجازه نمي‌دهم که چنين ماجرايي من را به سايرين بشناساند. من تجربه‌اي از زندگي نداشتم که در سال 1998 هويت خودم را بشناسانم. وقتي شما خودتان را نشناخته باشيد، سخت است که چهره‌ هولناکي را که سايرين از شما مي‌سازند، قبول نکنيد.
امروز مونيکا لوينسکي راه خود را پيدا کرده است. او يک کاربر معمولي توييتر و يک فعال مبارزه با قلدري و سوءاستفاده از قدرت است که از اشاره به گذشته‌اش شرمسار نيست.
استورمي دنيلز 39 ساله به عنوان يک بازيگر باسابقه صنعت فيلم‌هاي بزرگسالان مدت‌ها با چنين سرزنش‌هايي سر و کار داشته و به نظر مي‌رسد که ديگر در برابر چنين اتهاماتي پوست کلفت شده است.
او در مواجهه با ماجراي روابطش با ترامپ، در شبکه‌هاي اجتماعي سعي کرد که از خود دفاع کند. منتقدان او يعني هواداران ترامپ، او را به تلاش براي تقويت موقعيت شغلي‌اش متهم مي‌کنند اما او مي‌گويد، هم‌اکنون نيز در شغل خود بسيار موفق است! بسياري از آمريکايي‌ها مطمئن نيستند که چگونه بايد او را قضاوت کنند.

کلينتون چطور جان سالم به در برد؟ آيا ترامپ هم مي‌تواند قسر در برود؟

بيل کلينتون هيچ‌گاه عزل نشد. جمهوري‌خواهان او را متهم کردند اما بعدها در مجلس سنا تبرئه شد و تا سال 2001 در قدرت ماند.
با اين حال با ورود پائولا جونز، دوست و همکار مونيکا به اين پرونده، يک مساله حياتي تغيير کرد. افشاگري او موجب شد که دادگاه به عدم برخورداري رييس جمهوران آمريکا از مصونيت قضايي در برابر دعوي قوانين مدني بابت اقداماتي که پيش از رياست جمهوري مرتکب شده‌اند، راي دهد.
آيا رسوايي دنيلز مي‌تواند موجب برکناري ترامپ شود؟ مايکل ايسيکف، يک روزنامه‌نگار تحقيقي که در افشاي ماجراي لوينسکي نقش داشته، معتقد است که کار مايکل کوهن، وکيل ترامپ مي‌تواند موجب برکناري ترامپ شود. او در اين باره مي‌گويد: فقط يک مورد از چنين پرداخت‌هايي وجود داشته يا توافق‌هاي ديگري نيز هستند که ما از آنها خبر نداريم؟ اين سوالي بزرگ است که در اين خصوص بايد مطرح کرد.
با وجود اين که ايسيکف مي‌گويد، اگر حتي دموکرات‌ها کنترل کنگره را در دست بگيرند، اما نسبت به متهم کردن ترامپ در پرونده دنيلز بي‌ميل خواهند بود زيرا رفتار آنها با قضيه کلينتون و دفاعشان از وي در آن زمان مقايسه خواهد شد.
بنا بر اظهارات هيندا مندل، نويسنده کتاب "رسوايي‌هاي جنسي، جنسيت و قدرت در سياست معاصر آمريکا"، اين‌ها پيامدهاي يک رسوايي جنسي سياسي است. او در اين باره مي‌گويد: چنين مساله‌اي مثل کندن پوست پياز است و يک مساله جنسي مي‌تواند پيامدهاي سياسي و قانوني جدي‌اي را به دنبال داشته باشد. مردم در خصوص چنين رسوايي‌هايي بر اساس باورهاي سياسي‌شان موضع‌گيري مي‌کنند.




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي