آخرین اخبار

هشدار درخصوص کودک‌آزاري در معابرشهري اجتماعي

هشدار درخصوص کودک‌آزاري در معابرشهري

  بزرگنمايي:

چه خبر - ترس از آبرو؛ عامل پنهان‌کاري «کودک‌آزاري»

رضا جعفري رئيس اورژانس اجتماعي کشور، با اشاره به دلايل مطرح نشدن حوادثي همچون آزارهاي جنسي و پنهان کردن آنها اظهار کرد: از جمله دلايلي که افراد در مورد اين مسئله صحبت نمي‌کنند، اين است که مي‌ترسد اگر اين موضوع گفته شود، شخص متجاوز ميزان خشونت خود را افزايش دهد. همچنين ممکن است آنها فکر کنند که مورد تهديد واقع خواهند شد.
جعفري با بيان اينکه گاهي نيز کودکان اين مسئله را به خانواده‌شان اطلاع مي‌دهند اما خانواده‌شان از ترس آبروريزي اين موضوع را مطرح نمي‌کنند، اظهار کرد: گاهي نيز خانواده‌ها به اشتباه فکر مي‌کنند اگر اين موضوع را پيگيري کنند ميزان آسيب پذيري فرزندشان بيشتر مي‌شود.
رئيس اورژانس اجتماعي کشور با بيان اينکه در مورد کودکان کوچکتر نيز ممکن است آنها از اساس متوجه اتفاقي که برايشان افتاده است نباشند، تصريح کرد: کودکان کوچکتر از زبان گفتاري کاملي براي مطرح کردن اين موضوعات برخوردار نيستند و همين موانع است که باعث مي‌شود فرد هتاک و متجاوز هيچ وقت در دام پليس و سيستم قضايي نيفتد.
جعفري با اشاره به اينکه بايد اين فرهنگ اشاعه شود که خانواده‌ها اين موضوع را کتمان نکنند، تاکيد کرد: سکوت خانواده‌ها باعث مي‌شود اين پديده تسري پيدا کند و دامن تعداد بيشتري از کودکان را بگيرد.يکي از مشکلاتي که در بحث آزارهاي جنسي وجود دارد اين است که معمولا اين اتفاق از سوي يکي از آشنايان کودک مثل اعضاي خانواده، اقوام دورتر و يا در محيط‌هايي مانند مدرسه مي‌افتد و به هر حال کودک با اين افراد آشنايي دارد.

«مراقبت از خود» بايد به شکلي سازمان يافته به کودکان آموزش داده شود

وي با بيان اينکه آموزش و پرورش و ساير نهادهاي مرتبط بايد «مراقبت از خود» را به کودکان به شکل سازمان يافته آموزش دهند اظهار کرد: اين به آن معناست که کودکان بايد بدانند هيچ کس حق دست زدن و يا نگاه کردن به اندام‌هاي خصوصي آنها را ندارد. بنابراين اولين گام مربوط به آموزش خود کودکان است تا آنها اين آگاهي را داشته باشند که به هيچ کس جز پدر و مادرشان اجازه ندهند که به آنها نزديک شود.

کدام کودکان بيشتر در معرض کودک‌آزاري قرار دارند؟

رئيس اورژانس اجتماعي کشور ضمن هشدار درباره غربالگري و شناسايي کودکاني که بيشتر در معرض آسيب قرار دارند، گفت: بعضي از کودکان مانند کودکان والدين معتاد، خانواده‌هاي آشفته، فرزندان طلاق، والدين داراي بيماري‌هاي مزمن رواني، کودکان عقب مانده ذهني و ... در معرض آسيب‌هاي بيشتري هستند. به ويژه کودکان معلول متوجه اين مسئله نيستند که چه اتفاقي در موردشان در حال وقوع است و به همين دليل بايد نسبت به آنها توجه بيشتري نشان داد.
جعفري با انتقاد از اينکه وضعيت برخي از معابر شهري از لحاظ تامين امنيت شهروندان دچار مشکل است، افزود: در معابر شهري مناطق بي دفاعي وجود دارد که به دليل وجود فضاهاي تاريک، ساختمان‌هاي متروکه، محل تجمع افراد خاطي شده است. برخي از اين مکان‌ها نظير زير پل‌ها، محيط‌هاي ناامني هستند که در صورت تجاوز به يک کودک صداي آنها به جايي نخواهد رسيد.

حبس 6 ماهه براي کساني که کودک‌آزاري را پنهان مي‌کنند

وي با اشاره به عوامل بازدارنده براي وقوع مجدد اينگونه حوادث تاکيد کرد: نهادها بايد گزارش‌هاي کاملي در اين زمينه ارائه کنند. همچنين افرادي که نسبت به اين موضوعات آگاهي پيدا مي‌کنند، بايد اين دست موارد را به نهادهاي قضايي اطلاع دهند. بر اساس قانون حمايت از حقوق کودکان نيز هر جا افراد متوجه شوند آسيبي به کودکان وارد مي‌شود موظف هستند اين موارد را گزارش دهند و در صورتيکه از گزارش اين دست اتفاقات امتناع کنند برايشان تا شش ماه حبس پيش بيني شده است. بنابراين اين افراد بايد به محض اطلاع، اين موارد را به نيروي انتظامي، اوژانس اجتماعي و يا پليس گزارش دهند.
رئيس اورژانس اجتماعي با تاکيد بر اينکه در صورتي که ارائه اين گزارشات به موقع انجام نشود ممکن است اين آسيب از يک کودک به چندين کودک سرايت کند، اظهار کرد: اين يک وظيفه اخلاقي و اجتماعي است. در مورد بحث اطلاع رساني نيز اينکه شاهدين و يا افراد قرباني اين موضوع را مطرح مي‌کنند اتفاق مبارک و ميموني است.
جعفري با تاکيد بر اينکه سيستم قضايي بايد با جديت وارد عمل شده و مقتدرانه با اين اشخاص خاطي برخورد کند تصريح کرد: در صورت نبود برخورد قاطعانه با اين دست متجاوزان ميزان خشونت در جامعه افزايش يافته و فرد خاطي در فضاي امن قرار مي‌گيرند، اين در حاليست که بايد فضاي جامعه را براي انجام اين تخلفات تنگ کرد.
وي با اشاره به اينکه آموزش به کودکان بايد از همان زمان کودکي و با رعايت حريم‌ها به کودکان ارائه شود تصريح کرد: کودکان بايد روش‌هاي حفاظت از خود را بشناسند. در عين حال آموزش مربيان و والدين نيز از اهميت زيادي برخوردار است. يکي از برنامه‌هاي اورژانس اجتماعي اين است که در صدد تدوين کتابچه‌هاي آموزشي براي کودکان و با زبان خودشان هستيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد