آخرین اخبار

نشانه هاي بيماري مزمن کليه بيماري ها و پيشگيري

نشانه هاي بيماري مزمن کليه

  بزرگنمايي:

چه خبر - بيماري مزمن کليوي و نشانه هاي آن را بشناسيد

زماني که نفرون*ها Nephron آسيب ديده باشند، يا بدتر از آن، يک کليه به طور کامل دچار نارسايي شود، مواد زائد در خون جمع شده و از بدن دفع نمي شوند که به بروز بيماري سمي منجر مي شود.
بيماري مزمن کليه شرايطي است که اغلب سال ها پيش از اين که آسيب پيامدهايي جدي براي بدن به همراه داشته باشد، شکل مي گيرد. در ادامه با برخي علائم که مي توانند نشان دهنده ابتلا به اين بيماري باشند بيشتر آشنا مي شويم.

* نفرون Nephron :لوله هاي ادراري در هر کليه را نفرون مي گويند که در هر کليه بيش از 1/2 ميليون نفرون وجود دارد.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : درد

بيماري مزمن کليه در برخي بيماران موجب پادرد، به ويژه در قسمت بالايي پشت يا جايي که پاها به کمر متصل مي شوند (در همان سمتي که کليه نارسا قرار دارد)، خواهد شد. کيست هاي حاوي مايع يا سنگ هاي کليه نيز مي توانند از بيماري کليه ناشي شده و موجب درد بيشتر يا اسپاسم هايي شوند که شکل گرفته و از بين مي روند.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : دشواري در تنفس

به واسطه مايع اضافه يا تورم در پاها، که بر حفره سينه فشار وارد کرده و تنفس را دشوار مي سازد، تنگي نفس مي تواند نشانه اي از بيماري کليه باشد. آنمي يا کاهش گلبول هاي قرمز خون که سرشار از اکسيژن هستند نيز موجب کمبود اکسيژن هنگام حرکت (به عنوان مثال، بالا رفتن از پله ها) مي شود.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : طعم فلزي در دهان

اورميا (Uremia)، شرايطي که موجب تجمع مواد زائد در جريان خون به واسطه عملکرد نامناسب کليه ها مي شود، اغلب به شکل گيري طعم فلزي در دهان منجر مي شود که با کاهش وزن ناشي از کاهش شديد اشتها همراهي مي شود.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : عوارض پوستي

راش ها و تحريک پوست اغلب به واسطه کليه هاي ناسالم رخ مي دهند زيرا اين اندام ها به ناگاه در دفع مواد زائد از جريان خون ناکارآمد عمل مي کنند. افزايش مواد زائد در بدن مي تواند خود را در قالب راش هاي پوستي، آکنه و خارش پوست نشان دهد.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : لرز

آنمي يا کم خوني اغلب موجب کاهش دماي داخلي بدن خواهد شد که شکل گيري لرز، به ويژه در اندام هاي انتهايي مانند پاها، دست ها، گوش ها، و بيني، حتي هنگامي که فرد در اتاقي گرم حضور دارد را به همراه دارد.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : حالت تهوع

کاهش اشتها مي تواند به واسطه حالت تهوع شديد و حتي استفراغ ناشي از افزايش مواد زائد در بدن، و ناتواني در نگه داشتن غذا در معده (گوارش ضعيف) رخ دهد.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : تورم

kidney-disease02.jpg

اگر کليه ها در دفع مايع اضافه درون بدن ناکارآمد عمل کنند، اين شرايط به تجمع مايع و تورم در پاها يا دست ها منجر مي شود.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : خستگي

کليه هاي سالم به طور طبيعي سطوح مفيد از يک هورمون به نام اريتروپويتين (EPO) را ترشح مي کنند که توليد گلبول هاي قرمز حامل اکسيژن به عضلات و مغز را تشويق مي کند. اما کليه هاي ناسالم سطوح کمتري از اين هورمون را ترشح مي کنند يا به طور کامل در اين کار ناتوان خواهند بود که به احساس خستگي و کم خوني منجر مي شود.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : سبکي سر

دشواري در تمرکز اغلب در نتيجه کم خوني شکل مي گيرد زيرا مغز به ميزان کافي اکسيژن دريافت نمي کند. سرگيجه، عدم توجه، حافظه ضعيف، غش کردن، و دشواري در تمرکز اغلب نتيجه اين شرايط خواهند بود.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : تغييرات در ادرار

کليه ها ادرار توليد مي کنند، از اين رو زماني که دچار نارسايي مي شوند، ممکن است تغييراتي در ادرار رخ دهند و بيماران نيازمند استفاده فوري از توالت باشند، براي دفع ادرار به طور مکرر شب ها از خواب بيدار شوند، ادرار ممکن است از نظر حجم افزايش داشته و با فشار بيشتري تخليه شود، ادرار ممکن است حالت کف آلود داشته باشد و يا در آن خون ديده شود.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : مشکلات خواب

مشکلات خواب يکي ديگر از نشانه هايي است که به نظر مي رسد دست در دست بيماري مزمن کليه دارد. آنها بين 45 تا 80 درصد از بيماران مبتلا به اين بيماري را تحت تاثير قرار مي دهند، به ويژه آنهايي که در مراحل پيشرفته بيماري قرار دارند.
شايع‌ترين مشکلات خواب شامل اختلالاتي مانند بي خوابي، سندرم پاي بي قرار، و آپنه خواب مي شوند. همچنين، احتمال تجربه حرکات يا انقباض هاي اندامي که مي توانند به خواب رفتن و خواب باقي ماندن را چالش برانگيز کنند، وجود دارد. کمبود استراحت مي تواند موجب فقدان پايدار انرژي شود و با گذشت زمان شايد حتي زمينه ساز ابتلا به اختلالات افسردگي شود.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : انقباض و گرفتگي هاي عضلاني

Kidney-Infection.jpg

افزون بر مشکلات خواب، افرادي که در مرحله پيشرفته بيماري مزمن کليه قرار دارند انقباض و گرفتگي هاي عضلاني که بيشتر در پاها شايع هستند را نيز تجربه مي کنند. دلايل مختلفي براي اين گرفتگي هاي عضلاني وجود دارند که از آن جمله مي توان به گردش خون ضعيف در نتيجه انتقال اکسيژن کمتر به عضلات اشاره کرد.
گرفتگي هاي عضلاني مي توانند در افرادي که سطوح برخي مواد مغذي مانند کلسيم و منيزيم در بدن آنها کم است، يا به واسطه استفراغ مکرر يا اسهال با دست رفتن مايع و الکتروليت مواجه هستند نيز شکل بگيرند. آسيب عصبي - که به واسطه عملکرد ضعيف کليه ها و تجمع سموم در بدن رخ مي دهد - نيز ممکن است دليل گرفتگي هاي عضلاني باشد.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : مشکلات سلامت جنسي

يکي ديگر از نشانه هاي بيماري مزمن کليه تغييرات در سلامت جنسي فرد است. به گفته بنياد کليه کانادا، بيش از نيمي از افراد مبتلا به بيماري مزمن کليه برخي مشکلات در عملکرد جنسي را تجربه مي کنند.براي زنان اين شرايط مي تواند به صورت کاهش ميل جنسي و خشکي واژن نمايان شود، در شرايطي که براي مردان مشکلات رايج شامل کاهش ميل جنسي، اختلال در نعوظ و مشکلات مربوط به انزال مي شوند.
سلامت جنسي به دلايل مختلفي، از جمله خستگي و افسردگي مي تواند تحت تاثير بيماري مزمن کليه قرار بگيرد. برخي داروها نيز مي توانند بر ميل جنسي يا توانايي فرد در برقراري رابطه موثر باشند و همچنين برخي بيماري ها مانند ديابت و بيماري عروقي که گاهي اوقات با بيماري مزمن کليه همراه هستند نيز در اين زمينه نقش دارند.

نشانه هاي بيماري مزمن کليوي : فشار خون بالا

فشار خون بالا يکي از نشانه هاي شايع بيماري مزمن کليه است. اين يک نوع خاص از فشار خون بالا است که به نام پرفشاري خون کليوي يا پرفشاري خون عروق کليه شناخته مي شود.پرفشاري خون کليوي به واسطه باريک شدن شريان هايي که خون را به کليه ها مي رسانند رخ مي دهد.
کاهش جريان خون به کليه ها موجب مي شود تا آنها فکر کنند بدن دچار کم آبي شده است و در واکنش هورمون هايي براي تحريک بدن به حفظ سديم و آب ترشح مي کنند که به افزايش فشار خون منجر مي شود. پرفشاري خون کليوي به طور معمول با داروهاي فشار خون درمان مي شود.

ديگر نشانه هاي بيماري مزمن کليوي

افزون بر علائمي که در بالا به آنها اشاره شد، نشانه هاي ديگري نيز وجود دارند که مي توانند به بيماري مزمن کليه اشاره داشته باشند. به عنوان مثال، بدن افراد مبتلا به اين بيماري به راحتي کبود مي شود. اين شرايط مي تواند به واسطه کم خوني رخ دهد يا بيماري موجب تضعيف بافت اطراف رگ هاي خوني و در نتيجه تخريب راحت‌تر آن شود.
بي حسي در اندام هاي انتهايي مانند دست ها و پاها نيز شايع است.اين شرايط به واسطه آسيب عصبي در بدن رخ مي دهد. سردرد يکي ديگر از نشانه هاي شايع بين افراد مبتلا به بيماري مزمن کليه است و مي تواند به واسطه پرفشاري خون، مشکلات خواب و کم خوني شکل بگيرد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : علايمي که نشان مي دهند کليه ها مشکل دارند

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : آيا يبوست احتمال ابتلا به بيماري هاي کليوي را افزايش مي دهد؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه بايد از کليه ها محافظت کرد؟


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي